ارائه مدلی جهت ارزش‌گذاری شرکت‌های نوپا در پارک‌های علم و فناوری ایران در راستای سیاست‌های کلی بخش اشتغال

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران

2 استادیار گروه کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

4 استادیار گروه مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران.

10.30507/jmsp.2021.298273.2292

چکیده

بحث اشتغال از مهم ترین مباحث مورد توجه در جامعه محسوب می شود همچنین با توجه به اهمیت سیاست اشتغال در سیاست های کلی نظام، استفاده از یک الگوی مناسب ارزش‌گذاری در جهت تأمین مالی و جذب سرمایه شرکت‌های نوپا به‌منظور توسعه کسب‌وکار و ورود موفق به بازار امری ضروری است. این پژوهش باهدف تعیین عوامل مؤثر و میزان تأثیرگذاری آن‌ها در ارزش‌گذاری شرکت‌های نوپا در راستای سیاست‌های کلی بخش اشتغال انجام‌شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی است و به شیوه‌ی پیمایشی مقطعی و علی انجام‌شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه بوده است. جامعه‌ی آماری شرکت‌های نوپا مستقر در پارک‌های علم و فناوری کشور بوده که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 168 پرسشنامه قابل بهره‌برداری از آن‌ها جمع‌آوری شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده‌شده است؛ که بر این اساس شش عامل اصلی اثرگذار بر ارزش‌گذاری شرکت‌های نوپا شناسایی شد که عبارت‌اند از:1-"قدرت و کیفیت تیم کارآفرین"، 2-"مزیت رقابتی"،3-"زیرساخت یا بستر مناسب"، 4- "پایداری "، 5-"بازاریابی ثانویه"، 6-"شرایط اقتصادی و سیاسی". همچنین با توجه به نتایج رگرسیون عامل 4)پایداری بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته داراست. عوامل 3)زیرساخت یا بستر مناسب)، 5) بازاریابی ثانویه، 6) شرایط اقتصادی و سیاسی، 2) مزیت رقابتی، 1) قدرت و کیفیت تیم کارآفرین به ترتیب بعد از عامل 4 بر متغیر وابسته ارزش تأثیرگذارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a Model for Valuing Start-up Companies in Iran,s Science and Technology Parks in Line with the General Policies of Employment

نویسندگان [English]

  • zahra adel 1
  • ayatolah momayez 2
  • hamed rahmani 3
  • habibolah taherpour kalantari 4
1 Ph.D. Student in Entrepreneurship, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University of Qazvin, Iran.
2 Assistant Prof., Faculty of Entrepreneurship, Tehran University, Tehran, Iran
3 Assistant Prof., Faculty of Management and Accounting, Azad Qazvin University, Qazvin, Iran
4 Assistant Prof., Faculty of Management, Higher Institute of Management Education and Research and planning, Tehran, Iran
چکیده [English]

The issue of employment is one of the most important issues in society. Also, considering the importance of employment policy in the general policies of the system, using an appropriate valuation model in order to finance and attract start-up companies in order to develop the business and enter the market successfully is essential. This study was conducted to determine the effective factors and their impact on the valuation of start-ups in line with the general policies of the employment sector. The present study is applied in terms of purpose and has been done in a cross-sectional and causal survey method. The data collection tool was a questionnaire. The statistical population of start-up companies located in science and technology parks of the country was 168 questionnaires that could be used by simple random sampling method.

In order to analyze the data, exploratory factor analysis and multivariate regression analysis were used. Based on this, six main factors affecting the valuation of start-up companies were identified, which are: 1- "Strength and quality of the entrepreneurial team", 2- "Competitive advantage", 3- "Appropriate infrastructure or platform", 4- "Sustainability", 5- "Secondary marketing", 6- "Economic and political conditions". Also, according to the results of regression, factor 4) stability has the greatest effect on the dependent variable. Factors 3) appropriate infrastructure or platform), 5) secondary marketing, 6) economic and political conditions, 2) competitive advantage, 1) strength and quality of the entrepreneurial team affect the value dependent variable after factor 4, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Valuation
  • start-ups
  • science and technology park
  • General Policies of Employment
Akhavan, M., Sebt, M. V., & Ameli, M. (2021). Risk assessment modeling for knowledge based and startup projects based on feasibility studies: A Bayesian network approach. Knowledge-Based Systems, 222, 106992.
Berkus, D. (2012). Advanced Berkonomics: Bite sized insights for building great businesses. Date views 28.07.2013. Retrieved from: http://www.berkus.com/_e/Books/ product/Advanced_Berkonomics-hardcover/Advanced_BERKONOMICS_Hardcover.htm/.
Blake, M. (2016). Valuing early stage technology firms , Advances in the Study of Entrepreneurship. Innovation and Economic Growth, 26, 311-340.
Blank, S., & Euchner, J. (2018). The genesis and future of Lean Startup: An interview with Steve Blank. Research-Technology Management61(5), 15-21.
Bortolini, R. F., Cortimiglia, M. N., Danilevicz, A. D. M. F., & Ghezzi, A. (2018). Lean Startup: A comprehensive historical review. Management Decision, 59(8), 1765-1783.
Ch, P. D., Idqan, F., & Imam, S. A. (2019). Factors affecting investore decisions to invest in startup: A case study of startup XYZ. Russian Journal of Agricultural and Socio-Economic Sciences89(5), 217-226.
Charekhah, Ch., Fartoosi, M., & Malayeri, M. (2015). Investment and new businesses based on the situation of the country and region. Cultural Institute of Tagharob and Cultural Exchanges. No. 76. (Persain)
Chau, A., Mayer, L., & Governato, F. (2017). Constraining the nature of dark matter with the star-formation history of the faintest local group dwarf galaxy satellites. The Astrophysical Journal845(1), 17.
Chorev, S., & Anderson, A. R. (2006). Success in Israeli high-tech start-ups; Critical factors and process. Technovation26(2), 162-174.
Cromados, A. (2020). The art of investment supply or new companies (translated into Farsi by Farzad Paridar). Tehran: Pandar Pars Press. (Persain)
Damodaran, A. (2012). Investment valuation: Tools and techniques for determining the value of any asset (vol. 666). John Wiley & Sons.
Festel, G., Wuermseher, M., & Cattane, G. (2013). Valuation of Early Stage High-tech Start-up Companies. International Journal of Business, 18(3), 216-231.
Hidayat, S. E., Bahamriz, O., Hidayati, N., Sari, C. A., & Dewandaru, G. (2021). Value Drivers of Startup Valuation from Venture Capital Equity-Based Investing: A Global Analysis with a Focus on Technological Factors. Borsa Istanbul Review, 1-15.
Hooman, H. (2017). Multivariate data analysis in behavioral research. Tehran: Peyk Farhang Press. (Persain)
Kim, B., Kim, H., & Jeon, Y. (2018). Critical success factors of a design startup business. Sustainability10(9), 2981.
Köhn, A. (2018). The determinants of startup valuation in the venture capital context: A systematic review and avenues for future research. Management Review Quarterly68(1), 3-36.
Lussier, R. N. (1996). A startup business success versus failure prediction model for the retail industry. The Mid-Atlantic Journal of Business32(2), 79.
Miloud, T., Aspelund, A., & Cabrol, M. (2012). Startup valuation by venture capitalists: an empirical study. Venture Capital14(2-3), 151-174.
Montani, D., Gervasio, D., & Pulcini, A. (2020). Startup company valuation: the state of art and future trends. International Business Research, 13(9), 1-31.
Okrah, J., Nepp, A., & Agbozo, E. (2018). Exploring the factors of startup success and growth. The Business & Management Review9(3), 229-237.
Panahi, L., Pishro, H., & Shahgholi, M. (2017). Analyzing the challenges of entrepreneurship in rural areas of Marvdasht city to reduce unemployment. Geography Journal of Territory, 13(50), 107-120. (Persain)
Payne, B. (2011). Scorecard Valuation Methodology. Establishing the Valuation of Prerevenue, Startup Companies. Dostępny pod adresem. Retrieved from: http://docplayer.net/14290190-Scorecard-valuation-methodologyestablishing-the-valuation-of-pre-revenue-start-up-companies-by-billpayne. html.
Pramono, C. A., Manurung, A. H., Heriyati, P., & Kosasih, W. (2021). Factors affecting start-up behavior and start-up performance during the COVID-19 pandemic in Indonesia. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(4), 809-817.
Rogoff, E. G., Lee, M. S., & Suh, D. C. (2004). “Who done it?” Attributions by entrepreneurs and experts of the factors that cause and impede small business success. Journal of Small Business Management, 42(4), 364-376.
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2019). Research method in behavioral sciences. Tehran: Agah Press. (Persain)
Suwarni, R. N., Fahlevi, M., & Abdi, M. N. (2020). Startup valuation by venture capitalists: An empirical study Indonesia firms. International Journal of Control and Automation, 13(2), 785-796.
Teixeira, S., Branco, F., Martins, J., Au-Yong-Oliveira, M., Moreira, F., Gonçalves, R., ... & Jorge, F. (2018, June). Main factors in the adoption of digital marketing in startups an online focus group analysis. Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1-5). IEEE.