ارائۀ الگویی برای ارزش‌گذاری شرکت‌های نوپا در پارک‌های علم و فناوری در راستای تحقق سیاست‌های کلی بخش اشتغال

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشتۀ کارآفرینی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران

2 استادیار، گروه کارآفرینی، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت، مؤسسۀ عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران

چکیده

اشتغال از مهم‌ترین مباحث در جامعه است. با توجه به اهمیت سیاست اشتغال در سیاست‌های کلی نظام، استفاده از الگوی مناسب ارزش‌گذاری درجهت تأمین مالی و جذب سرمایۀ شرکت‌های نوپا به‌منظور توسعۀ کسب‌وکار و ورود موفق به بازار امری ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر و میزان تأثیرگذاری آن‌ها در ارزش‌گذاری شرکت‌های نوپا در راستای سیاست‌های کلی بخش اشتغال انجام ‌شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و به‌شیوۀ پیمایشی مقطعی و علّی انجام ‌شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه بوده است. جامعۀ آماری شرکت‌های نوپا مستقر در پارک‌های علم و فناوری کشور بوده که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، تعداد 168 پرسش‌نامۀ قابل بهره‌برداری از آن‌ها جمع‌آوری شد.  به‌منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده ‌شده است که بر این اساس، شش عامل اصلی اثرگذار بر ارزش‌گذاری شرکت‌های نوپا شناسایی شد: 1. قدرت و کیفیت تیم کارآفرین؛ 2. مزیت رقابتی؛ 3. زیرساخت یا بستر مناسب؛ 4. پایداری؛ 5. بازاریابی ثانویه؛ 6. شرایط اقتصادی و سیاسی. همچنین با توجه به نتایج رگرسیون، عامل چهارم یعنی پایداری بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته دارد و بعد از آن به‌ترتیب عامل سوم زیرساخت یا بستر مناسب، عامل پنجم بازاریابی ثانویه، عامل ششم شرایط اقتصادی و سیاسی، عامل دوم مزیت رقابتی و عامل اول قدرت و کیفیت تیم کارآفرین بعد از عامل چهارم بر متغیر وابستۀ ارزش تأثیرگذارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a Model for Valuing Start-up Companies in Iran's Science and Technology Parks in Line with the General Policies of Employment

نویسندگان [English]

  • Zahra Adel 1
  • Ayatolah Momayez 2
  • Hamed Rahmani 3
  • Habibolah Taherpour Kalantari 4
1 PhD Candidate of Entrepreneurship, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University Qazvin Branch, Qazvin, Iran
2 Assistant Professor, Department of Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Governmental Management, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University Qazvin Branch, Qazvin, Iran
4 Assistant Professor, Department of Management, Institute of Higher Education in Management and Planning, Tehran, Iran
چکیده [English]

Employment is one of the key subjects of a society. Considering the policies of employment in the general policies of the system, preparing an effective model for the valuation of ensuring financial resources and attracting the capital of the start-up companies are the key strategies for a success business. This study aimed to identify the effective factors in the valuation of start-up companies in line with the general policies of employment. It is a practical study conducted through cross-sectional and causal survey. The research tool was questionnaire. The population of the study was start-up companies located in the science and technology park which were randomly sampled so that 168 were given the questionnaires. Data analysis was done through exploratory factor analysis and multi-variate regression, based on which six effective factors affecting start-ups were identified: 1. power and quality of the entrepreneurship group, 2. competitive edge, 3. infrastructure or appropriate context, 4. sustainability, 5. secondary market, and 6. economic and political situations. Also, the regression analysis showed that the fourth factors, that is sustainability, has the most effect on the dependent variable, after which the third factor of infrastructure or appropriate context, the fifth factor of secondary marketing, and the sixth factor of economic and political situation, the second factor of competitive edge, and the first factor of power and quality of entrepreneurship group have the most impact on valuation, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Valuation
  • start-ups
  • science and technology parks
  • general policies of employment
Akhavan, M., Sebt, M. V., & Ameli, M. (2021). Risk assessment modeling for knowledge based and startup projects based on feasibility studies: A Bayesian network approach. Knowledge-Based Systems, 222, 106992.
Berkus, D. (2012). Advanced Berkonomics: Bite sized insights for building great businesses. Date views 28.07.2013. Retrieved from: http://www.berkus.com/_e/Books/ product/Advanced_Berkonomics-hardcover/Advanced_BERKONOMICS_Hardcover.htm/.
Blake, M. (2016). Valuing early stage technology firms , Advances in the Study of Entrepreneurship. Innovation and Economic Growth, 26, 311-340.
Blank, S., & Euchner, J. (2018). The genesis and future of Lean Startup: An interview with Steve Blank. Research-Technology Management61(5), 15-21.
Bortolini, R. F., Cortimiglia, M. N., Danilevicz, A. D. M. F., & Ghezzi, A. (2018). Lean Startup: A comprehensive historical review. Management Decision, 59(8), 1765-1783.
Ch, P. D., Idqan, F., & Imam, S. A. (2019). Factors affecting investore decisions to invest in startup: A case study of startup XYZ. Russian Journal of Agricultural and Socio-Economic Sciences89(5), 217-226.
Charekhah, Ch., Fartoosi, M., & Malayeri, M. (2015). Investment and new businesses based on the situation of the country and region. Cultural Institute of Tagharob and Cultural Exchanges. No. 76. (Persain)
Chau, A., Mayer, L., & Governato, F. (2017). Constraining the nature of dark matter with the star-formation history of the faintest local group dwarf galaxy satellites. The Astrophysical Journal845(1), 17.
Chorev, S., & Anderson, A. R. (2006). Success in Israeli high-tech start-ups; Critical factors and process. Technovation26(2), 162-174.
Cromados, A. (2020). The art of investment supply or new companies (translated into Farsi by Farzad Paridar). Tehran: Pandar Pars Press. (Persain)
Damodaran, A. (2012). Investment valuation: Tools and techniques for determining the value of any asset (vol. 666). John Wiley & Sons.
Festel, G., Wuermseher, M., & Cattane, G. (2013). Valuation of Early Stage High-tech Start-up Companies. International Journal of Business, 18(3), 216-231.
Hidayat, S. E., Bahamriz, O., Hidayati, N., Sari, C. A., & Dewandaru, G. (2021). Value Drivers of Startup Valuation from Venture Capital Equity-Based Investing: A Global Analysis with a Focus on Technological Factors. Borsa Istanbul Review, 1-15.
Hooman, H. (2017). Multivariate data analysis in behavioral research. Tehran: Peyk Farhang Press. (Persain)
Kim, B., Kim, H., & Jeon, Y. (2018). Critical success factors of a design startup business. Sustainability10(9), 2981.
Köhn, A. (2018). The determinants of startup valuation in the venture capital context: A systematic review and avenues for future research. Management Review Quarterly68(1), 3-36.
Lussier, R. N. (1996). A startup business success versus failure prediction model for the retail industry. The Mid-Atlantic Journal of Business32(2), 79.
Miloud, T., Aspelund, A., & Cabrol, M. (2012). Startup valuation by venture capitalists: an empirical study. Venture Capital14(2-3), 151-174.
Montani, D., Gervasio, D., & Pulcini, A. (2020). Startup company valuation: the state of art and future trends. International Business Research, 13(9), 1-31.
Okrah, J., Nepp, A., & Agbozo, E. (2018). Exploring the factors of startup success and growth. The Business & Management Review9(3), 229-237.
Panahi, L., Pishro, H., & Shahgholi, M. (2017). Analyzing the challenges of entrepreneurship in rural areas of Marvdasht city to reduce unemployment. Geography Journal of Territory, 13(50), 107-120. (Persain)
Payne, B. (2011). Scorecard Valuation Methodology. Establishing the Valuation of Prerevenue, Startup Companies. Dostępny pod adresem. Retrieved from: http://docplayer.net/14290190-Scorecard-valuation-methodologyestablishing-the-valuation-of-pre-revenue-start-up-companies-by-billpayne. html.
Pramono, C. A., Manurung, A. H., Heriyati, P., & Kosasih, W. (2021). Factors affecting start-up behavior and start-up performance during the COVID-19 pandemic in Indonesia. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(4), 809-817.
Rogoff, E. G., Lee, M. S., & Suh, D. C. (2004). “Who done it?” Attributions by entrepreneurs and experts of the factors that cause and impede small business success. Journal of Small Business Management, 42(4), 364-376.
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2019). Research method in behavioral sciences. Tehran: Agah Press. (Persain)
Suwarni, R. N., Fahlevi, M., & Abdi, M. N. (2020). Startup valuation by venture capitalists: An empirical study Indonesia firms. International Journal of Control and Automation, 13(2), 785-796.
Teixeira, S., Branco, F., Martins, J., Au-Yong-Oliveira, M., Moreira, F., Gonçalves, R., ... & Jorge, F. (2018, June). Main factors in the adoption of digital marketing in startups an online focus group analysis. Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1-5). IEEE.