استراتژی بازاریابی پایدار شبکه‌های هوشمند انرژی بارویکرد سیاستهای کلی علم و فناوری

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی MBA استراتژیک، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران

2 گروه مدیریت عملیات و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران

3 گروه ریاضی مالی، دانشکده علوم مالی، دانشگاه خورازمی، تهران

10.30507/jmsp.2021.242247.2111

چکیده

انرژی یکی ‌‌از ‌صنایع ‌پر‌طرفدار در دنیا می‌باشد و از اهمیت مهمی بر‌خورد‌ار می‌باشد. در عصر حاضر فناوری‌ها و رشته‌های مختلفی از جمله فناوری اطلاعات، بازدهی صنعت انرژی را افزایش داده است. در اکوسیستم کنونی مدیریت انرژی، سهم اینترنت اشیا (IoT) به شبکه‌های هو‌شمند، به علت امتیازات چند‌گانه آن در زمینه‌های متفاوت، توان بالقوه‌ای به دست آورده ‌است. بر اساس سیساستهای کلی علم وفناوری و دستیابی به علوم و فناوری پیشرفته در این حوزه، نیازمند ارائه راهبرد برای بازاریابی در بخش انرژی و با نگاه به فناوریهای نو احساس می‌‌گردد. بنابراین در پژوهش پیش‌رو تلاش شد تا راهکاری برای بهره‌وری بیشتر انرژی بر اساس این سیستها پیشنهاد شود. ارزیابی وضعیت موجود بازاریابی شبکه هوشمند انرژی و ارائه الگوی دلخواه برای بهره وری انرژی می‌باشدکه منظور از مدل بهینه مناسب‌ترین استراتژی‌های بازاریابی می‌باشد. دراین پژوهش قابلیت‌ها و محدودیت‌های راهبرد های کلان توسعه مبتنی بر ایترنت اشیا (تحت عنوان نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید) به طور کلان و راهبردی بررسی شده‌است. این پژوهش با بهره‌گیری از SWOT مدون‌سازی شده و با کمک مدل QSPM کامل شده‌است. همچنین در پایان یک راهبرد کلان دفاعی برای استفاده از اینترنت اشیا در بخش انرژی به عنوان نتیجه پژوهش ارائه‌گردیدکه به کمک آن می‌توان از اینترنت اشیا در صنایع راهبردی انرژی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sustainable marketing strategy for smart energy networks based on implementation of general science and technology policies

نویسندگان [English]

  • Reza Zeinalizadeh 1
  • Omid Mahdi Ebadati E. 2
  • Mohammad Ali Jafari 3
1 Master Student of MBA Strategic,, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran
2 Department of Operation Management and Information Technology, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran
3 Department of Financial Mathematics, Faculty of Financial Sciences, Kharazmi University, Tehran
چکیده [English]

Energy is one of the most popular industries in the world, and therefore, its production and transfer are important. Nowadays, various technologies and disciplines like information technology have come to help the energy industry and can boost it. In today's energy management ecosystem, the Internet of Things (IoT) share of smart grids has gained potentially, due to its multiple scores in different areas. Based on the general policies of science and technology and access to advanced sciences and technologies in this field, there is a need to provide a strategy for marketing in the energy sector and looking for new technologies. Accordingly, there is a need to provide a strategy for sustainable marketing in the energy sector by using IoTs and big data. Therefore, in the present study, a solution for greater energy efficiency is proposed and it is tried to assess the current state of smart energy network marketing and provide the desired model to achieve sustainable marketing. In this research, the capabilities and limitations of the development based on the IoTs (called Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT)) have been comprehensively examined and the study tried to fill the gap in previous research by analyzing and evaluating the sustainability of all smart network marketing methods with all three social, economic and environmental dimensions, so the forthcoming research is codified using SWOT, and it is completed with the help of QSPM model. The results show that all the goals of the study have been achieved and for analytical models.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet of Things
  • strategy
  • Big Data
  • Energy Sustainable Marketing
  • General Policies of Science and Technology
Dai, H-N., Wong, R. C-W., Wang, H., Zheng, Z., & Vasilakos, A. V. (2019). Big Data Analytics for Large-scale Wireless Networks: Challenges and Opportunities. ACM Comput. Surv., 52(5), Article 99. [DOI: 10.1145/3337065] 
Dangelico, R. M., & Vocalelli, D. (2017). “Green Marketing”: an analysis of definitions, strategy steps, and tools through a systematic review of the literature. Journal of Cleaner Production, 165, 1263-1279. [DOI: 10.1016/j.jclepro.2017.07.184] 
Deakin, M., & Reid, A. (2018). Smart cities: Under-gridding the sustainability of city-districts as energy efficient-low carbon zones. Journal of Cleaner Production, 173, 39-48. [DOI: 10.1016/j.jclepro.2016.12.054] 
Del Rio, D. D. F., Sovacool, B. K., Bergman, N., & Makuch, K. E. (2020). Critically reviewing smart home technology applications and business models in Europe. Energy Policy, 144, 111631. [DOI: 10.1016/j.enpol.2020.111631]
Jistan, Z., Khalilian, M., Poorasad, Y., & Ramezani, M. (2016). Investigating the Technology, Structure, Applications and Challenges in Internet of Things. Paper presented at the National Conference on Information Technology, Communications and Soft Computing. Received from: http://www.civilica.com/paper-itcsc01-itcsc01_044.html. (Persian)
Khameneyi, A. E. A. (2016). Issuing the macro-policies of science and technology. Speech-Science and Technology. Received from: http://khamenei.ir. (Persian)
Khedmatgozar, H. (2015). Investigating the Role of IoT in Knowledge Management Systems (Case Study: Performance Management of Employees of Yazd Municipality). IT Management, 7(3), 553-572. [DOI: 10.22059/jitm.2015.53916]
Le, D. N., Le Tuan, L., & Tuan, M. N. D. (2019). Smart-building management system: An Internet-of-Things (IoT) application business model in Vietnam. Technological Forecasting and Social Change, 141, 22-35. [DOI: 10.1016/j.techfore.2019.01.002]
Lee, A. H., Chen, H. H., & Chen, J. (2017). Building smart grid to power the next century in Taiwan”. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 68, 126-135. [DOI: 10.1016/j.rser.2016.09.100]
Li, C. Z.,  et al. (2016). SWOT analysis and Internet of Things-enabled platform for prefabrication housing production in Hong Kong. Habitat International, 57, 74-87. [DOI: 10.1016/j.habitatint.2016.07.002]
MirMasoomi, H., Nik, F., & Adib, S. F. (2017). Application of Big Data in the Internet of Things. Paper presented at the National Conference on New Technologies in Electrical and Computer Engineering. Received from: https://civilica.com/doc/758842. (Persian)
Mohanta, B. K., Jena, D., Satapathy, U., & Patnaik, S. (2020). Survey on IoT Security: Challenges and Solution using Machine Learning, Artificial Intelligence and Blockchain Technology. Internet of Things, 11, 100227. [DOI: 10.1016/j.iot.2020.100227]
Reka, S. S., & Dragicevic, T. (2018). Future effectual role of energy delivery: A comprehensive review of Internet of Things and smart grid. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 91, 90-108. [DOI: 10.1016/j.rser.2018.03.089]
Ren, S., Zhang, Y., Liu, Y., Sakao, T., Huisingh, D., & Almeida, C. M. V. B. (2019). A comprehensive review of big data analytics throughout product lifecycle to support sustainable smart manufacturing: A framework, challenges and future research directions. Journal of Cleaner Production, 210, 1343-1365. [DOI: 10.1016/j.jclepro.2018.11.025]
Sokolov, A., Veselitskaya, N., Carabias, V., & Yildirim, O. (2019). Scenario-based identification of key factors for smart cities development policies. Technological Forecasting and Social Change, 148, 119729. [DOI: 10.1016/j.techfore.2019.119729]
System of higher education, science and technology. (2016). The second phase. Received from: http://www.maslahat.ir. (Persian)