ارائه مدل تحول دیجیتالی در بانکهای تخصصی کشور در راستای سیاست های کلی برنامه ششم توسعه

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

10.30507/jmsp.2024.435854.2684

چکیده

در سالهای اخیر تحول دیجیتال به موضوعی مهم در بخش تحقیقات سیستمهای اطلاعاتی و همچنین در عمل برای سازمانها در سراسر جهان تبدیل شده است تحقیقات انجام شده در سالهای اخیر بر این مسئله تاکید دارند که تحول دیجیتال بیشترین تاثیر را بر روی دیدگاه‌های کسب و کاری سازمان می‌گذارند و این موضوع بسیار فراتر از تغییرات فناورانه در یک سازمان است. از آنجا که در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه به امور فناوری اطلاعات ، نوآوری و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات تاکید شده است لذا با توجه به ضعف نگرش و اهتمام لازم به اثراث و پیامدهای دیجیتالی شدن فرآیندهای بانکداری ، این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای تحول دیجیتالی در بین بانک های تخصصی ایران به انجام رسید تا مدیران فره مند در این صنعت رقابتی بتوانند با استفاده از تکنولوژی های نوظهور تجربه مشتریان را بهبود بخشند. در این مطالعه پس از شناسایی عوامل مؤثر بر تحول دیجیتال در بانکهای تخصصی ایران با تکنیک دلفی فازی؛برای تجزیه و تحلیل داده ها و کسب نتایج مورد انتظار از روش دیماتل فازی برای تعیین روابط و چگونگی تأثیر عوامل بر یکدیگر و از روش فرآیند تحلیل شبکه ای با در نظر گرفتن ارتباط درونی مشخص شده توسط روش دیماتل فازی بین عوامل برای وزن دهی و اولویت بندی عوامل استفاده شد.

یافته های تحقیق نشان داد که در بین عوامل اصلی، عوامل"حکمرانی "، " زیرساخت"، "تجربه مشتری"، "کارکنان" و"قوانین" بر سایر عوامل یعنی "کسب‌و‌کار" ،"فرآیندها" و "ریسک" اثر می گذارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing the Digital Transformation Model in Specialized Banks of the Country In Line with the General Policies of the Sixth Development Plan

نویسندگان [English]

  • Adel Neyestani 1
  • Alireza Derakhshan 2
  • Ghanbar Abbaspour Esfadan 3
  • Ashraf Shah mansoury 3
1 PhD student in Information Technology Management, Faculty of Management, Islamic Azad University, Tehran South Branch, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Information Technology, Management,, Faculty of Management,, Islamic Azad University, South Tehran Branch,, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

In recent years, digital transformation has become an important topic in the field of information systems research, as well as in practice for organizations around the world. Researches conducted in recent years emphasize that digital transformation has the greatest impact on business perspectives. organization and this issue goes far beyond technological changes in an organization. Since in the general policies of the 6th Development Plan, information technology matters, innovation and security of the space of information production and exchange are emphasized, therefore due to the weak attitude and necessary attention to the effects and consequences of digitalization of banking processes, this research aims to provide a model for Digital transformation was carried out among the specialized banks of Iran so that the managers in this competitive industry could improve the customer experience by using emerging technologies. In this study, after identifying the factors affecting the digital transformation in Iran's specialized banks with the fuzzy Delphi technique, to analyze the data and obtain the expected results from the FUZZY DIMATEL method to determine the relationships and how the factors affect each other and from the analysis network process method It was used for weighting and prioritizing the factors by taking into account the internal relationship determined by the FDIMATEL method. The findings showed that among the main factors, the factors of "governance", "infrastructure", "customer experience", "employees" and "rules" affect other factors, namely "business", "processes" and "risk".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Transformation
  • Digital Banking
  • Specialized Banks