ارائه مدل جامعه‌پذیری سازمانی کارکنان اداری آموزش و پرورش با رویکرد سیاست‌‌های کلی نظام اداری

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران

10.30507/jmsp.2023.401290.2594

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل جامعه‌پذیری سازمانی کارکنان اداری آموزش و پرورش با رویکرد سیاست‌‌های کلی نظام اداری بود. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با راهبرد فراترکیب و با استفاده از روش سندلوسکی و باروسو است. جامعه تحلیلی شامل کتب، مقالات و تحقیقاتی که به موضوع جامعه‌پذیری سازمانی کارکنان در سازمان‌‌ها در سال‌های 2023-2010 پرداخته‌‌اند، بوده است که تعداد آنها 130 جلد بود و با روش نمونه‌‌گیری به صورت هدفمند و ملاک محور و به شرط مرتبط بودن و به روز بودن که بیشترین ارتباط با موضوع را داشتند انتخاب شد. بر اساس معیار ورود 130 مورد شناسایی و در نهایت 22 سند خارجی و 14 سند داخلی با استفاده از نرم افزار MaxQDA مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. حاصل تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات، استخراج یک چهارچوب مفهومی در حوزه ابعاد و مولفه‌های جامعه‌پذیری سازمانی کارکنان اداری آموزش وپرورش بر اساس سیاست‌‌های کلی نظام بود، مدل نهایی جامعه‌‌پذیری سازمانی شامل یازده مفهوم اصلی استخراج شده از ۷۸ کد در قالب چهار مقوله در قالب یافته‌‌های پژوهش شناسایی شد. نتایج نهایی تحقیق نشان داد که در جامعه‌پذیری سازمانی کارکنان اداری آموزش و پرورش بر اساس سیاست‌های کلی نظام اداری، فعالیت‌های جامعه پذیری، سیستم جامعه پذیری، دستاوردهای جامعه پذیری، شایستگی‌های عوامل جامعه‌پذیر کننده شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان داد مدل جامعه‌پذیری سازمانی کارکنان اداری آموزش و پرورش بر اساس سیاست‌های کلی نظام اداری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعتبار دارد و شامل مؤلفه‏‌های فعالیت‌های جامعه‌پذیری، سیستم جامعه پذیری، دستاوردهای جامعه پذیری و شایستگی‌های عوامل جامعه‌پذیر کننده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the organizational socialization model of education administrative staff With the approach of the general policies of the administrative system

نویسندگان [English]

  • Mohammad Kashani 1
  • Parivash Jafari 2
  • Amir Hossein Mohammad Davoudi 3
1 PhD student in Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran.iran
3 Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Saveh Branch, Saveh, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research was to present the model of organizational socialization of education and training administrative staff with the approach of the general policies of the administrative system. The approach of the research is of a qualitative type with a meta-composite strategy and using the method of Sandelowski and Barroso. The analytical community includes books, articles and researches that have dealt with the issue of organizational socialization of employees in organizations in the years 2010-2023, the number of which was 130 volumes and with a purposeful and criteria-based sampling method, provided that they are relevant and up-to-date. which were most related to the subject were selected. Based on the entry criteria, 130 cases were identified and finally 22 foreign documents and 14 internal documents were analyzed using MaxQDA software. The final model of organizational socialization including eleven main concepts extracted from 78 codes was identified in the form of four categories in the form of research findings. The final results of the research showed that in the organizational socialization of educational administrative staff, based on the general policies of the administrative system, socialization activities, socialization system, socialization achievements, and competencies of socializing agents were identified. The results of the research showed that the organizational socialization model of education administrative staff is valid based on the general policies of the administrative system and the document of fundamental transformation of education and includes the components of socialization activities, socialization system, socialization achievements and competencies. Socializing factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • General policies of the system
  • administrative staff
  • organizational socialization