مدل بازاریابی سبزِ صنعت نفت مبتنی بر سیاست‌های کلی محیط‌زیست

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته مدیریت بازاریابی، دانشکده‌ی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجبشیر، عجبشیر، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده‌ی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجبشیر، عجبشیر، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده‌ی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده‌ی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

10.30507/jmsp.2023.382917.2532

چکیده

هدف این پژوهش طراحی مدل بازاریابی سبز صنعت نفت ایران (یک صنعت با آلایندگی بالا، به‌عنوان موتور و محرک توسعه کشور) مبتنی بر سیاست‌های کلی محیط‌زیست است. استراتژی این پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و اساتید بازاریابی دانشگاه‌ها می‌باشد. برای انتخاب نمونه از نمونه‌گیری هدف‌مند و گلوله‌برفی استفاده شد که براساس قاعده اشباع با انجام 18 مصاحبه این مهم حاصل شد. داده‌ها با استفاده از روش کدگذاری اشتراوس و کوربین و با نرم‌افزار MaxQda تحلیل گردید. براساس الگوی پارادایمی پژوهش نتیجه‌گیری شد حمایت دولت، منابع انسانی سبز و مسئولیت اجتماعی شرکت، عوامل زیربنایی مؤثر بر بازاریابی سبز بوده و هوش هیجانی مدیران در اجرای این شیوه از بازاریابی، نقش راهبردی دارد. البته باید در نظر داشت ظرفیت‌های بالقوه رقابتی در این رابطه نقش مداخله‌گر داشته و فرهنگ شرکتی سبز نیز شرایط زمینه‌ای را فراهم می‌آورد. از طریق هوش هیجانی سبز مدیران، می‌توان پیامدهایی مانند ارتقاء طراحی، تولید و توزیع محصولات سبز، بهره‌وری و سودآوری شرکت، جلب رضایت مشتریان و ذی‌نفعان را کسب نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Green Marketing model of the Oil Industry is based on General Environmental Policies

نویسندگان [English]

  • Ali Yavari 1
  • Hossein Qarebeiglo 2
  • Yaqub Alavi Matin 3
  • Naser FeqhiFarahmand 4
1 PhD student in Marketing Management, Faculty of Management, Economics and Accounting, Islamic Azad University, Ajabshir Branch, Ajabshir, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Economics and Accounting, Islamic Azad University, Ajabshir Branch, Ajabshir, Iran
3 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Economics and Accounting, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
4 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management, Economics and Accounting, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to design a green marketing model for Iran's oil industry (an industry with high emissions, as the engine and driver of the country's development) based on general environmental policies. The strategy of this research is qualitative and based on grounded theory. The statistical population of the research is made up of managers of companies under the Ministry of Oil and marketing professors of universities. Purposeful and snowball sampling was used to select the sample, which was achieved based on the saturation rule by conducting 18 interviews. Data were analyzed using Strauss and Corbin coding method and MaxQda software. Based on the paradigm model of the research, it was concluded that government support, green human resources and corporate social responsibility are the basic factors effective on green marketing and the emotional intelligence of managers has a strategic role in implementing this method of marketing. Of course, it should be kept in mind that potential competitive capacities play an intervening role in this relationship and green corporate culture also provides background conditions. Through the managers' green emotional intelligence, it is possible to achieve consequences such as improving the design, production and distribution of green products, the productivity and profitability of the company, and the satisfaction of customers and stakeholders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • General environmental policies
  • Green marketing
  • oil industry