نقد و بررسی سیاست‌های کلی آموزش معلمان در کشورهای منتخب به منظور ارائه الگو

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران

4 دانشیار، گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران

10.30507/jmsp.2023.412881.2629

چکیده

هدف از تحقیق حاضر نقد و بررسی سیاست‌های کلی آموزش معلمان در کشورهای منتخب به منظور ارائه الگو است. روش این پژوهش سنتزپژوهی است و رویکرد پژوهش کیفی و بر اساس فراترکیب چارچوب‌‌های نظری و پژوهش‌‌های مرتبط پیشین است و برای این منظور ابتدا داده‌ها براساس فیش و ثبت اطلاعات گردآوری شدند که منجر به شناسایی مولفه‌های مختلف رویکردهای آموزش معلمان در کشورهای منتخب شد.حوزه پژوهش شامل کتب، مقالات و تحقیقاتی که به آموزش معلمان کشورهای منتخب( ژاپن، امریکا، فرانسه، انگلستان و ایران) پرداخته‌اند بوده است که تعداد آنها 130 جلد بود و با روش نمونه گیری به صورت هدفمند و ملاک محور و به شرط مرتبط بودن و بروز بودن که بیشترین ارتباط با موضوع را داشتند انتخاب شد. روش تحلیل داده ها روش کدگذاری به شیوه (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی یا گزینشی) بود.پس از بررسی و مطالعات مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی و مستندات با مقالات و پژوهشگران 7 بعد، 28 مولفه و 72 شاخص در قالب یافته‌های بخش شناسایی شد که مبانی فلسفی 4 مولفه و 12 شاخص، مبانی روانشناختی 4 مولفه و 10 شاخص، مبانی علمی 4 مولفه و 9 شاخص، مبانی جامعه شناختی 4 مولفه و 11 شاخص، رویکرد وفادارانه 4 مولفه و 9 شاخص، رویکرد سازگارانه 4 مولفه و 11 شاخص و رویکرد نیمه سازگارانه 4 مولفه و 10 شاخص شناسایی شد.همچنین نتایج نشان داد در آماده سازی نوین معلمی، مهارتها و آموزشهای نظری، کمتر راهگشای حرفه ای معلمان است، بنابراین باید به توسعۀ تجارب حرفه ای توجه ویژه ای شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reviewing the general policies of teacher education in selected countries in order to provide a model

نویسندگان [English]

  • Saleh Rosta 1
  • Sayyed Ahmad Hashemi 2
  • Abbas Gholtash 3
  • Ali Asghar Mashinchi 4
1 Phd student in philosophy of education, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Lamard branch, Lamard, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Lamerd Branch, Lamerd, Iran
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Marovdasht Branch, Marovdasht, Iran
4 Associate Professor, Department of Curriculum Planning, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Lamard Branch, Lamard, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to review the general policies of teacher training in selected countries in order to provide a model. This research is practical in terms of goals and comparative in terms of the method of data collection, content analysis, and for this purpose, data was first collected based on data sheets and information registration, which led to the identification of different components of teacher training approaches in selected countries. The research included books, articles, and researches that dealt with teacher training in the selected countries, which were 130 volumes, and were selected with a purposeful and criteria-based sampling method, on the condition that they were relevant and up-to-date. became. The method of data analysis was the method of coding (open coding, axial coding and selective or selective coding). After reviewing and studying the theoretical foundations and research background and documents with articles and researchers, 7 dimensions, 28 components and 72 indicators were found. It was identified that the philosophical foundations of 4 components and 12 indicators, psychological foundations of 4 components and 10 indicators, scientific foundations of 4 components and 9 indicators, sociological foundations of 4 components and 11 indicators, loyal approach of 4 components and 9 indicators, adaptive approach of 4 components And 11 indicators and a semi-adaptive approach of 4 components and 10 indicators were identified. It also showed that in modern teacher preparation, theoretical skills and training are less helpful for teachers' careers, so special attention should be paid to the development

کلیدواژه‌ها [English]

  • General policies of the system
  • teacher training
  • selected countries
  • model