سیاست‌های کلی سند تحول بنیادین در ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و آسیب شناسی وضعیت موجود

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

10.30507/jmsp.2023.407838.2613

چکیده

تعلیم ‌وتربیت پایه و اساس موفقیت و توسعه هر کشوری است و اصولاً بدون تعلیم‌ وتربیت صحیح و اصولی، هیچ کوششی در جامعه به ثمر نخواهد نشست. کشورهای توسعه یافته با انجام اصلاحات در آموزش و پرورش خود به توسعه دست یافته اند. هدف این پژوهش نیز بررسی سیاستهای کلان نظام آموزش و پرورش در سند تحول و آسیب شناسی وضعیت موجود است. نوع پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) است. روش پژوهش در بخش کیفی از نوع تحلیل محتوا و در بخش کمی توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری فاز کیفی، شامل خبرگان علمی و مدیران وزارت آموزش و پرورش بود که نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی با 13 نفر انجام شد. جامعه آماری فاز کمی نیز شامل6201 نفر اعم از معلمان، مدیران و کارشناسان شاغل در وزارت آموزش و پرورش بود که براساس نمونه‌گیری تصادفی ساده، 360 نفر برطبق جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شد و نهایتا 253 پاسخ دریافت گردید. ابزار گردآوری داده‌ها نیز شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تحلیل داده‌های بخش کیفی از تحلیل تم(مضمون) و بخش کمی از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرم افزارهای SPSS، Smart Pls استفاده شد. نتایج نشان داد که آسیب‌های وضعیت موجود اجرای سند شامل سه دسته آسیب‌های جهت گیری(رویکرد)، اجرایی و ارزیابی نتایج می‌باشد و الگوی اجرای سند مستلزم شامل دو بعد عوامل نرم با مولفه‌های آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی، مجریان و حمایت مدیریت و عوامل سخت با مولفه‌های عوامل محیطی و ذینفعان، منابع و ابزارها و سازمان مجری و 34 شاخص می‌باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The General Policies of the Fundamental Transformation Document in Creating Transformation in the Education System and Pathology of the Existing Situation

نویسندگان [English]

  • Farhad Nabi 1
  • Nasse Mirsepassi 2
  • Afsaneh Zamani Mghaddam 3
1 PhD student in Public Administration, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Unit, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University of Tehran Science and Research Branch, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University of Tehran Science and Research Unit, Tehran, Iran
چکیده [English]

Education is the foundation of the success and development of any country, and without proper education, no efforts in the society will bear fruit. The purpose of this research is to examine the macro policies of the education system in the document of transformation and pathology of the existing situation. The type of research is mixed (qualitative and quantitative). The research method is content analysis in the qualitative part and descriptive survey in the quantitative part. The statistical population of the qualitative phase included scientific experts and managers of the Ministry of Education, and sampling was done until reaching information saturation with 13 people. The statistical population of the quantitative phase included 6201 people including teachers, managers and experts working in the Ministry of Education, based on simple random sampling, 360 people were selected as a sample and finally 253 responses were received. The data collection tool included a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. To analyze the qualitative part of the data, theme analysis and quantitative part of descriptive statistics and inferential statistics and SPSS, Smart Pls software were used. The results showed that the harms of the current status of document implementation include three categories of harms: orientation (approach), implementation and evaluation of results, and the model of document implementation requires including two dimensions of soft factors with awareness and culture building components. , executives and support of management and hard factors with the components of environmental factors and stakeholders, resources and tools and executive organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policy making
  • macro Policies of the Education System
  • Pathology
  • Document of the Fundamental Transformation of Education