شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای خط‌مشی نهادینه‌سازی وجدان کاری در نظام اداری

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری،تهران، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

مرحله اجرای خط‌مشی یک از مهم‌ترین و پرچالش­ترین مراحل فرایند خط‌مشی است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای خط‌مشی نهادینه‌سازی وجدان کاری در نظام اداری وفق بند 21 سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش انجام آن توصیفی ـ پیمایشی بوده و دارای رویکرد اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان شرکت آب و فاضلاب منطقه 3 شهر تهران به تعداد 248 نفر تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان برابر 148 نفر تعیین گردید برای نمونه­گیری، از روش تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌های محقق ساخته بود که روایی آن به روش محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاکی از شناسایی 24 عامل در قالب چهار دسته عوامل مدیریتی، عوامل مربوط به ویژگی‌های خط‌مشی، عوامل مربوط به مجریان خط‌مشی و عوامل‎ مربوط به محیط (بستر) خط‌مشی بوده است. همچنین نتایج اولویت‌بندی نشان داد که عوامل مدیریتی با ضریب وزنی 0.377 بیشترین تأثیر را دارا هستند و عوامل مرتبط با مجریان خط‌مشی با ضریب وزنی 0.253 در رتبه دوم، ویژگی‌های خط‌مشی با ضریب وزنی 0.248در رتبه سوم و عوامل مربوط به بستر اجرای خط‌مشی با ضریب وزنی 0.121 در رتبه چهارم قرار گرفت. طبق نتایج پژوهش به‌منظور نهادینه‌سازی خط‌مشی وجدان کاری در نظام اداری کشور مدیران بایستی بر عوامل شناسایی شده در این پژوهش تمرکز داشته باشند و در این میان تأکید بر عوامل مدیریتی و همچنین توانایی مجریان خط‌مشی‌های اداری ضروری به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the effective factors on the implementation of the policy of institutionalizing work conscience in the administrative system

نویسندگان [English]

  • Amirhossein Gholami 1
  • Samad Barani 2
  • Hormat Asghari 3
1 Master's degree in Public Administration, Faculty of Economics and Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management, Shahid Sattari Aviation University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Economics and Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

The main goal of this research is to identify the effective factors on the institutionalization of work conscience in public sector organizations according to paragraph 21 of the general policies of the administrative system. The research is applied in terms of purpose and descriptive-exploratory in terms of its method. The statistical population of the research is 248 employees of one of the government organizations.The sample size was determined to be 148 people using the Krejcie and Morgan table and a simple random method was used for sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, and its validity was confirmed by content method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test.Exploratory factor analysis and hierarchical analysis were used to analyze the data. The findings of the research indicated the identification of 24 factors in the form of four categories of managerial factors, factors related to policy characteristics, factors related to policy practitioner and factors related to the policy environment.Also the prioritization results implied that managerial factors with a weighting factor of 0.377 are the most important, and factors related to policy practitioners with a weighting factor of 0.253 are in the second place, policy features with a weighting factor of 0.248 are in the third place and factors related to the implementation context ranked fourth with a weighted factor of 0.121. According to the results of the research, managers should focus on the factors identified in this research, in order to institutionalize the policy of work conscience in the country's administrative system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • policy implementation
  • institutionalization of work conscience
  • general policies of the administrative system
Abbas Abbasi; Messenger of Motazadian; Mohammad Qasim Mirzaei (2015). Investigating obstacles to the implementation of public policies in government organizations. Organizational Resource Management Research. (In Persian)
Administration & Society, 51(1), 63-90.
Ahadzadeh, Ahad; Sayad Shirkash, Saeed; Jamshidi Ivanki, Mina (2019). Factors affecting the effectiveness of the implementation of public policies: a case study of the Ministry of Energy. (In Persian)
Ahmadian, Elaha & Sanjar, Selajgeh (2018). The relationship between internal and external factors affecting the optimal implementation of government policies. (In Persian)
Ayanda and Blue (2016). Effective implementation of public policies through government bureaucracies in developing countries in Nigeria.
Azaz Askar (2010). Administrative system and development.
Bajekpour Kurdi, Hossein; Amin Bidakhti, Ali Akbar; Rezaei, Ali Mohammad; Salehi Omran, Ebrahim, (2017). Study of the effective and grounding factors for the implementation