تبیین نقش مسئولیت پذیری کارکنان در رابطه بین رهبری خدمتگزار با خودکارآمدی و رفتارهای مبتکرانه در راستای سیاست‌های کلی نظام اداری

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران

3 استادیار،گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

4 کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، آمل، ایران

10.30507/jmsp.2023.386157.2548

چکیده

از نشانه‌های جوامع موفق میزان و درجه‌ی نهادینه شدن فرهنگ خدمتگزار در آن جوامع است از طرفی امروزه سازمان‌ها رکن اصلی جامعه کنونی را تشکیل داده و دو عامل حیاتی آن عبارتند از: مدیریت و رهبری که مهم‌ترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا مرگ سازمان محسوب می‌شود و دیگری انسان‌ها که گردانندگان اصلی هر سازمان می‌باشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر خودکارآمدی و رفتارهای مبتکرانه کارکنان با توجه به نقش میانجی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بین کارکنان بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی ، پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان سازمان هواپیمایی کشور بوده که حجم نمونه به‌صورت تصادفی ساده برای جامعه محدود 307 نفر برآورد گردید. ابزار اندازه‌گیری شامل مقیاس رهبری خدمتگزار از ارهارت (2004)، مقیاس مسئولیت‌پذیری از کارول (2010)، مقیاس خودکارآمدی از چن و همکاران (2001) و مقیاس رفتارهای مبتکرانه از کانتر (1998) بود و بر اساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت طراحی شد و ضرایب آلفای کرونباخ آن‌ها به ترتیب برابر با 927/0، 928/0، 856/0 و 911/0 به دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS25 که از آن برای آمار توصیفی و برای تعیین رابطه بین متغیرها از معادلات ساختاری با نرم‌افزار SmartPLS بهره گرفته شدند.

نتایج پژوهش نشان داد که رهبری خدمتگزار بر مسئولیت‌پذیری، خودکارآمدی و رفتارهای مبتکرانه تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد؛ همچنین تأثیر مثبت و معنی‌داری مسئولیت‌پذیری بر خودکارآمدی و رفتارهای مبتکرانه تأیید شد. در نهایت نیز نقش میانجی‌گری مسئولیت‌پذیری در رابطه بین رهبری خدمتگزار با خودکارآمدی و رفتارهای مبتکرانه تأیید شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the role of employee responsibility in the relationship between servant leadership and self-efficacy and innovative behaviors in line with the general policies of the administrative system.

نویسندگان [English]

  • Alireza Zamanian 1
  • Akbar Bahmani 2
  • Samad Barani 3
  • Reza Rohi 4
1 Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Public Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Shahid Sattari University of Aeronautical Sciences and Technology, Tehran, Iran
4 Master of Public Administration, Payam Noor University, Amol, Iran
چکیده [English]

One of the signs of successful societies is the extent and degree of institutionalization of servant culture in those societies. On the other hand, today, organizations are the main pillar of today's society, and its two vital factors are: management and leadership, which are considered the most important factors in the life, growth and development or death of the organization. and the other is humans who are the main managers of every organization. The aim of the current research was to investigate the effect of servant leadership on self-efficacy and innovative behaviors of employees with regard to the mediating role of social responsibility among employees. This research is applied, survey and correlational in terms of purpose. The statistical population of the current research is all the employees of the Civil Aviation Organization, and the sample size was estimated to be 307 people by simple random sampling. The measurement tool included the servant leadership scale from Earhart (2004), the responsibility scale from Carroll (2010), the self-efficacy scale from Chen et al. (2001) and the innovative behavior scale from Kanter (1998) and was designed based on a five-point Likert scale and the coefficients Their Cronbach's alpha was equal to 0.927, 0.928, 0.856 and 0.911, respectively. For data analysis, SPSS25 software was used for descriptive statistics and structural equations with SmartPLS software were used to determine the relationship between variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Servant leadership
  • self-efficacy
  • innovative behavior
  • responsibility