طراحی و اعتبارسنجی مدل الگوی برنامه درسی کارآفرینانه مدارس متوسطه در راستای سیاست‏های کلی کارآفرینی نظام

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشکده‌ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران

3 استادیارگروه علوم تربیتی،دانشگاه ازاد اسلامی واحدلامرد ،لامرد ،ایران

10.30507/jmsp.2023.395118.2571

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی مدل الگوی برنامه درسی کارآفرینانه مدارس متوسطه در راستای سیاست‏های کلی کارآفرینی نظام است. این پژوهش از لحاظ روش گردآوری داده‌ها، توصیفی و از جهت شیوۀ اجرا، کیفی ـ کمّی است. در‌بخش کیفی، با استفاده از رویکرد فراترکیب، با تحلیل مضمون، ابعاد و مؤلفه‌های برنامه درسی کارآفرینی توسط پانزده نفر از استادان و متخصصان کارآفرینی به‌شکل هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری شناسایی و انتخاب شد و پژوهشگر با استفاده از روش کیفی به طراحی الگویی جهت مدل برنامه درسی کارآفرینانه در مدارس متوسطه پرداخت. در‌بخش کمّی، جهت اعتبارسنجی، جامعۀ آماری پژوهش دبیران کارآفرینی مدارس متوسطۀ دولتی شهر شیراز بود که با استفاده از جدول مورگان و نامحدود بودن جامعۀ آماری، تعداد97 نفر به عنوان نمونه ارزیابی ‌شد. برای تجزیه ‌و تحلیل، نرم‌افزار23 Amos و 22 SPSS مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که چارچوب‏ ها و سیاست‏ های طراحی مدل برنامه درسی کارآفرینانه مدارس متوسطه را می ‏توان بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در قالب نه عنصر(هدف، گروه‌بندی محتوا، مواد، منابع و ابزار یادگیری، فعالیت‌های یادگیری، روشهای یاددهی- یادگیری، ارزشیابی و ابزارهای آن مکان و فضا، زمان) تدوین کرد. نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی به یک راه حل نه عاملی انجامید که 21/61 درصد از واریانس مقیاس را تبیین می‌نمود.نتایج پژوهش نشان داد مدل الگوی برنامه درسی کارآفرینانه مدارس متوسطه براساس سیاست‌های کلی نظام اعتبار دارد .

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and validating the entrepreneurial curriculum model of secondary schools in line with the general entrepreneurship policies of the system

نویسندگان [English]

  • Mahbubeh Jafarpour 1
  • sayyed Ahmad Hashemi 2
  • Ali Asghar Mashinchi 3
1 Phd. student in Curriculum Planning, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Lamard branch, Lamard, Iran
2 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Lamard Branch, Lamard, Iran
3 Assistant Professor.Department of Education, Lamerd Branch, Islamic Azad University, Lamerd, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research is to design and validate the entrepreneurial curriculum model of secondary schools in line with the general entrepreneurship policies of the system. This research is descriptive in terms of data collection method and qualitative-quantitative in terms of execution method. In the qualitative part, using a meta-combination approach, by analyzing the theme, dimensions and components of the entrepreneurship curriculum by fifteen professors and entrepreneurship specialists, it was identified and selected in a purposeful way until reaching theoretical saturation, and the researcher used a qualitative method to design a model for the model. Entrepreneurship curriculum in secondary schools. In the quantitative part, for the purpose of validation, the statistical population of the research was entrepreneurship teachers of public secondary schools in Shiraz city, which was evaluated as a sample of 97 people using Morgan's table and the unlimitedness of the statistical population. Amos 23 and SPSS 22 software were used for analysis. The findings of the research showed that the frameworks and policies for the design of the entrepreneurial curriculum model of secondary schools can be compiled based on relevant documents and documents in the form of nine elements. The results obtained from the exploratory factor analysis led to a nine-factor solution that explained 61.21% of the variance of the scale. The results of the research showed that the entrepreneurial curriculum model of secondary schools is valid based on the general policies of the system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • macro policies
  • curriculum
  • entrepreneurship
  • secondary school