Anderson W. T., Cunningham W. H.; “Gauging foreign product promotion”;Journal of Advertising Research, February, 1972,pp29-34,pp26-29.
Balabanis G., Diamantopoulos A., Mueller R.D., Melewar T.C.; “The impact ofnationalism, patriotism and internationalism on consumer ethnocentrictendencies”; Journal of International Business Studies, Vol.32, No.1, 2001,pp157-175.
Bandyopadhyay S., Muhammad, M.; “Consumer ethnocentrismin south asia”;Lamar University, (www.sbaer.uca.edu/research/sma/1999/26.pdf), 1999.
Bettman J. R.; “Information processing theory of consumer choice”; Addison-Welsey, 1978,pp280-289.
Dornoff R. J., Tankersley C. B., White, M. W.; “Consumers’ perceptions ofimports”; Akron Business and Economic Review, Vol.5, 1974.
Durvasula S., Andrews C.J., Netemeyer R.G.; “A cross-cultural comparison ofmconsumer ethnocentrism in the United States and Russia”; Journal ofInternational Consumer Marketing, Vol.9, No.4, 1997,pp73-93.
Elliott G., Cameron R., Acharya C.; “An emprical ivestigation of consumerethnothentrism in Australia”; University of Western Sydney, 2001,pp470-487.
Good L.K., Huddleston P.; “Ethnocentrism of Polish and Russian consumers:Are feelings and intentions related?” International Marketing Review, Vol.12,No.5, 1995.
Hamin G. E.; “A less-developed country perspective of consumer ethnocentrismand “country of origin” effects: Indonesian evidence”; Asia Pacific Journal ofMarketing and Logistics, Vol.18, Issue: 2 Page: 2006,pp79-92.
Herche J.; “Ethnocentric tendencies, marketing strategy and import purchasebehaviour”; International Marketing Review, Vol.11, No.3, 1994,pp4-16.
Hult, G.T.M., Keillor, B.D. and Lafferty, B.A. (1999), ‘‘A cross-national assessmentof social desirability bias and consumer ethnocentrism’’, Journal of GlobalMarketing, Vol. 12 No. 4, 1999,pp29-43.
Luque-Martonez T., Ibaanaez-Z., Barrio-Garcoaa SD.; “Consumer ethnocentrismmeasurement, An assessment of the reliability and validity of the CETSCALEin Spain”; European Journal of Marketing, Vol.34, No.11/12, 2000,pp1353-1373.
Mockaitis A.I., Pranulis. V.; “A test and Validation of the CETSCALE inLithuania”; Proceedings of the 12th annual conference on Marketing andBusiness Strategies for Central and Eastern Europe, December 2-4, Vienna,Austria. 2004,pp311-400.
Reirson C.; “Are foreign products seen as national stereotypes?” Journal ofRetailing, Vol.42, 1966.
Robert F. S., Rajshekhar G. J., Virginie P. K., Andrew C. G.; “An applicationof the consumer ethnocentrism model to French consumers”; InternationalBusiness Review, Vol.14, 2005,pp325-344.
Ruyter K.D., Birgelen M.V., Wetzels M.; “Consumer ethnocentrism ininternational services marketing”; International Business Review, Vol.7, 1998,pp185-202.
Saffu K., Walker J.; “An assessment of the consumer ethnocentric scale(CETSCALE) in an advanced and transitional country: The case of Canada,Russia”; International Jonrnal of Management, Vol.22, No.4, 2005,p556.
Sharma S., Shrimp T. A., Shin J.; “Consumer ethnocentrism: A test ofAntecedents and moderators”; Journal of the Academy of Marketing Science,Vol.23, No.1, 1995,pp26-37.
Shimp T.A.; “Consumer ethnocentrism: The concept and a preliminaryempirical test”; in Kinnear, T.C. (Ed.), Advances in Consumer Research,Provo, UT, Association for Consumer Research, Vol.11, 1984,pp285-290.
Shimp T., Sharma S.; “Consumer ethnocentrism: Construction and validationof the cetscale”; Journal of Marketing Research, Vol.24, 1987,pp280-289.
Steenkamp J-B.E.M., Baumgartner H.; “Assessing measurement invariance incross-national consumer research.”; Journal of Consumer Research, Vol.25,June, 1998,pp78-90.
Vida I., Fairhurst A.; “Factors underlying the phenomenon of consumerethnocentricity: Evidence from four central European countries”; Inernational.Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Vol 9, 1999,pp321-337.
Wang C. L., Chen Z. X.O; “Consumer ethno-centrism and willingness to buydomestic products in a developing country setting: testing moderating effects”;Journal of Consumer Marketing, Vol.21, No.6, 2004,pp391-400.
Watson J.J., Wright K.; “Consumer ethnocentrism and attitude toward domesticand foreign products”; European Journal of Marketing, Vol.34, No.9/10, 2000,p1149.
پیوست-1. امتیازات ملّی گرایی مصرفی در مناطق و کشورهای مختلف جهان
محققان
کشور
|
نمونه
|
امتیاز
|
انحراف معیار
|
شیمپ و شارما (1987)
|
آمریکا
|
دانشجویان
|
92/51
|
37/16
|
دیترویت
|
جمعیت عادی
|
58/68
|
96/25
|
کارولینا
|
جمعیت عادی
|
28/61
|
41/24
|
دنور
|
جمعیت عادی
|
84/57
|
10/26
|
لس آنجلس
|
جمعیت عادی
|
62/56
|
37/26
|
دورواسولا و دیگران (1997)
|
آمریکا
|
دانشجویان
|
02/32
|
47/12
|
روسیه
|
دانشجویان
|
02/32
|
47/12
|
واتسون و رایت (2000)
|
نیوزلند
|
جمعیت عادی
|
21/62
|
79/25
|
گود وهاتسون (1995)
|
لهستان
|
جمعیت عادی
|
19/69
|
*
|
روسیه
|
جمعیت عادی
|
68/51
|
*
|
شارما و دیگران (1995)
|
کره جنوبی
|
جمعیت عادی
|
07/85
|
*
|
کارونا (1996)
|
مالت
|
جمعیت عادی
|
80/56
|
20/18
|
هولت و دیگران (1999)
|
آمریکا
|
دانشجویان
|
50/61
|
3/91
|
ژاپن
|
جمعیت عادی
|
50/61
|
3/17
|
سوئد
|
جمعیت عادی
|
40/38
|
5/18
|
استین کمپ و بوم گارتنر (1998)
|
بلغارستان
|
جمعیت عادی
|
70/28
|
21/9
|
انگلستان
|
جمعیت عادی
|
29/30
|
47/9
|
یونان
|
جمعیت عادی
|
84/37
|
39/7
|
برودوسکی (1998)
|
آمریکا
|
جمعیت عادی
|
68/61
|
*
|
آچاریا و دیگران (2001)
|
استرالیا
|
دانشجویان
|
40/57
|
*
|
هامین و الیوت (2003)
|
اندونزی
|
مصرف کنندگان عادی
|
5/74
|
*
|
لی و دیگران 2003)
|
آمریکا
|
جمعیت عادی
|
214/60
|
37/22
|
موکاتیس و پرانولیس
|
لیتوانی
|
جمعیت عادی
|
48/58
|
52/26
|
فلیپ و براون (2003)
|
استرالیا
|
مصرف کنندگان عادی بالای 18 سال
|
6/62
|
49/21
|
وانگ و چن (2004)
|
چین
|
جمعیت عادی
|
46/74
|
64/15
|
بالبانیس و دیگران (2001)
|
ترکیه
|
مصرف کنندگان
|
69/61
|
01/20
|
جمهوری چک
|
مصرف کنندگان
|
17/57
|
56/18
|
روبرت و دیگران (2004)
|
فرانسه
|
مصرف کنندگان عادی
|
84/59
|
21/19
|
ایمبرت و دیگران (2002)
|
روسیه
|
دانشجویان
|
92/40
|
78/18
|
آمریکا
|
دانشجویان
|
03/29
|
08/20
|
بندیوپادیا و محمد (1999)
|
هندوستان
|
دانشجویان
|
66/50
|
12/23
|
پاکستان
|
دانشجویان
|
4/71
|
04/19
|
بنگلادش
|
دانشجویان
|
46/74
|
25/21
|
سافو والکر (2005)
|
کانادا
|
دانشجویان
|
611/48
|
*
|
روسیه
|
دانشجویان
|
545/53
|
*
|
ویدا و فیرهوست (1999)
|
لهستان
|
مصرف کنندگان
|
61/50
|
33/14
|
استونی
|
مصرف کنندگان
|
59/53
|
79/13
|
چک
|
مصرف کنندگان
|
17/45
|
97/11
|
بندیوپادیا و دیگران (1999)
|
هندوستان
|
دانشجویان
|
81/49
|
08/21
|
پاکستان
|
دانشجویان
|
4/71
|
04/19
|
روینر و دیگران (1998)
|
هلند
|
مصرف کنندگان
|
76/59
|
*
|
حقیقی وحسین زاده(2007)
|
تهران
|
مصرف کنندگان
|
92/54
|
02/11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* در تحقیق موردنظر به انحراف معیار اشاره نشده است
پیوست-2. هفده سوال اول پرسشنـامه جهت سنجش ملی گرایی مصرفی
(هر سوال گزینه های زیر را به عنوان پاسخ در بر دارد
کاملا موافقم بسیار موافقم کمی موافقم نظری ندارم
کمی مخالفم بسیار مخالفم کاملا مخالفم )
1- مصرف کنندگان ایرانی همیشه باید محصولات ایرانی را به جای محصولات وارداتی بخرند.
2- تنها محصولاتی که در ایران تولید نمی شوند باید وارد شوند.
3- خرید محصولات ایرانی، کمک به اشتغال کارکنان ایرانی است.
4- در هنگام خرید، محصولات ایرانی باید اولین و مهمترین اولویت باشند.
5- خرید محصولات خارجی یک عمل ضد ایرانی است.
6- باید محصولات تولید شده در ایران را بخریم، بجای اینکه اجازه دهیم کشورهای دیگر از طریق ما ثروتمند شوند.
7- محصولات ایرانی همیشه بهترین گزینه برای خرید هستند.
8- مبادله یا خرید کالاهای کشورهای دیگر می بایستی خیلی کم باشد مگر در مواقع ضرورت.
9- ایرانیها نباید محصولات خارجی را بخرند چون به کسب و کار در ایران صدمه می زند و منجر به افزایش بیکاری می شود.
10- یک ایرانی وطن پرست می بایستی همیشه محصولات ایرانی را بخرد.
11- دولت باید در مورد ورود کلیه محصولات خارجی محدویتهایی را اعمال نماید.
12- ممکن است با خرید محصولات ایرانی هزینه بیشتری بپردازم اما ترجیح می دهم از تولید محصولات ایرانی حمایت کنم.
13- نباید به خارجیها اجازه داد محصولات خود را در بازارها عرضه کنند.
14- عوارض زیادی باید بر محصولات خارجی اعمال شود تا ورودشان به کشور کاهش یابد.
15- خرید محصولات خارجی، نوعی بیگانه گرایی است.
16- ما باید در تولید تمام محصولات مورد نیاز به خود کفایی برسیم.
17- مصرف کنندگان ایرانی که محصولات خارجی را می خرند مسئول بیکاری هموطنانشان هستند.