پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254462220180823Evaluating Components Influencing Iran Administrative System's Legal dimensionسنجش وضعیت مولفههای موثر بر بعد قانونی نظام اداری ایران12062701FAحامد محمدیدکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین0000-0002-2087-3883سیدمهدی الوانیاستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییغلامرضا معمارزاده طهراندانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوینناصر حمیدیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوینJournal Article20180203The present study aims to evaluate the components influencing the legal dimension of Iran Administrative system .In this line, the legal dimension of Iran Administrative system has been measured through five components including: administrative procedure, the ruling of law, observing the staff political rights, following the legal requirements governing the occupational and general behaviors of the staff and protecting the rights of people .This paper is an applied research, a survey in terms of strategy and descriptive in terms of goal. The statistical community of this research includes the managers of the ministries in Iran, here cluster sampling method has been used for sampling .In this research, fuzzy approach has been applied to analyze the data and this way, the required data have been collected and analyzed in the form of the natural language of the experts(managers).The results indicate that all five components of Iran Administrative System legal dimension are in appropriate condition and no meaningful difference has been found between the current status and the optimal status of Iran Administrative System legal dimension.هدف اصلی نوشتار حاضر، سنجش مولفههای موثر بر بعد قانونی نظام اداری ایران میباشد. در همین راستا، بعد قانونی نظام اداری ایران از طریق پنج مولفه شامل دادرسی اداری، حاکمیت قانون، رعایت حقوق سیاسی کارکنان، رعایت الزامات قانونی حاکم بر رفتارهای شغلی و عمومی کارکنان و صیانت از حقوق مردم مورد سنجش قرار میگیرد. نوشتار حاضر یک پژوهش کاربردی، از حیث راهبرد، پیمایشی و از حیث هدف، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران وزارتخانههای ایران تشکیل میدهد که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شده است. در پژوهش حاضر بهمنظور تحلیل دادهها از روش فازی استفاده گردیده و بدین ترتیب، اطلاعات لازم را در قالب زبان طبیعی از خبرگان(مدیران) اخذ شده و مورد تحلیل قرار میگیرد. نتایج تحقیق بیانگر آن است که هر پنج مولفه بعد قانونی نظام اداری ایران در وضعیت مناسب قرار داشته و بین وضعیت موجود و مطلوب بعد قانونی در نظام اداری ایران تفاوت معناداری مشاهده نمیشود.https://www.jmsp.ir/article_62701_12b79070b88e7096eae824d53a07020a.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254462220180823Impact of human capital on innovation: a comparative study of developing and developed countriesتأثیر سرمایه انسانی بر نوآوری: مطالعه تطبیقی کشورهای درحال توسعه و توسعهیافته214059872FAمحمدعلی مرادیگروه توسعه کارآفرینی- دانشکده کارآفرینیمرتضی اکبریگروه کارآفرینی فناورانه- دانشکده کارآفرینیفهیمه بشارتیدانشکده کارآفرینیJournal Article20171013Always pay attention to the development of communities has been highlighted as a continuing challenge. This coincides with the development of societies, researchers and policy-makers more attention to creativity and innovation as the new solution was to develop. So terms like "knowledge-based economy and innovative economy" were the center of attention. In this way many researchers, innovation, including the main factors that led to the country's development of various indicators measuring innovation at national level. Due to this, the present study examines the impact of human capital on innovation in developing countries and developed well. Using data from the World Bank and the Global Innovation Index, 113 countries into four income classes (low, low medium, high, medium and high) were analyzed. It was developed. Results showed that in the course of development of each class of income need to pay attention to the skills and training of human resources appropriate to the situation in the country.همواره توجه به توسعه و پیشرفت به عنوان چالشی همیشگی مورد تأکید جوامع بوده است. این امر با پیشرفت جوامع، موجب توجه بیشتر محققان و سیاستگذاران به خلاقیت و نوآوری به عنوان راهحلی نوین برای توسعه گردید. لذا اصطلاحاتی همچون«اقتصاد دانشبنیان و اقتصاد نوآورانه» در مرکز توجه قرار گرفتند. در این مسیر بسیاری از محققان، نوآوری را ازجمله عوامل اصلی توسعهیافتگی کشورها دانستند که منجر به معرفی شاخصهای مختلف سنجش نوآوری در سطح ملی شد. باتوجه به این، تحقیق حاضر به بررسی تأثیر سرمایه انسانی بر نوآوری در کشورهای درحال توسعه و توسعهیافته پرداخته است. با استفاده از دادههای بانک جهانی و شاخص جهانی نوآوری، 113 کشور در چهار طبقه درآمدی(پایین، پایین متوسط، بالای متوسط و بالا) تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی فرضیهها بعد از طبقهبندی دادهها در قالب دادههای پنل دیتا(تابلویی) و با استفاده از روشهای اقتصادسنجی از طریق نرمافزار Eviews7 حاکی از تأیید فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر تأثیر منابع انسانی بر نوآوری در کشورهای درحال توسعه و توسعهیافته بود. نتایج در هر یک از طبقات درآمدی نشان داد که در مسیر توسعه (حرکت از طبقه درآمدی پایین به طبقه درآمدی بالاتر) لازم است تا توجه به مهارتها و آموزش منابع انسانی متناسب با وضعیت کشور باشد.https://www.jmsp.ir/article_59872_f376bd8e30c3a01274d6fcc8852c664b.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254462220180823The Position of Entrepreneurship Development in National Policies and Programs in Iranجایگاه توسعه کارآفرینی در سیاست ها و برنامه های ملی کشور416059873FAالهام فهامسازمان جهاد دانشگاهی تهرانمرتضی پرهیزکارجهاد دانشگاهیJournal Article20170304This study is a descriptive study that was conducted by the explicit and implicit content analysis. This study seeks to answer this question: to what extent have been integrated concepts of entrepreneurship development in the national policies and programs. Analyzed documents include Iran outlook 1404, comprehensive scientific map, overall policies of resistive economy, overall science and technology policies, overall policies of sixth development program, overall policies to encourage investment, 10 strategies for action in resistive economy, and headlines of the national programs announced by Secretariat of the Steering Committee and Resistive Economy. To analyze the documents regarding the concepts of entrepreneurship development, 13 categories and 34 subcategories were considered. The results showed that most integration of the entrepreneurship concepts in the analysed documents are related to the documents of resistive economy. Also, based on the findings, the entrepreneurship in these documents is emerging with a value approach, while the national documents need to more attention about entrepreneurship culture.پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی است که با استفاده از روش تحلیل محتوای آشکار و ضمنی انجام شده است. این پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که تا چه میزان مفاهیم مربوط به توسعه کارآفرینی در سیاست ها و برنامه های ملی، تلفیق شده اند. اسناد مورد تحلیل شامل سند چشم انداز 1404، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست های کلی علم و فناوری، سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی در بخش تشویق سرمایه گذاری، 10 راهکار برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی و عناوین برنامه های ملی اعلام شده از سوی دبیرخانه ستاد راهبری و اقتصاد مقاومتی می باشند. جهت تحلیل اسناد مذکور در خصوص مفاهیم توسعه کارآفرینی، 13 مقوله و 34 زیرمقوله در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که بیشترین انعکاس مقوله های کارآفرینی در اسناد مربوط به اقتصاد مقاومتی رویت شده اند. همچنین، بر اساس یافته ها، در اسناد مورد بررسی، کارآفرینی با یک رویکرد ارزشی در حال بروز است، ضمن این که فرهنگ کارآفرینی جزء مقوله هایی می باشد که در اسناد ملی نیاز به توجه بیشتری دارد.https://www.jmsp.ir/article_59873_7ec04651e88b49924ae4e776c4326783.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254462220180823The Investigation of Financialization Phenomenon in Iran’s economyبررسی پدیده مالی شدن در اقتصاد ایران618055680FAایوب ابوذریکارشناس ارشد اقتصاد و مدرس دانشگاه پیام نورمحمدنبی شهیکی تاشدانشیار گروه اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستانعبدالرضا کرانیکارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20140907Financialization phenomenon refers to the increasing role of financial motives, financial actors and financial institutions in the economy of a country that are determined by inverse relation between capital market development and economic growth. financialization phenomenon leads to a reduction in real investment and thus economic slowdown or even recession and increasing inequality of income and wealth. This study investigates the occurrence of the phenomena of financialization in Iran’s economy during the 1380-1393 by using Toda and Yamamoto causality test and correlation coefficients. The results show that the growth of capital markets has a significant effect on economic growth, in the long term growth of capital market have a direct effect on economic growth, but its effect is reversed at the beginning of the year 1392, in other words, Iran's economy is faced with a financialization phenomenon in 1392. Although a financialization phenomenon the threat to the economy but can be a threat into an opportunity for finance companies and development of the country.پدیده مالی شدن اشاره به افزایش نقش انگیزه های مالی، بازارهای مالی، بازیگران مالی و موسسات مالی در اقتصاد یک کشور دارد، که با رابطه معکوس بین رشد بازار سرمایه و رشد اقتصادی مشخص می گردد. پدیده مالی شدن منجر به کاهش سرمایه گذاری واقعی و درنتیجه کاهش رشد اقتصادی و یا حتی رکود اقتصادی و همچنین افزایش نا برابری درآمد و ثروت می شود. این مطالعه با استفاده از آزمون علیت تودا و یاماماتو و ضرایب همبستگی به بررسی وقوع پدیده مالی شدن در اقتصاد ایران طی سال های 1380 تا 1393 می پردازد. نتایج نشان می دهد که رشد بازار سرمایه اثر معنی داری بر رشد اقتصادی کشور دارد، در بلند مدت رشد بازار سرمایه اثر مستقیمی بر رشد اقتصادی داشته اما از ابتدای سال 1392 تاثیر آن معکوس می شود، به عبارت دیگر اقتصاد ایران در سال 1392 با پدیده مالی شدن روبرو بوده است. اگرچه پدیده مالی شدن تهدیدی برای اقتصاد ایران محسوب می شود اما می توان این تهدید را به فرصتی برای تامین مالی شرکتها، رشد و توسعه کشور تبدیل کرد.https://www.jmsp.ir/article_55680_58e0c5cd01d6dcf5b0ac6fce16ea98d2.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254462220180823Investigating the Impact of Macroeconomic Instability on Private Investment in Iranبررسی تاثیر بی ثباتی اقتصاد کلان بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایران8110058469FAسیدکاظم موسویدانشجوی دکتری حقوق، مشاور وزیر دادگستری در امور ایثارگرانعلی سلمانپور زنوزاستادیار،گروهاقتصاد،واحدمرند،دانشگاهآزاداسلامی،مرند،ایرانسیامک شکوهی فرددانشجوی دکتری، گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20171020Investigating the Impact of Macroeconomic Instability on Private Investment in Iran <br /><br /><br />Abstract<br />Macroeconomic instability can reduce the accumulation of physical capital and the efficiency of investment utility in economy. In this study, using the Auto Regressive Distributed Lagged (ARDL) model, we've evaluated the effects of instability in indicators of macroeconomic on private investment in Iran since 1981 to 2016. Variables used for this purpose are; inflation, government deficit ratio to GDP, balance of payments deficit ratio to GDP and real exchange rate. Here "instability" is the modular of each variables stable trend using the moving average method during four years. The Results indicate the positive impact of instability in government deficit ratio to GDP and the negative impacts of instability in inflation and in real exchange rate on private investment.<br /><br />JEL classification: E63.<br /><br />Key words: instability of macroeconomic indicators, private investment, moving average.<br /><br />Key words: instability of macroeconomic indicators, private investment, moving average.بررسی تاثیر بی ثباتی اقتصاد کلان بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایران<br />بی ثباتی شاخص های اقتصاد کلان در جامعه می تواند موجب کاهش تجمع سرمایه فیزیکی شده و کارایی استفاده از <br />سرمایه های موجود در اقتصاد را کاهش دهد. در این مطالعه اثر شاخص های بی ثباتی اقتصاد کلان بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایران طی دوره (95-1360) با استفاده از روش خود رگرسیونی با وقفه های توزیعی (ARDL) مورد ارزیابی قرار گرفته است. متغیرهای مورد استفاده برای این منظور؛ نرخ تورم، نسبت کسری بودجه دولت به تولید ناخالص داخلی، نسبت کسری تراز پرداخت ها به تولید ناخالص داخلی و نرخ ارز واقعی می باشند. بی ثباتی، قدر مطلق انحراف هر کدام از این متغیر ها از روند با ثبات آنها می باشد که با استفاده از روش میانگین متحرک با دوره ای 4 ساله بدست آمده است. نتایج حاکی از تاثیر مثبت بی ثباتی نسبت کسری بودجه دولت به تولید ناخالص داخلی و تأثیر منفی بی ثباتی نرخ تورم و نرخ ارز واقعی بر روی سرمایه گذاری بخش خصوصی می باشد.<br />کلید واژه ها: بی ثباتی شاخص های اقتصاد کلان، سرمایه گذاری بخش خصوصی، میانگین متحرک.https://www.jmsp.ir/article_58469_64d3efbf472b9d2e579d50a46c155656.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254462220180823Investigating the causal relationship between digital divide and Income Divide in Iran's Provincesبررسی رابطه علی بین شکاف دیجیتالی وشکاف درآمدی در استان های ایران10112059871FAیوسف عیسی زاده روشنعضو هیت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندرانعلیرضا پورفرجعضو هیت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندرانJournal Article20171026The main purpose of this paper is to investigate the causality of digital divide and income gap between Iranian provinces, in other words, whether the digital divide (inequality in the access and use of ICT) causes an income gap (an increase in income inequality), or, in contrast, the income gap causes Digital divide Or that there is an answer between them. For this purpose, Gini coefficient index is used as the income gap and the indicator of ICT for the digital divide. The Granger causality test for panel data examines the long-run and short-run relationship between digital divide and income gap in different provinces of the country during the 2010-2015 period. Estimation of long-run coefficients using have done by using Fully Modified Ordinary Least Square (FMOLS) method and estimation of short-run coefficients and causality relationships using Generalized method of moment (GMM). The results of this study show, firstly, that there is a bilateral causality between the digital divide and the income gap in the short and long term in the entire Iranian provinces. Secondly, the advancement of ICT (reducing digital divide) has reduced inequality of income (reducing the income gap) Becomes Increasing the income gap also hinders the advancement of information and communication technology (increasing the digital divide)هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه علیت شکاف دیجیتالی و شکاف درآمدی بین استانهای ایران می باشد، به عبارت دیگر آیا شکاف دیجیتالی (نابرابری در دسترسی و استفاده از ICT) موجب شکاف درآمدی (افزایش نابرابری درآمد) می شود، یا بر عکس شکاف درآمدی علت شکاف دیجیتالی است؟ یا آنکه باز خوردی بین آنها وجود دارد. برای این منظور از اطلاعات شاخص ضریب جینی به عنوان شکاف درآمدی و از شاخص پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات برای شکاف دیجیتالی استفاده شده است . از آزمون علیت گرنجری برای داده های پانل به بررسی رابطه بلندمدت و کوتاه مدت بین شکاف دیجیتالی و شکاف درآمدی در استان های مختلف کشور، طی دوره زمانی 1389 تا 1394 پرداخته شد. برآورد ضرایب بلندمدت با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی تعدیل شده کامل (FMOLS) و برآورد ضرایب کوتاه مدت و روابط علیت با استفاده از روش گشتاور تعمیم یافته (GMM) انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد اولا: علیت دو طرفه بین شکاف دیجیتالی و شکاف درآمدی در کوتاه مدت و بلند مدت در کل استان های ایران وجود دارد. ثانیا: پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات (کاهش شکاف دیجیتالی) سبب کاهش نابرابری درآمد(کاهش شکاف درآمدی) می شود. همچنین افزایش شکاف درآمدی مانع پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات (افزایش شکاف دیجیتالی) می شود.https://www.jmsp.ir/article_59871_ebbb5f2c916c8774346dd51a144edf28.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254462220180823The Targeted Subsidies Act Implementation and the Combination of Agricultural Goods in Iranian Households’ Basket.هدفمندسازی یارانهها و ترکیب محصولات کشاورزی در سبد خانوارهای ایرانی12114059874FAیونس گلیدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه رازی0000-0001-6985-6841محمدرضا منیریکارشناس ارشد علوم اقتصادی دانشگاه رازیJournal Article20171224One of the main objectives of subsidy reform, was increase welfare and reduce inequality in society. this study by utilizing the data of micro-level Households’ Income and expenditure survey over 2008-2014, investigate the effect of subsidy reform on combination of agricultural goods in households’ basket as a qualitative scale to measure the welfare and livelihood of households using seemingly unrelated regression technique throught FGLS. The result of study show that after subsidy reform the share of Grain of total available agricultural goods in households’ basket increased more than other items and share of dairy had the lowest increase. The results of estimation show that increasing in real household incomes and employment status of head of household greatest effect in increasing the proportion of meat of agricultural goods from households’ basket, According Engel theory can be said, contrary to the purpose of targeting subsidies policy, is not conducive to improving living conditions for households.یکی از اهداف اصلی هدفمندسازی یارانهها افزایش رفاه و کاهش نابرابری در جامعه بوده است، در همین راستا مطالعهی حاضر با تمرکز بر دادههای هزینه-درآمد خانوارها در دورهی زمانی 1387 تا 1393، به بررسی اثر هدفمندی یارانهها بر ترکیب اقلام کشاورزی در سبد خانوارها به عنوان مقیاسی کیفی جهت سنجش تغییرات رفاهی و معیشتی خانوارها با استفاده از تکنیک رگرسیونهای به ظاهر نامرتبط از طریق روش FGLS پرداخته است. نتایج مطالعه نشان میدهدکه پس از اجرای هدفمندی یارانهها، سهم غلات از کل محصولات کشاورزی موجود در سبد خانوارها، بیش از سایر اقلام افزایش یافته و سهم لبنیات کمترین افزایش را داشته است. برآوردها نشان میدهند که افزایش در درآمد واقعی خانوار و شاغل بودن سرپرست خانوار بیشترین اثر را در افزایش سهم گوشت از محصولات کشاورزی سبد خانوار دارد. لذا میتوان گفت بر اساس نظریهی انگل، سیاست هدفمندی یارانهها بر خلاف هدف سیاستگذار، منجر به بهبود وضعیت معیشتی خانوار نشده است.https://www.jmsp.ir/article_59874_b1bc496e5fbde40f3b96a175d7ef78df.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254462220180823The Different Patterns of Revenues and Expenditures in MENA Selected Countries with Emphasis on Iranالگوهای متفاوت درآمد و مخارج دولت در کشورهای منتخب عضو منا با تأکید بر ایران14116060209FAمجید مداحدانشگاه سمنان0000-0003-2697-9547مژگان ایراندوستدانشگاه سمنانJournal Article20170114The perception of the relationship between revenues (taxes incomes) and government expenditures is an important issue in the implementation of government programs and the effectiveness of the government stabilization, distribution, and allocation policies.Therefore, establishing a balance between government revenues and expenditures is important for most countries. In this paper, the relationship between revenues and government expenditures in the framework of hypotheses revenue-expenditure, expenditure-revenue and synchronization for MENA selected countries including Iran have been studied. The results from the estimation of panel data models show that at first; taxes influence government expendituers in under review countries including Iran directly. That confirms the role of taxes in financing government expenditures. At second; government expenditures is an expalanatiry variable of taxes. In this regard, as taxes form part sector of firm’s production costs; increasing taxes following raising expenditures, affect economic growth and business negatively which clearly is not in line with the sixth development plan. Also, the results show that there is a unidirectional causality between gross domestic products and the government expenditure that confirms Wagner's law in MENA countries.درک درست رابطه بین درآمد (مالیات) و مخارج دولت به عنوان یک امر مهم در تحقق برنامههای دولت و اثر بخشی سیاستهای تثبیتی، توزیعی و تخصیصی دولت مطرح است. همچنین برقراری تعادل مناسب بین درآمدها و مخارج دولت یکی از دشواریهایی است که اکثر دولتها با آن مواجه هستند. در این پژوهش رابطه بین درآمد دولت و مخارج دولت در چارچوب سه فرضیه درآمد- مخارج فریدمن، فرضیه مخارج- درآمد پیکاک و ویزمن و فرضیه همزمانی مالی ماسگریو در کشورهای منتخب عضو منا از جمله ایران مورد بررسی و تحلیل تجربی قرار گرفته است. نتایج حاصل از تخمین مدلهای پانل دیتا نشان میدهند اولاً: درآمدهای مالیاتی بر مخارج دولت در اقتصاد کشورهای تحت بررسی از جمله ایران اثر مثبت و معنیدار دارد که بیانگر نقش مالیاتها در تأمین هزینههای دولت است. ثانیاً: مخارج دولت متغیر توضیح دهنده مالیاتهاست. با توجه به آنکه مالیاتها، از نظر تولید کنندگان جزء هزینههای تولید محسوب میشوند، افزایش مالیات، انگیزههای تولید و سرمایهگذاری را تضعیف میکند و بر رشد اقتصادی و فضای کسب و کار اثر منفی دارد که این موضوع در راستای سیاستهای برنامه ششم توسعه در ایران نیست. همچنین نتایج تحقیق، رابطه علی از سوی تولید ناخالص داخلی به مخارج دولت در ایران را تأیید میکند که این یافته نشان دهنده برقراری قانون واگنر در ایران است.https://www.jmsp.ir/article_60209_4a2f0e8dede6355e16e9bb94e7881b56.pdf