پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25443شماره 1220160201Analysis of Private Sector Participation in the Education Systemتحلیل مشارکت بخش خصوصی در نظام آموزش ایران12612951FAفخرالسادات هاشمیاندانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطباییهادی زندیاندانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، دبیر آموزش و پرورش استان کردستان و مدرس حق التدریس پردیس شهید مدرس دانشگاه فرهنگیانجواد آقامحمدیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی. آموزش و پرورش استان کردستانJournal Article20150402Education is the pivot of development and evolution in society and an important tool to achieve social and economic progress of countries. The ever-increasing growth of population and increased demand for education and improving the quality and efficiency on one hand and severe restrictions of public funds and declining trend of education share of national income on the other hand leads to an imbalance between facilities’ capacity of education against numerous and diverse expectations of society and according to economy’s theories based on free market and human capital, the necessity of transferring services to the private sector would be resulted. The present article with the goal of identifying the causes, challenges, methodologies and feedbacks resulted from privatization of education in different societies deals with investigating the researches conducted in this field by case study method and a critical approach. The results show that the privatization of education in addition to reducing the pressure on government budget and more efficiency in using funds and facilities will enhance the quality of education. However, the existing different needs in developed and developing countries mean that incentives to participate in the privatization of education are different and accepted privatization form is also specific to any country and economic and demographic conditions.<span lang="FA">آموزش، محور توسعه و مدار تحول در جامعه و ابزاری مهم برای رسیدن به پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشورها است. رشد روزافزون جمعیت و تقاضای فزاینده برای آموزش و ارتقای کیفیت و کارایی آن از یک سو و محدودیت شدید منابع مالی دولتی و سیر نزولی سهم آموزش و پرورش از درآمد ملّی از سوی دیگر، منجر به عدم تعادل میان ظرفیت امکاناتی آموزش و پرورش در مقابل انتظارات متعدد و متنوع جامعه شده است و بر طبق نظریات اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد و سرمایه انسانی، ضرورت واگذاری ارائه خدمات در این حوزه به بخش خصوصی را موجب میگردد. مقالۀ حاضر با هدف شناسایی علل، چالشها، روشها و بازخوردهای حاصل از خصوصی سازی آموزش در جوامع گوناگون، به شیوۀ مروری و با رویکرد انتقادی، به بررسی پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه میپردازد. نتایج بررسیها نشان داد که خصوصی سازی آموزش، علاوه بر کاهش فشار بر بودجۀ دولت وکارآیی بیشتر در استفاده از منابع مالی و امکانات، موجب افزایش کیفیت آموزش خواهد شد. لکن، نیازهای مختلف موجود در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به این معنا است که انگیزههای مشارکت در خصوصیسازی آموزش با هم تفاوت دارند و شکل خصوصی سازی پذیرفته شده، متناسب با شرایط اقتصادی و جمعیتی هر کشور، خاص همان کشور است. </span>https://www.jmsp.ir/article_12951_219ca95cc9c1edebb42619a7e75ce7ad.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25443شماره 1220160201Comparative Analysis Multi Criteria Decision Making Approach In Prioritizing Provinces Based on civil projectsتحلیل تطبیقی رویکردهای تصمیمگیری چندمعیاره در اولویت بندی استانهای کشور275012947FAعلی محمدیاستاد بخش مدیریت دانشگاه شیرازپیام شجاعیاستادیار بخش مدیریت دانشگاه شیراززهرا اکبریکارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شیرازبهاره کایدانفارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه شیرازJournal Article20150907This paper is aimed at evaluating the province performance in Iran based on national civil projects at the end of the fourth development planning. Therefore, by using these projects evaluation indices, published from strategic planning and control adjutancy of president, prioritizing of the province at the end of the fourth development is done. The results obtained from decision making multi criteria approach, were assessed finally by multi criteria decision making and comparative analysis. Multi criteria decision making matrix based on 6 projects evaluation indices and data from 31 provinces in Iran were gathered, and by Shanon entropy the weight of these indices for each project evaluation criteria extracted. Consequently, VIKOR method is more preferable than TOPSIS method due to Compromise solution. Based on VIKOR approach, Ilam province, Khozestan province and Khorasan Razavi province and based on TOPSIS approach Semnan province, Hamedan province and Ilam province have the highest ranks respectively.<span lang="FA">هدف اصلی این مقاله ارزیابی عملکرد استانهای کشور بر اساس انجام پروژههای عمرانی ملی در پایان برنامه چهارم توسعه است. برای این منظور با بکارگیری شاخصهای ارزیابی این پروژهها که توسط معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری منتشر میشوند، اولویتبندی استانهای کشور انجام میگیرد. با استفاده از تصمیمگیری چندمعیاره و تحلیل تطبیقی، نتایج مختلفی که از روشهای چندمعیاره بدست میآید ارزیابی نهایی شد. ماتریس تصمیمگیری چندمعیاره بر اساس 6 شاخص ارزیابی پروژه و دادههای حاصل از آنها برای 31 استان کشور ایجاد شد و با بکارگیری آنتروپی شانون وزن هر یک از این شاخصهای ارزیابی پروژه استخراج گردید. بر این اساس نتایج حاصل از بکارگیری روش ویکور نسبت به روش تاپسیس با توجه به این که مبتنی بر حل سازشی است ارجحیت دارد. طبق روش ویکور به ترتیب استانهای ایلام، خوزستان و خراسان رضوی و بر اساس روش تاپسیس استانهای سمنان، همدان و ایلام بالاترین رتبه را بدست آوردند.</span>https://www.jmsp.ir/article_12947_3f7f658d9f2e5548f10588b68ab03741.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25443شماره 1220160201Investigating Factors Influencing the Retention of Talents in Iranian Electric Industry in the line of accomplishing science and technology’s general policiesعوامل اثرگذار بر حفظ استعدادها و نخبگان سازمانی صنعت برق ایران در راستای تحقق سیاستهای کلی « علم و فناوری»517812952FAکریم شاطریدانشگاه تهرانخدایار ابیلیاستاد دانشگاه تهرانعلی رضاییاناستاد دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-0563-389xآرین قلی پوراستاد دانشگاه تهرانشعله مرادفامرئیس گروه نظام های انگیزشی شرکت توانیرJournal Article20151112Abstract: In clause 2-7 of science and technology’s general policies, the maintenance and retention of talents is highly emphasized. Therefore, the current study aimed to identify factors affecting the retention of talents in Iranian electric industry. To do so; a qualitative research method with case study approach was used. Statistical population included academic informants and electric industry’s human resource managers and talents from whom 19 individuals were purposefully selected and profoundly interviewed. The collected qualitative data were analyzed using thematic analysis and the validity was confirmed through techniques such as member checking, data source triangulation and negative/deviant case analysis. Also, re-test reliability and inter-coder reliability were used to assess coding reliability. After constant review of the interviews scripts, the codes or initial concepts were derived and then similar codes were abstracted into special categories, for which a label was selected that stood for all the codes under that category. Finally, the main factors influencing the retention of talents in Iranian electric industry were identified and categorized into organizational factors, job factors and retention mechanisms.<span lang="FA">در بند 2-7 سیاستهای کلی «علم و فناوری»، بر حفظ و نگهداشت سرمایههای انسانی تاکید شده، موضوعی که امروزه دغدغه بسیاری از سازمانها به شمار می رود. به همین منظور، در پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی، به مطالعه عوامل موثر بر حفظ و نگهداشت نخبگان و استعدادهای سازمانی در صنعت برق ایران پرداخته شده است. در این راستا با تعداد 19 نفر از خبرگان دانشگاهی، مدیران و معاونان منابع انسانی و نخبگان و استعدادهای صنعت برق مصاحبههایی عمیق بعمل آمد. برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل موضوعی(تم) استفاده شد و روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بررسی توسط اعضاء، چند سویه نگری منابع دادهها</span><span lang="FA">و تحلیل موارد منفی/مخالف تضمین گردید. همچنین، به منظور سنجش پایایی کد گذاریهای انجام شده، از روشهای پایایی بازآزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. پس از مرور و سازماندهی متون مصاحبهها، محقق کدها یا مفاهیم اولیه را شناسایی نمود و در ادامه کدهای مشابه در طبقههایی خاص قرار گرفتند. سپس، برای هر یک از این طبقات عناوینی، که نمایانگر کل کدهای آن طبقه باشند، انتخاب گردید و در نتیجه، مقولههای اصلی اثرگذار بر نگهداشت نخبگان در صنعت برق ایران، در قالب عوامل سازمانی، عوامل شغلی و سازوکارهای نگهداشت، شناسایی شد. </span>https://www.jmsp.ir/article_12952_4535823472fd7411d20792f2de65ed6c.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25443شماره 1220160201Investigating of Impacts of Political, Social and Economic Globalization on Poverty in Developing Countriesبررسی تأثیر جهانیشدن بر فقر در کشورهای درحالتوسعه13586FAعلی فقه مجیدیاستادیار ، علوم اقتصادی، عضو هیئتعلمی دانشگاه کردستانزهرا ضرونیدانشجوی کارشناسی ارشد، علوم اقتصادی، دانشگاه کردستانشهلا صمدی پوردانشجوی کارشناسی ارشد، علوم اقتصادی، دانشگاه کردستانJournal Article20150809Today, globalization is inescapable fact for all countries. Generally, there are two approaches related to globalization in economics; according to first approach globalization leads to stable economy in the developing countries, improving the economic welfare, decreasing of poverty and increasing the economic growth. In the second approach, this phenomenon leads to dispersing power and interests in these countries and as a result, increasing economic instability, poverty and economic vulnerability of these countries. In this study, the impacts of globalization on poverty in developing countries, upper and lower middle income, over the period 1990-2014 is investigated using panel data. The results show that economic, social, and political globalization and total index have negative and significant effect on increasing poverty in upper middle income countries, statistically. Furthermore, social and total index of globalization have positive and significant effect on increasing poverty in lower middle income countries while economic and political globalization do not have significant effect in these countries, statistically.در رابطه با جهانیشدن دو دیدگاه وجود دارد؛ بر اساس رویکرد اول جهانیشدن منجر به اقتصادی با ثبات برای کشورهای درحالتوسعه ، رشد و کاهش فقر می شود و بر اساس رویکرد دوم، موجب تشدید نابسامانیهای اقتصادی، فقر و گسترش آسیبپذیری اقتصادی این کشورها خواهد شد. در این پژوهش اثر جهانیشدن بر فقر در کشورهای درحالتوسعه در دوره 2014-1990 با استفاده از روش دادههای ترکیبی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد جهانیشدن در کشورهای درحالتوسعه بر فقر اثرگذار بوده به طوری که جهانیشدن در ابعاد اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و کلی در کشورهای با درآمد بالاتر از میانگین اثر منفی و معنیداری بر فقر دارد. جهانیشدن اقتصادی و سیاسی در کشورهای با درآمد پایین اثر معنیداری بر فقر ندارد، ولی جهانیشدن اجتماعی اثر مثبت و معنیدار و جهانیشدن کل اثر منفی و معنیدار بر افزایش فقر در کشورهای درحالتوسعه با درآمد پایینتر از میانگین داشته است .https://www.jmsp.ir/article_13586_b4f27117723c0683be94947280a6774f.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25443شماره 1220160201The Effect of Exchange Rate Volatility on the None-Oil Exports of Iran to Major Trade Partnersاثر تلاطم نرخ ارز بر صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عمده طرف تجاری13604FAمسعود نونژاددانشیار و عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازفریده پرویزی کشکولیکارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه آزاد شیرازJournal Article20150920The Main purpose of this study is to investigate the effect of real exchange rate volatility on Iran none oil exports to major trade partners by using quarterly data in the period of 2001:1-2014:4. For this reason, real exchange rate volatility is calculated by Generalized Auto Regressive Conditional Heteroskedasticity (GARCH) model. Then, real exchange rate volatility effect on Iran none oil export is estimated based on gravity model and by Feasible Generalized Least Squares (FGLS) method. On the overal results indicate that, gross domestic production of Iran, gross domestic production of major trade partners has significant positive effect, on the other hand geographical distance between Iran and major trade partners, Linder variable and real exchange rate volatility has significant negative effect on Iran none oil exports to major trade partners. Therefore as expected increasing in real exchange rate volatility will decrease Iran none oil exports of Iran to Major Trade Partners.هدف اصلی این مطالعه بررسی اثر تلاطم نرخ حقیقی ارز بر صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عمده طرف تجاری با استفاده از دادههای فصلی در بازه زمانی2014:4-2001:1 میباشد. در این راستا، ابتدا تلاطم نرخ حقیقی ارز با استفاده از روش واریانس ناهمسانی شرطی خود بازگشتی تعمیم یافته (GARCH) محاسبه شده است. سپس، اثر تلاطم نرخ حقیقی ارز بر صادرات غیرنفتی ایران با تکیه بر مدل جاذبه و به روش رویکرد عملی حداقل مربعات تعمیم یافته (FGLS) برآورد شده است. نتایج کلی نشان میدهند که، تولید ناخالص داخلی ایران، تولید ناخالص داخلی کشورهای عمده طرف تجاری دارای اثر مثبت و معنادار، از طرف دیگر، فاصله جغرافیایی بین ایران و کشورهای عمده طرف تجاری ، متغیر لیندر و تلاطم نرخ حقیقی ارز دارای اثر منفی و معنادار بر صادرات غیرنفتی ایران به کشور های عمده طرف تجاری میباشد. بنابراین مطابق انتظار افزایش در تلاطم نرخ حقیقی ارز موجب کاهش صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عمده طرف تجاری میشود.https://www.jmsp.ir/article_13604_69da058ac3afc0f019f87a59a2070d03.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25443شماره 1220160201Governance and Economic Freedom (Case study: G7 and D8 Countries)حکمرانی و آزادی اقتصادی (مطالعه موردی کشورهای گروه D8 وG7)12954FAابوالفضل شاه آبادیدانشگاه الزهرا0000-0002-9316-8296سارا ساری گلدانشگاه بوعلی سیناحمید تنهاییدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150314This goal of present study is to analyze the comparative position of countries G7 and D8 countries in indicators of governance and economic freedom during the period 2000-2012. So, in the current era, economic freedom is one of the main ways to access financial resources, technological development, knowledge and management to achieve sustained and stable economic growth in the countries. Hence, countries are always searching for ways to promote more economic freedom. The results indicate that the situation developing countries D8 compared with developed countries G7 in governance and economic freedom indicators are inappropriate. According to the study results appear, countries that have been more successful in improving governance, are freer economies. Therefore, it is expected, economic politicians and decision-makers countries studied in economic planning to give particular importance to improving component of governance and provide field to improve the economic freedom index.هدف مطالعه حاضر تحلیل مقایسه ای جایگاه کشورهای عضو گروه D8 وG7 در شاخص های حکمرانی و آزادی اقتصادی طی دوره زمانی 2012-2000 است. زیرا در عصر کنونی، بهبود آزادی اقتصادی یکی از روش های عمده دستیابی به منابع مالی، پیشرفت های فناوری، دانش و مدیریت جهت دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و باثبات در کشورها است. از اینرو کشورها همواره در جستجوی راه هایی برای ارتقا هر چه بیشتر آزادی اقتصادی هستند. نتایج مطالعه حاکی از آن است که وضعیت کشورهای درحال توسعه D8 در قیاس با کشورهای توسعه یافته G7 در شاخص های حکمرانی و آزادی اقتصادی نامناسب است. همچنین براساس نتایج مطالعه به نظر می رسد، کشورهایی که در بهبود شاخص های حکمرانی موفق تر عمل کرده اند؛ اقتصادهای آزادتری هستند. از اینرو انتظار برآن است، سیاست گذاران و تصمیم گیران اقتصادی کشورهای مورد مطالعه در برنامه ریزی های اقتصادی اهمیت ویژه ای برای بهبود مؤلفه حکمرانی قائل باشند و زمینه بهبود شاخص های آزادی اقتصادی را مهیا نمایند.https://www.jmsp.ir/article_12954_c8bba52f3a506ec6b9c2c6414c97599c.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25443شماره 1220160201The Effect of Economic Instability on International Competitiveness of Iran’s Agricultural Sectorاثر بی ثباتی اقتصادی بر رقابت پذیری بین المللی در بخش کشاورزی ایران13152FAسعید راسخیدانشگاه مازندرانوجیهه جباریدانشگاه مازندرانJournal Article20150918The main purpose of present research is to examine the impact of economic instability on Iran’s international competitiveness of the agricultural sector. In this framework, we have first measured the real exchange rate volatility by using generalized autoregressive conditional heteroskedasticity (GARCH) model, and then we have estimated the competitiveness equation including the volatility during time period 1995-2011. The results obtained from the panel data estimations show that the economic instability has a negative and significant effect on the competitiveness of Iran’s agricultural sector. Also, according to the other results, per capita capital, the total factor productivity have a positive and significant effect, and the government size, the external shocks(financial crisis) , value added volatility and climate situation have a negative and significant effect on the competitiveness. In the framework of the obtained results, it is necessary to pay attention on the factors affecting on competitiveness and the design of a certain and appropriate strategy for the continuous export of agricultural products to prevent the instability of export and loss of market.هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثر بی ثباتی اقتصادی بر رقابت پذیری بین المللی بخش کشاورزی ایران است. در این راستا، ابتدا با بکارگیری الگوی خودرگرسیونی واریانس ناهمسان شرطی تعمیم یافته(GARCH) ، نوسانات نرخ واقعی ارز اندازه گیری و سپس، معادله رقابت پذیری با لحاظ کردن این نوسانات برای دوره زمانی2011-1995 برآورد شده است. نتایج حاصل از برآورد الگوی داده های تابلویی نشان می دهد، بی ثباتی اقتصادی اثر منفی و معنادار بر رقابت پذیری بخش کشاورزی ایران دارد. همچنین، بر اساس سایر نتایج این مقاله، سرمایه سرانه و بهره وری کل عوامل تولید اثرمثبت؛ و اندازه دولت، شوک خارجی(بحران مالی)، نوسانات ارزش افزوده بخش کشاورزی و شرایط آب و هوایی اثر منفی و معنادار بر رقابت پذیری بخش کشاورزی ایران طی دوره زمانی مورد مطالعه دارند. در چارچوب نتایج بدست آمده در این تحقیق، توجه به عوامل موثر بر رقابت پذیری و تدوین استراتژی مشخص و مناسب برای صادرات مستمر محصولات کشاورزی جهت جلوگیری از بی ثباتی صادرات و از دست دادن بازار ضروری است.https://www.jmsp.ir/article_13152_b57ba1bee5ae11b507d45cf57af85738.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25443شماره 1220160201Strategic Requirements of Islamic Republic of Iran towards the new Middle Eastern Policies of USAالزامات راهبردی جمهوری اسلامی ایران در قبال سیاست های خاورمیانه ای جدید آمریکا13357FAمحمدرضا دهشیریدانشکده روابط بین المللمجتبی غفوریدانشجوJournal Article20160110The United States of America, as the main extra-regional actor in the region have had omnipotence in political, strategic and economic equations of the region, so that its political actions have formed the regional power structure. They utilize simultaneously soft and hard power instruments for pursuing their short-term, Mid-term and long-term objectives. The new regional order intended by USA is based on the establishment of balance of power and preventing the emergence of a regional superpower. In other words, USA endeavors to balance, in parallel, the regional powers in the Middle East in order to realize their political, economic and security intentions. In this conjecture, the Islamic Republic of Iran as one of the main powerful regional powers has an important role in the realization of regional order and the formation of political, economic and security structures of the Middle East. Therefore, it seems suitable to reconstruct its strategic policies in conformity with the power structures in the region, taking into account the foreign policies of regional and extra-regional powers, particularly USA, in order to take benefit of the opportunities and to minimize the probable costs. The present article suggests the strategy of “triangular balance of power” and scrutinizes on its requirements especially the adoption of “active neutrality” towards the international powers so that the Islamic Republic of Iran, as the factor of stability in the region, would prevent the vacuum of power in the Middle East.<span lang="AR-SA" dir="RTL">بی تردید منطقه خاورمیانه، از مهمترین مناطقی است که تمرکز و توجه </span><span lang="FA" dir="RTL">بسیاری از </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بازیگران بینالمللی را به خود معطوف کرده است. موقعیت ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک، ذخایر عظیم انرژی، از مهمترین عواملی است که باعث اهمیت مضاعف این منطقه شده است. از این رو، هرکدام از بازیگران و سازمانهای بینالمللی، منطقهای و فرامنطقهای، برای توسعۀ نفوذ و حضور در خاورمیانه به رقابت پرداخته و درصدد دستیابی به منافع و اهداف خاص خود در منطقه هستند. آمریکا به عنوان مهمترین بازیگر فرامنطقه ای دخیل در معادلات سیاسی، امنیتی و افتصادی این منطقه همیشه مورد توجه دیگر بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای بوده است و اقدامات سیاسی این کشور و ابعاد متنوع و گستردگی آن بر نحوه ی شکل گیری و تغییر و تحول ساختار های قدرت در این حوزه موثر بوده است. آمریکا در راهبردهای خاورمیانه ای خود اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را دنبال می کند و توامان از ابزارهای متنوع سخت و نرم برای تحقق این اهداف استفاده میکند. </span><span lang="FA" dir="RTL">نظم جدید حاکم بر خاورمیانه ی مورد نظر آمریکا، مبتنی بر ایجاد توازن قوا و جلوگیری از ایجاد یک ابرقدرت منطقه ای است. به عبارت دیگر، آمریکا در تلاش است تا با کمک قدرت های منطقه به طور موازی از قدرت گرفتن بیش از حد یکی و تضعیف دیگری جلوگیری نماید و از این طریق اهداف سیاسی ، اقتصادی و امنیتی خود را دراین منطقه دنبال کند</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">. در این رهگذر، <span>جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین بازیگران قدرتمند منطقه ای بیشترین نقش را در ایجاد نظم منطقه ای و شکل دهی به ساختارهای سیاسی ،اقتصادی و امنیتی خاورمیانه دارد. از این رو، شایسته است سیاست های راهبردی خویش را متناسب با ساختار های قدرت در این منطقه و سیاست خارجی دیگر بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای به خصوص آمریکا بازسازی نماید تا از این طریق هم از فرصت های به و جود آمده بهره برداری نماید و هم هزینه های احتمالی ناشی از قدرت بازیگری دیگر بازیگران را به حداقل ممکن برساند. مقاله حاضر با پیشنهاد راهبرد </span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">"</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">موازنه سه بعدی قدرت" به بررسی پیش شرطها و لوازم اتخاذ این راهبرد و چگونگی بهره گیری جمهوری اسلامی ایران، به عنوان عامل ثبات در منطقه، از سیاست بیطرفی فعال در قبال قدرتهای بین المللی در عین جلوگیری از بروز خلا قدرت در خاورمیانه، می پردازد.</span>https://www.jmsp.ir/article_13357_7c118d870aed5dfcae5d2c8d39034e04.pdf