پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-2544103820220622Designing an Entrepreneur Organization Model in the Country's Banking System for Achieving the General Policiesطراحی مدل سازمان کارآفرین در نظام بانکی کشور جهت تحقق سیاستهای کلی نظام اداری24627014480510.30507/jmsp.2022.319219.2348FAزهرا حق روستادانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت کارآفرینی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران0000-0003-4833-6243آیت اله ممیزاستادیار، گروه کارآفرینی، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000000161540519جلال حقیقت منفرداستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران0000-0002-5741-0532Journal Article20211214Considering the General Policies of the Administrative System, the present study has identified the dimensions and components of organizational entrepreneurship in the new banking system of Iran. The purpose is providing a suitable model according to the administrative system General Policy. This research which is practical and developmental, uses qualitative-quantitative research methods. The statistical population in the qualitative section includes 23 experts in the field of entrepreneurship and banking. In order to determine factors affecting organizational entrepreneurship in modern banking, interviews and Delphi technique are used. These factors are in the direction of 10, 12, 17 and 26 clauses of the administrative system General Policies. In the quantitative section, 191 experts are selected as a sample by using Sample Power Software. Factors are classified into 4 main groups (entrepreneurship, entrepreneurial organization, modern banking and values). Then the questionnaire was designed according to the identified factors, distributed among the statistical population and the data are analyzed using LISREL Software. The results using Pearson correlation parametric tests and structural equation modeling show that the four factors have positive and significant relationships with organizational entrepreneurship.پژوهش حاضر در راستای تحقق سیاستهای کلی نظام اداری به شناسایی ابعاد و مؤلفههای کارآفرینی سازمانی در سیستم بانکداری نوین پرداخته است تا ضمن ارائه مدل مناسبی از کارآفرینی سازمانی در سیستم بانکداری نوین کاربرد این سیاستها را در نظام اداری مسجل نماید. روش پژوهش کیفی- کمی بوده ازنظر هدف کاربردی – توسعهای است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 23 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی و بانکداری است که با استفاده از مصاحبه و انجام فن دلفی، عوامل اثرگذار بر کارآفرینی سازمانی در بانکداری نوین را تعیین کردند. این عوامل بندهای 10 و 12 و 17 و 26 سیاستهای کلی نظام اداری را مدنظر قرار داده است. در بخش کمی، 191 نفر از کارشناسان و خبرگان با استفاده از نرمافزار سمپل پاور بهعنوان نمونه انتخاب شدند. عوامل مؤثر در 4 گروه اصلی (کارآفرینی، سازمان کارآفرین، بانکداری نوین و ارزشها) طبقهبندی و مدل پژوهش تدوین گردید. سپس پرسشنامه با استفاده از عوامل شناساییشده، طراحی و بین جامعه آماری توزیع و با استفاده از نرمافزار لیزرل دادهها تجزیهوتحلیل گردید. نتایج بهدستآمده از آزمون فرضیات با استفاده از آزمونهای پارامتریک همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری، نشان میدهد که عوامل چهارگانه، رابطه مثبت و معنیداری با کارآفرینی سازمانی دارند.https://www.jmsp.ir/article_144805_93e1f09585f84e3e6cfbfc90e3148eee.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-2544103820220622Designing a policy model with a general policy approach of the administrative systemطراحی مدل سیاستگذاری با رویکرد سیاست های کلی نظام اداری27229214281710.30507/jmsp.2022.297653.2291FAصدیقه طوطیان اصفهانیدانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ علوم انسانی و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران0000-0002-1794-8215حاجیه رجبی فرجاددانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران0000-0003-3569-4834بهروز تقویکارشناسیارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران0000-0002-2479-244XJournal Article20210731The aim of this study was to design a policy model in the Social Security Organization with a general policy approach ofThe current Study focuses on designing a policy making model in the social welfare organization through the general policies of the administrative system. This is a qualitative and practical research. The participants of the study included experts in the social welfare (those who have PhD and 10 years of work experience), which consisted of 16 individuals selected through saturation theory technique. The data collection was done through semi-structured interview the validation of which was well-assured. The validity of the data was confirmed by the experts and the reliability was done by interrater method. The data were analyzed through thematic analysis. The findings were coded in three stages based on Clark and Brown (2022) procedure, which showed that the policy making model in the social welfare consists of five factors: practical, functional-structural, executive, implicative, exo-organizational, ameliorative, and 38 codes.پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سیاستگذاری در سازمان تأمین اجتماعی، با رویکرد سیاستهای کلی نظام اداری انجام شد. این پژوهش بهلحاظ ماهیت داده، کیفی و بهلحاظ هدف، کاربردی است. مشارکتکنندگان پژوهش (جامعۀ آماری) را کارشناسان خبره در حوزۀ رفاه اجتماعی (حداقل داشتن مدرک دکترا و ده سال سابقۀ کار)، به تعداد شانزده نفر (نمونۀ آماری) تشکیل میداد که پایان نمونهگیری با استفاده از فن اشباع نظری تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود که برای دستیابی به صحت و اعتبار مطالعه، از معیارهای اعتبار و اعتمادپذیری در مراحل پژوهش بهره گرفته شد تا حداکثر اطمینان حاصل شود. برای بررسی روایی از خبرگان آشنا با مباحث استفاده شد و برای پایایی کار نیز از همکاری دو کدگذار استفاده شد و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل اطلاعات و دادهها نیز با استفاده از تکنیک مضمون یا تم انجام گرفت. نتایج مصاحبههای جمعآوریشده از خبرگان و انجام سه مرحله کدگذاری براساس مراحل کلارک و براون (1401) نشان داد مدل سیاستگذاری در سازمان تأمین اجتماعی شامل 5 عامل عملکردی، کارکردی ـ ساختاری، ایجابی، برونسازمانی و بهبوددهندهها و 38 کد است. https://www.jmsp.ir/article_142817_ac2ffff9a73eb3d4be152badb53e8245.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-2544103820220622The Application of Game Theory to Improve Financial Transparency of Municipalities based on Article 18 of the General Policiesتحلیل کاربست نظریۀ بازی در ارتقای شفافیت مالی شهرداریها در ایران، ناظر بر بند 18 سیاستهای کلی نظام اداری کشور29431814309210.30507/jmsp.2022.312828.2328FAمحمدرضا غلامی گوهرهکارشناسیارشد مدیریت شهری، دانشکدۀ شهرسازی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-8428-8870میثم بصیرتاستادیار، گروه شهرسازی، دانشکدۀ شهرسازی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-9184-6500Journal Article20211031In Iran, the general policies, particularly the general policies of the administrative system following the global changes, focuses on transparency. Financial and economic transparency is one of the main aspects of the local management. Game theory, as a basic method of decision making in resolving urban problems, is modified day by day. This study, based on article 18 of the general policies of the administrative system, analyzes the financial transparency of the municipalities and people's contribution, as two aspects of the game. The game shows that municipality stimulates the index of transparency via increasing the contribution. The six indexes of transparency can improve the city via the contribution and demand of the people. Finally, both games show that the proper strategy can happen when the municipality has transparency and the people contribute which all in all can increase the municipality's transparency level. On the other hand, the best strategy for the people is within the same line which benefits them most. But the most benefit goes to the municipality when people do not contribute in any levels of the game and play a passive role, which can increase the possibility of corruption due to the lack of transparency.در ایران، سیاستهای کلان نظام و بهخصوص سیاستهای کلی نظام اداری، همراستا با تحولات جهانی، بر رعایت اصل شفافیت بهطور ویژه تأکید میکند. شفافیت مالی و اقتصادی از حوزههای مطرح در مقیاس مدیریت محلی است. نظریۀ بازی، بهعنوان یکی از روشهای پشتیبان تصمیمگیری در حل مسائل و مشکلات شهری، درحال تکامل فزاینده است. در این مقاله،برپایۀ بند 18 سیاستهای کلی نظام اداری، شفافیت مالی شهرداریها و مشارکت شهروندان، بهعنوان دو بخش اصلی در بازی، بررسی شده است. بازی نشان میدهد شهرداری از طریق بالا بردن مشارکت میتواند شاخصهای شفافیت را تحریک کند و آنها را بهبود دهد. شاخصهای ششگانۀ شفافیت را میتوان بهوسیلۀ مشارکت و مطالبات شهروندان در امور شهری ارتقا داد. درنهایت هر دو بازی نشان میدهد که استراتژی بهینه وقتی حاصل میشود که هم شهرداری شفافیت داشته باشد و هم شهروندان در امور مشارکت کنند که این نیز موجب ارتقای سطح شفافیت شهرداری میشود. از طرفی بهترین استراتژی برای مردم نیز در همین حالت تعریف میشود که بیشترین سود به آنها میرسد. اما بیشترین سود وقتی نصیب شهرداری میشود که مردم در هیچیک از مراحل درخت بازی مشارکت نکنند و بهعنوان شهروندی منفعل در شهر حضور داشته باشند که در این حالت، شرایط برای ایجاد فساد ناشی از عدم شفافیت مهیا میشود.https://www.jmsp.ir/article_143092_067a3c62e9b1a4c297b608bd26a7ec75.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-2544103820220622The Impact of Government's Expenditure on Education, Health, and Human Capital on Urban Poverty in Iranتأثیر مخارج آموزشی و بهداشتی دولت و سرمایۀ انسانی بر فقر شهری در ایران32034115102210.30507/jmsp.2022.98411.1643FAیونس نادمیاستادیار، گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آیتالله بروجردی، بروجرد، ایران0000-0003-0557-0347سید پرویز جلیلی کامجواستادیار، گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آیتالله بروجردی، بروجرد. ایران0000-0001-8998-543XJournal Article20170916In the last decades, poverty has permeated Iran's economy. The developmental government of Iran, as the most important center of decision making, has set its socio-economic aim to combat poverty. Government's expenditure is the main means of obtaining the purposes such as improving the level of education, health, and economic development as tools of combating poverty. Among different levels of poverty, absolute poverty is the most important one in the developing countries. Therefore, this study aims to analyze the government's education and human resources expenditure on urban absolute poverty. Accordingly, modeling the effective factors of poverty and employing Markov Switching method, the research hypotheses were tested in a period from 1985 to 2014. The findings showed that urban poverty includes two levels of higher and lower poverty, in that the probability of staying in the latter is more than the former. Also, the findings from the model indicated that human capital and the ratio of education expenditure to the total government's expenditure has a significantly negative impact on the absolute urban poverty index. It is suggested that the ratio of education expenditure be increased to reduce urban poverty.در دهههای اخیر، چهرۀ آشکار فقر جایگزین سیمای پنهان آن در اقتصاد ایران شده است. دولت رشدمحور در ایران، بهعنوان ثروتمندترین نهاد تصمیمگیر، مبارزه با فقر را مهمترین هدف اقتصادی ـ اجتماعی خود میداند. مخارج دولتی مهمترین ابزار دولت بهمنظور نیل به اهداف میانی مانند بهبود سطح آموزش و بهداشت و رشد اقتصادی بهعنوان ابزارهایی برای مقابله با فقر است. در بین سطوح مختلف فقر نیز، آنچه در کشورهای درحال توسعه مهمتر است، فقر مطلق است. به این ترتیب، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مخارج آموزشی دولت و سرمایۀ انسانی بر فقر مطلق شهری در ایران است. بدین منظور، با مدلسازی عوامل مؤثر بر فقر و بهکارگیری روش مارکوف سوئیچینگ، فرضیههای پژوهش در بازۀ زمانی 1364 تا 1393 مورد آزمون قرار گرفت. نتایج برآورد مدل پژوهش نشان داد فقر شهری دارای دو رژیم فقر بالا و پایین است که احتمال ماندن در رژیم فقر پایین بیشتر از احتمال ماندن در رژیم فقر بالاست. همچنین طبق نتایج برآورد مدل، سرمایۀ انسانی و نسبت مخارج آموزش و پرورش به کل مخارج دولت تأثیر منفی و معناداری بر شاخص فقر مطلق شهری داشته است. مبتنی بر نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود بهمنظور کاهش فقر شهری، سهم مخارج آموزش و پرورش دولت افزایش یابد.https://www.jmsp.ir/article_151022_001fab96d5a1682e8733e731232581f8.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-2544103820220622Investigating the Effect of Populating Aging on Health Costs Via the Population General Policy Approachاثر سالمندی جمعیت بر هزینههای سلامت با رویکرد سیاستهای کلی جمعیت34236214501010.30507/jmsp.2022.324058.2365FAسمیه کوچک زادهدکتری علوم اقتصادی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-1687-2511حسن حیدریاستادیار، گروه اقتصاد، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0001-8915-6076وحید یزدی فیض آبادیاستادیار، گروه سیاستگذاری سلامت، پژوهشکدۀ آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران0000-0002-8009-470Xعلیرضا شکیباییدانشیار، گروه اقتصاد، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران0000-0003-0593-3988Journal Article20220118Since the last couple of decades ago, Iran has faced swift population changes, such as reduced fertility, increased life expectancy, and larger number of senior citizens. One of the most significant challenges of population aging is the increase in health costs for providing healthcare services. Considering the general policies of population in Iran to increase the dynamic atmosphere of fertility, this study aims to investigate the effect of population aging on the proportion of health costs in gross domestic production, using data from the national statistics of Iran and the world bank from 1981 to 2019. First, a model for analyzing the health costs in the GDP was provided. Then, its ratio was analyzed using auto-regression. Also, to investigate the balance speed of short term to the long term model, the error correction model was employed. The findings indicated that the increased population aging led to increases healthcare costs in the long term in that, 1% increase in the aging index resulted in 0.37% increase in the healthcare costs. Moreover, in the long term, the increase of annual GDP variables, price index in the healthcare, and urbanization had a significantly positive impact on the healthcare costs with respect to the GDP. The error correction rate was 46%.طی چند دهۀ گذشته، ایران با تغییرات جمعیتی سریع، ازجمله کاهش شدید نرخ زادوولد و افزایش امید به زندگی، مواجه بوده و این امر موجب افزایش درصد سالمندان شده است. یکی از چالشهای مهم سالمندی جمعیت افزایش هزینههای سلامت جوامع بهدلیل نیاز زیاد سالمندان به انواع خدمات بهداشتی و درمانی است. ایـن پژوهش بـا توجـه بـه سیاسـتهای کلـی جمعیتـی نظـام مقـدس جمهـوری اسـلامی درخصــوص ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، بهدنبال بررسی تأثیر سالمندی جمعیت بر سهم هزینههای سلامت در تولید ناخالص داخلی است و با استفاده از دادههای مرکز آمار ایران و دادههای بانک جهانی، برای دورۀ زمانی 1360 تا 1398، انجام شده است. ابتدا الگویی برای سهم هزینههای سلامت در تولید ناخالص داخلی ارائه شد؛ سپس ضرایب آن با استفاده از الگوی خودرگرسیون با وقفههای گسترده برآورد شد. همچنین بهمنظور بررسی سرعت تعدیل مدل کوتاهمدت به مدل بلندمدت، الگوی تصحیح خطا برآورد گردید. نتایج نشان داد افزایش جمعیت سالمند در بلندمدت به افزایش هزینههای سلامت میانجامد؛ بهطوری که 1 درصد افزایش در شاخص سالمندی به 37/0 درصد افزایش در هزینههای سلامت منجر میشود. همچنین در بلندمدت، رشد متغیرهای تولید ناخالص داخلی سرانه، شاخص قیمت در بخش بهداشت و درمان و شهرنشینی اثر مثبت و معنادار بر سهم هزینههای سلامت در تولید ناخالص داخلی دارد. ضریب تصحیح خطا نیز 46 درصد بهدست آمد.https://www.jmsp.ir/article_145010_7943586270f51d1e99e02c29504c7b7b.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-2544103820220622Identifying and Prioritizing the Consequences of Strategic Non-Renewal in Iranian Development Organizations Considering the General Policies of the Industrial Sectorشناسایی و اولویتبندی پیامدهای عدم نوسازی راهبردی در سازمانهای توسعهای ایران با محوریت سیاستهای کلی نظام در بخش صنعت36438714500910.30507/jmsp.2022.320136.2350FAمهدیه ویشلقیدانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت دولتی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000000258091086علیرضا مقدماستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-6949-1405رضا سپهونداستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران0000-0002-2217-6029عادل آذراستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-2123-7579Journal Article20211220Development organizations are facing serious challenges such as lack of international competition, inability of competing with rivals, and under-development in industrial schemes. In such a condition, the development organizations need a strategic renewal to improve their plans and frameworks for empowering their organizational abilities. If such a renewal does not happen, it might damage the reputation of the organization and decrease the productivity and success in the long run. This study, accordingly, aims to identify and prioritize the consequences of strategic non-renewal of the development organizations considering the general policies. The aim is practical and it employs a qualitative-quantitative research method within the comparative-deductive paradigm. The population in the qualitative analysis includes professors, managers, and ex- and current runners of the governmental companies affiliated with IDRO The purposeful sampling was done through snowball sampling method, which gathered 22 individuals. The population, in the quantitative analysis, consisted of the middle and higher managers of the companies affiliated with IDRO. Based on the DEMATEL analysis, the unproductive organizational structure, lack of knowledge, the conflict between work and life had the most impact, and damaging the organizational prestige, lack of competition in the market, and reduced productivity had attracted the most influence. Some of the main consequences included inability to make decision, reduced productivity, and ineffective organizational performance. سازمانهای توسعهای با چالشهای عظیمی همچون دور افتادن از فضای رقابت جهانی، فاصلۀ زیاد با رقبا و توسعهنیافتگی طرحهای صنعتی روبهرویند. در چنین شرایطی، سازمانهای توسعهای جهت پیشبرد طرحها و پیکرهبندی مجدد قابلیتهای سازمانی نیازمند نوسازی راهبردی هستند. درصورت انجام نشدنِ نوسازی راهبردی در سازمانها، بهطور بالقوه اعتبار و ارزش سازمان آسیب میپذیرد و منجر به کاهش سوددهی و دستنایابی به چشماندازهای بلندمدت میشود. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی اثرپذیری و اثرگذاری پیامدهای عدم نوسازی راهبردی در سازمانهای توسعهای با محوریت سیاستهای کلی نظام است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوعشناسی پژوهش در زمرۀ پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمّی در پارادایم قیاسی ـ استقرایی است. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی استادان، مدیران و سرپرستان اسبق و فعلی در شرکتهای دولتی تابعۀ ایدرو بود. با توجه به هدف پژوهش، نمونهگیری بهصورت هدفمند، با استفاده از تکنیک گلولهبرفی و به تعداد 22 نفر انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کمّی مدیران میانی و ارشد شرکتهای تابعۀ ایدرو بودند که با بهرهگیری از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس، 38 نفر از مدیران این حوزه در این پژوهش مشارکت کردند. در بخش کیفی، دادههای بهدستآمده از مصاحبهها به استخراج چهارده پیامد عدم نوسازی راهبردی در شرکتهای تابعۀ ایدرو انجامید. براساس تحلیل دیمتل، ساختار سازمانی ناکارآمد، اینرسی در تسهیم دانش و تضاد کار ـ خانواده بیشترین اثرگذاری، و تضعیف پرستیژ سازمانی، از دست دادن جایگاه شرکت در بازار و کاهش بهرهوری بیشترین اثرپذیری در میان پیامدها را دارد و عوامل تردید در تصمیمگیری راهبردی، کاهش بهرهوری و ساختار سازمانی ناکارآمد از پراهمیتترین پیامدهای عدم نوسازی راهبردی بهشمار میرود.https://www.jmsp.ir/article_145009_1e7e5a9f7aa58be8824e94c094e99faa.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-2544103820220622The Impact of Real Exchange Rate Fluctuations on Investors' Portfolio in Direction of Iranian Capital Protectionتأثیر نوسانات نرخ ارز واقعی بر سبد دارایی سرمایهگذاران در راستای حمایت از سرمایۀ ایرانی38840714309010.30507/jmsp.2022.295921.2288FAسید شمس الدین حسینیدانشیار، گروه اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-8337-5796یاور دشت بانیدکترای علوم اقتصادی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-1556-0217حسن احمدیدانشجوی دکتری، رشتۀ اقتصاد پولی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0001-6977-0423Journal Article20210726One of the main general policies of national production is supporting Iranian labor and capital, protecting domestic capital and the investment of Iranians living in foreign countries to prevent capital exit from the country and increase social welfare. Accordingly, the year 2012 was labelled the same. In the last couple of years, the exchange rate had a lot of fluctuations which influenced investors' portfolio. With respect to the 20-year prospective document, it is imperative to study the effect of the exchange rate fluctuation on the investors' portfolio, and suggest the necessary plans to the investors and government in order to prevent further damage to the Iranian investors and guide investment toward production and help the reduction of inflation rate. Therefore, the aim of the current study is to investigate the impact of exchange rate fluctuation on the Iranian investors' portfolio considering the general policies of national production, and labor and capital protection. The research method was descriptive and library based, using the data from 1991 to 2019. To analyze the data, ARDL test was employed. The findings showed that the exchange rate fluctuation had a significant impact on investors' portfolio.یکی از اهداف سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی، ضرورت حفاظت از سرمایههای داخلی و سرمایههای ایرانیان خارج از کشور در راستای ممانعت از خروج سرمایهها از کشور و بهبود رفاه اجتماعی بوده است. اهمیت این موضوع بهحدی است که سال 1391 به این عنوان نامگذاری شد. از طرف دیگر در سالهای اخیر، نرخ ارز در کشور نوسانات بسیاری داشته و قطعاً بر سبد دارایی سرمایهگذاران اثرگذار بوده است. بر این اساس و در مسیر تحقق آرمانها و اصول قانون اساسی در چشمانداز بیستسالۀ کشور، ضروری است اثرپذیری سبد دارایی سرمایهگذاران در ایران از نرخ ارز واقعی و نوسانات آن مطالعه شود و رهنمودهای لازم به دولت و همچنین سرمایهگذاران ارائه گردد تا در مرحلۀ نخست، آسیبپذیری سرمایۀ ایرانی از نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد و در مرحلۀ بعد، سرمایهها بهسوی تولید و کاهش نرخ تورم هدایت شود. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر نوسانات نرخ ارز واقعی بر سبد دارایی سرمایهگذاران در ایران در راستای سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی است. جهت رسیدن به این هدف، با بهکارگیری روش توصیفی و کتابخانهای و استفاده از دادههای سری زمانی کشور ایران در بازۀ زمانی 1370 تا 1398 به آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از الگوی خودتوضیح با وقفههای توزیعشده (ARDL) استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر معنادار نوسانات نرخ ارز بر سبد دارایی سرمایهگذاران است.https://www.jmsp.ir/article_143090_5f503e04c5b159baca5814478cdf2f34.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-2544103820220622Water Diplomacy Methodology in Transboundary Riversروششناسی سیاستپردازی آب در رودخانههای فرامرزی40844214472010.30507/jmsp.2022.300637.2300FAمیلاد باری پوردانشجوی دکتری رشتۀ مهندسی عمران، دانشکدۀ مهندسی عمران و منابع زمین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران0000-0001-8600-3170محمدصادق صادقیاناستادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکدۀ مهندسی عمران و منابع زمین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران0000-0003-4658-5609مجتبی انصاریاناستادیار، گروه حقوق، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-3721-9378هومن حاجی کندیاستادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکدۀ مهندسی عمران و منابع زمین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران. ایران0000-0001-8961-492XJournal Article20210820Water has covered more than three fourth of the earth; however, only 0.000006% of the total and 0.26% of the sweet water can be consumed by humans. The shortage and the heterogeneous distribution of such resource have created serious water crisis for half of the world population. Climate change, population increase, and uncommon water usage have resulted in serious problems for more than two third of the world inhabitants. The contrast between the country borders and natural borders of water resources and shared water regions have added to the complexity of the issue. To benefit fairly from the shared waters, international laws are required to deal with the conflicts, and prevent further arguments. This study, accordingly, investigates the regulations and variables of transoundary water distribution through water diplomacy methodology and presents a new definition of water diplomacy.آب بیش از سهچهارم سطح زمین را پوشانده؛ اما فقط 000006/0 درصد آبهای کرۀ زمین و 26/0 درصد آبهای شیرین برای مصارف انسان قابل استفاده است. محدودیت مقدار این عنصر حیاتی در کنار توزیع ناهمگون منابع آب موجود، موجب ایجاد بحران آب بهصورت بالقوه برای بالغ بر نیمی از جمعیت کرۀ زمین شده است. تغییر اقلیم، افزایش جمعیت و افزایش نامتعارف مصرف آب موجب خواهد شد تا بحران آب بهصورت بالفعل گریبانگیر بیش از دوسوم ساکنان کرۀ زمین شود. با توجه به منطبق نبودن مرزهای کشورها با مرزهای طبیعی حوضههای آبریز و بهوجود آمدن حوضههای آبی مشترک، نحوۀ تقسیم و استفاده از آبهای مشترک به مسئله و چالشی اساسی تبدیل شده است. برای بهرهبرداری منصفانه و معقول از آبهای مشترک، قواعد بینالمللی نیاز است تا اختلافات موجود را حل کند و مانع از بروز تنش و مناقشه بین ذیمدخلان حوضههای آبریز مشترک شود. در این پژوهش، با مطالعۀ مقررات و متغیرهای مؤثر بر تقسیم آبهای فرامرزی، به روششناسی دیپلماسی آب در حوضههای فرامرزی پرداخته شده و تعریف تازهای از مفهوم دیپلماسی آب بیان شده است.https://www.jmsp.ir/article_144720_7d5b6355950c9b5c08b66ee23171a22b.pdf