پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25448شماره 2920200521The presentation of the model of commercialization of knowledge based products with an emphasis on resistance policiesارائه الگوی تجاری سازی محصولات دانش بنیان با تاکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی32210226910.30507/jmsp.2020.102269FAحسین صفرزاددکتری کارآفرینی گرایش آموزش عالی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.0000-0003-4702-5515فریدون آزمادانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.0000-0002-9528-1065پرویز سعیدیدانشیار گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.0000-0001-6816-2629حسنعلی آقاجانیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد بابلسر، دانشگاه دولتی، بابلسر، ایران.0000-0003-3993-345XJournal Article20190613The purpose of this study was to present a model of commercialization of knowledge based products with an emphasis on resistance policies in knowledge based companies based in northern growth centers (Golestan and Mazandaran). The research, in terms of purpose, applied and in terms of research method, The mixing type is the statistical society of the research in the qualitative section including academic experts and relevant managers and experts in knowledge based compan. The data gathering tool was a researcher-made interview and interview. For data analysis, the coding method was used in the qualitative section and in the quantitative part, a confirmatory factor analysis was used. Designed with 7 indicators in commercialization and 5 indicators in resistance economy. Data were gathered using a questionnaire designed with 87 items ) and analyzed by SPSS and PLS software. According to the results of exploratory and confirmatory factor analysis, the indicators are: 1. individual, 2. managerial and organizational 3. cultural-cultural 4. rules and approvals 5. financial and economic 6. marketing and sales ability and 7. Technological capabilities explaining commercialization components and indicators 1. Management and Economics 2. International Indicators 3. National Production 4. Strategic Indicators and 5. The pattern of consumption patterns as indicators and indicators of resistance economy was identified and ranked and ranked based on the Matrix-Performance-Performance Analysis (IPMA) matrix in the model. Also, with regard to the confirmation of path coefficient, t statistic and p-value, resistance indexes on commercialization have a significant and direct effect.هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی تجاریسازی محصولات دانشبنیان با تآکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی در شرکتهای دانشبنیان مستقر در مراکز رشد شمال کشور (گلستان و مازندران) بوده، تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، از نوع آمیخته است. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مرتبط در شرکتهای دانشبینان و در بخش کمی شامل مدیران و مسئولان خبرۀ شرکتهای دانشبنیان است. نمونهگیری در بخش کیفی، هدفمند و در بخش کمی، تصادفی طبقهای است. در بخش کیفی، 20 نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمی، با حجم جامعه 118 نفر، 97 نفر بهعنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه و پرسشنامه محققساخته بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. الگوی طراحیشده با 7 شاخص در تجاریسازی و 5 شاخص در اقتصاد مقاومتی ارایه شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامۀ طراحی شده با 87 گویه (تجاریسازی51 گویه و اقتصاد مقاومتی 37 گویه)، جمعآوری و از طریق نرمافزارهای SPSS و PLS تحلیل شد. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، شاخصهای: 1. فردی، 2. مدیریتی و سازمانی 3. فرهنگی اجتماعی 4. قوانین و تاییدیهها 5. مالی و اقتصادی 6. توانمندی بازاریابی و فروش و 7. قابلیتهای فناورانه تبیینکنندۀ مؤلفههای تجاریسازی و شاخصهای: 1. مدیریتی و اقتصادی 2. شاخص بینالمللی 3. تولید ملی 4. شاخص راهبردی و5. شاخص الگوی مصرف به عنوان مؤلفههای اقتصاد مقاومتی شناسایی و بر اساس ماتریس تحلیل اهمیت - عملکرد در مدل، رتبهبندی و اولویتبندی شدند. همچنین با توجه به تأییدشدن ضریب مسیر، آمارۀ t، شاخصهای اقتصاد مقاومتی بر تجاریسازی، تاثیر معنیدار و مستقیم دارد.https://www.jmsp.ir/article_102269_98e1ab5c35c6b07e866c77b0cd750915.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25448شماره 2920200502Evaluating the Effect of Oil on Environmental Pollution in OPEC Countries Based on the General Policies of Reforming Productionارزیابی اثر نفت برآلودگی محیطزیست در کشورهای عضو اوپک بر اساس سیاستهای کلی الگوی اصلاح تولید243710227010.30507/jmsp.2020.102270FAمجید مداحدانشیار، دانشکده علوم اقتصادی، مدیریت و اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0003-2697-9547منصور عبدی چرلوکارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0001-7987-1586Journal Article20181015In addition to the positive effect of oil on resource-rich countries economy, there is oil negative effect in these countries, also. The oil production and extraction through environmental destruction can increase pollution and in this way, it will reduce the quality of people life. In this paper, the effect of oil revenues on environmental pollution in OPEC countries including Iran in the framework of the panel data model during the period 2000-2015 has been studied. The results of the estimation show that there is a significant and positive relationship between oil revenues and carbon dioxide emissions in OPEC countries. This finding indicates that revenues from oil exports in oil-exporting countries including Iran have not been accompanied by environmental improvements. However, general policies of the system in the ground of the country's production pattern reform emphasize moving from traditional production to green-based production. Therefore, it is necessary to decrease the negative effect of oil on environmental quality through investment on economic infrastructure and appropriate technology by oil revenues. Also, according to estimation results, energy consumption generally has a significant effect on carbon dioxide emission, and the Kuznets curve environmental hypothesis is not approved in the studied countries.نفت، آثار مثبت و منفی بسیاری بر اقتصاد کشورهای صاحب منابع دارد. تولید و استخراج نفت میتواند از طریق تخریب محیطزیست، آلودگی هوا را افزایش دهد بر کیفیت زندگی مردم اثر منفی داشته باشد. در این مقاله اثر درآمدهای نفتی بر آلودگی محیطزیست در کشورهای عضو اوپک در دوره 2000 تا 2015 و در چارچوب الگوی پانل دیتا بررسی و تحلیل تجربی شده است. نتایج حاصل از تخمین مدلهای برآوردی نشان میدهد رابطه مستقیمی بین درآمدهای نفتی و انتشار دیاکسید کربن در کشورهای عضو اوپک وجود دارد، این یافته بیانگر آن است درآمدهای حاصل از صادرات نفت در کشورهای صادر کننده نفت از جمله ایران همراه با بهبود وضعیت محیطزیست نبوده است، این در حالی که سیاستهای کلی نظام در زمینۀ اصلاح الگوی تولید کشور بر حرکت از تولید سنتی به تولید مبتنی بر اقتصاد سبز تأکید میکند. بر این اساس لازم است تا با توسعۀ سرمایهگذاری، از محل درآمدهای نفتی در زیرساختهای اقتصادی و بهکارگیری تکنولوژی مناسب، آثار منفی نفت بر کیفیت محیطزیست تخفیف یابد. همچنین بر اساس نتایج تخمین، مصرف انرژی عموماً دارای اثر مثبت بر انتشار دیاکسید کربن در کشورهای مورد مطالعه بوده است و فرضیه منحنی زیست محیطی کوزنتس در این کشورها تأیید نمیشود.https://www.jmsp.ir/article_102270_e0c0ed2753e9d2d265b6f5b6887fbc6f.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25448شماره 2920200502The effect of economic sanctions on industrial production and employment of in Iranبررسی اثر تحریمهای اقتصادی بر تولید و اشتغال بخش صنعت ایران386510227410.30507/jmsp.2020.102274FAمرتضی عزتیدانشیار اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران.0000-0001-5413-669Xحسن حیدریاستادیار اقتصاددانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0003-2309-2457پروین مریدیدانشآموخته اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0003-0778-8139Journal Article20190124The effect of economic sanctions on production and employment of industry in Iran<br />The industry sector plays a key role in the diversification and abundance of manufactured products as well as job creation in the country's economic development and allows the growth and development of other sectors. In recent years, the share of industrial employment has decreased, and it seems that among the many factors that affect the level of employment in the industry, economic sanctions have more damaging effects on employment. This article seeks to investigate what economic sanctions have had on the employment of the Iranian industry. To obtain the answer, data from the Central Bank and the Statistical Center of Iran during the years 1355 to 1395 were used and analyzed using the system of simultaneous equations of 3SLS. The research findings indicate that economic sanctions on the channel of reducing industrial production have reduced the level of employment in the industry.بخش صنعت از نظر تنوع و فراوانی محصولات تولیدی و نیز قدرت اشتغالزایی در تحولات اقتصادی کشور نقش کلیدی دارد و امکان رشد و توسعۀ سایر بخشها را فراهم میکند. در سالهای اخیر سهم اشتغال صنعتی کاهش یافته و به نظر میرسد که در میان عوامل متعددی که بر میزان اشتغال بخش صنعت مؤثرند، تحریمهای اقتصادی اثرات مخرب بیشتری بر میزان اشتغال داشته و این مقاله در پی بررسی این مسئله است که تحریمهای اقتصادی چه اثری بر اشتغال بخش صنعت ایران داشته است. برای دستیابی به پاسخ، از دادههای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در سال های 1355 تا 1395 استفاده شده و با روش سیستم معادلات همزمان 3SLS تجزیهوتحلیل انجام شده است. یافتههای پژوهش حاکیت میکند که تحریمهای اقتصادی از کانال کاهش تولید صنعتی، سطح اشتغال در بخش صنعت را هم کم کرده است.https://www.jmsp.ir/article_102274_ce94679b6643502e3dadc374fca6af3a.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25448شماره 2920190503Iranian Legislator’s incompatibilities with depenalization policyناهمسوییهای قانونی با سیاست کیفرزدایی در ایران678610227610.30507/jmsp.2020.102276FAولیاله صادقیدکتری حقوق کیفری و جرم شناسی0000-0001-8275-1008محمدجعفر حبیبزادهاستاد حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0003-0024-3507Journal Article20171121In the different periods of the history of penal developments in Iran, the legislator has always identified depenalization Measures. However, due to policy-making, programmatic and managerial measures in the past criminal justice system, new legislative Period (From 2013 onwards), can be called the expansion period of depenalization. The period that by decarceration and de-execution, It is hoped that Legislator will implement this policy. Nevertheless, it seems that unlike the superstructure level of the conscientious and expedient legislator's face, at the infrastructure level, in general and special statutes, some of incompatibilities with depenalization policy or uncertainty about new regulations has continued and even it can be claimed that it has increased in the new era. In this article, four of these incompatibilities and Increasing penalties include the new and frequent criminalizations, anonymity in choosing a standard fatwa for depenalizied legislation, supplementary punitiveness and Also, testing- regulating legislation has been criticized and evaluated and amendments are proposed.در دورههای مختلف تاریخ تحولات کیفری در ایران، قانون گذار همواره نهادهایی برای کیفرزدایی شناسایی کرده است. لکن با توجه به اقدامات زمینهساز در سطح سیاستگذاری و برنامهای و مدیریتی در نظام عدالت کیفری گذشته، دورۀ جدید قانونگذاری (از 1392به بعد) را دوره گسترش سیاست کیفرزدایی میتوان نامید. دورهای که با حبسزدایی و اعدامزدایی، نویدبخش عزم قانونگذار در اجرای این سیاست است. با وجود این، به نظر میرسد اگرچه در سطح روبنا، چهرۀ قانونگذار ارفاق آمیز و مصلحتاندیشانه است، ولی از نظر عمق سیاستگذاری، در قوانین عام و خاص، نشانههایی از ناهمسویی با سیاست کیفرزدایی یا اطمینان نداشتن به مقررات نوین همچنان پابرجاست، حتی میتوان ادعا کرد که در دورۀ جدید افزایش یافته است. در این مقاله، با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی، چهار عامل از این ناهمسوییها و کیفرافزاییها شامل جرمانگاریهای جدید و مکرر، نداشتن ضابطهمندی در گزینش فتوای معیار برای قانونگذاری کیفرزدا، کیفرگراییهای الحاقی ـ تبعی و نیز کیفرزداییِ آییننامهای نقد و ارزیابی شده و پیشنهادهایی برای اصلاح آنها ارایه شده است.https://www.jmsp.ir/article_102276_395564cf461a13045f42f68a6f1f4b44.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25448شماره 2920200502A Study of Strategic Scenarios of Monetary and Fiscal Policies in Iranبررسی اولویتهای راهبردی سیاستهای پولی و مالی در ایران8811910239010.30507/jmsp.2020.102390FAپری جعفری لیلاباستاد دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-7701-8175جعفر حقیقتدانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه عدالت، تهران، ایران.0000-0002-6211-0796Journal Article20181029The purpose of this paper is to identify an appropriate policy making framework in order to achieve the objectives of monetary and fiscal policies to stabilize the Iran economy. The behavior of monetary and fiscal policy makers was extracted by using the dynamic optimization method and game theory and objective functions definition and constrains facing policy makers under two policymaking approaches: discretion and commitment. Estimation of model parameters was done in 4 scenarios using Bayesian estimation method.<br />Findings show that, committed monetary leadership led to an increase in economic stability. Output and inflation stabilization is more importance for committed policy makers than discretionary policy makers. While for a committed policy maker the inflation stabilization is more importance than output stabilization. For a discretionary policy maker, the output stabilization is more important than inflation stabilization. The results of research show that for committed central bank, the stabilization of public debt is more importance than for discretionary central bank. The fiscal policy in discretionary policy making approach have pro- cyclical behavior.هدف این مقاله شناسایی چارچوب سیاستگذاری مناسب در برای تحقق اهداف سیاستهای پولی و مالی در جهت ایجاد ثبات در اقتصاد ایران است. رفتار سیاستگذاران پولی و مالی با استفاده از روش بهینهسازی پویا و الگوی رهبر پیرو نظریه بازیها و تعریف توابع هدف و قیود پیش روی سیاستگذاران تحت دو رویکرد اساسی سیاستگذاری مصلحتی و تعهد دو سیاستگذار، استخراج شد. برآورد پارامترهای مدل نیز در قالب 4 سناریو با استفاده از روش تخمین بیزی انجام گرفت.
بر مبنای یافتههای تحقیق، سیاستگذاری مبتنی بر قاعده و رهبری سیاستگذار پولی منجر به افزایش ثبات اقتصادی میشود. اهمیت تثبیت تولید و تورم برای سیاستگذاران متعهد در مقایسه با سیاستگذاران مصلحتاندیش بیشتر است. در حالیکه برای یک سیاستگذار متعهد تثبیت تورم از تثبیت تولید مهمتر است، برای یک سیاستگذار مصلحت اندیش، تثبیت تولید بر تبیت تورم مقدم است. یافتههای تحقیق نشان میدهد تثبیت بدهی عمومی برای بانک مرکزی متعهد نسبت به بانک مرکزی مصلحتاندیش اهمیت بسیار بیشتری دارد. سیاست مالی در رویکرد سیاستگذاری صلاحدیدی رفتار موافق با ادوار تجاری دارد.https://www.jmsp.ir/article_102390_533dcccf5deedfdfea495af40a3ba612.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25448شماره 2920200502The Effect of Components of Globalization, Country Risk and Competitiveness on the Economic Resilience in Selected Countriesتاثیر جهانی شدن ، ریسک کشوری و رقابتپذیری بر تابآوری اقتصادی کشورهای منتخب سند چشمانداز و گروه جیهفت12014310239110.30507/jmsp.2020.102391FAابوالفضل شاه آبادیاستاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-9316-8296حسین راغفراستاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.0000-0002-9783-7725ساناز گهرازهدانشجوی کارشناسی ارشد در توسعۀ اقتصادی و برنامهریزی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0001-5542-4941Journal Article20181029The domain (area) of Economic Resilience can be divided into two parts, internal and external, because in order to achieve a resilient and resistant economy, both the reform of the socio- diplomatic- economic structure, and the setting up appropriate relations with the outside world, are important. Therefore, globalization, competitiveness power and risk of a country are introduced as the most important factors which affect the economic resilience of societies in comparison with other countries of the world. In this (that) regard, in the present study, adaptive competitiveness (relying on the efficiency enhancer), risk and globalization on the economic resilience in selected countries of the region; the vision 1404 document and the G7 group during the period 2010-2015 has been studied. According to the results of the study, countries which have higher levels of globalization, with higher competitiveness and lower risk enhancer, benefit from better economic resilience, in other words, the relationship between resilience and efficiency enhancer (development) as the main element (pillar) of competitiveness, risk index and globalization has been evaluated to be positive.حیطه فعالیت تابآوری اقتصادی را میتوان به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کرد.، زیرا برای دستیابی به یک اقتصاد تابآور و مقاوم، هم اصلاح ساختار اقتصادی-سیاسی-اجتماعی داخل پراهمیت است و هم برقراری روابط مناسب با دنیای خارج. لذا جهانی شدن، قدرت رقابتپذیری و میزان ریسک یک کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان به عنوان اساسیترین عوامل تاثیرگذار بر تابآوری اقتصادی جوامع معرفی میشود. در این راستا در مطالعه حاضر به بررسی تطبیقی رقابتپذیری (با اتکا بر بعد کارایی ـ محوری)، ریسک (اقتصادی و سیاسی) و جهانیشدن (اقتصادی، سیاسی و اجتماعی) بر تابآوری اقتصاد در کشورهای منتخب سند چشمانداز و گروه G7 در دوره 2015-2010 پرداخته شده است. بر اساس نتایج مطالعه، کشورهایی که از سطوح بالاتر رقابتپذیری و ریسک کمتر برخودارند، از وضعیت تابآوری اقتصادی بهتری بهره میبرند، به بیان دیگر رابطه میان تابآوری با توسعه کارایی به عنوان اصلیترین رکن رقابتپذیری و شاخص ریسک مثبت ارزیابی شده است. همچنین براساس نتابج تحقیق، بعد اجتماعی جهانیشدن دارای بالاترین تأثیر بر تابآوری اقتصادی است.https://www.jmsp.ir/article_102391_a6404098c4a7bd2e524438c71ae714cb.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25448شماره 2920200502The Impact of Corruption on the Allocation of Public Expenditure to the Defense Sector in Iranتأثیر فساد بر تخصیص مخارج عمومی به بخش دفاعی در ایران14416510239210.30507/jmsp.2020.102392FAابوالقاسم گلخنداندانش آموخته دکتری اقتصاد بخش عمومی دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.0000-0001-6332-9215سمیه صحرائیکارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان، خوزستان، ایران.0000-0001-9142-9213Journal Article20181001The main objective of this paper is to investigate the effect of corruption on the allocation of public expenditures to the defense sector in Iran during the period of 1984-2015. To achieve the above objective is used a general model of defense expenditures, corruption index, bond Co integration test and Auto Regressive Distributed Lag (ARDL) estimator. Results of this study show that the long-term and short-term effects of corruption on the share of defense expenditure from total public expenditures is positive and significant and the spread of corruption leads to the transfer of public expenditures from the non-defense sector to the defense sector.<br />The main objective of this paper is to investigate the effect of corruption on the allocation of public expenditures to the defense sector in Iran during the period of 1984-2015. To achieve the above objective is used a general model of defense expenditures, corruption index, bond Co integration test and Auto Regressive Distributed Lag (ARDL) estimator. Results of this study show that the long-term and short-term effects of corruption on the share of defense expenditure from total public expenditures is positive and significant and the spread of corruption leads to the transfer of public expenditures from the non-defense sector to the defense sector.هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر فساد بر تخصیص مخارج عمومی به بخش دفاعی در ایران طی دورهی زمانی 1394-1363 است. برای نیل به هدف مذکور، از یک مدل عمومی مخارج دفاعی، شاخص فساد، آزمون همانباشتگی کرانهها و برآوردگر خودرگرسیون با وقفههای توزیعی (ARDL)، استفاده شده است. نتایج برآورد مدل تحقیق نشان میدهد که اثر بلندمدت و کوتاهمدت فساد بر سهم مخارج بخش دفاعی از کل مخارج عمومی مثبت و معنادار است و گسترش فساد سبب انتقال مخارج عمومی از بخش غیردفاعی به بخش دفاعی میشود.<br /><br />https://www.jmsp.ir/article_102392_c172b29c211b76dbd8c28cc550f93b04.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25448شماره 2920200502Reflection on quantitative and qualitative aspects of policy making in Iran's Higher education systemتحلیل ابعاد کمی و کیفی سیاستگذاری نظام آموزش عالی ایران16618410239310.30507/jmsp.2020.102393FAلطفا... ساعدموچشیدانشجوی دکتری برنامهریزی توسعه آموزشعالی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران0000-0003-4702-5515نعمتاله عزیزیاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان، سنندج،ایران.0000-0001-8455-3363Journal Article20181014. The results of this exercise will show the increase in enrollment in higher education institutions, the creation of new scientific centers, the lack of space and technology equipment, the flood of documentaries, the drop in the quality of science and knowledge, the unemployment of graduates and the greater gap between the university, industry and society. Gave Also, the most important challenges of higher education, the loss of financial and human capital of the country due to the quality of outputs and the reluctance to attract these human resources at the community level, the lack of a comprehensive system of monitoring, evaluation and accreditation in the field of education , Lack of dynamism in the educational system to respond adequately to the needs of the society; underestimating the development of skills, entrepreneurship, creativity and innovation in the educational system; the breakdown of university communications with research institutes and the periphery; lack of orientation Related issues with land management in higher education development programs, graduated unemployed, quantitative There is a lack of the necessary quality of university education. Needed analysis of the existing situation and initial orientations in the design, review and review of the education system at different levels to provide skill and manpower efficiency based on the line of selective development in the country's perspective and emphasis on the scientific and research system And prioritizing it is a necessity. To address the challenges of advanced education development.افزایش تقاضای اجتماعی برای ورود به رشتههای دانشگاهی و سیل مدرک گرایی در سالهای اخیر بازار آموزش عالی را داغ و شکلگیری سریع و ناموزون مراکز و مؤسسات دانشگاهی را در پی داشته و در عین ناباوری با سیاستگذاریهای غلط نیز مورد حمایت شده است. طبیعتاً برآیند چنین روند تکانشی در رشد بیرویه مراکز دانشگاهی، افت شاخصهای کیفیت در نظام آموزش عالی کشور بوده است. از اینرو در این مقاله تلاش شد تا با تحلیل اسناد و مدارک، روند سیاستگذاری آموزشعالی ایران مورد کندوکاو شود. بررسی پیشینه نشان داد که سیاستها و برنامههای نظام آموزشعالی کشور تحت لوای سیاست کلی و متمرکز کشور و در نبود مشارکت برنامهریزان متخصص و خبرۀ طراحی، تدوین و برای اجرا ابلاغ میشود به نحوی که ماهیتاً بدون ویژگیهای یک نظام برنامهریزی مطلوب و علمی، بدون بینش واقعگرایانه، دور از نیازهای جامعه، بیشتر بروکراتیک و متأثر از جریانات پرنفوذ عقیدتی و سیاسی است. نتایج اجرای چنین سیاستها و برنامههایی در افزایش ثبتنام در مراکز آموزشعالی، ایجاد مراکز علمی جدید، کمبود فضا و تجهیزات فناوری، سیل مدرکگرایی، افت کیفیت علم و دانش، بیکاری فارغالتحصیلان و شکاف بیشتر بین دانشگاه، صنعت و جامعه نمود یافته است. همچنین از مهمترین چالشهای آموزشعالی، اتلاف سرمایههای مالی و انسانی کشور به دلیل بیکیفیتی بروندادها و تمایل نداشتن به جذب این منابع انسانی در سطوح جامعه، نبود نظام جامع نظارت، ارزیابی و اعتبارگذاری در عرصه آموزشعالی، کافی نبودن پویایی در نظام آموزشعالی برای پاسخگویی متناسب به نیازهای جامعه، کم توجهی به پرورش مهارتها، کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در نظام آموزشی، گسست ارتباطات دانشگاهها با مؤسسههای تحقیقاتی و جامعه پیرامون، فقدان جهتگیریهای مرتبط با آمایش سرزمین در برنامهریزیهای توسعه آموزش عالی، کمیتگرایی و فقدان کیفیت لازم آموزش دانشگاهی است. بدیهی است که برای برونرفت از چنین وضعیتی ضمن اهتمام بر تحلیلی آسیبشناسانه از وضعیت موجود، سیاستها، مسیر و سازوکارهای توسعه آموزش عالی کشور به طور اساسی مورد بازبینی قرار گیرد و برای ارتقای سطح مهارت و کارآیی دانشآموخته دانشگاهی مبتنی بر خطمشی توسعه در اسناد بالادستی نظیر سند چشمانداز کشور و تاکید بر نظام علمی و تحقیقاتی و بر پایه اولویتهای آن تلاش و در راستای رفع چالشهای پیشروی توسعه آموزشعالی اقدام کرد.https://www.jmsp.ir/article_102393_4e5b9a8a496cc0b192846a8fd73551a7.pdf