TY - JOUR ID - 154785 TI - رابطۀ توسعۀ حرفه‌ای کارکنان با جانشین‌پروری و نقش میانجی یادگیری سازمانی با رویکرد سیاست‌های کلی تحول نظام اداری JO - سیاست‌های راهبردی و کلان JA - JMSP LA - fa SN - 2345-2544 AU - احمدی, منیژه AU - نظری, مهدی AD - استادیار، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - کارشناسی‌ارشد مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 11 IS - 42 SP - 208 EP - 239 KW - یادگیری سازمانی KW - توسعۀ حرفه‌ای کارکنان KW - جانشین‌پروری KW - مجمع تشخیص مصلحت نظام DO - 10.30507/jmsp.2022.345907.2434 N2 - یکی از ابعاد مهم اصلاح نظام اداری منابع انسانی و ایجاد زمینۀ رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت‌های آنان است. این مهم در بند 5 سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ توسعۀ حرفه­ای کارکنان با جانشین­پروری، وفق بند 5 سیاست‌های تحول نظام اداری با نقش میانجی یادگیری سازمانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. رویکرد پژوهش، کمّی و روش آن، توصیفی ـ پیمایشی است. این پژوهش از نظر هدف، در شمار پژوهش‌های کاربردی است. جامعۀ آماری همۀ کارکنان مجمع تشخیص مصلحت نظام شامل250 نفر است که از بین آن‌ها، 152 نفر نمونه به‌روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامۀ یادگیری سازمانی ریکاردو و دیگران (2007)، توسعۀ حرفه­ای کارکنان کالاهان و داویلا (2004) و جانشین‌پروری کیم (2016) است که روایی آن از طریق روایی صوری و محتوایی محاسبه شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بیشتر از 0.7 تعیین گردید. یافته‌های تحقیق با نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس (SPSS) و اسمارت پی‌ال‌اس (Smart PLS) و مدل‌های معادلات ساختاری در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه‌و‌تحلیل شد. یافته­های پژوهش نشان داد توسعۀ حرفه‌ای با ضریب مسیر 0.79 با یادگیری سازمانی رابطه دارد و یادگیری سازمانی نیز با ضریب مسیر 0.63 با جانشین‌پروری ارتباط دارد. همچنین توسعۀ حرفه‌ای با ضریب مسیر 0.27 با جانشین‌پروری در مجمع تشخیص مصلحت نظام رابطه دارد.  UR - https://www.jmsp.ir/article_154785.html L1 - https://www.jmsp.ir/article_154785_a0f1056cb7d63b51799376f07e7a038b.pdf ER -