TY - JOUR ID - 148224 TI - ارائۀ الگوی رشد حرفه‌ای کارکنان در سازمان‌های دولتی ایران در راستای سیاست‌های کلی نظام اداری JO - سیاست‌های راهبردی و کلان JA - JMSP LA - fa SN - 2345-2544 AU - معتصمی, حمید AU - احمدی, کیومرث AU - صلواتی, عادل AU - طاهری گودرزی, حجت AD - دانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت دولتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج. ایران AD - استادیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 39 SP - 508 EP - 535 KW - رشد حرفه‌ای کارکنان KW - سیاست‌های کلی نظام اداری KW - توسعۀ منابع انسانی KW - رویکرد ترکیبی DO - 10.30507/jmsp.2022.329842.2378 N2 - ایجاد فرصت‌هایی برای رشد حرفه‌ای کارکنان ابزاری راهبردی برای موفقیت در عصری است که سرمایۀ انسانی عامل اصلی دستیابی به اهداف متعالی سازمان‌ها محسوب می‌شود. در این پژوهش، الگوی رشد حرفه‌ای کارکنان در سازمان‌های دولتی کشور ارائه شده است. مطالعۀ حاضر از نظر هدف، کاربردی ـ توسعه‌ای، از منظر روش و بازۀ زمانی گردآوری داده‌ها، پیمایشی ـ مقطعی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‏‌ها نیز،‏ آمیخته (کیفی ـ کمّی) است. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی شامل استادان مدیریت منابع انسانی و مدیران باتجربۀ وزارت کشور به تعداد 18 نفر است. نمونه‌گیری بخش کیفی با روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. جامعۀ آماری در بخش کمّی نیز شامل کارکنان وزارت کشور بود که تعداد 296 نفر براساس جدول مورگان و در راستای انتخاب نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی تعیین گردید. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و پرسش‌نامه با مقیاس طیف لیکرت استفاده شد. پایایی پرسش‌نامه مبتنی بر دو روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. همچنین برای اعتبارسنجی پرسش‌نامه از روایی هم‌گرا و واگرا بهره گرفته شد. جهت تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، از روش نظریۀ داده‌بنیاد و برای اعتبارسنجی و ارائۀ الگوی نهایی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. براساس الگوی پارادایمی پژوهش، ابعاد اصلی رشد حرفه‌ای کارکنان در سازمان‌های دولتی کشور عبارت است از: شرایط علّی (نیاز به آموزش و یادگیری مداوم، مدیریت ارتباط با ذی‌نفعان سازمانی، تغییر و تحولات محیطی، برنامه‌‌ریزی مسیر پیشرفت شغلی، شرایط و الزامات محیط کار)، شرایط زمینه‌ای (ویژگی‌‌های شخصی کارکنان، زیرساخت فناوری اطلاعات، راهبرد‌‌های کلی سازمانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، جوّ اعتماد)، شرایط مداخله‌گر (وظیفه‌‌شناسی یا وجدان کاری، حمایت درک‌شدۀ سازمانی، مدیریت استعدادها، سیستم پاداش‌‌های سازمانی)، پدیده‌محوری (رشد حرفه‌‌ای شناختی، رشد حرفه‌‌ای عاطفی، رشد حرفه‌‌ای رفتاری، رشد حرفه‌‌ای مهارتی)، راهبردها (راهبردهای مهارت‌محور، راهبردهای انگیزه‌محور، راهبردهای فرصت‌محور) و پیامدها (بهبود عملکرد، دیدگاه راهبردی و آینده‌نگرانه، تحقق اهداف سازمانی، ماندگاری منابع انسانی). UR - https://www.jmsp.ir/article_148224.html L1 - https://www.jmsp.ir/article_148224_78dd461b7134caf367be14c7352ab84e.pdf ER -