TY - JOUR ID - 129608 TI - راهبرد بازاریابی پایدار شبکه‌های هوشمند انرژی با رویکرد سیاست‌های کلی علم و فناوری JO - سیاست‌های راهبردی و کلان JA - JMSP LA - fa SN - 2345-2544 AU - زینلی زاده, رضا AU - عبادتی, امیدمهدی AU - جعفری, محمدعلی AD - دانشجوی کارشناسی‌ارشد، رشتۀ MBA استراتژی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت عملیات و فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه ریاضیات مالی، دانشکدۀ علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 35 SP - 444 EP - 473 KW - اینترنت اشیا KW - راهبرد KW - داده‌های بزرگ KW - بازاریابی پایدار انرژی KW - سیاست‌های کلی علم و فناوری DO - 10.30507/jmsp.2021.242247.2111 N2 -    انرژی یکی ‌‌از ‌صنایع ‌پر‌طرفدار و مهم در دنیا محسوب می‌شود. در عصر حاضر، فناوری‌ها و رشته‌های مختلفی، ازجمله فناوری اطلاعات، بازده صنعت انرژی را افزایش داده است. در اکوسیستم کنونی مدیریت انرژی، سهم اینترنت اشیا (IoT) در شبکه‌های هو‌شمند، به‌علت امتیازات چند‌گانۀ آن در زمینه‌های متفاوت، توان بالقوه‌ای به‌دست آورده ‌است. براساس سیاست‌های کلی علم و فناوری و دستیابی به علوم و فناوری پیشرفته در این حوزه، ارائۀ راهبرد برای بازاریابی در بخش انرژی، با نگاه به فناوری‌های نو، احساس می‌‌شود. بنابراین در پژوهش پیشِ‌رو، راهکاری برای بهره‌وری بیشتر انرژی برمبنای این سیاست‌ها پیشنهاد شده است. ارزیابی وضعیت موجود بازاریابی شبکۀ هوشمند انرژی و ارائۀ الگوی دلخواه برای بهره‌وری انرژی است که منظور از مدل بهینه، مناسب‌ترین راهبردهای بازاریابی است. در این پژوهش، قابلیت‌ها و محدودیت‌های راهبردهای کلان توسعه، مبتنی بر اینترنت اشیا (تحت عنوان نقاط قوّت و ضعف، و فرصت و تهدید)، به‌طور کلان و راهبردی بررسی شده ‌است. این پژوهش با بهره‌گیری از SWOT مدون‌سازی‌شده و با کمک مدل QSPM کامل شده ‌است. همچنین در پایان، یک راهبرد کلان دفاعی برای استفاده از اینترنت اشیا در بخش انرژی به‌عنوان نتیجۀ پژوهش ارائه شده که به کمک آن می‌توان از اینترنت اشیا در صنایع راهبردی انرژی استفاده کرد. UR - https://www.jmsp.ir/article_129608.html L1 - https://www.jmsp.ir/article_129608_4dbf56117a092345efc8a9d9cc821161.pdf ER -