TY - JOUR ID - 120140 TI - بررسی عوامل مؤثر بر دانش ‌پذیرش کالای ایرانی در رسانه‌های اجتماعی JO - سیاست‌های راهبردی و کلان JA - JMSP LA - fa SN - 2345-2544 AU - صادقی, احمد AU - نفیسی, وحید AU - کریم, اسراء AD - استادیار، گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکدۀ علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران AD - کارشناسی‌ارشد مطالعات هند، دانشکدۀ مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 37 SP - 74 EP - 97 KW - اعتماد KW - رسانۀ اجتماعی KW - کیفیت دانش KW - اجماع دانش KW - غنای دانش DO - 10.30507/jmsp.2020.244355.2115 N2 - پیش‌بینی عوامل مؤثر بر پذیرش کالای ایرانی با استفاده از فرایندهای القایی از موضوعات مهمی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف مقالۀ حاضر کشف عوامل مؤثر بر دانش پذیرش  کالای ایرانی از طریق رسانه‌های اجتماعی است. با ادغام نظریۀ معناسازی، نظریۀ نفوذ اجتماعی، نظریۀ غنای اطلاعات، نظریۀ جاذبۀ ترس و روش احتمال مشارکت، یک الگو دانش پذیرش کالای ایرانی ساخته شده است. این تحقیق از دستۀ پژوهش‌های کاربردی و از  نظر روش گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ مورد مطالعۀ پژوهش مشتریان محصولات شرکت پارس‌خزر از طریق رسانه‌های اجتماعی هستند که با استفاده از روش سرشماری، 127 نفر انتخاب شدند. جامعۀ آماری تحقیق پرسش‌نامه‌های مربوط به مدل ساخته‌شده را که براساس طیف پنج‌درجه‌ای لیکرت تقسیم‌بندی شده‌ است، تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌های پژوهش از نرم‌افزار‌های اس‌پی‌اس‌‌اس و اسمارت پی‌ال‌اس استفاده شده است. این مقاله اثر مداخله‌گر اعتماد را بر فرایند دانش پذیرش کالای ایرانی آزمون می‌کند. نتایج نشان داد که غنای دانش از طریق کیفیت دانش درک‌شده، اجماع دانش درک‌شده و اعتبار منبع درک‌شده بر اعتماد، و اعتماد بر پذیرش کالای ایرانی تأثیر مثبت و معناداری گذاشته است. UR - https://www.jmsp.ir/article_120140.html L1 - https://www.jmsp.ir/article_120140_5e298011fbaef2c4c01fd8b3b3cf51b7.pdf ER -