پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
4
ویژه نامه اقتصاد مقاومتی
2016
11
21
آینده پژوهی سازمان های دولتی ایران متناسب با الزامات اقتصاد مقاومتی
1
32
FA
محمد
مبینی
0000-0002-1005-055X
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
mobini20@yahoo.com
غلامرضا
معمارزاده
0000-0002-0606-5038
دانشیار رشته مدیریت دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
gmemar@gmail.com
هدف این پژوهش آینده پژوهی سازمان های دولتی ایران متناسب با الزامات اقتصاد مقاومتی است. جامعهی آماری این پژوهش خبرگان سازمان ها هستند. برای گردآوری دادهها از دو نوع پرسشنامه ی تأثیرات متقابل و عدم قطعیت، از روش دلفی و مصاحبه ی نیمه ساختار یافته استفاده شده است. با تحلیل ساختاری تأثیرات غیر مستقیم هر یک از متغیرها و عوامل تأثیرگذار در کل سیستم شناسایی شد و با به کارگیری زنجیره ی مارکوف تأثیرات غیرمستقیم هر یک از عوامل و متغیرها محاسبه گردید. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که افزایش یا کاهش «حمایت از بخش خصوصی و غیر دولتی» و« ایجاد ساختارهای فرآیندی در وزراتخانه ها وتشکیلات دولتی» برای تحقق اقتصاد مقاومتی دو عدم قطعیت پیش روی این سازمان ها در ایران 1404 است. میزان اندازه دولت و تعریف نقش مناسب برای آن وهمچنین خصوصی سازی و فرآیند محوری، در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی بر آینده ی سازمان های دولتی تأثیر گذارند.
آینده پژوهی,سازمان های دولتی,عقلانیت,نهادی و همشکلی
https://www.jmsp.ir/article_12423.html
https://www.jmsp.ir/article_12423_a1997005b86ca9f8fd246a53b8664c10.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
4
ویژه نامه اقتصاد مقاومتی
2016
11
21
تحلیلی بر روابط علی بین شاخص های سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره دیماتل
33
62
FA
علیرضا
مقتدایی
بانک مرکزی ج.ا.ا.
a. moghtadaei@cbi.ir
عبداله
یاوران بخشایش
بانک مرکزی ج.ا.ا.
yavaran24@yahoo.com
یافتن روابط علّی و الویت بندی روابط علّی در شاخص های اقتصاد مقاومتی یک نوع اقدامی است که چنانچه به آن خوب توجه گردد باعث خواهد شد که سیاست گذار با درک بهتری از شرایط، برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسبی اتخاذ نمایند. بنابراین در مقاله حاضر برای یافتن روابط علّی و الویت بندی روابط علّی شاخص های 24 گانه اقتصاد مقاومتی از روش تصمیم گیری چند معیاره استفاده نمودیم و وابستگی های موجود میان عوامل را با روش دیماتل بدست آوردیم و پس از آن عوامل تاثیر گذار و تاثیر پذیر را بصورت مجزا مشخص کردیم. برای انجام این کار، کل شاخصهای 24 گانه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان عوامل بالقوه در پرسشنامه ای تهیه و با استفاده از نظر خبرگان و نرم افزار متلب نتایج تحلیل گردید. بر اساس یافته های این تحقیق، «تاثیر گذارترین شاخص» در تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد هماهنگی در سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و شاخص افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی در یک کشور «تاثیر پذیرترین عامل» نسبت به سایر عوامل در تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است.
اقتصاد مقاومتی,تاب آوری اقتصاد,شاخص های تاثیر گذار و تاثیر پذیر,تکنیک دیماتل,تصمیم گیری چند معیاره
https://www.jmsp.ir/article_17615.html
https://www.jmsp.ir/article_17615_4878631d5716492b881c4198c2d3407b.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
4
ویژه نامه اقتصاد مقاومتی
2016
11
21
اقتصاد مقاومتی، درونزایی اقتصاد ایران و فساد مالی
63
90
FA
وحید
شقاقی شهری
0000-0002-3578-5229
استادیار اقتصاد دانشگاه خوارزمی
vahidshaghaghi@yahoo.com
محمدحسین
کریم
0000-0002-7114-8702
دانشیار دانشگاه خوارزمی
karimsistani482@gmail.com
مقاله حاضر از باب تبیین اثرات فساد مالی بر درونزایی اقتصاد ایران انجام گرفت. با توجه به مبانی نظری حاکم بر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، از شاخص ساده (رشد اقتصادی بدون نفت) و شاخص ترکیبی (ترکیب سه شاخص نسبت کسری بودجه، سهم درآمدهای مالیاتی و نفت در بودجه) برای تبیین اقتصاد درونزا استفاده شد. <br /> برآورد رابطه بلندمدت رشد اقتصادی بدون نفت ایران مشخص نمود کشش متغیر وابسته اقتصاد درونزا (رشد اقتصادی بدون نفت) نسبت به شاخص فساد مالی طی دوره 92-1360 مثبت و معادل 12/0 درصد است. همچنین با لحاظ شاخص ترکیبی اقتصاد درونزا به عنوان متغیر وابسته، کشش نسبت به شاخص فساد مالی مثبت و معادل 76/0 درصد برآورد گردید. <br /> نتایج مقاله توصیه میکند برای تقویت درونزایی اقتصاد ایران میبایست برنامه جدی جهت مقابله و ریشه کنی فساد پیاده نمود و تازمانیکه فساد اقتصادی درسطح بالایی باشد، امکان تحقق رشد اقتصادی مستمر و شتابان مدنظر چشم انداز و درونزاسازی اقتصاد ایران وجود ندارد.
فساد مالی,اقتصاد درونزا,اقتصاد مقاومتی,اقتصادسنجی همجمعی
https://www.jmsp.ir/article_41359.html
https://www.jmsp.ir/article_41359_6b961d68c417e2fe3a1b52dea0bccf94.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
4
ویژه نامه اقتصاد مقاومتی
2016
11
21
تبیین رویکردها و مؤلفه های سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی (بررسی موردی: تبیین بند دوازدهم سیاستها: مؤلفههای دیپلماسی اقتصادی)
91
114
FA
یاسر
سلیمانی
کارشناس و پژوهشگر گروه اقتصاد مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)
mertisu@gmail.com
سعید
سید حسین زاده یزدی
پژوهشگر مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)
8saeed8@gmail.com
مسأله اصلی مقاله حاضر، تبیین مؤلفه های دیپلماسی اقتصادی در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است. لذا در این مقاله ابتدا با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، مؤلفههای محوری ناظر به هر بند از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و در ادامه با بررسی رویکردهای حاکم بر سیاست ها با روش ریشه شناسی و معناشناسی، مؤلفههای مفهومی ناظر به هر یک از رویکردهای هفتگانه ی سیاستهای کلی را استخراج نموده و در نهایت با ضرب مفهومی رویکردهای سیاستهای کلی در مؤلفههای محوری ناظر به هر بند، ماتریسی از نگاه به مؤلفههای اقتصاد مقاومتی با توجه به رویکردهای مذکور که نقش حاکم بر کلیه بندهای سیاستها را دارند، ترسیم نموده است و در پایان، مؤلفههای دیپلماسی اقتصادی را با این چارچوب و با روش طوفان مغزی نخبگانی استخراج نموده است. یافته های اصلی مقاله حاکی از این امر است که: مؤلفههای دیپلماسی اقتصادی باید با توجه به سه مؤلفه دسـترسى بـه بـازارهاى جهانى؛ جذب سرمایههاى خارجى (به طور مستقیم و غیر مستقیم-دو جانبه و چـند جـانبه)؛ حفظ اقتصاد ملى در مقابل چالشهاى اقتصاد جهانى؛ و نیز مؤلفههای رویکردهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی شامل: جهادی بودن، انعطافپذیری، فرصتساز بودن، مولد بودن، درونزایی، پیشرو بودن و برونگرایی در قالب یک ضرب ماتریسی مفهومی تدوین و اجرا شوند تا الگوی دیپلماسی اقتصادی مقاومتی استخراج و پیاده سازی گردد.
اقتصاد مقاومتی,قوام,مقاومت,سیاستهای کلی,دیپلماسی اقتصادی
https://www.jmsp.ir/article_38458.html
https://www.jmsp.ir/article_38458_8c5d7bc9d942045c5831997a6d4542a2.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
4
ویژه نامه اقتصاد مقاومتی
2016
11
21
بررسی مؤلفههای اقتصاد مقاومتی در نظام درآمدی دولت و تأثیر آن بر رشد اقتصادی ایران
115
132
FA
نیره
راثی
کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
nayereh.rasi@yahoo.com
سیدجمال الدین
محسنی زنوزی
0000-0002-5174-2149
مدیرگروه گروه اقتصاد دانشگاه ارومیه
jmzonouzi@yahoo.com
مطالعه ی حاضر به بررسی مولفههای اقتصاد مقاومتی در نظام درآمدی دولت و تاثیر آنها بر رشد اقتصادی ایران با استفاده از داده های سری زمانی سالانه، طی دوره ی1391-1344می پردازد. متغیرهای به کار رفته در این پژوهش عبارتند از نرخ رشد اقتصادی، سهم هزینه های دولت از تولید ناخالص داخلی (شاخص اندازه ی دولت)، سهم در آمدهای نفتی و مالیات از تولید ناخالص داخلی می باشد. برای بررسی رابطهی کوتاه مدت و بلند مدت این متغیرها بر رشد اقتصادی کشور از مدل خود رگرسیونی با وقفه های توزیعی استفاده شده است. آزمون دولادو، بنرجی و مستر وجود روابط بلند مدت میان متغیرها را تایید میکند. نتایج بیانگر این است که در کوتاه مدت و بلند مدت نسبت درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نفتی تاثیر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی کشور دارد، اما مخارج دولت تاثیر بلند مدت معنیداری بر رشد اقتصادی ندارد. لذا نتایج برقراری یک مولفه اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران را تایید می کند. ولی برقراری دو مولفه دیگر اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران را تایید نمیکند.
اقتصاد مقاومتی,رشد اقتصادی,درآمدهای مالیاتی,درآمدهای نفتی,مخارج دولت
https://www.jmsp.ir/article_38476.html
https://www.jmsp.ir/article_38476_0d5541c68d8933a7cd1ab63594e66702.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
4
ویژه نامه اقتصاد مقاومتی
2016
11
21
تعیین جایگاه ایران در منطقه از منظر اقتصاد دانش بنیان برپایه الگوریتم خوشهبندی
133
156
FA
جواد
نوری
استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشکده سیاست گذاری علم فناوری و نوآوری دانشگاه شریف
javadnoori1388@gmail.com
علی
بنیادی
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکاه علم و صنعت ایران- تهران
bonyadi@iust.ac.ir
محمد
اسماعیل زاده
پژوهشکده سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه شریف
esmailzadehmohammad@yahoo.com
در شرایط کنونی کشور، گذار از ساختارهای اقتصادی سنتی به سمت اقتصاد دانشبنیان که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان یکی از مهمترین و مؤثرترین مؤلفههای اقتصاد مقاومتی یاد کردهاند بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اهمیت فراوان این موضوع در چشمانداز اقتصادی کشور، ارائه روش مناسبی برای تعیین جایگاه فعلی کشور در مقایسه با سایر کشورهای منطقه میتواند بسیار راهگشا باشد و به سیاستگذاران در اتخاذ تصمیمات مناسب در ارتباط با فراهمسازی زیرساختهای رشد و توسعه اقتصادی کمک کند. هدف این مقاله تعیین جایگاه ایران در بین کشورهای منطقه از منظر اقتصاد دانشبنیان است. بنابراین دادههای سال 2012 کشورهای منطقه از پایگاه داده بانک جهانی استخراج شد و با استفاده از روش خوشهبندی مبتنی بر الگوریتم کا-میانگین نتایج تحلیل شد. درنهایت کشورهای منطقه به چهار دسته شامل پیشرو، میانهرو، دنبالهرو و نوپا تقسیم شدند و جایگاه ایران در بین این کشورها بر اساس شاخصهای موردبررسی تعیین شد و ایران در بین کشورهای دنبالهرو قرار گرفت.
اقتصاد دانش بنیان,اقتصاد مقاومتی,تحلیل خوشه ای,روش کا-میانگین
https://www.jmsp.ir/article_38477.html
https://www.jmsp.ir/article_38477_2a461480b910ff10212f856c0ced12c3.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
4
ویژه نامه اقتصاد مقاومتی
2016
11
21
اقتصاد مقاومتی و راه های دستیابی به آن
157
168
FA
محمد
نوفرستی
عضو هیات علمی
nofrsti@gmail.com
چکیده<br />درطول چند سال گذشته کمتر مفهومی در اقتصاد به اندازه مفهوم اقتصاد مقاومتی برجستگی یافته و مورد بحث و جدل و تبادل نظر قرارگرفته است. واژه اقتصاد مقاومتی اصطلاح جدیدی در ادبیات اقتصادی ایران است که برای اولین بار توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ مطرح شد. از آن زمان تاکنون ابهامات زیادی در مورد مفهوم اقتصاد مقاومتی، چگونگی دست یابی به اقتصاد مقاومتی و رابطه آن با رشد اقتصادی بلند مدت در میان اقتصاددانان، سیاستمداران و عموم مردم وجود داشته و بحث های زیادی را برانگیخته است. این مقاله، با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی چنین نتیجه گیری می کند که منظور از اقتصاد مقاومتی مفهومی بسیار نزدیک به تاب آوری اقتصادی به همراه پایداری اقتصادی است. این مقاله در عین حال پاره ای از اقدامات لازم برای نیل به اقتصاد مقاومتی را مورد بحث قرار می دهد.<br />کلید واژه ها:اقتصاد مقاومتی،تاب آوری اقتصادی،پایداری اقتصادی<br />*دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی m-noferesti@sbu.ac.ir
کلید واژه ها:اقتصاد مقاومتی,تاب آوری اقتصادی,پایداری اقتصادی
https://www.jmsp.ir/article_42054.html
https://www.jmsp.ir/article_42054_fe34b9e0e147119775ed45865db91d9b.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
4
ویژه نامه اقتصاد مقاومتی
2016
11
21
بررسی میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی مصرف کنندگان ایرانی از دیدگاه اقتصاد مقاومتی
169
191
FA
احسان
حدیدی
حسابدار/سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
ehsanhadidi@yahoo.com
نادر
محقق
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
nader.mohaghegh@yahoo.com
در بند هشتم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به «ترویج مصرف کالاهای داخلی» تأکید شده و نیز ظرفیت پنجم برای اجرایی کردن این مقوله ، منوط به «منعطف کردن بازار داخلی ایران به تولید ملی و تولید داخلی» معرفی شده است. بنابراین آگاهی از میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی مصرف کنندگان ایرانی، نقش مهمی برای برنامه ریزی اقتصادی در جهت پیش بینی تولید و مصرف داخلی دارد. لذا در این تحقیق جهت سنجش «میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی» یا همان «ملی گرایی مصرفی»، یک مقیاس بین المللی به نامCETSCALEمعرفی کرده ایم. در ادامه با انتخاب نمونه ای شامل 261 نفر از مصرف کنندگان در شهر زواره با استفاده از 17 سؤال اول پرسشنامه به سنجش کمّی میزان ملی گرایی مصرفی پرداختیم. نتایج نشان می دهد که «ملی گرایی مصرفی» شهر زواره با عدد83/74 (عدد مینیمم 17 و عدد ماکسیمم 119 است) بالاتر از متوسط می باشد و در گروه «شهرهای با گرایش ملی گرایی مصرفی زیاد» دسته بندی می شود. نتیجه این که پتانسیل و آمادگی خوبی برای عملی کردن بند هشتم و نیز ظرفیت پنجم اقتصاد مقاومتی در شهر زواره وجود دارد ،لذاپیشنهاد می شود جهت شناسایی ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان ایرانی تحقیقات مشابهی در سایر شهرهای ایران انجام شود .
اقتصاد مقاومتی,حمایت از تولیدات داخلی,ملی گرایی مصرفی,مصرف کنندگان ایرانی
https://www.jmsp.ir/article_43092.html
https://www.jmsp.ir/article_43092_b9002a16e2b688472063ccb28eb86abf.pdf