پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
36
2021
12
22
راهبردهای تأمین امنیت ملی پایدار در مناطق مرزی کشور با رویکرد سیاستهای کلی
658
684
FA
هادی
ثنائی پور
0000-0002-5360-2879
استادیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی آزادشهر، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران
sanaeepour@gonbad.ac.ir
مهدی
زیودار
0000-0003-3515-8249
استادیار، گروه کارآفرینی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
mehdizivdar@entp.usb.ac.ir
10.30507/jmsp.2021.270891.2193
امروزه یکی از دغدغههای اصلی حکومتها، مسأله تأمین امنیت مناطق مرزی است. هرچه این مناطق از حیث جغرافیایی و جمعیتشناختی، گستردهتر و متنوعتر باشند، تأمین امنیت آنها حائز اهمیت بیشتری است. از جمله فعالیتهای اقتصادی- اجتماعی که میتواند به توسعه پایدار در مناطق مرزی منجر شود، فعالیتهای کارآفرینانه است و پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که آیا کارآفرینی میتواند بهعنوان راهبردی اساسی در تأمین امنیت پایدار مناطق مرزی مورد توجه سیاستگذاران و برنامهریزان قرار گیرد؟ بدینمنظور با بهرهگیری از یک طرح پژوهشی کیفی روایتی، پژوهشها، مفاهیم و نظریههای مرتبط با تأمین امنیت پایدار، کارآفرینی و برنامهریزی توسعه کارآفرینی، بررسی و با رویکردی استدلالی و تفسیری، کارکردهای پدیده کارآفرینی بهعنوان راهبرد توسعه مناطق مرزی تحلیل شد. نتایج حاکی است توسعه کارآفرینی میتواند بهعنوان راهبردی کارا و اثربخش در تأمین امنیت مناطق مرزی محسوب شود؛ بهگونهای که هم برای ساکنین این مناطق و هم برای حکومتها، رابطه برد- برد ایجاد مینماید. کارآفرینی علاوه بر ایجاد مزیتهای متعدد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، میتواند به افزایش امید و پویایی، شکوفایی استعدادها، تواناییها و قابلیتهای ساکنین مناطق مرزی منجر شود. نتایج در راستای سیاستهای کلّی نظام از جمله سیاستهای جمعیتی، آمایش سرزمینی و پدافند غیرعامل است.
امنیت پایدار,کارآفرینی پایدار,توسعۀ کارآفرینی,راهبرد,مناطق مرزی
https://www.jmsp.ir/article_134941.html
https://www.jmsp.ir/article_134941_0545992248d7333237ed1365499962dd.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
36
2021
12
22
بررسی اولویتبندی شاخصهای ارزیابی سیاستهای کلی نظام در بخش آب
686
711
FA
عظیم
شیردلی
https://orcid.org/00
دانشیار، گروه مهندسی آب، آبیاری و زهکشی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
azimshirdeli@yahoo.com
ذبیح الله
خانی تملیه
0000-0001-9714-0269
دکترای مهندسی منابع آب، دانشکدۀ کشاورزی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
z.khani1060@yahoo.com
رسول
میرعباسی نجف آبادی
0000-0002-9897-0042
دانشیار، گروه مهندسی آب، مهندسی منابع آب، دانشکدۀ کشاورزی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
mirabbasi_r@yahoo.com
یونس
صیادیان برخوردار
0000-0002-5389-3522
کارشناسی ارشد رشته حقوق، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران
y.sayadi65@yahoo.com
10.30507/jmsp.2021.272107.2198
در ادبیات مهندسی آب، به پایش کمیتهای مورد تقاضا برای کنترل و ارزیابی برنامهریزی عملیاتی توجه کمتری شده است. از این رو ارائۀ مدلهای ارزیابی و اولویتبندی با روشهای جدید، برای فراهم آوردن ابزار پایش برنامهها، با استفاده از آخرین فناوریهای موجود در جهان مورد تأکید بوده و نتایج کاربرد مدل بهطور جامع بررسی شده است. در این تحقیق، از نرمافزار تصمیمگیری فازی بههمراه روش وزندهی تجمعی که از شناختهشدهترین روشهای تصمیمگیری چندمعیاره محسوب میشود، استفاده شده است. برای این منظور، با استفاده از روش دلفی و از طریق طراحی پرسشنامه و دریافت نظر صاحبنظران، معیارهای مناسب برای اولویتبندی شاخصهای سیاستهای کلان بخش آب مشخص و وزن معیارها تعیین گردید و با توجه به امکان دستیابی به اطلاعات و دادهها امتیازدهی و با فرایند تحلیل سلسلهمراتبی ارزشگذاری شد. براساس اولویتبندی با روش تصمیمگیری چندمعیارۀ فازی، شاخصهای سرانۀ آب مصرفی، آب با درآمد، پایداری منابع آبی و درصد کاهش ضایعات محصولات با امتیازهای 100، 31/85، 47/80 و 02/80 بهترتیب رتبههای اول تا چهارم را در بین 20 شاخص اصلی جهت ارزیابی صنعت آب به خود اختصاص دادهاند؛ درحالی که در فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، شاخصهای پایداری آب زیرزمینی، مهار آبهای خروجی از مرزها، تجهیز اراضی به شبکههای مدرن اصلی و فرعی و سیستمهای نوین آبیاری با امتیازهای 100، 20/50، 42 و 89/23 بهترتیب شاخصهای برتر بودند.
شاخصهای ارزیابی,برنامهریزی,سیاست,منابع آب
https://www.jmsp.ir/article_134942.html
https://www.jmsp.ir/article_134942_39a58a7523d09815102593ab49be4eaa.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
36
2021
12
22
ارزیابی حُسن اجرای سیاستهای راهبردی و کلانِ علم و فناوری در ایران مبتنی بر رویکرد شبکۀ سیاستی
712
746
FA
اسماعیل
کلانتری
0000-0001-5036-5604
دانشجوی دکتری، رشتۀ سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
esmaeelkalantari@yahoo.com
غلامعلی
منتظر
0000-0001-6258-5786
استاد، گروه مهندسی فناوری اطلاعات، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
montazer@modares.ac.ir
سید سپهر
قاضی نوری
0000-0002-6761-4694
استاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ghazinoory@yahoo.com
10.30507/jmsp.2021.276996.2216
هدف این پژوهش ارزیابی حُسن اجرای سیاستهای راهبردی و کلانِ علم و فناوری در ایران بهروش شبکۀ سیاستی است. بدین منظور، با مرور منابع و تحقیقات در حوزۀ سیاستگذاری عمومی و بهویژه سیاستگذاری علم و فناوری، چارچوبی نظری شامل سه مرحلۀ سیاستگذاری کلی (شامل دو سطح اَبَرسیاستها و سیاستهای راهنما)، سیاستگذاری اجرایی (شامل سه بخش سیاستهای سمت تقاضا، سیاستهای سمت عرضه و سیاستهای زیرساخت مبادله) و ارزیابی سیاستی (در سه سطح بروندادها، پیامدها و آثار) تدوین شد. سپس شبکۀ سیاستی علم و فناوریِ ایران در وضعیت موجود، نخست مبتنی بر اسناد سیاستی و سپس مبتنی بر نظریات خبرگان نگاشت و با یکدیگر مقایسه شد. بدین منظور، نخست 25 سند سیاستی بررسی و سپس پرسشنامهای تدوین و بین 50 نفر از خبرگان سیاست علم و فناوریِ ایران توزیع شد. برای تحلیل و ترسیم نگاشتهای حاصل از اسناد سیاستی و نظریات خبرگان، از نرمافزارهای یوسیآی نت (UCI Net) و نت دراو (NetDraw) و برای مقایسۀ آنها با یکدیگر از آزمون تی به کمک نرمافزار اسپیاساس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد عملکرد شبکۀ سیاستی علم و فناوریِ ایران مبتنی بر آرای خبرگان در قریب به 44 درصد نسبت به تکالیف اسناد سیاستی انحراف دارد؛ بدین معنا که در مأموریتهای سیاستیِ تعدادی از نهادهای شبکۀ سیاستی علم و فناوریِ ایران، تفاوتهای معنادار بین آنچه در اسناد سیاستی ذکر شده و آنچه در عمل انجام میشود، وجود دارد. همچنین دربارۀ بعضی سیاستهای علم و فناوری، ضعف جدی عملکرد مشاهده میشود.
اسناد سیاستی,سیاستگذاری علم و فناوری,شبکۀ سیاستی علم و فناوری,انحرافات عملکردی,ایران
https://www.jmsp.ir/article_133845.html
https://www.jmsp.ir/article_133845_cca9389eb187279cc6d0b51356672eb0.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
36
2021
12
22
ساختاردهی به مسئلۀ عدم مشارکت نخبگان در تدوین سیاستهای عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران
748
772
FA
دانیال
رمضانپور
0000-0002-6845-3650
دکترای مدیریت دولتی، تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
ramzanpour_293@yahoo.com
مهدی
عبدالحمید
0000-0003-4118-4937
استادیار، گروه مدیریت و فلسفۀ علم و فناوری، دانشکدۀ مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
mahdi_abdolhamid@iust.ac.ir
علی
رضائیان
0000-0002-0563-389X
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
a_rezaeian@sbu.ac.ir
10.30507/jmsp.2021.275355.2209
مرحلۀ تدوین سیاست در موفقیت سیاستهای عمومی نقش بسزایی دارد. یکی از مهمترین ذینفعان هر کشور از موفقیت تدوین سیاستهای عمومی، نخبگان هستند که مشارکت فعالی در این زمینه ندارند. از این رو این پژوهش بهدنبال شناسایی عوامل پدیدآورندۀ چالش مذکور در کشور است. این پژوهش از نوع آمیخته بوده است که در بخش کیفی، دادهها با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 26 نفر از خبرگان گردآوری شد و از طریق کاربست تحلیل محتوای کیفی، در قالب 47 مفهوم اولیه و 9 مقولۀ اصلی ساماندهی گردید. در بخش کمّی نیز، از پرسشنامۀ ماحصل کار کیفی و بهرهگیری از نظرات 20 خبره برای تجزیه و تحلیل یافتهها، در کنار مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشاندهندۀ بیشترین تأثیر موانع سهگانۀ «ضعف فرهنگ تحمل مخالف و تضارب آرا در کشور»، «فقدان فرهنگ شایستهسالاری» و «سیاستزدگی مفرط در حکمرانی» در شبکۀ مسائل مشارکت نخبگان است.
سیاستهای عمومی,ساختاردهی به مسئله,نخبگان,مشارکت
https://www.jmsp.ir/article_133871.html
https://www.jmsp.ir/article_133871_ecb5dddca70ae9a750ffbb333d582798.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
36
2021
12
22
مطالعة تطبیقی سیاستهای نظام آموزش عالی کشاورزی با رویکرد سیاستهای کلان بخش کشاورزی ایران
774
796
FA
اسداله
تیموری یانسری
0000-0002-7609-749X
استاد، گروه علوم دامی، دانشکدۀ علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
astymori@yahoo.com
فاطمه
شفیعی
0000-0001-9209-8671
استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدۀ علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
fatemehshafieeagri@gmail.com
فاطمه
رزاقی بورخانی
0000-0003-4299-9783
استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدۀ علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری. ایران
razzaghi.fatemeh@gmail.com
پریسا
نوری درزیکلائی
0000-0001-5845-0694
دانشجوی کارشناسی، رشتۀ ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدۀ علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
parisanori6677@gmail.com
10.30507/jmsp.2021.282139.2231
امروزه آموزش عالی کشاورزی با چالشهایی روبهروست که از مهمترین آنها کاهش استقبال افراد برای تحصیل در رشتههای مذکور و افزایش بیکاری در بین دانشآموختگان آن است. بنابراین مطالعۀ سیاستهای این نظام در کشورهای پیشرو در حوزۀ کشاورزی بسیار کمککننده است. هدف اصلی این مقاله بررسی سیاستهای آموزش عالی کشاورزی با رویکرد سیاستهای کلان بخش کشاورزی کشور بود. کشورهای مورد مطالعه شامل ایالات متحدۀ امریکا، هلند و هندوستان بود که با روش تطبیقی و استفاده از الگوی بردی انجام شد. نتایج مطالعه نشان داد که نظام آموزش عالی کشاورزی در کشورهای منتخب با تهدیداتی مواجه است و این موضوع عمومیت دارد و مختص کشور خاصی نیست؛ اما تفاوت کشورها در چارهاندیشی و پاسخگویی به تهدیدها و تدوین سیاستهای منسجم شفاف و کارآمد و عمل کردن به آنهاست که میزان موفقیت کشورها را رقم میزند. مطابق با یافتهها و براساس مطالعۀ کشورهای شبیهتر به ایران، اجرای راهبردهایی مانند برندسازی و جهتگیری بازاریابی برای نظام آموزش عالی کشاورزی پیشنهاد شده است. همچنین یافتههای تحقیق در تدوین سیاستها و راهبردهای نظام آموزش عالی کشاورزی به سیاستگذاران این حوزه کمک میکند.
راهبرد,اشتغال,کشاورزی,تهدید
https://www.jmsp.ir/article_134162.html
https://www.jmsp.ir/article_134162_3b3bd805dc273cf8d10c1b81c7c321f5.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
36
2021
12
22
فقرزدایی بهعنوان یکی از محورهای سیاستهای کلی نظام: مرور نظاممند سیاستها و برنامهها (1384 تا 1399)
798
827
FA
فریبا
فیروزی
0000-0002-1663-8784
دانشجوی کارشناسیارشد، رشتۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
fariba.firouzi@mail.um.ac.ir
غلامرضا
صدیق اورعی
0000-0003-3177-5039
استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
sedighouraee@um.ac.ir
احمدرضا
اصغرپورماسوله
0000-0001-8805-6575
استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. ایران
asgharpour@um.ac.ir
10.30507/jmsp.2021.285025.2242
فقر مسئلهای چندبُعدی است که تمام جوامع بهصورتهای گوناگون آن را تجربه کرده و میکنند. فقر عدم توانایی کافی در تأمین نیازهای اساسی تلقی میشود و بدیهی است که ناتوانی در تأمین نیازهای پایه، در وجوه مختلف بحرانهای شدیدی را در سطوح متعدد بهوجود میآورد. با توجه به ابعاد گستردۀ فقرزدایی، این پدیده از اهمیت دوچندانی برخوردار است. هدف تحقیق پیشِرو شناسایی سیاستها و برنامههای مختلف فقرزدایی و عوامل ناظر بر موفقیت و ناکامیآنهاست. این تحقیق با استفاده از روش مرور نظاممند به مداقه در مقالههای مرتبط با فقرزدایی در 15 سال اخیر پرداخته است. پس از جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی با استفاده از کلیدواژههای مرتبط با فقرزدایی، درنهایت 69 مقاله بهدست آمد. نتایج حاصل از خوانش و تحلیل مقالهها نشان میدهد فقر عمدتاً با ابزارهایی چون سطح درآمد مورد سنجش قرار میگیرد. بنابراین در جهتگیری نسبت به فقر، عمدتاً نگاه کمّی غالب بوده و سایر ابعاد فقر، بهویژه بُعد اجتماعی، تا حدی زیادی مغفول مانده است. در میان برنامههای اجرا یا پیشنهاد شده، سیاست اشتغالزایی بهعنوان یکی از پایدارترین برنامهها مورد توجه قرار گرفته است. بهنظر میرسد هنوز جای نگاهی ژرفانگر به حوزۀ فقرزدایی و انجام پژوهشهایی که از تقلیلگرایی به دور باشد، خالی است.
توانمندسازی,سیاستهای کلی نظام,فقر,فقرزدایی,مرور انتقادی
https://www.jmsp.ir/article_134163.html
https://www.jmsp.ir/article_134163_55649b7cb434213bb6d57d5bd7254aee.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
36
2021
12
22
واکاوی پیشرانهای اجرای اثربخشی خطمشیهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی
828
845
FA
میثم
علیخانی
0000-0002-1095-3476
کارشناسیارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
velayat100kar@yahoo.com
امین رضا
کمالیان
0000-0002-1095-3476
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
kamalian2010@gmail.com
نورمحمد
یعقوبی
0000-0001-6808-0594
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان. ایران
yaghoubi@mgmt.usb.ac.ir
10.30507/jmsp.2021.255925.2146
اقتصاد مقاومتی گفتمان و الگوی اقتصادی است که ضمن مقاومسازی و تقویت اقتصاد ملی دربرابر تهدیدها، توان تحریمشکنی با رویکرد عقب راندن نظام سلطه را داشته باشد و درعین حال پیشرو، فرصتساز، مولّد، درونزا و برونگرا باشد. هدف پژوهش حاضر واکاوی پیشرانهای اجرای اثربخشی خطمشیهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در استان سیستان و بلوچستان است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل مدیران، برنامهریزان، خبرگان و استادان دانشگاهی آگاه در حوزۀ پژوهش هستند که تعداد آنها 33 نفر برآورد شد. با توجه به محدود بودن جامعۀ آماری، حجم نمونه نیز 33 نفر است. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محققساخته است. پس از جمعآوری پرسشنامه و ورود دادهها به نرمافزار اسپیاساس، ضریب آلفای کرونباخ 84/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی آزمون t تکنمونهای با نرمافزار اسپیاساس (نسخۀ 20) استفاده شد. نتایج نشان داد در سطح کلان، 11 خطمشی خُرد واکاوی شد. با توجه به نظر خبرگان و تجزیه و تحلیل دادهها، پیشتاز بودن در اقتصاد دانشبنیان با میانگین 26/4، تأمین امنیت غذا و درمان با میانگین 26/4، اولویت اول را در بین خطمشیهای خُرد سیاستهای اقتصاد مقاومتی در استان سیستان و بلوچستان بهدست آوردند. اقتصاد مقاومتی یک راهبرد است؛ یعنی جهتساز و حیاتی است و باعث جلوگیری از وقوع بحران میشود. اقتصاد مقاومتی یک کلانراهبرد است که اگر بهصورت موجّه تحلیل شود، بر سایر راهبردهای اقتصادی حاکم خواهد بود و تمام موضوعات اقتصادی و راهبردهای آنان را تحتالشعاع قرار خواهد داد.
خطمشی,سیاست,اقتصاد مقاومتی
https://www.jmsp.ir/article_142373.html
https://www.jmsp.ir/article_142373_fa273e4d8153251d3971448c8018f00a.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
36
2021
12
22
ارائۀ الگوی عملکرد بالا با رویکرد کاهش نافرمانی سازمانی در سازمانهای دولتی در راستای سیاست کلی ارتقای سلامت اداری و اقتصادی
846
879
FA
مصطفی
طاهری
0000-0002-1706-8963
استادیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه پیام نور استان فارس، فارس، ایران
mtaheri362@gmail.com
کرم اله
دانشفرد
0000-0003-0344-9279
استاد، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
cdaneshfard@yahoo.com
10.30507/jmsp.2021.285222.2244
امروزه تغییرات گسترده در محیط اقتصادی، اجتماعی و رقابتی سازمانها، اثربخشی آنها را با مسائل جدی مواجه کرده و سبب روی آوردن آنها بهسوی تبدیل شدن به سازمانهایی با عملکرد بالا شده است. دستگاههای کاری با عملکرد بالا سازمانهایی هستند که با اتخاذ رویکرد مدیریتی متفاوت با دیگر سازمانها میکوشند تا از طریق مشارکت و مداخلۀ بیشتر کارکنان در فعالیتهای سازمان، سطح عملکرد خود را افزایش دهند. مقالۀ حاضر با هدف تبیین الگوی شکلگیری سیستمها با عملکرد بالا با رویکرد کاهش نافرمانی سازمانی در سازمانهای دولتی درصدد است تا ضمن پر کردن شکاف گستردۀ موجود در مطالعۀ رفتار سازمانی، به سازمانها در کاهش پیامدهای مخرب نافرمانی سازمانی کمک کند. از این رو با توجه به رویکرد ترکیبی در بخش کیفی، با استفاده از روش تحلیل مضمون و مصاحبۀ عمیق با 20 تن از خبرگان مدیریت دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد، به تبیین الگوی نظری عملکرد بالا با رویکرد نافرمانی سازمانی پرداخته است. این الگو مشتمل بر 4 تم اصلی است: 1. رویههای کاری با عملکرد بالا با رویکرد کاهش نافرمانی سازمانی (رویههای در سطح ساختاری و رویهها در سطح تیم)؛ 2. نتایج (نتایج تیمی و نتایج سازمانی)؛ 3. شرایط واسطهای (رفتارهای وندالیستی)؛ 4. شرایط بستر (بستر فرهنگی و بسترسازمانی). در گام دوم، با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری در میان 375 تن از مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد، مدل حاصله مورد برازش، اعتباریابی و آزمون قرار گرفت. نتایج مبیّن مثبت و معنادار بودن روابط بین متغیرهای پژوهش است.
عملکرد بالا,نافرمانی سازمانی,سازمانهای دولتی,تحلیل مضمون
https://www.jmsp.ir/article_142164.html
https://www.jmsp.ir/article_142164_c3db2af8b9d12a3ad16889fe1c9080a7.pdf