پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
35
2021
11
22
راهبرد بازاریابی پایدار شبکههای هوشمند انرژی با رویکرد سیاستهای کلی علم و فناوری
444
473
FA
رضا
زینلی زاده
0000-0002-3777-2894
دانشجوی کارشناسیارشد، رشتۀ MBA استراتژی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
rezaleon1369@gmail.com
امیدمهدی
عبادتی
0000-0002-2688-9595
استادیار، گروه مدیریت عملیات و فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
omidit@gmail.com
محمدعلی
جعفری
0000-0002-4999-2712
استادیار، گروه ریاضیات مالی، دانشکدۀ علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
m.a.jafari@khu.ac.ir
10.30507/jmsp.2021.242247.2111
<em> </em>انرژی یکی از صنایع پرطرفدار و مهم در دنیا محسوب میشود. در عصر حاضر، فناوریها و رشتههای مختلفی، ازجمله فناوری اطلاعات، بازده صنعت انرژی را افزایش داده است. در اکوسیستم کنونی مدیریت انرژی، سهم اینترنت اشیا (IoT) در شبکههای هوشمند، بهعلت امتیازات چندگانۀ آن در زمینههای متفاوت، توان بالقوهای بهدست آورده است. براساس سیاستهای کلی علم و فناوری و دستیابی به علوم و فناوری پیشرفته در این حوزه، ارائۀ راهبرد برای بازاریابی در بخش انرژی، با نگاه به فناوریهای نو، احساس میشود. بنابراین در پژوهش پیشِرو، راهکاری برای بهرهوری بیشتر انرژی برمبنای این سیاستها پیشنهاد شده است. ارزیابی وضعیت موجود بازاریابی شبکۀ هوشمند انرژی و ارائۀ الگوی دلخواه برای بهرهوری انرژی است که منظور از مدل بهینه، مناسبترین راهبردهای بازاریابی است. در این پژوهش، قابلیتها و محدودیتهای راهبردهای کلان توسعه، مبتنی بر اینترنت اشیا (تحت عنوان نقاط قوّت و ضعف، و فرصت و تهدید)، بهطور کلان و راهبردی بررسی شده است. این پژوهش با بهرهگیری از SWOT مدونسازیشده و با کمک مدل QSPM کامل شده است. همچنین در پایان، یک راهبرد کلان دفاعی برای استفاده از اینترنت اشیا در بخش انرژی بهعنوان نتیجۀ پژوهش ارائه شده که به کمک آن میتوان از اینترنت اشیا در صنایع راهبردی انرژی استفاده کرد.
اینترنت اشیا,راهبرد,دادههای بزرگ,بازاریابی پایدار انرژی,سیاستهای کلی علم و فناوری
https://www.jmsp.ir/article_129608.html
https://www.jmsp.ir/article_129608_4dbf56117a092345efc8a9d9cc821161.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
35
2021
11
22
راهبردهای مدیریت سبز در مؤسسات آموزش عالی کشور مبتنی بر سیاستهای کلی محیطزیست
474
495
FA
گلشن
مرادی
0000-0002-4733-1195
دانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
moradi20758531@gmail.com
نادر
سلیمانی
0000-0001-5463-9916
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
drnasoleimani@yahoo.com
حمید
شفیع زاده
0000-0002-7472-2896
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار. ایران
shafizadeh11@gmail.com
10.30507/jmsp.2021.270494.2191
امروزه بهدنبال افزایش نگرانیهای ناشی از آلودگیهای زیستمحیطی، آموزش عالی، بهعنوان یکی از محورهای اصلی توسعۀ پایدار، ملزم به پذیرش اصول مدیریت سبز در تمام امور آموزشی، پژوهشی و خدماتی خود شده است. بر این اساس، در پژوهش حاضر، برای یافتن راهبردهای لازم جهت تحقق اهداف سیاستهای کلی محیطزیست در مؤسسات آموزش عالی ایران، به بررسی تجارب و نگرش صاحبنظرانی از حوزههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت نیرو و سازمان محیطزیست پرداخته شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی ـ توسعهای، از لحاظ نتیجه اکتشافی، از نظر روش کیفی و از لحاظ افق زمانی تکمقطعی بوده و با تأکید بر 15 مصاحبۀ نیمهساختاریافته که مشارکتکنندگان در آن بهصورت هدفمند و گلولهبرفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند، انجام شده است. نتایج فرایند مقایسۀ مستمر، کدگذاری باز و محوری دادههای جمعآوریشده، شناسایی و احصای راهبردهای درونگرایی و برونگرایی با رویکرد سبز، سازماندهی مجدد عملیات دانشگاه، توسعۀ فرصتهای آموزشی و پژوهشی سبز، تقویت فرهنگ سبزاندیشی و توسعۀ فناوری سبز را نشان میدهد. برای حصول اطمینان از اعتبار دادهها و بهمنظور اطمینان از دقیق بودن یافتهها، برای سنجش پایایی و روایی پژوهش از روشهای پیشنهادی لینکن و گوبا استفاده شد.
راهبرد,مدیریت سبز,مؤسسات آموزش عالی,سیاستهای کلی محیطزیست
https://www.jmsp.ir/article_129609.html
https://www.jmsp.ir/article_129609_9d95b02304c57433726a0baf7e475ce2.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
35
2021
11
22
جایگاه نهادهای دانشجویی در حکمرانی آموزش عالی با رویکرد سیاستهای کلی
496
524
FA
احمد
کیخا
0000-0002-3925-1339
دانشجوی دکتری، رشتۀ اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، دانشکدة علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
ahmadkeykha@ut.ac.ir
جعفر
توفیقی داریان
0000-0003-4203-3102
استاد، گروه مهندسی شیمی، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
towfighi@modares.ac.ir
10.30507/jmsp.2021.273292.2201
هدف از این پژوهش، تحلیل جایگاه نهادهای دانشجویی در حکمرانی آموزش عالی است. این پژوهش کیفی در دو گام تدوین شده است. نخست با استفاده از روش مروری نظاممند، کلیدواژههای تخصصی پژوهش شامل دانشجو و حکمرانی دانشگاه، صدای دانشجویان در دانشگاه، دانشجویان و تصمیمگیری در دانشگاه و خودحکمرانی دانشجویان در پایگاههای بینالمللی معتبرِ ساینس دیرکت، اشپرینگر، اریک، امرالد، سیج و آنلاین لایبرری وایلی در بازۀ زمانی 1995 تا 2020 م جستوجو شد و درنهایت با استفاده از فرم پریسما، 39 مقاله انتخاب گردید. در مرحلۀ دوم با استفاده از روش سهمرحلهای تحلیل تماتیک ولکات (2008)، مقالات منتخب تحلیل شد. یافتههای مؤلفههای نقش نهادهای دانشجویی در حکمرانی آموزش عالی بهطور کل 6 تم فرعی اولیه با 13 تم فرعی ثانویه بهدست آمد. این تمها شامل حکمرانی فرادانشگاهی (سیاستگذاری فرادانشگاهی و مدیریت فرادانشگاهی)، حکمرانی دروندانشگاهی (سیاستگذاری دروندانشگاهی و مدیریت درون دانشگاه)، گفتمان دانشجویی (ساختار نهادهای دانشجویی، کنشگری دانشجویان و نقش دانشجویان)، توسعۀ دانشجویی (توسعۀ سرمایۀ انسانی دانشجویان و توسعۀ سرمایۀ اجتماعی دانشجویان)، سازوکارهای حمایتی و قانونی (سازوکارهای حمایتی ـ تشویقی و سازوکارهای قانونی) و ظرفیتهای نرم دانشگاه (ارزشهای فرهنگی و ارزشهای اجتماعی) بهدست آمد. از این میان، ارائۀ مشوقهایی برای افزایش علاقه و انگیزۀ دانشجویان برای مشارکت، ایجاد اتحادیهها و اصناف دانشجویی، فرهنگ دانشگاهی حامی مشارکت دانشجویان و جمعسپاری در تصمیمگیریهای دانشگاه وزن بیشتری از دیگر مفاهیم کلیدی داشتند. در پایان براساس یافتههای پژوهش، سیاستهای پیشنهادی برای نظام آموزش عالی ایران ارائه شد.
حکمرانی دانشگاه,مدیریت نوین دانشگاه,نهادهای دانشجویی,حکمرانی دانشجو,حکمرانی آموزش عالی
https://www.jmsp.ir/article_129610.html
https://www.jmsp.ir/article_129610_3385af32f11923cf1e2775da12834688.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
35
2021
11
22
الگوی تدابیر مهارگر فساد عرفی در سازمانهای دولتی ایران
526
558
FA
حمیدرضا
یاراحمدی
0000-0001-6663-2252
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران
h_yarahmadi65@yahoo.com
علی اصغر
پورعزت
0000-0002-1875-3479
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
pourezzat@ut.ac.ir
یوسف
تقی پوریانی گیلانی
0000000208204919
استاد، گروه حسابداری، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران
ytaghipouryan@gmail.com
داود
کیاکجوری
0000000230706907
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران
davoodkia@iaud.ac.ir
10.30507/jmsp.2021.263119.2179
فساد اداری مسئلهای است که از گذشته تا کنون گریبانگیر سازمانهای دولتی بوده و هستۀ اندیشۀ بسیاری از دانشمندان و متفکران علوم مدیریتی، سیاسی و اجتماعی را تشکیل داده است. گسترش فساد در سطح جهانی سبب شد مبارزه با آن بهصورت یک امر فراملی و جهانی درآید. زمانی که فساد در سازمانهای دولتی گسترش مییابد، به یک عرف غلط تبدیل میشود و دیگر مهار فساد عرفی و مبارزه با آن فقط از طریق اصلاح الگوها و بستههای رفتاری محقق میگردد. در این پژوهش، با استفاده از روش کیفی و تئوری دادهبنیاد، درگام اول به مفهومپردازی فساد عرفی در سازمانهای دولتی ایران پرداخته شد؛ فسادی که در بین سازمانهای دولتی ایران شایع و به امری گریزناپذیر تبدیل شده است. در گام بعدی، مؤلفههای فساد عرفی شناسایی شد و درنهایت تدابیر مهارگرِ فساد عرفی در سازمانهای دولتی ایران در عرصههای مختلف (حاکمیتی، ساختاری، مدیریتی و...) ارائه گردید.
تدابیر,مهار,فساد عرفی,سازمانهای دولتی ایران
https://www.jmsp.ir/article_132141.html
https://www.jmsp.ir/article_132141_0c5c644057767c4e7c14ea0263830a4a.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
35
2021
11
22
میزان ضریب توافق سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران
560
584
FA
هادی
حاجی حسن دنیادیده
0000-0002-7164-9996
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ هدی، وابسته به جامعۀالزهراء، قم، ایران
hadi.108022@yahoo.com
حمید
جعفریان یسار
0000000246246618
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس آیتالله طالقانی قم، قم، ایران
jafarian2537@gmail.com
لیلا
متقی
0000-0003-3272-9210
دانشجوی کارشناسیارشد، رشتۀ مدیریت آموزشی، دانشکدۀ هدی، وابسته به جامعۀالزهراء، قم، ایران
ly.motaghi@gmail.com
10.30507/jmsp.2021.252358.2137
هدف این پژوهش تعیین میزان ضریب توافق سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش توصیفی، شامل تحلیل محتوا و تحلیل اسنادی، بوده و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعۀ تحلیلی شامل دو بخش متون مرتبط با چارچوبها و سیاستها و اصول آموزش برای توسعۀ پایدار و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب آذر 1390 است. ابزار اندازهگیری استفادهشده در این تحقیق فیشبرداری و سیاهۀ تحلیل محتوا بوده است. دادههای اسنادی بهشیوۀ کیفی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر این است که چارچوبها و سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار را میتوان براساس مدارک و مستندات مرتبط در 6 چارچوب و سیاست کلان و 34 خردهچارچوب، سیاست و زیرمؤلفههای آن تدوین کرد. از مجموع 347 فراوانی مرتبط با چارچوبها و سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار در سند تحول بنیادین، بیشترین فراوانی با 168 فراوانی (4/48 درصد) به بخش هدفهای عملیاتی و راهکارها اختصاص دارد و کمترین فراوانی مربوط به بخش چارچوب نهادی و نظام اجرایی با 5 فراوانی (4/1 درصد) بوده است. همچنین در بین چارچوبها و مؤلفههای سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار، بیشترین ضریب اهمیت (394/.) مربوط به توانمندسازی و توسعۀ مهارتها درجهت ارتقای کیفیت زندگی است و کمترین ضریب اهمیت بهترتیب به مؤلفههای یکپارچگی اقتصادی و محیطی (016/.) و اصل همهسونگری و کلنگری (101/.) اختصاص یافته است.
ضریب توافق,سیاستهای آموزش توسعۀ پایدار,سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
https://www.jmsp.ir/article_132142.html
https://www.jmsp.ir/article_132142_5264b00278a5aa382322477c4b621680.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
35
2021
11
22
سیاستهای اجرایی برای تحقق سیاستهای کلی نظام اداری در حوزۀ سلامت اداری
586
608
FA
هدایت
کارگر شورکی
0000-0002-9910-9975
دکتری رشته مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
hkargar@ostanyazd.ir
عباسعلی
رضایی صدرآبادی
0000-0001-9560-2976
دانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
a.rezaeisadrabady@yahoo.com
جعفر
رحمانی شمسی
0000-0003-3286-1836
دکتری رشته آمار، دانشکدۀ علوم ریاضی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
jrahmanishamsi@yahoo.com
10.30507/jmsp.2021.277104.2217
تعدادی از سیاستهای کلی نظام اداری به موضوع سلامت اداری مرتبط است و برای تحقق آنها به مدلهای عملیاتی و سیاستهای اجرایی نیاز داریم. در این تحقیق که به روش تلفیقی و با ترکیب مدلهای کتابخانهای و پیمایشی برنامهریزی شده است، تلاش میشود تا ضمن شناسایی مجموعۀ سیاستهای اجرایی مناسب برای تحقق سیاستهای کلی نظام اداری در حوزۀ سلامت اداری، مدلی از نحوۀ اثرگذاری و اثرپذیری این سیاستها ارئه شود. بر این اساس، پس از مطالعۀ مبانی نظری و استخراج فهرستی از سیاستهای اجرایی، اعضای کمیتههای سلامت اداری فعال در 60 دستگاه اجرایی استان یزد بهعنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب شد و با طراحی پرسشنامهای، نظرات کارشناسی آنها در این زمینه مورد سنجش و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد مجموعۀ 23 سیاست اجرایی شناساییشده، از نظر شدت اثرگذاری بر سیاستهای کلی، در 4 خوشه سطحبندی میشود که مؤثرترینها در این میان، انتصاب مدیران حرفهای شایسته و بهکارگیری نیروی انسانی کافی و کارآمد است.
سلامت اداری,سیاستهای کلی نظام اداری,سیاستهای اجرایی,استان یزد
https://www.jmsp.ir/article_132367.html
https://www.jmsp.ir/article_132367_978c208fc677c5ffd52c28234cd9c439.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
35
2021
11
22
تحلیل مؤلفههای عدالت اقتصادی ایران
610
631
FA
محمدجواد
عزتی
0000-0002-9045-3999
دانشجوی کارشناسیارشد، رشتۀ اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ezzatimohammadjavad@gmail.com
مرتضی
عزتی
0000-0001-5413-669X
دانشیار، گروه اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
mezzati@modares.ac.ir
امیر حسین
مزینی
0000-0002-3536-4328
دانشیار، گروه اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. ایران
mozayani@modares.ac.ir
10.30507/jmsp.2021.286294.2249
در این پژوهش، مؤلفههای اصلی سنجش عدالت اقتصادی در ایران تحلیل شده است. بررسی شاخصهای ارائهشده در زمینۀ عدالت در شناخت مؤلفهها، و ضعفها و قوّتهای شاخصهای تبیینشده تا کنون مؤثر بوده است. از این رو ابتدا مفهوم عدالت از منظر علمی و اندیشمندان بررسی شد و سپس با توجه به ساختار کشور جمهوری اسلامی ایران از منظر قانون کشور و شرایط ایران مورد تحلیل قرار گرفت. مؤلفههای مورد بررسی در چهار زمینۀ اصلی عدم تبعیض، تساوی در استحقاقها، امکان دستیابی به فرصتها و عدالت در مفهوم خود، مجزا از تعاریف سنتی برابری، تحلیل شد. با بررسی پژوهشهای صورتگرفته در ایران و جهان، از میان شاخصهای ارائهشده برای اقتصاد ایران، چهار شاخص انتخاب شد. شاخصهای برگزیدۀ پژوهش بهطور جداگانه و در کنار یکدیگر بررسی گردید، مؤلفههای مشترک و خاص هر شاخص مورد تحلیل قرار گرفت و سپس نتیجۀ بررسی بیان شد. درنهایت مؤلفههای پیشنهادی برای شاخصسازی ارائه گردید تا بتوان مؤلفههایی با مطابقت بیشتر با مفهوم عدالت و مناسب برای اقتصاد ایران را در سنجش عدالت بهکار گرفت.
شاخص عدالت,شاخص ترکیبی عدالت,توسعۀ عدالتمحور,عدالت اقتصادی
https://www.jmsp.ir/article_132369.html
https://www.jmsp.ir/article_132369_58408fa3043f2c6d58094326914d1c86.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
35
2021
11
22
بررسی چرخۀ سیاستگذاری مبارزه با مواد مخدر در ایران با تمرکز بر سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر
532
556
FA
روح اله
اسلامی
0000-0001-7429-6105
استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
hafez.eslami@gmail.com
امیر
عبدالهی
(0000-0002-7249-9619
کارشناسیارشد علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
a.abdolahii1373@gmail.com
10.30507/jmsp.2021.258895.2158
در این پژوهش، چرخۀ سیاستگذاری مبارزه با مواد مخدر در ایران با تمرکز بر سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر بررسی شده است. هدف تحقیق این است که با مطالعۀ نحوۀ سیاستگذاری در این زمینه از سوی نهادهای مرتبط و سازمانهای دخیل، نشان داده شود که این چرخۀ سیاستگذاری تا چه میزان با سیاستهای کلی نظام در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر همسو بوده است. روش پژوهش قیاسی است و تلاش میشود با بررسی کلیات موضوع، به جزئیات آن پرداخته شود و با نگاه کلی به سیاستهای کلی نظام در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر، تأثیر آن بر چرخۀ سیاستگذاری نشان داده شود. مطابق نظریۀ سیستمی که الگوی مورد استفاده در پژوهش حاضر است، به این پرسشها پاسخ داده شده: عوامل شکست سیاستهای مبارزه با مواد مخدر چه بوده است؟ این سیاستها چگونه طراحی و اجرا شده و چه نتایجی دربر داشته است؟ فرضیۀ اصلی این است که مجموعۀ عواملی در جامعه درحال وقوع است که شرایط اولیه یا بستر ظهور آسیبهای اجتماعی، ازجمله اعتیاد، را فراهم ساخته است. طبق نتایج، ستاد مبارزه با مواد مخدر نتوانسته است به اهداف خود دست یابد؛ از این رو ستاد، در مقام نهاد مسئول، باید بهسمت سیاستگذاری کاهش تقاضا حرکت کند و فرهنگ عمومی جامعه را بهسوی شناخت از مواد مخدر هدایت نماید. همچنین سیاستگذاری در حوزۀ مواد مخدر باید با توجه به زیرساختهای موجود در جامعه و اوضاع فرهنگی ـ اجتماعی آن صورت گیرد.
مواد مخدر,ستاد مبارزه با مواد مخدر,نظریۀ سیستمی,سیاستگذاری عمومی,ارزیابی,چرخۀ سیاستگذاری
https://www.jmsp.ir/article_133841.html
https://www.jmsp.ir/article_133841_2f0894cb488831ef06b4a6f558686302.pdf