پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2
شماره 6
2014
09
01
طراحی مدل کنترل استراتژیک تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران
1
24
FA
عبدالقادر
تکه ئی
مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه
gtekehy@yahoo.com
غلامرضا
معمارزاده
0000-0002-0606-5038
مدرس وعضو هیئت علمی دانشگاه
gmemar@gmail.com
رضا
نجف بیگی
مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه
rezanajafbagy@yahoo.com
<em>(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) </em>
<em>کنترل استراتژیک، آخرین گام در فرآیند مدیریت استراتژیک است و یک نوع کنترل سازمانی است که بهمنظور بهبود مدیریت انجام میشود. هدف از این پژوهش شناسایی اینکه، کدامیک از انواع کنترلها، در تحقق اهداف سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران. وزن، اهمیت و تأثیر بیشتری دارد؟ روش تحقیق پیمایشی و </em><em>بر این اساس، از میان خبرگان و مدیران راهبردی و همچنین از صاحبنظران دانشگاهی و اساتید علم مدیریت مجموعا ًبه تعداد20 نفر بهعنوان جامعه تحقیق انتخاب شدند. با توجه به ویژگیها و شکل جامعه آماری، روش دلفی بکار گرفته شد و دادههای مورد نیاز با استفاده از مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته، جمعآوری شدهاند. </em><em>نتایج نشان داد که کنترل راهبردی انسانگرا برای کنترل اهداف استراتژیک سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران؛ اهمیت و وزن بیشتری دارد و همچنین کنترلهای استراتژیک بهعنوان متغیر مستقل (یک خوشه) به میزان 75 درصد بر تحقق اهداف استراتژیک بهعنوان متغیر وابسته (خوشه دیگر) مؤثر هستند. </em>
مدیریت استراتژیک,کنترل استراتژیک,کنترل انسانگرا,تحقق اهداف,سند چشمانداز
https://www.jmsp.ir/article_7360.html
https://www.jmsp.ir/article_7360_cf780489c73136fe85397e3da5f5b62f.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2
شماره 6
2014
09
01
بررسی عوامل موثر بر توسعه مالی در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی
25
37
FA
حسین
محمدی
دانشگاه فردوسی مشهد
hoseinmohammadi@um.ac.ir
محمدمهدی
اعلایی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
mahdi_alaei@yahoo.com
الهام
اصغر نژاد
دانشگاه فردوسی مشهد
easgharnezhad@yahoo.com
<em>(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) </em>
<em>تجربه چند دهه اخیر اقتصادجهانی نشان داده است کشورهایی که از درجه باز بودن اقتصادی بیشتر و بازارهای مالی توسعه یافتهتری برخوردارند، رشد اقتصادی سریعتری را تجربه کردهاند. نگرش ساده به بازارهای مالی، سبب شده است که برخی افراد آن را تنها بهعنوان عامل برد یا باخت ناشی از نوسان قیمت داراییهای مالی تصور کنند، در حالی که تأثیر ساختار مالی بر ساختار اقتصادی آنچنان مهم است که امروزه اعتقاد بر این است که بدون داشتن یک بخش مالی کارا نمیتوان به رشد اقتصادی دست یافت. این مقاله اثرات باز بودن تجارت و یکسری متغیرهای توضیحی دیگر را بر توسعه مالی در 36 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی طی دوره زمانی 2010-1980 مورد بررسی قرار میدهد. با استفاده از شاخصهای اعتبار خصوصی و اعتبار بانکی بهعنوان متغیر وابسته، مدلها در چارچوب سیستم</em><em> pool </em><em>و روش اثرات ثابت برآورد شده است. نتایج نشان میدهد که باز بودن تجارت نقش حیاتی در تعیین سطح توسعه مالی بخش خصوصی دارد</em><em>.</em>
توسعه مالی,آزادسازی تجاری,مدل pool و روش اثرات ثابت
https://www.jmsp.ir/article_7361.html
https://www.jmsp.ir/article_7361_4084b58a0f837f15f5ff3727ccbcdc6e.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2
شماره 6
2014
09
01
مقایسه تطبیقی شکاف میان قیمت و هزینه نهایی در صنایع کارخانه ای ایران وکشورهای منتخب
39
56
FA
محمدنبی
شهیکی تاش
عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
mohammad_tash@yahoo.com
کامران
محمودپور
دانشجوی دکترا دانشگاه سیستان و بلوچستان
kamran_mahmod@pgs.usb.ac.ir
حدیثه
محسنی
دانشجو
hadiseh12@yahoo.com
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
چکیده این مقاله مارک آپ 22 صنعت فعال، در سطح کد دو رقمی ISIC طی دوره 1387-1374 برای صنعت ایران برآورد نموده، سپس با مقایسه مارک آپ ایران با کشورهای منتخب دست بندی مناسبی از مزیت های رقابتی کشور ارائه کرده است. اساس این مقاله ارزیابی شکاف میان قیمت و هزینه نهایی با استفاده از الگوی هال-راجر می باشد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که بعضی صنایع اختلاف بین قیمت و هزینه نهایی بسیار بالا و در برخی صنایع اندک بوده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که از 22 صنعت بررسی شده در 3 صنعت دارای مارک آپ بالاتری از کشورهای امریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد است و توانستهاند شکاف معنی دار بین قیمت و هزینهی نهایی(MC) ایجاد نمایند. همچنین از 22 صنعت بررسی شده 3 صنعت دارای مارک آپ کمتری از کشورهای منتخب است. به طور کلی صنعت توتون و تنباکو دارای پایینترین مارک آپ و در صنعت محصولات کانی غیرفلزی دارای بیشترین مارک آپ در بین کشورهای منتخب میباشد.
مارک آپ,صنعت,رقابت,هزینه نهایی
https://www.jmsp.ir/article_7362.html
https://www.jmsp.ir/article_7362_6083fb94c1023b46671bdc5bcd79ebc3.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2
شماره 6
2014
09
01
طراحی شاخص بومی برای اندازه گیری فساد اقتصادی
57
86
FA
مرتضی
عزتی
0000-0001-5413-669X
دانشگاه تربیت مدرس
mezzati@modares.ac.ir
بهمن
کریمی گلنار
دانشجوی دکترای حقوق
b.karimi2012@gmail.com
<em>(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) </em>
<em>این پژوهش بهصورت کلی در چارچوب نظریههای ارزیابی قرار دارد که به تدوین شاخص اندازهگیری فساد اقتصادی مبتنی بر ارزشها و فرهنگ ایرانی - اسلامی میپردازد. در بخش ادبیات موضوع و مرور مطالعات اولیه برای ارائه شاخص فساد از روش اسنادی استفاده میشود. همچنین به بررسی نظری برای تدوین شاخص اندازهگیری فساد اقتصادی، مبتنی بر ارزشها و فرهنگ ایرانی - اسلامی است. روش تجزیه و تحلیل در تدوین شاخصهای فساد اقتصادی، روش تحلیل منطقی با استفاده از روش تحلیل محتوا است. نوآوریهای اصلی این مقاله عبارت است از: ارائه چند شاخص ایرانی - اسلامی برای سنجش فساد است که با فرهنگ و مقررات ایران منطبق باشد. دوم اینکه چند بعد فساد بهصورت همزمان اندازه گیری میشود و قدرت توضیحدهندگی وضعیت فساد افزایش مییابد. سوم اینکه یک شاخص ترکیبی از ابعاد مختلف فساد ارائه میشود که اعتبار بیشتری نسبت به شاخصهای موجود دارد. </em>
فساد اقتصادی,شاخص,ایران
https://www.jmsp.ir/article_7363.html
https://www.jmsp.ir/article_7363_5ffbb57e9cbabe908103acfd380beadd.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2
شماره 6
2014
09
01
تأثیر گردشگری بر رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه: دو رویکرد پانل ایستا و پانل پویا
87
102
FA
سمیه
حسنوند
دانشگاه شهید چمران
hasanvand13@yahoo.com
مسعود
خداپناه
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی- دانشگاه شهید چمران اهواز
khodapanah@scu.ac.ir
<em>(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) </em>
<em>صنعت گردشگری بزرگترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمدزایی شناخته شده است. رشد این صنعت، </em><em>همواره </em><em>آثار زیستمحیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زیادی را به</em><em></em><em>دنبال داشته است. توسعه صنعت گردشگری برای کشورهای درحال توسعه که با معضلاتی چون نرخ</em><em>بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تکمحصولی مواجهند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. </em><em>از این رو هدف این مطالعه آن است که در جستجوی پاسخ دادن به این پرسش باشیم که «آیا بخش گردشگری کشورهای در حال توسعه منجر به رشد اقتصادی این کشورها میشود یا خیر؟» در این مطالعه، رابطه میان گردشگری و رشد اقتصادی در منتخبی از کشورهای در حال توسعه (شامل کشورهای آسیایی، افریقایی و امریکای لاتین) در دوره زمانی 1999-2011 و با استفاده از تخمینزنهای اثرات ثابت<sup><sup>[1]</sup></sup> و گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی<sup><sup>[2]</sup></sup> (</em><em>(System GMM</em><em>(به کمک نرمافزار </em><em>stata11</em><em>) برآورد شده است. </em><em>عواملی که باعث شد در مطالعه حاضر، روش گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی را مورد استفاده قرار دهیم، وجود متغیرهای درونزا، وجود وقفهای از متغیر وابسته و همچنین خودهمبستگی بین جملات خطا بود. </em><em>نتایج تجربی حاصل از این تحقیق، رابطه مثبت بین توسعه گردشگری و رشد اقتصادی را در این کشورها تأیید میکند. </em> <br clear="all" /> [1]. Fixed Effects [2]. System Generalized Method of Moments
گردشگری,رشد اقتصادی,گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی,کشورهای در حال توسعه
https://www.jmsp.ir/article_7364.html
https://www.jmsp.ir/article_7364_04968098fd0ed94d735b1731b7e2cc14.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2
شماره 6
2014
09
01
توسعه کشاورزی و اقتصاد مقاومتی، جایگزین نفت
103
127
FA
محمدحسین
کریم
0000-0002-7114-8702
دانشیار دانشگاه علوم اقتصادی
karimsistani482@gmail.com
محمود
صفدری نهاد
0000-0002-3283-7855
دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی ـ دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران ـ ایران
mahmood.safdari@yahoo.com
مسعود
امجدی پور
0000-0002-5884-9985
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
journal.msp@hotmail.com
<em>(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) </em><br /> <em>جامعه ایرانی در افق چشمانداز بیست ساله، کشور</em><em>برتر منطقه بوده و دارای ویژگیهایی خواهد بود از جمله اینکه برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، به دور از</em><em>فقر، تبعیض و بهره مندی از محیط زیست مطلوب و پایدار. کشاورزی ایران در مقایسه با رقبای منطقهای خود، توانایی رساندن کشور به اهداف چشمانداز را دارا است. بخش کشاورزی با داشتن زیر بخشهای چهارگانه زراعت، دامپروری، شیلات و جنگلداری یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد کشور ایران است. بخش کشاورزی با توجه به اهمیت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی فراوانی که دارد؛ اما به اندازه لازم مورد توجه قرار نمیگیرد. کشاورزی در کشور ایران با داشتن ویژگیهای بسیار از جمله چهار فصل بودن، توانایی زیادی برای تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی و جایگزینی نفت را دارد. همه بخشهای اقتصاد کشور در سال 91 با تأثیر گرفتن از تحریمها، رشد منفی را تجربه کردهاند در حالی که بخش کشاورزی رشد3/6 را داشته است. این نوشتار به بررسی وضعیت کشاورزی در ایران و کشورهای منتخب منطقه خواهد پرداخت و ظرفیتهای بخش کشاورزی برای تبدیل شدن به محور اصلی اقتصاد با توجه به معیارهای اقتصاد مقاومتی و جایگزین شدن نفت مورد بررسی قرار میگیرد. </em>
بخش کشاورزی,توسعه کشاورزی,اقتصاد مقاومتی,جایگزینی نفت,توسعه پایدار
https://www.jmsp.ir/article_7371.html
https://www.jmsp.ir/article_7371_fa8c3a651861ab93bc887ca3aea2814d.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2
شماره 6
2014
09
01
تکنولوژی اطلاعات و سیاست به مثابه متون متحول برای سیاست گذاری
129
156
FA
روح اله
اسلامی
0000-0001-7429-6105
دانشگاه فردوسی مشهد
هیات علمی
hafez.eslami@gmail.com
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
انسانها برای رسیدن به زندگی بهتر و رام کردن محیط پیرامون تکنولوژی ها را به خدمت میگیرند. میتوان تاریخ زندگی بشر را بر اساس تحول تکنیک های انسانی و طبیعی مورد بررسی قرار داد. به محض تغییر تکنولوژی از صورت های شفاهی و دم دستی به تکنولوژی های مدرن و مکانیکی در همه ابعاد زندگی بشر انقلاب روی داد. در پایان قرن بیستم تکنولوژی های اطلاعاتی وارد زندگی انسان گردید و متناسب با این تغییر گستردهِ انقلابی سراسری در متون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به وقوع پیوست. سرعت تحولات بسیار بالا بود به نحوی که پژوهشگران قرن بیست و یکم را با عناوین عصر اطلاعات، دوران جوامع شبکه ای و پست مدرن نام نهی کرده اند. بنابراین تلفن همراه، اینترنت، رایانه، ماهواره ها، سیستسم های ارتباطی بی سیم، شبکه های اجتماعی، نرم افزارها و سخت افزارهای دیجیتالی، بشر قرن بیست و یکم را وارد مناسبات جدید و مدام در حال متحول وارد ساخته است. متناسب با این تحولات مفهوم، معنا، شاکله، ساختار و متن سیاست از بنیاد با دگرگونی های اساسی همراه بوده است. سیاستگذاری، بنیاد توسعه و برنامه ریزی یک جامعه قلمداد میشود که تقریبا اغلب پدیده های انسانی با آن گره خورده است. برای درک الزامات سیاست گذاری در عصر اطلاعات هیچ چاره ای جزدر تحلیل تحول متن سیاست باقی نمیماند. پژوهشگر به دنبال آن است تا بررسی کند کدام وجوه عینی و ذهنی سیاست در عصر اطلاعات بر اساس کدام منطق، به سمت کدام غایت و با چه ساختاری متحول شده است. برای این منظور از الگوهای نظری تحول تکنیکی جوامع به خصوص ادبیات تئوریک پسا مدرنیسم استفاده مینماییم. سیاست دارای چهار متن اصلی دولت، جنگ، شهروندی و دیپلماسی است که در این مقاله به تحول بنیادین هر یک از آنها در عصر اطلاعات پرداخته میشود.
سیاست,جنگ اطلاعاتی,دیپلماسی دیجیتالی,دولت الکترونیکی,جامعهی مدنی اطلاعاتی
https://www.jmsp.ir/article_7365.html
https://www.jmsp.ir/article_7365_3493ffd912b80fa1dd47661cb1dae2a6.pdf