%0 Journal Article %T برآورد تابع تقاضای انرژی در بخش حمل و نقل جاده ای ایران، 1392-1357 %J سیاست‌های راهبردی و کلان %I پژوهشکده تحقیقات راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام %Z 2345-2544 %A فطرس, محمد حسن %A صحرایی, راضیه %A یاوری, معصومه %D 2014 %\ 12/01/2014 %V 2 %N شماره 7 %P 23-42 %! برآورد تابع تقاضای انرژی در بخش حمل و نقل جاده ای ایران، 1392-1357 %K انرژی %K حمل و نقل %K سری زمانی %K کشش قیمتی %R %X (صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)  رشداقتصادی از ارکانسیاست‌هایکلان هرکشور است.انرژییکیازعواملاصلیوضروریرشداقتصادیاست. در ایران، در بین بخش‌های مصرف کننده فرآورده‌های نفتی، بخش حمل ونقل جایگاه دوم را به‌خود اختصاص داده‌است. در این میان، زیربخشحملو نقلزمینی(جاده‌ای و ریلی)حدود 92 درصدکلانرژیمصرفیبخشحملونقلرابهخود اختصاصدادهاست؛ عمدهاینمصرف،مربوط به بخش حملونقلجاده‌ایاست. این مقاله با مروری بر عوامل موثر بر تقاضای انرژی بخش حمل و نقل جاده‌ای، به برآورد تابع تقاضای انرژی این بخش با استفاده از داده‌های سری زمانی 1392-1357 ایران می‌پردازد. مدل مورد نظرOLS است. نتایج تحقیق موید آن است که متغیر موجودی وسایل نقلیه، تأثیر مثبت و معناداری بر تقاضای انرژی دارد. کشش قیمتی حامل‌های انرژی بنزین و گاز طبیعی منفی و معنادار است. همچنین، کشش قیمتی نفت گاز اثر معناداری روی تقاضای انرژی این بخش در طی دوره مورد مطالعه نداشته است. اما، کشش درآمدی تقاضای انرژی مثبت و معنادار بوده‌است. %U https://www.jmsp.ir/article_7722_80be6ebb4559d18ace7f395558f86be6.pdf