%0 Journal Article %T تحلیل مشارکت بخش خصوصی در نظام آموزش ایران %J سیاست‌های راهبردی و کلان %I پژوهشکده تحقیقات راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام %Z 2345-2544 %A هاشمیان, فخرالسادات %A زندیان, هادی %A آقامحمدی, جواد %D 2016 %\ 02/01/2016 %V 3 %N شماره 12 %P 1-26 %! تحلیل مشارکت بخش خصوصی در نظام آموزش ایران %K آموزش و پرورش %K خصوصی سازی آموزش %K مشارکت در آموزش %R %X آموزش، محور توسعه و مدار تحول در جامعه و ابزاری مهم برای رسیدن به پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشورها است. رشد روزافزون جمعیت و تقاضای فزاینده برای آموزش و ارتقای کیفیت و کارایی آن از یک سو و محدودیت شدید منابع مالی دولتی و سیر نزولی سهم آموزش و پرورش از درآمد ملّی از سوی دیگر، منجر به عدم تعادل میان ظرفیت امکاناتی آموزش و پرورش در مقابل انتظارات متعدد و متنوع جامعه شده است و بر طبق نظریات اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد و سرمایه انسانی، ضرورت واگذاری ارائه خدمات در این حوزه به بخش خصوصی را موجب می‌گردد. مقالۀ حاضر با هدف شناسایی علل، چالش‌ها، روش‌ها و بازخورد‌های حاصل از خصوصی سازی آموزش در جوامع گوناگون، به شیوۀ مروری و با رویکرد انتقادی، به بررسی پژوهش‌‌های انجام گرفته در این زمینه می‌پردازد. نتایج بررسی‌ها نشان داد که خصوصی سازی آموزش، علاوه بر کاهش فشار بر بودجۀ دولت وکارآیی بیشتر در استفاده از منابع مالی و امکانات، موجب افزایش کیفیت آموزش خواهد شد. لکن، نیاز‌های مختلف موجود در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه به این معنا است که انگیزه‌های مشارکت در خصوصی‌سازی آموزش با هم تفاوت دارند و شکل خصوصی سازی پذیرفته شده، متناسب با شرایط اقتصادی و جمعیتی هر کشور، خاص همان کشور است.  %U https://www.jmsp.ir/article_12951_219ca95cc9c1edebb42619a7e75ce7ad.pdf