%0 Journal Article %T تاثیرمحیط کسب‌وکار بر توسعه کارآفرینی و رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه %J سیاست‌های راهبردی و کلان %I پژوهشکده تحقیقات راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام %Z 2345-2544 %A علیزاده, مژگان %A کارشناسان, علی %A خیر اندیش, مسعود %A محمدی خیاره, محسن %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 8 %N 32 %P 716-742 %! تاثیرمحیط کسب‌وکار بر توسعه کارآفرینی و رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه %K تجارت %K منابع انسانی %K رشد اقتصادی %K توسعه اقتصادی %R 10.30507/jmsp.2021.105738 %X با توجه به ضرورت روان‌سازی و تسهیل فضای کسب وکار و نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی، هدف اصلی در این پژوهش بررسی تأثیر فضای کسب و کار بر توسعۀ کارآفرینی و رشد اقتصادی در کشورهای درحال توسعه است. بدین منظور، پژوهش حاضر با به کارگیری سیستم معادلات هم‌زمان و داده‌های تابلویی طی سال‌های 2010 تا 2015 م برای منتخبی از 20 کشور درحال توسعه، به صورت تجربی تأثیر متغیرهای محیط کسب و کار بر توسعۀ کارآفرینی و رشد اقتصادی تحلیل شده است. یافته‌های تجربی پژوهش بیانگر این است که شاخص مقررات کسب و کار به طور غیرمستقیم و شاخص کارآفرینی نوپا، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، نیروی کار و تشکیل سرمایۀ ثابت ناخالص داخلی به طور مستقیم تأثیر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب دارد. علاوه بر این، شاخص مقررات کسب و کار، هزینۀ دولت در آموزش و نرخ رشد اقتصادی دارای تأثیر مثبت و معنادار بر کارآفرینی در کشورهای درحال توسعه است. بنابراین برمبنای یافته‌های پژوهش که مبتنی بر اطلاعات مستند بین‌المللی در دامنۀ گسترده‌ای از کشورهای درحال توسعه است، بر ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی توسعه‌گرا به‌منظور بهبود شاخص‌های محیط نهادی و قانونی درجهت تسهیل فضای کسب و کار مورد تأکید می‌شود. در راستای توسعۀ کارآفرینی، همچنین اصلاح و تغییر برنامه‌های آموزش عمومی و حرفه‌ای و تخصصی با رویکرد تربیت کارآفرینان خلاق و توانمند می‌تواند شرایط مناسب جهت ظهور کسب و کارهای کارآفرینانه،به‌ویژه فناوری محور، را فراهم کند. %U https://www.jmsp.ir/article_105738_50ebd5ee635911dab66941e13f5bf7ab.pdf