@article { author = {فطرس, محمد حسن and Sahraei, Razieh and Yavari, Masumeh}, title = {Estimation of Energy Demand Function in Iran Road Transportation Sector,1978-2013}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {2}, number = {شماره 7}, pages = {23-42}, year = {2014}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {}, abstract = {Economic growth is a fundamental basis for macroeconomic policies of any country and energy is one of the essential and main factors of economic growth in any society. In Iran, transportation sector has the second- highest petroleum product consumers among other sectors. The land taransport sector (road and rail) has about 92% of total energy consumption, the main part of this consumtion is related to road transport subsection. This paper reviews factors effecting Iran’s road transport sector energy demand and then by OLS method estimate energy demand in this sector for the period of1978-2013. Results show that inventory of vehicles has a significant positive effect on demand energy. The price elasticity of gasoline and natural gas is significantly negetive. The price elasticity of gas oil has not a significant effect on transportation sector energy demand during the period of study. The income elasticity of energy demand is positive and significant. }, keywords = {Energy,Transportation,time series,Price Elasticity}, title_fa = {برآورد تابع تقاضای انرژی در بخش حمل و نقل جاده ای ایران، 1392-1357}, abstract_fa = {(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)  رشداقتصادی از ارکانسیاست‌هایکلان هرکشور است.انرژییکیازعواملاصلیوضروریرشداقتصادیاست. در ایران، در بین بخش‌های مصرف کننده فرآورده‌های نفتی، بخش حمل ونقل جایگاه دوم را به‌خود اختصاص داده‌است. در این میان، زیربخشحملو نقلزمینی(جاده‌ای و ریلی)حدود 92 درصدکلانرژیمصرفیبخشحملونقلرابهخود اختصاصدادهاست؛ عمدهاینمصرف،مربوط به بخش حملونقلجاده‌ایاست. این مقاله با مروری بر عوامل موثر بر تقاضای انرژی بخش حمل و نقل جاده‌ای، به برآورد تابع تقاضای انرژی این بخش با استفاده از داده‌های سری زمانی 1392-1357 ایران می‌پردازد. مدل مورد نظرOLS است. نتایج تحقیق موید آن است که متغیر موجودی وسایل نقلیه، تأثیر مثبت و معناداری بر تقاضای انرژی دارد. کشش قیمتی حامل‌های انرژی بنزین و گاز طبیعی منفی و معنادار است. همچنین، کشش قیمتی نفت گاز اثر معناداری روی تقاضای انرژی این بخش در طی دوره مورد مطالعه نداشته است. اما، کشش درآمدی تقاضای انرژی مثبت و معنادار بوده‌است.}, keywords_fa = {انرژی,حمل و نقل,سری زمانی,کشش قیمتی}, url = {https://www.jmsp.ir/article_7722.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_7722_80be6ebb4559d18ace7f395558f86be6.pdf} }