@article { author = {Hashem Zehi, Norouz and Mira, Behrouz}, title = {Evaluation of Iranian academicians on Islamization of Universities: A Comparative Analysis}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {1}, number = {شماره 2}, pages = {25-54}, year = {2013}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {}, abstract = {Based on exploratory studies the aim of designers of Islamization is achieving to a model in which university, professors, students, and sciences has been some characteristics: independence from the West, commitment to the people of Iran, religious, committed to Islamic Republic of Iran, innovative and etc. To achieve this model in the last thirty years, several administration plans have been done. In this paper, those plans have been evaluated based on academics opinion. In this paper Academics including students and faculty members in Iran that is 1092 students and 592 professors. Evaluation of academic actors from these plans is not suitable and the rate of success of most of these programs is moderate or less. Academic actors believe 30 plans for the Islamization is not useful, only 4 program has been evaluated positively and about 39 programs has been evaluated indifferent. Thus, the academic actors believe Islamization of Universities has not proper position}, keywords = {Program,college students,professors,Islamization,evaluation}, title_fa = {تحلیل مقایسهای ارزشیابی دانشگاهیان ایران از برنامههای اسلامی‌سازی دانشگاه}, abstract_fa = {(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)  بر اساس مطالعات اکتشافی منظور طراحان از اسلامی‌سازی رسیدن به الگویی است که در آن دانشگاه، استاد، دانشجو و علم دارای  صفاتی مانند : مستقل از غرب، خدمت کننده و متعهد به مردم ایران ، مذهبی،  متعهد به نظام جمهوری اسلامی، نوآور و امثال آن باشد . در این مقاله اقدامات اسلامی‌سازی دانشگاه در ایران از نگاه دانشگاهیان ارزشیابی شده است. دانشگاهیان  شامل دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران می شود که تعداد حجم نمونه1092 نفر دانشجو و 592 نفراستاد می باشند. ارزشیابی کنشگران دانشگاهی از برنامه ها چندان مناسب نیست ومیزان موفقیت اغلب این برنامه ها درحد متوسط یا کمتر از آن ارزیابی شده اند .کنشگران دانشگاهی 30 برنامه را برای اسلامی سازی دانشگاه مفید نمی دانند، فقط از 4 اقدام دستگاههای اداری در دانشگاهها ارزشیابی  مثبت دارندو نسبت به 39 برنامه بی تفاوت بودند. بنابراین، عملیات اجرایی اسلامی سازی نظام سیاسی جایگاه مناسبی در افکار کنشگران دانشگاهی نداشته است. }, keywords_fa = {برنامه,دانشگاهیان,اسلامی‌سازی,ارزشیابی}, url = {https://www.jmsp.ir/article_3261.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_3261_0dd84a6acabce300bb4d1bc4a34b44e5.pdf} }