@article { author = {Zeinalizadeh, Reza and Ebadati, Omid Mahdi and Jafari, Mohammad Ali}, title = {The Sustainable Marketing Strategy for Smart Energy Networks based on Implementing the Science and Technology General Policies}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {9}, number = {35}, pages = {444-473}, year = {2021}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2021.242247.2111}, abstract = {Energy is one of the popular and important industries in the world. Currently, technologies and other areas of knowledge such as IT, have increased the productivity of the energy industry. In the current ecosystem of the energy management, the internet of things in the smart network has gained much of a potential due to its advantages in different areas. Based on the general policies in science and technology and the access to the advanced science and technology in this area, suggesting strategies for marketing in the energy industry is needed, considering the modern technologies. Therefore, the current study suggests some strategies for more productivity of energy. The analysis of the marketing in the smart energy network and the related model could be done for the sake of better productivity from energy. The ideal model means the most appropriate marketing strategies. This study analyzes the potentials and limitations of the macro-strategies of development based on the internet of things. The research borrows SWOT and QSPM models in this regard. In addition, a general defensive approach for using the internet of things in the area of energy is put forth as a result of the study, through which the internet of things could be used in strategic energy industries.}, keywords = {Internet of Things,strategy,Big Data,Energy Sustainable Marketing,General Policies of Science and Technology}, title_fa = {راهبرد بازاریابی پایدار شبکه‌های هوشمند انرژی با رویکرد سیاست‌های کلی علم و فناوری}, abstract_fa = {   انرژی یکی ‌‌از ‌صنایع ‌پر‌طرفدار و مهم در دنیا محسوب می‌شود. در عصر حاضر، فناوری‌ها و رشته‌های مختلفی، ازجمله فناوری اطلاعات، بازده صنعت انرژی را افزایش داده است. در اکوسیستم کنونی مدیریت انرژی، سهم اینترنت اشیا (IoT) در شبکه‌های هو‌شمند، به‌علت امتیازات چند‌گانۀ آن در زمینه‌های متفاوت، توان بالقوه‌ای به‌دست آورده ‌است. براساس سیاست‌های کلی علم و فناوری و دستیابی به علوم و فناوری پیشرفته در این حوزه، ارائۀ راهبرد برای بازاریابی در بخش انرژی، با نگاه به فناوری‌های نو، احساس می‌‌شود. بنابراین در پژوهش پیشِ‌رو، راهکاری برای بهره‌وری بیشتر انرژی برمبنای این سیاست‌ها پیشنهاد شده است. ارزیابی وضعیت موجود بازاریابی شبکۀ هوشمند انرژی و ارائۀ الگوی دلخواه برای بهره‌وری انرژی است که منظور از مدل بهینه، مناسب‌ترین راهبردهای بازاریابی است. در این پژوهش، قابلیت‌ها و محدودیت‌های راهبردهای کلان توسعه، مبتنی بر اینترنت اشیا (تحت عنوان نقاط قوّت و ضعف، و فرصت و تهدید)، به‌طور کلان و راهبردی بررسی شده ‌است. این پژوهش با بهره‌گیری از SWOT مدون‌سازی‌شده و با کمک مدل QSPM کامل شده ‌است. همچنین در پایان، یک راهبرد کلان دفاعی برای استفاده از اینترنت اشیا در بخش انرژی به‌عنوان نتیجۀ پژوهش ارائه شده که به کمک آن می‌توان از اینترنت اشیا در صنایع راهبردی انرژی استفاده کرد.}, keywords_fa = {اینترنت اشیا,راهبرد,داده‌های بزرگ,بازاریابی پایدار انرژی,سیاست‌های کلی علم و فناوری}, url = {https://www.jmsp.ir/article_129608.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_129608_4dbf56117a092345efc8a9d9cc821161.pdf} } @article { author = {Moradi, Golshan and SOLEIMANI, NADER and Shafie Zadeh, Hamid}, title = {Green Management Strategies in Higher Education Institutions based on Environmental General Policies}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {9}, number = {35}, pages = {474-495}, year = {2021}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2021.270494.2191}, abstract = {As concerns regarding the environmental pollutions is increasing, higher education as one of the most important sectors of the sustainable development needs to focus on green management at all levels of teaching, research, and service. Accordingly, to figure out an appropriate strategy for achieving the macro-policies of environment in higher education institutions, this study reviews the experience and perspectives of the experts in the ministry of science, research and technology, ministry of power, and environmental organizations. The study targets a practical-developmental approach through an exploratory design. The method is qualitative within a cross-sectional timeline. The participants were involved in 15 semi-structured interviews for which they were purposefully and snow-ball sampled. The results of the proportion of comparison, open coding, and data showed internal and external factors of green approach, restructuring university practices, developing green education and research, empowering green culture, and developing green technology. To ensure the validity and reliability of the data, Lincoln and Guba methods were used.}, keywords = {strategy,Green management,higher education intuitions,General Environmental Policies}, title_fa = {راهبردهای مدیریت سبز در مؤسسات آموزش عالی کشور مبتنی بر سیاست‌های کلی محیط‌زیست}, abstract_fa = {امروزه به‌دنبال افزایش نگرانی‌های ناشی از آلودگی‌های زیست‌محیطی، آموزش عالی، به‌عنوان یکی از محورهای اصلی توسعۀ پایدار، ملزم به پذیرش اصول مدیریت سبز در تمام امور آموزشی، پژوهشی و خدماتی خود شده است. بر این اساس، در پژوهش حاضر، برای یافتن راهبردهای لازم جهت تحقق اهداف سیاست‌های کلی محیط‌زیست در مؤسسات آموزش عالی ایران، به بررسی تجارب و نگرش صاحب‌نظرانی از حوزه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست پرداخته شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی ـ توسعه‌ای، از لحاظ نتیجه اکتشافی، از نظر روش کیفی و از لحاظ افق زمانی تک‌مقطعی بوده و با تأکید بر 15 مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته که مشارکت‌کنندگان در آن به‌صورت هدفمند و گلوله‌برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند، انجام شده است. نتایج فرایند مقایسۀ مستمر، کدگذاری باز و محوری داده‌های جمع‌آوری‌شده، شناسایی و احصای راهبرد‌های  درون‌گرایی و برون‌گرایی با رویکرد سبز، سازمان‌دهی مجدد عملیات دانشگاه، توسعۀ فرصت‌های آموزشی و پژوهشی سبز، تقویت فرهنگ سبزاندیشی و توسعۀ فناوری سبز را نشان می‌دهد. برای حصول اطمینان از اعتبار داده‌ها و به‌منظور اطمینان از دقیق بودن یافته‌ها، برای سنجش پایایی و روایی پژوهش از روش‌های پیشنهادی لینکن و گوبا استفاده شد.}, keywords_fa = {راهبرد,مدیریت سبز,مؤسسات آموزش عالی,سیاست‌های کلی محیط‌زیست}, url = {https://www.jmsp.ir/article_129609.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_129609_9d95b02304c57433726a0baf7e475ce2.pdf} } @article { author = {Keykha, Ahmad and Towfighi Dariyan, Jafar}, title = {The Position of Student Institutions in Governing Higher Education with the General Policy Approach}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {9}, number = {35}, pages = {496-524}, year = {2021}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2021.273292.2201}, abstract = {The purpose of this study is to analyze the position of student institutions in governing higher education. This qualitative research has been compiled in two steps. First, using a systematic review method of specialized research keywords, including; Student and university governance, The voice of students inThis study aims to analyze the position of student institutions in governing higher education. The qualitative research happened in two phases. First, it employed a principled review approach in order to extract the keywords such as student and university governance, student voices at university, student and decision making at university, and self-governance of the students in valid international data centers like Science Direct, Springer, Eric, Emerald, Sage, and Online Library Wiley from 1995 to 2020. After that, 39 articles were selected through PARISMA form. In the second phase, using the three-stage thematic analysis of Walcot (2008), the selected articles were investigated. The findings regarding the student institutions in the governance of higher education were 6 primary and 13 secondary peripheral themes. These themes included para-university governance (para-university policy making and para-university management), inner-university governance (inner-university policy making and inner-university management), discourse of students (the structure of student institutions, student agency, and student role), student development (developing human resources and developing social capital of students), supportive and legal systems (supportive and encouraging systems and legal systems), and soft capacities of university (cultural values and social values). In this regard, introducing encouragements for increasing the students' motivation for contribution, establishing student cooperatives, university culture for supporting the student contribution, and collective decision making at university were the most significant elements. Finally, some general policies for Iran's higher education were suggested.the university, Students and decision making at the university, Student self-government in the bases Internationally Reputable: Science Direct, Springer, Wiley Online Library, ERIC, Sage Journals, Emerald were searched during the period (1995-2020) and finally 39 articles were selected using the Prisma form. In the second stage, the selected articles were analyzed using the three-step thematic analysis method of Walcott (2008). Findings on the components of the role of student institutions in governing higher education as a whole; 6 primary sub-themes with 13 secondary sub-themes were obtained. These themes include; Extra-university governance (extra-university policy-making, extra-university management); Intra-university governance (intra-university policy-making, intra-university management); Student discourse (structure of student institutions, student activism and the role of students); Student development (development of students 'human capital, development of students' social capital); Supportive and legal mechanisms (supportive-incentive mechanisms, legal mechanisms) and soft capacities of the university (cultural values ​​and social values) were obtained. Among these, the provision of incentives to increase students' interest and motivation to participate, the formation of student unions and guilds, the university culture supporting student participation, and collectivism in university decision-making outweighed other key concepts. Finally, based on the research findings, proposed policies for the}, keywords = {: University governance,New University Management,Student Institutions,Student Governance,Higher education governance}, title_fa = {جایگاه نهادهای دانشجویی در حکمرانی آموزش عالی با رویکرد سیاستهای کلی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، تحلیل جایگاه نهادهای دانشجویی در حکمرانی آموزش عالی است. این پژوهش کیفی در دو گام تدوین شده ‌است. نخست با استفاده از روش مروری نظام‌مند، کلیدواژه‌های تخصصی پژوهش شامل دانشجو و حکمرانی دانشگاه، صدای دانشجویان در دانشگاه، دانشجویان و تصمیم‌گیری در دانشگاه و خودحکمرانی دانشجویان در پایگاه‌های بین‌المللی معتبرِ ساینس دیرکت، اشپرینگر، اریک، امرالد، سیج و آنلاین لایبرری وایلی در بازۀ زمانی 1995 تا 2020 م جست‌وجو شد و درنهایت با استفاده از فرم پریسما، 39 مقاله انتخاب گردید. در مرحلۀ دوم با استفاده از روش سه‌مرحله‌ای تحلیل تماتیک ولکات (2008)، مقالات منتخب تحلیل شد. یافته‌های مؤلفه‌های نقش نهادهای دانشجویی در حکمرانی آموزش عالی به‌طور کل 6 تم فرعی اولیه با 13 تم فرعی ثانویه به‌دست آمد. این تم‌ها شامل حکمرانی فرادانشگاهی (سیاست‌گذاری فرادانشگاهی و مدیریت فرادانشگاهی)، حکمرانی درون‌دانشگاهی (سیاست‌گذاری درون‌دانشگاهی و مدیریت درون دانشگاه)، گفتمان دانشجویی (ساختار نهادهای دانشجویی، کنشگری دانشجویان و نقش دانشجویان)، توسعۀ دانشجویی (توسعۀ سرمایۀ انسانی دانشجویان و توسعۀ سرمایۀ اجتماعی دانشجویان)، سازوکارهای حمایتی و قانونی (سازوکارهای حمایتی ـ تشویقی و سازوکارهای قانونی) و ظرفیت‌های نرم دانشگاه (ارزش‌های فرهنگی و  ارزش‌های اجتماعی) به‌دست آمد. از این میان، ارائۀ مشوق‌هایی برای افزایش علاقه و انگیزۀ دانشجویان برای مشارکت، ایجاد اتحادیه‌ها و اصناف دانشجویی، فرهنگ دانشگاهی حامی مشارکت دانشجویان و جمع‌سپاری در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه وزن بیشتری از دیگر مفاهیم کلیدی داشتند. در پایان براساس یافته‌های پژوهش، سیاست‌های پیشنهادی برای نظام آموزش‌ عالی ایران ارائه شد.}, keywords_fa = {حکمرانی دانشگاه,مدیریت نوین دانشگاه,نهادهای دانشجویی,حکمرانی دانشجو,حکمرانی آموزش ‌عالی}, url = {https://www.jmsp.ir/article_129610.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_129610_3385af32f11923cf1e2775da12834688.pdf} } @article { author = {Yarahmadi, Hamidreza and Pourezzat, Ali Asghar and Taghi Poriani Gilani, Yousef and Kia Kojori, Davoud}, title = {A Measuring Model for Curbing Customary Corruption in the Iranian Governmental Organizations}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {9}, number = {35}, pages = {526-558}, year = {2021}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2021.263119.2179}, abstract = {Corruption is an issue that has plagued government organizations in the past and has formed the core of the minds ofAdministrative corruption has been a long standing issue for governmental organization which constitutes a major part of many thinkers in administrative, political, and social sciences. The expansion of corruption in the world has changed it to a para-national and global concern. When corruption expands in the governmental organizations, it might change to a wrong custom which is only combated through amending patterns and behavioral changes. This study employed a qualitative method and data-based theory to firstly conceptualize the customary corruption in governmental organizations of Iran, the corruption which has been a common and inevitable aspect of many organizations. It, then, identified the elements of customary corruption, and finally suggested the curbing strategies of customary corruption in the governmental organizations of Iran at different (governmental, structural, managerial, etc.) levels.}, keywords = {Measure,restraint,customary corruption,Iranian governmental organizations}, title_fa = {الگوی تدابیر مهارگر فساد عرفی در سازمان‌های دولتی ایران}, abstract_fa = {فساد اداری مسئله‌ای است که از گذشته تا کنون گریبانگیر سازمان‌های دولتی بوده و هستۀ اندیشۀ بسیاری از دانشمندان و متفکران علوم مدیریتی، سیاسی و اجتماعی را تشکیل داده است. گسترش فساد در سطح جهانی سبب شد مبارزه با آن به‌صورت یک امر فراملی و جهانی درآید. زمانی که فساد در سازمان‌های دولتی گسترش می‌یابد، به یک عرف غلط تبدیل می‌‌شود و دیگر مهار فساد عرفی و مبارزه با آن فقط از طریق اصلاح الگوها و بسته‌های رفتاری محقق می‌گردد. در این  پژوهش، با استفاده از روش کیفی و تئوری داده‌بنیاد، درگام اول به مفهوم‌پردازی فساد عرفی در سازمان‌های دولتی ایران پرداخته شد؛ فسادی که در بین سازمان‌های دولتی ایران شایع و به امری گریزناپذیر تبدیل شده است. در گام بعدی، مؤلفه‌های فساد عرفی شناسایی شد و درنهایت تدابیر مهارگرِ فساد عرفی در سازمان‌های دولتی ایران در عرصه‌های مختلف (حاکمیتی، ساختاری، مدیریتی و...) ارائه گردید.}, keywords_fa = {تدابیر,مهار,فساد عرفی,سازمان‌های دولتی ایران}, url = {https://www.jmsp.ir/article_132141.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_132141_0c5c644057767c4e7c14ea0263830a4a.pdf} } @article { author = {Haji Hassan Donyadideh, Hadi and Jafarian Isar, Hamid and Motaghi, Leila}, title = {The Agreement Degree of between the Sustainable Development Education Policies with the Document of Fundamental Change in Education in Iran}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {9}, number = {35}, pages = {560-584}, year = {2021}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2021.252358.2137}, abstract = {The aim of this research is to estimate the degree of agreement between the sustainable development education policies and the fundamental change in education in Iran. The research method is descriptive through content and document analysis as a practical research. The population of research consisted of two parts: the related texts of policies and principles of education for sustainable development, and the fundamental change document in education issued in 2011. The measurement tool is note-taking and the content-analysis notes. The documents were qualitatively analyzed through the descriptive indexes of Shannon entropy. The findings indicated that the frameworks and education policies of sustainable development could be categorized into 6 macro-policies and 34 micro-policies. Among the total 347 frequencies of sustainable development education policies in the fundamental change document, the most frequent one (48.4%) was attributed to the performances and strategies, and the least frequent one (1.4%) was associated with the institutional aspect and executive system. In addition, among the elements of sustainable development education policies, the highest significance (0.394) was related to strengthening and developing skills for improving the quality of life, while the lowest significance was attributed to the economic and environmental homogeneity (0.016) and comprehensive and general outlook (0.101).}, keywords = {Sustainble development education,fundamental education change document,content analysis,Shannon Entropy}, title_fa = {میزان ضریب توافق سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تعیین میزان ضریب توافق سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش توصیفی، شامل تحلیل محتوا و تحلیل اسنادی، بوده و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعۀ تحلیلی شامل دو بخش متون مرتبط با چارچوب‌ها و سیاست‌ها و اصول آموزش برای توسعۀ پایدار و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب آذر 1390 است. ابزار اندازه‌گیری استفاده‌شده در این تحقیق فیش‌برداری و سیاهۀ تحلیل محتوا بوده است. داده‌های اسنادی به‌شیوۀ کیفی با استفاده از شاخص­های توصیفی در فرایند آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که چارچوب‌ها و سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار را می‌توان براساس مدارک و مستندات مرتبط در 6 چارچوب و سیاست کلان و 34 خرده‌چارچوب، سیاست و زیر‌مؤلفه‌های آن تدوین کرد. از مجموع 347 فراوانی مرتبط با چارچوب‌ها و سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار در سند تحول بنیادین، بیشترین فراوانی با 168 فراوانی (4/48 درصد) به بخش هدف‌های عملیاتی و راهکارها اختصاص دارد و کمترین فراوانی مربوط به بخش چارچوب نهادی و نظام اجرایی با 5 فراوانی (4/1 درصد) بوده است. همچنین در بین چارچوب‌ها و مؤلفه‌های سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار، بیشترین ضریب اهمیت (394/.) مربوط به توانمندسازی و توسعۀ مهارت‌ها درجهت ارتقای کیفیت زندگی است و کمترین ضریب اهمیت به‌ترتیب به مؤلفه‌های یکپارچگی اقتصادی و محیطی (016/.) و اصل همه‌سونگری و کل‌نگری (101/.) اختصاص یافته است.}, keywords_fa = {ضریب توافق,سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار,سند تحول بنیادین آموزش و پرورش}, url = {https://www.jmsp.ir/article_132142.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_132142_5264b00278a5aa382322477c4b621680.pdf} } @article { author = {Kargar Shouroki, Hedayat and Rezayi Sadrabadi, Abasali and Rahmani shamsi, Jafar}, title = {Requirements of Executive Policies to Implement General Policies of Administrative Integrity}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {9}, number = {35}, pages = {586-608}, year = {2021}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2021.277104.2217}, abstract = {Many of the general policies of administrative system is related to the administrative integrity. To achieve them, practical models and executive policies are needed. This mixed method research used library and survey methods to identify the general executive policies for achieving the general administrative policies in administrative integrity, and suggested a model on the effectiveness of these policies. Accordingly, after studying the theoretical principles and extracting the executive policies, the members of administrative integrity committee active in 60 executive offices of Yazd province were selected as the sample of the study. A questionnaire was designed to extract the expert's opinion.  The findings uncovered 23 executive policies based on the effectiveness of the general policies in four areas. The most effective one was selecting professional managers and using practical human resources.}, keywords = {: Administrative integrity,general policy of the administrative system,Executive policies,Yazd province}, title_fa = {سیاست‌های اجرایی برای تحقق سیاست‌های کلی نظام اداری در حوزۀ سلامت اداری}, abstract_fa = {  تعدادی از سیاست‌های کلی نظام اداری به موضوع سلامت اداری مرتبط است و برای تحقق آن‌ها به مدل‌های عملیاتی و سیاست‌های اجرایی نیاز داریم. در این تحقیق که به روش تلفیقی و با ترکیب مدل‌های کتابخانه‌ای و پیمایشی برنامه‌ریزی شده است، تلاش می‌شود تا ضمن شناسایی مجموعۀ سیاست‌های اجرایی مناسب برای تحقق سیاست‌های کلی نظام اداری در حوزۀ سلامت اداری، مدلی از نحوۀ اثرگذاری و اثرپذیری این سیاست‌ها ارئه شود. بر این اساس، پس از مطالعۀ مبانی نظری و استخراج فهرستی از سیاست‌های اجرایی، اعضای کمیته‌های سلامت اداری فعال در 60 دستگاه اجرایی استان یزد به‌عنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب شد و با طراحی پرسش‌نامه‌ای، نظرات کارشناسی آن‌ها در این زمینه مورد سنجش و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد مجموعۀ 23 سیاست اجرایی شناسایی‌شده، از نظر شدت اثرگذاری بر سیاست‌های کلی، در 4 خوشه سطح‌بندی می‌شود که مؤثرترین‌ها در این میان، انتصاب مدیران حرفه­ای شایسته و به‌کارگیری نیروی انسانی کافی و کارآمد است.}, keywords_fa = {سلامت اداری,سیاست‌های کلی نظام اداری,سیاست‌های اجرایی,استان یزد}, url = {https://www.jmsp.ir/article_132367.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_132367_978c208fc677c5ffd52c28234cd9c439.pdf} } @article { author = {Ezzati, Mohammad Javad and Ezzati, Morteza and Mozayani, Amir Hossein}, title = {Indicators Analyzing of Economic Justice in Iran}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {9}, number = {35}, pages = {610-631}, year = {2021}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2021.286294.2249}, abstract = {This study investigates the main elements of evaluating economic justice in Iran. Analyzing the suggested indexes in the field of justice has been effective so far as elements, weaknesses and potentialities are concerned. Accordingly, first, the concept of justice was investigated, considering the structure of the Islamic Republic of Iran based on the laws and conditions. The elements were analyzed in four sections of lack of discrimination, equality of achievements, possibility of achieving opportunities, and justice regarding the concept of self, disregarding the classical definition of equality. Reviewing the studies in Iran and world, four indexes were selected for Iran. They were investigated comparatively and the results were reported. Finally, some suggested elements for indexation were given so that they could be employed based on their compatibility with the concept of justice and Iran's economic condition in evaluating justice.}, keywords = {Justice index,mixed index of justice,justice-based development, economics justice}, title_fa = {تحلیل مؤلفه‌های عدالت اقتصادی ایران}, abstract_fa = {در این پژوهش، مؤلفه‌های اصلی سنجش عدالت اقتصادی در ایران تحلیل شده است. بررسی شاخص‌های ارائه‌شده در زمینۀ عدالت در شناخت مؤلفه‌ها، و ضعف‌ها و قوّت‌های شاخص‌های تبیین‌شده تا کنون مؤثر بوده است. از این رو ابتدا مفهوم عدالت از منظر علمی و اندیشمندان بررسی شد و سپس با توجه به ساختار کشور جمهوری اسلامی ایران از منظر قانون کشور و شرایط ایران مورد تحلیل قرار ‌گرفت. مؤلفه‌های مورد بررسی در چهار زمینۀ اصلی عدم تبعیض، تساوی در استحقاق‌ها، امکان دستیابی به فرصت‌ها و عدالت در مفهوم خود، مجزا از تعاریف سنتی برابری، تحلیل شد. با بررسی پژوهش‌های صورت‌گرفته در ایران و جهان، از میان شاخص‌های ارائه‌شده برای اقتصاد ایران، چهار شاخص انتخاب شد. شاخص‌های برگزیدۀ پژوهش به‌طور جداگانه و در کنار یکدیگر بررسی گردید، مؤلفه‌های مشترک و خاص هر شاخص مورد تحلیل قرار گرفت و سپس نتیجۀ بررسی بیان شد. درنهایت مؤلفه‌های پیشنهادی برای شاخص‌سازی ارائه گردید تا بتوان مؤلفه‌هایی با مطابقت بیشتر با مفهوم عدالت و مناسب برای اقتصاد ایران را در سنجش عدالت به‌کار گرفت.}, keywords_fa = {شاخص عدالت,شاخص ترکیبی عدالت,توسعۀ عدالت‌محور,عدالت اقتصادی}, url = {https://www.jmsp.ir/article_132369.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_132369_58408fa3043f2c6d58094326914d1c86.pdf} } @article { author = {Eslami, Rohollah and Abdolahi, Amir}, title = {Considering the Drug Policy Making Circle according to the Anti-Narcotics General Policies}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {9}, number = {35}, pages = {532-556}, year = {2021}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2021.258895.2158}, abstract = {In this study, the policy making for combating drugs in Iran were analyzed considering the anti-narcotics general policies. The aim was to study the policies set by the related institutions and organizations to check the degree of compatibility of this process with the anti-narcotics general policies. The research method was comparative, and it was attempted to pursue the effect of the general policies of the anti-narcotics on drug policy making. Based on the systemic theory, the following research questions were raised: What are the factors of anti-narcotics policies failure? How were these policies designed and implements, and what were their results? The main hypothesis is that there are many factors playing a significant role in the society that provide a setting for some emerging social damages such as addiction. The findings indicated that the drug combating headquarter has not been able to achieve its goals. Accordingly, this headquarter as a responsible body should follow the policy of reducing demand, and encourage the general culture of the society towards a better understanding of drugs. Also, the policy making in the area of drug should address the infrastructures and the socio-cultural conditions of the society.}, keywords = {Narcotics,anti-narcotics headquarters,System Theory,Public Policy,Assessment,Policy cycle}, title_fa = {بررسی چرخۀ سیاست‌گذاری مبارزه با مواد مخدر در ایران با تمرکز بر سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر}, abstract_fa = {در این پژوهش، چرخۀ سیاست‌گذاری مبارزه با مواد مخدر در ایران با تمرکز بر سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر بررسی شده است. هدف تحقیق این است که با مطالعۀ نحوۀ سیاست‌گذاری در این زمینه از سوی نهادهای مرتبط و سازمان‌های دخیل، نشان داده شود که این چرخۀ سیاست‌گذاری تا چه میزان با سیاست‌های کلی نظام در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر همسو بوده است. روش پژوهش قیاسی است و تلاش می‌شود با بررسی کلیات موضوع، به جزئیات آن پرداخته شود و با نگاه کلی به سیاست‌های کلی نظام در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر، تأثیر آن بر چرخۀ سیاست‌گذاری نشان داده شود. مطابق نظریۀ سیستمی که الگوی مورد استفاده در پژوهش حاضر است، به این پرسش‌ها پاسخ داده شده: عوامل شکست سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر چه بوده است؟ این سیاست‌ها چگونه طراحی و اجرا شده و چه نتایجی دربر داشته است؟ فرضیۀ اصلی این است که مجموعۀ عواملی در جامعه درحال وقوع است که شرایط اولیه یا بستر ظهور آسیب‌های اجتماعی، ازجمله اعتیاد، را فراهم ساخته ‌است. طبق نتایج، ستاد مبارزه با مواد مخدر نتوانسته است به اهداف خود دست یابد؛ از این رو ستاد، در مقام نهاد مسئول، باید به‌سمت سیاست‌گذاری کاهش تقاضا حرکت کند و فرهنگ عمومی جامعه را به‌سوی شناخت از مواد مخدر هدایت نماید. همچنین سیاست‌گذاری در حوزۀ مواد مخدر باید با توجه به زیرساخت‌های موجود در جامعه و اوضاع فرهنگی ـ اجتماعی آن صورت گیرد. }, keywords_fa = {مواد مخدر,ستاد مبارزه با مواد مخدر,نظریۀ سیستمی,سیاست‌گذاری عمومی,ارزیابی,چرخۀ سیاست‌گذاری}, url = {https://www.jmsp.ir/article_133841.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_133841_2f0894cb488831ef06b4a6f558686302.pdf} }