پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254483020200822Explain the concept and application of transparency in public administration and governanceتبیین مفهوم و کاربرد شفافیت در عرصه حکمرانی و اداره امور دولتی17820610239410.30507/jmsp.2020.102394FAمحمد عبدالحسین زادهدانشجوی دکتری مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران0000-0002-5884-9985Journal Article20160105Problem Statement and Objective: One of the important concerns of governments in the area of governance and policy making, performance and achievement of objectives, and the fight against corruption is of such extravagance and wastefulness. To this end, governments are trying to take advantage of the approaches, methods and new tools to achieve these goals are less costly and more efficient. One of the most modern approaches and tools that governments have used to better governance, transparency is. Methods: In this study, text analysis and document analysis to study theory and research as well as operational and practical examples will be discussed and implemented in other countries in the area of transparency benefits, functions and benefits of transparency expressed. Findings: In this study, research and international experience in the field of transparency and instances of applications, including transparency in contracts, transparency of Council meetings, staff assessment and performance is obvious that an efficient tool of transparency, the fight against corruption, control, monitoring, effectiveness and empowerment is the policy of . Conclusion: In the end, it becomes clear that a new approach and new transparency safest, most successful, easiest, most cost-efficient way for the government to measure the stature of government, increasing interaction between people and government and public participation, and combat corruption and so on.بیان مساله و هدف پژوهش: امروزه یکی از دغدغههای مهم دولتها در عرصه حکمرانی و خطمشیگذاری، کارآمدی و دستیابی به اهداف، و مبارزه با فسادهای مختلف ازجمله اسراف و تبذیر است. بدین منظور دولتها در تلاشاند با بهرهگیری از رویکردها، روشها و ابزارهای جدید، کمهزینهتر و کارآمدتر این اهداف را محقق کنند. یکی از مدرنترین رویکردها و ابزارهایی که دولتها برای حکمرانی بهتر به کار میبرند، شفافیت میباشد. روش پژوهش: در این پژوهش با روش تحلیل متن و تحلیل اسنادی به مطالعه مبانی نظری و کارهای پژوهشی و همچنین مصداقهای عملیاتی و کاربردی اجراشده سایر کشورها در حوزه شفافیت پرداخته میشود و مزایا، کارکردها و فواید شفافیت بیان میشود. یافتههای پژوهش: بامطالعه پژوهشها و تجربیات جهانی در حوزه شفافیت و مصادیق کاربردی ازجمله شفافیت در قراردادها، شفافیت جلسات شورایی، ارزیابی کارکنان و عملکرد مشخص میشود که شفافیت ابزار کارآمدی، مبارزه با فساد، کنترل، نظارت، کارآمدی و توانمندسازی خطمشیها میباشد. نتیجهگیری: در پایان نیز مشخص میشود که رویکرد نوین و جدید شفافیت مطمئنترین، موفقترین، سادهترین، کمهزینهترین روش برای افزایش کارآیی دولت، به اندازهسازی قامت دولت، افزایش تعامل مردم و دولت و مشارکت عمومی، و مبارزه با فساد و... است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254483020200822Analysis capacity of the different Iranian provinces of the main economic sectors in terms of added value and its prospects on the horizon in 1406تحلیل ظرفیت بخش های عمده اقتصادی استانهای مختلف ایران از نظر ایجاد ارزش افزوده و چشم انداز آن در افق 140620823710239510.30507/jmsp.2020.102395FAمحمد غفاری فرداستادیار گروه علوم اقتصادی،دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری،دانشگاه بین المللی اهل بیت،تهران،ایران0000-0002-7285-1897Journal Article20161108The development of different areas of regional economic theory is a fundamental issue. By the same token, in this article to identify areas of comparative advantages in using convection-share during the period (1392-1379) is considered. The results show that most provinces the regional share of positive structural effect on the sectors of agriculture, fisheries, industry, construction, hotels and restaurants, water, electricity and natural gas, wholesale, retail, repair of motor vehicles and goods transportation transport, storage and communications, healthcare and real estate, rental and business services and it represents areas of comparative advantage in the sector. decreases in the production area. Education sector, East Azarbaijan, Isfahan, Ilam, Tehran, Chaharmahal and Bakhtiari, Semnan, Iran, Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad, Gilan, central, public office and service in the city of West Azarbaijan, Ilam, Tehran, Semnan, such characteristics are but due to the fact that their contribution to the economy of each province is notable identify the reasons for their poor performance is inevitableرشد و توسعه مناطق مختلف از مباحث اساسی نظریههای اقتصاد منطقهای محسوب میشود. تجزیه و تحلیل روند تولید و ساختار آن در سطوح مختلف کشور، مستلزم شناخت دقیق استعدادها و توازن بالقوه بخشها و ترکیب آن در مناطق است تا بتوان برنامهریزی متعادلی را در هر بخش از مناطق کشور محقق ساخت. در همین راستا، در این مقاله با استفاده از روش انتقال- سهم به تشخیص بخشهای مزیت دار طی دوره زمانی (1392-1379) پرداخته شده است. نتایج نشاندهنده آن است که بیشتر استانها اثر سهم منطقهای مثبت و ساختاری در بخش های کشاورزی ،ماهیگیری ،صنعت، ساختمان ،هتل و رستوران، تامین اب ، برق و گاز طبیعی ، عمده فروشی، خرده فروشی، تعمیر وسایل نقلیه و کالاها، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات ، بهداشت و درمان و مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار دارند و این امر بیانکننده مزیت نسبی مناطق در این بخش است..دربخش صنعت اثر مثبت ترکیب صنعتی( ساختاری) و رقابتی استانها ی اصفهان ،ایلام ،بوشهر،چهارمحال و بختیاری ،خوزستان،سمنان ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، قم ،کرمانشاه ، گلستان ،مازندران ،هرمزگان و یزد مثبت است که نشاندهنده مزیت نسبی بخش صنعت در این استانها است. بخش اموزش استانهای اذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، تهران، چهار محال بختیاری، سمنان،گلستان،کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مرکزی و بخش اداره عمومی و خدمات شهری استانهای اذربایجان غربی ، ایلام ، تهران، سمنان مزیت نسبی انها ازدست رفته است اما با توجه به این که سهم آنها در اقتصاد هر استان قابل توجه است ریشهیابی دلایل عملکرد نامناسب آنها ضرورتی اجتناب ناپذیر دارد.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254483020200822Supporting of domestic production by reforming the privatization program in Iranحمایت از تولید داخلی با اصلاح برنامه خصوصی سازی در ایران23826310246810.30507/jmsp.2020.102468FAعاطفه آجری آیسکاستادیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند،بیرجند، ایران0000-0002-1889-5063Journal Article20180916Abstract<br />One of the ways of improving the quality of domestic production is privatization. To this end and in order to move in unison with the dominant policies of most countries, Privatization- the Act of Execution of General Policies of 44th Principle of Constitution 2008 was ratified. Although this Act can be a step forward toward Iran’s economic transformation, it has some deficiencies that need to be addressed. One of such deficiencies the present paper deals with is the legality of the assignment to pubic non-governmental organizations. It can be argued that by transferring ownership to these institutions that are financially and administratively dependent on the government, privatization (transferring ownership r management from the public sector to the private sector) will not happen, and therefore, we cannot expect to achieve the goals of privatization and improvement of domestic production. The present paper is descriptive analytical, and library method is used for data collection.یکی از راههای رشد کیفی تولیدات داخلی و افزایش توان رقابت با تولیدات خارجی، خصوصیسازی است. ازاینرو در کشور ما نیز، به منظور همگامسازی با سیاست غالب کشورها – خصوصیسازی- قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی به تصویب رسید. هر چند تصویب این قانون میتواند گامی به جلو برای ایجاد تحول اقتصادی کشور محسوب گردد، لیکن نقایصی دارد که باید اصلاح گردد. از جمله این نقایص، قانونی بودن واگذاری به مؤسسات عمومی غیر دولتی است که در این مقاله به آن پرداخته میشود. به طور خلاصه میتوان گفت با واگذاری به این مؤسسات که از نظر مالی و مدیریتی وابسته به دولت هستند خصوصیسازی به معنی انتقال مالکیت یا مدیریت از بخش دولتی به بخش خصوصی محقق نمیگردد و در نتیجه نمیتوان انتظار تحقق اهداف خصوصیسازی و بهبود وضعیت تولیدات داخلی را داشت. در مقاله حاضر، روش گردآوری دادهها بهصورت کتابخانهای و مطالب، مبتنی بر شیوه توصیفی- تحلیلی است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254483020200822Factors Affecting Economic Resilience in Free Trade Zonesعوامل موثر بر تاب آوری اقتصادی در مناطق آزاد تجاری ایران26428911271410.30507/jmsp.2020.112714FAامیر دادرس مقدماستادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0001-7948-982Xمحمدحسین کریمدانشیار اقتصاد منابع دانشگاه خوارزمی تهران0000-0002-7114-8702علی رهنماپژوهشگر0000-0002-2051-7416Journal Article20200301From the perspective of national and regional economic development, free zones increase trade exchange and attract some of the required technical and capital expertise and ultimately economic dynamics. On the other hand, the resistive economy, which is the basis for the resilience of the economy to domestic and foreign shocks, and one of the aims of which is to increase the export potential based on paragraphs 10 and 12 of the country's resistive economy policies, is closely linked to the free and interregional zones. It is internationalizing, so this study seeks to relate the two categories to each other. Based on the resilience indices of Jack Borman et al., The free zones of Kish, Qeshm, Chabahar, Anzali, Arvand, and Aras were compared and compared with the space camera model in 2011-2011. The results showed that the effect of export share surplus and employment had a negative and significant effect on the Resistance Economics Index, which was reduced by one unit increase in these variables, respectively, 929.411 and 0.014, respectively, and the greatest effect of spillover due to the export share of free zones, respectively. The business has a resistance economy index. The negative and significant values of the spatial autoregressive coefficient indicate that part of the decreasing changes in the resistance economics index of the free trade zones was due to the distance or proximity effect.از دیدگاه توسعه اقتصاد ملی و منطقهای؛ مناطق آزاد باعث افزایش مبادلات تجاری و جذب برخی تخصصهای فنی و سرمایهای مورد نیاز و در نهایت پویایی اقتصاد میشود. از طرفی تاب آوری که پایه و اساس آن مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانههای داخلی و خارجی است و یکی از اهداف آن که افزایش توان صادراتی بر اساس بندهای 10 و 12 سیاست-های اقتصاد مقاومتی کشور میباشد، ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با مناطق آزاد و بینالمللی شدن آن دارد، لذا این پژوهش به دنبال ارتباط این دو مقوله با یکدیگر است. بر این اساس با استفاده از شاخصهای تابآوری جک بورمن و همکاران ، مناطق آزاد کیش، قشم، چابهار، انزلی، اروند و ارس در بازه زمانی 1396-1390 با مدل دوربین فضایی مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر سریز فضایی سهم صادراتی و اشتغال اثر منفی و معنیداری بر شاخص تاب آوری داشته است و بیشترین اثر سریز فضایی ناشی از سهم صادراتی مناطق آزاد تجاری بر شاخص تاب آوری دارد. مقدار منفی و معنادار ضریب خودرگرسیون فضایی نشان میدهد که بخشی ازتغییرات کاهشی شاخص تاب آوری مناطق آزاد تجاری هریک از مناطق مورد بررسی به واسطه اثر فاصله یا مجاورت بوده است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254483020200822Pathology of Resistance Economics Programs: Case Study of Qom Provinceآسیب شناسی برنامه های اقتصاد مقاومتی29031510247010.30507/jmsp.2020.102470FAمحمد حسن ملکیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه قم،قم،ایران0000-0002-2927-5409محمدعلی احمدی شاپورآبادیدکتری برنامه ریزی روستایی، دانشگاه اصفهان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم،قم،ایران0000-0002-1889-5063محمد رضا فتحیاستادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران،قم،ایران0000-0002-1889-5063Journal Article20190313With the advent of events and challenges in the global economy, attention to economic rehabilitation amongst thinkers was of particular importance. Along with widespread Western sanctions, especially Central Bank sanctions, the resistance economy issue was raised by the Supreme Leader. On this basis, the pathology of resistance programs in Qom province was based on the generalities of the three-branch method. By using of DEMATEL technique, the causal structure of the relationship between the effective factors on the implementation of the resistance economy programs in Qom province was designed and further, the COPRAS technique was used to prioritize each of the sub criteria of the three factors of structural, behavioral and environmental factors. Findings indicate that the low average ratio of facilities to resources in commercial banks is the most influential structural factor, the lack of common understanding of the basis of resistance economy, the most significant factor of behavior and weakness in financial management of resources and the lack of financial discipline in the financial system of the country, the most influential factor The environment is on the other criteria. Based on the results of the Coupler technique, among the three structural factors, the lack of co-operation among different units and organizations, among the behavioral factors of the failure to correctly identify the resistance economy among people) and among the environmental factors, the weak factor in the financial management of resources and the lack of financial discipline in the financial system The country has ranked first.با بروز اتفاقات و چالش ها در اقتصاد جهانی، توجه به مقاوم سازی اقتصادی میان اندیشمندان اهمیت ویژه ای پیدا کرد. همراه با تحریم های گسترده کشورهای غربی به ویژه تحریم های بانک مرکزی، بحث اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد. علیرغم تلاشهای دستگاه های مختلف اجرایی در استان قم، با استناد به گزارش های دبیرخانه ملی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، استان قم در زمینه پیاده سازی برنامه های اقتصاد مقاومتی چندان موفق نبوده است. بر این مبنا آسیب شناسی برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان قم بر مبنای کلیات روش سه شاخگی انجام گردید. با به کارگیری تکنیک دیمتل، ساختار علی روابط میان عوامل اثرگذار روی پیادهسازی برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان قم طراحی و در ادامه از تکنیک کپراس برای اولویت بندی هر یک از معیارهای فرعی عوامل سهگانه ساختاری، رفتاری و محیطی استفاده گردید. یافته ها با توجه به تحلیل دیمتل نشان میدهد که پایین بودن نسبت میانگین تسهیلات به منابع در بانکهای تجاری تأثیرگذارترین عامل ساختاری، فقدان فهم مشترک از مبانی اقتصاد مقاومتی تأثیرگذارترین عامل رفتاری و ضعف در مدیریت مالی منابع و فقدان انضباط مالی در سیستم مالی کشور تأثیرگذارترین عامل محیطی روی معیارهای دیگراست. براساس نتایج تکنیک کپراس، در بین عوامل سهگانه ساختاری عامل نبود همافزایی میان واحدها و سازمانهای مختلف، در بین عوامل رفتاری عامل فهم نشدن صحیح اقتصاد مقاومتی میان مردم) و در بین عوامل محیطی عامل ضعف در مدیریت مالی منابع و فقدان انضباط مالی در سیستم مالی کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده اند.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254483020200822A comparative study of the protection of national identity and its symbols in criminal lawحمایت از هویت ملّی و نمادهای آن از نظر حقوق کیفری با رویکرد سیاستهای کلی نظام31633911398510.30507/jmsp.2020.113985FAمهدی چگنیعضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی،بروجرد،ایران0000-0003-2942-0642غلامعلی معصومی نیادانشیاراقتصاد اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران0000-0002-8544-6524حسین سرخوندیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی ،دانشگاه آیت الله بروجردی،بروجرد،ایران0000-0002-7523-9396Journal Article20190313This descriptive-analytical study, while analyzing the insulting against the national flag and symbols in different countries, in the crime of insulting the national flag and symbols, some principles of criminalization that can be considered criminal offenses of violating identity and national unity Has been analyzed.<br />With regard to the emphasis on strengthening solidarity, unity and national identity in the context of the overall vision and policy of the system in the area of national unity and solidarity, on the one hand, and paying attention to the elegance on the border between criticism and insult, committing degrading behavior to a national flag or anthem. Could lead to a national breakdown and undermine national identity and self-confidence, extremism, hatred and violence. It is also a violation of the national identity and the individual of that community, and it can lead to the emergence of many other criminal and violent behaviors, the flare of separatist movements, the disruption of national unity, and the affiliation of the nation. At the end of the sentence, the offense of insulting the national flag and anthem has been linked to the specification of criminal behavior.هویت ملّی و نمادهای آن مانند پرچم و سرود ملی عناصری جداییناپذیر از هویت هر کشور بشمار میروند، همچنین همبستگی و وحدت ملّی اقوام، ادیان و مذاهب مختلف در یک کشور جزء مسائل کلان و راهبردهای اساسی یک ملت بشمار می رود. هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی ضمانت اجراهای کیفری حمایت از ارزش ها و نمادهای هویت ملی می باشد. <br />این مطالعه به روش توصیفی – تحلیلی، ضمن بررسی تفصیلی اهانت علیه پرچم و نمادهای ملی در کشورهای مختلف، در جرم انگاری اهانت به پرچم و نمادهای ملی، برخی اصول جرم انگاری را که می تواند ضابطه جرم تلقی کردن رفتارهای ناقض هویت و وحدت ملّی باشند را مورد تحلیل قرار داده است. <br />با توجه به تاکید تقویت همبستگی، وحدت و هویت ملّی در سندچشم انداز و سیاستهای کلی نظام در بخش وحدت و همبستگی ملی، از یک سو و توجه به ظرافت موجود در مرز بین انتقاد و اهانت ، ارتکاب رفتار اهانت آمیز به پرچم یا سرود ملی می تواند زمینه ساز گسست ملی و تضعیف هویت و اعتماد به نفس ملی، افراط گرایی، ایجاد تنفر و خشونت باشد. همچنین این رفتار در واقع اهانت به هویت ملی و تک تک افراد آن جامعه محسوب شده و می تواندموجب بروز بسیاری از رفتارهای مجرمانه و خشونت آمیز دیگر ، شعله ور شدن جریان های تجزیه طلب، مخدوش شدن وحدت ملی و هم بستگی ملت شود. در پایان پیشنهاد جرم انگاری اهانت به پرچم و سرود ملی با تصریح و احصاء رفتارهای مجرمانه مرتبط داده شده استپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254483020200822Institutional challenges of productivity in Iran engineering and executive systemچالشهای نهادی بهرهوری در نظام فنی و اجرایی کشور34036810247210.30507/jmsp.2020.102472FAزهرا نوریگروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-5737-2441محمدحسین صبحیهگروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-1836-3347Journal Article20190417Development programs are the pivot of the economy and, as a result, government-funded investments are realized, and along with private sector investment, will generate economic growth. Every year, a large part of country's budget is spent on development programs’ implementation. Considering the importance of implementing projects in developing the country on one hand and spending a huge national budget on the other, it is important to pay attention to programs’ efficiency and effectiveness. The evaluation of development programs’ productivity does not indicate their favorable status, and most projects have experienced increasing time and cost. Therefore, it is important to identify the factors affecting the low productivity of Iran engineering and executive system. On the other hand, the nature of challenges in Iran engineering and executive system is structural and institutional. Therefore, in this research with an institutional approach, factors affecting the low productivity of Iran engineering and executive system have been examined. The interview was used to collect data. The results indicate that factors such as weakness in the governance structure, the ineffectiveness of legislative and judicial institutions, lack of commitment and belief in the planning process, political and partisan pressures of the deputies ... have effected on Iran engineering and executive system’s performance.طرحهای عمرانی از عوامل توسعۀ اقتصادی کشور بشمار میروند که از طریق به حرکت درآوردن سرمایهگذاریهای دولتی و خصوصی، به رشد اقتصادی کمک مینمایند. سالانه بخش عظیمی از سرمایه مملکت صرف اجرای این طرحها میشود. با توجه به اهمیت اجرای پروژهها در توسعۀ کشور از یک سو و صرف هزینههای هنگفت ملی، توجه به کارآمدی و کارایی آنها حائز اهمیت است. اما بررسی بهرهوری پروژههای عمرانی، نشانگر وضعیت نامطلوب آنها است؛ بگونهای که اکثر طرحهای عمرانی با افزایش زمان و هزینه و عدم تحقق اهداف اولیه روبرو بودهاند. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر بهرهوری پایین نظام فنی و اجرایی کشور حائز اهمیت است. ماهیت مشکلات نظام فنی و اجرایی، فرافردی، ساختاری و نهادی است. از همینروی در این پژوهش با رویکردی نهادی، عوامل اثرگذار بر بهرهوری پایین نظام فنی و اجرایی کشور را مورد بررسی قرار دادهایم. از ابزار مصاحبه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد عواملی مانند ضعف در ساختار حاکمیتی طرحهای عمرانی، ناکارآمدی نهادهای تقنینی و قضایی کشور، عدم حاکمیت قانون، عدم التزام و اعتقاد به فرآیند برنامهریزی در کشور، فشارهای سیاسی و حزبی نمایندگان و ... بر عملکرد نظام فنی و اجرایی اثرگذار است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254483020200822The Social Responsibility position in Integrative Corporate Governance Model in Pursuit of the General Policies of sustainable economic Developmentتبیین جایگاه مسئولیت اجتماعی در الگوی یکپارچه حاکمیت شرکتی در راستای سیاستهای توسعه اقتصادی پایدار37039210247310.30507/jmsp.2020.102473FAهانیه آرزمجواستادیار گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو، تهران، ایران0000-0003-0894-3081مریم کیقبادیکارشناس پژوهشی گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو0000-0002-8723-3098غلامرضا حیدریاستادیار و مدیر گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو، تهران، ایران0000-0002-0340-9501Journal Article20190304In clause 2-1 of "economic affairs" of the general policies, sustainable economic development and its relationship with social security is emphasized. Because of the importance of social responsibility, assessing the performance of corporate governance should be based on criteria that improve their accountability. The purpose of this research is to develop a model of corporate governance within the framework of social responsibility, which assesses the status of companies in terms of governance, with transparent performance indicators. In this study, 15 factors for corporate governance assessment were explained and the proposed model was validated by factor analysis. Then, using a simple cumulative weighting method, 9 prioritised factors were identified for Tehran power distribution company. Afterwards, by Content Analysis method 61 key performance indicators have been recognized to measure the status of the priority improvement factors. With a survey of experts in each factor, the current status of the company and the existing challenges have been identified. Then, with regarding the optimal situation explained by comparative studies, in order to achieve the corporate governance objectives, we have presented improvement goals in the form of 14 projects, 13 actions and 4 structural reforms.در بند 1-2 سیاستهای کلی «امور اقتصادی» بر توسعه اقتصادی پایدار و رابطه آن با امنیت اجتماعی تأکید شده است. برای تحقق این مهم، سنجش عملکرد حاکمیت شرکتی باید بر اساس معیارهایی متضمن بهبود مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت با رویکرد توسعه پایدار باشد. هدف از این تحقیق، توسعه مدلی از حاکمیت شرکتی در چارچوب مسئولیت اجتماعی است که با شاخصهای عملکردی شفاف، وضعیت شرکتها از منظر حاکمیتی را سنجیده و به ارائه راهکارهایی عملیاتی بپردازد. در پژوهش حاضر 15 عامل برای سنجش حاکمیت شرکتی در شرکت توزیع برق تهران تبیین و با تحلیل عاملی مدل پیشنهادی اعتبارسنجی و 9 عامل دارای اولویت بهبود مشخص شد. پس از آن جهت پایش دقیق وضعیت موجود، 61 شاخص کلیدی عملکرد با روش تحلیل محتوا شناسایی شد. با مطالعات میدانی، چالشها و شکافهای موجود و جایگاه فعلی شرکت در هر یک از عوامل مشخص و با توجه به وضعیت بهینه تبیین شده به کمک مطالعات تطبیقی، به ارائه راهکارهای بهبود و نحوه ارتقای عملکرد در راستای دستیابی به اهداف حاکمیت شرکتی در قالب 14پروژه، 13 اقدام و 4 اصلاح ساختاری پرداخته شد.