پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25447ویژهنامه سال 139820200220The Impact of Long-term Orientation and Indulgence on Public Sector Budgeting in OECD Countries plus Iranتأثیر شاخصهای آیندهنگری و افراط گرایی در بودجهبندی بخش عمومی در کشورهای عضو OECD و ایران2256310710.30507/jmsp.2020.63107FAحمید زارعیکارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران0000-0002-9594-3655احمد پیفهاستادیار حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران0000-0002-3863-6181محسن دهمرده قلعه نوعضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی سراوان، سراوان، ایران0000-0002-5074-1603Journal Article20180228Given the various theories of national culture around the world and the impact of culture on economic development and political communities, the impact of national culture indices on public sector budgeting will be discussed in this paper. This study is fundamental and classified as semi-experimental with regression approach. The society of study is OECD countries plus Iran. This literature is extended to examine the effect of national culture on government budgeting practices, using cultural indices named long term orientation and indulgence. Government budgeting practices are classified with respect to the extent to which the legislative body controls government expenditures (Legislative "Power of the Purse"), and also the extent to which the budgets are transparent to both the legislature and the public sector (Budget Transparency). Data of dependent variables are gathered using the analysis of budgeting rules in Iran; and data for Other countries are gathered in OECD database. The followings has been achieved: Long Term Orientation and Indulgence indices are both significantly and negatively related to the Legislative Power of the Purse and Budgeting Transparency measures.با در نظر داشتن نظریههای گوناگون فرهنگ ملی در سراسر جهان و تأثیرگذاری فرهنگ بر توسعه اقتصادی و سیاسی جوامع، در پژوهش حاضر تأثیر شاخصهای فرهنگ ملی در بودجهبندی بخش عمومی تجزیه و تحلیل شده است.این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و با روش میدانی در دسته نیمه تجربی با رویکرد همبستگی قرار دارد. جامعه هدف مطالعه کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بهعلاوه کشور ایران است. از دو شاخص افقدید و افراطگرایی بهعنوان متغیرهای توضیحی بهره گرفتهشده است. بودجهبندی بخش عمومی نیز با توجه به مخارج بخش عمومی در کنترل قوه مقننه (قدرت کنترل مجلس) و شفافیت بودجهبندی بخش عمومی به عنوان متغیر وابسته مورد سنجش قرار گرفته است. دادۀ متغیرهای وابسته در جمهوری اسلامی ایران براساس روش تجزیه و تحلیل محتوای قوانین بودجهبندی بهدستآمده و برای سایر کشورهای نمونه نیز از پایگاه دادۀ سازمان همکاری اقتصادی و توسعه استفاده شده است. درنهایت این نتیجه حاصل شده که شاخص افق دید و افراط گرایی دارای رابطه منفی با قدرت کنترل مجلس و شفافیت بودجهبندی است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25447ویژهنامه سال 139820200220Short run Psychological Effects of Joint Comprehensive Plan of Action on Market Index Return of Tehran Stock Exchangeاثرات روانی کوتاه مدت توافق برجام بر بازده سهام شرکتهای فعال در بازار بورس اوراق بهادار تهران26497712810.30507/jmsp.2020.77128FAویدا ورهرامیعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-1869-8852علیرضا سرابادانیدانش اموخته کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف/ ایرانحمید نژاد قرباندانش اموخته کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف/ ایرانJournal Article20180715One of the reasons that can effect on market index return is adoption of international policies. As investors enter stock exchange market to achieving benefit of distinguish promoting abilities, is necessary how swinging market index return before and after of policies adoption. In this paper we had collected index market return of data’s from 1395/04/23 till 1393/09/01 and the results reveal that usage of discontinuity regression method in short term index market return in day of agreement became negative, because of propensity of stockholders to market to gaining high profit. In performing day stockholders who had experience of agreement day, done so well and who were thinking of so high return, didn’t appear in market, to don’t see reduction of return in that day. In long term, usage of difference in differences model with elimination of sanction, trend of returns became better and had increasing if JCPOA didn’t happen.<br />Keywords: Tehran Stock Exchange, Return of Stock, Discontinuity Regression Method, Joint Comprehensive Planیکی از عوامل اثرگذار بر بازده شاخص کل و بازده سهمهای شرکتهای فعال در بازار بورس اوراق بهادار، اتخاذ و اعمال سیاستهای مختلف در سطح کلان و بینالمللی است. در این مقاله، اثر توافق و اجرای برجام بر بازده شاخصکل و سهمهای منتخب بررسی شده است. هدف از این مطالعه واکاوی چگونگی تأثیر برجام در روند بازده سهام شرکتهای فعال در بازار بورس اوراق بهادار تهران است. بههمین منظور، دادههای مربوط به بازده سهمها و شاخصکل بازار بورس اوراق بهادار تهران از 01/09/1393 تا 23/04/1395 جمعآوری شده است. نتایج با استفاده از روش رگرسیون ناپیوستۀ کوتاهمدت، نشان میدهد، در روز توافق، بهدلیل هجوم سهامداران و ورود سرمایۀ جدید به بازار بورس، بازده شاخصکل بازار منفی شد و سهامداران خرد متضرر شدند. در روز اجرای برجام، بازده شاخصکل جهش مثبت داشت. در بلندمدت نیز، با استفاده از روش تفاضل در تفاضل، این نتیجه حاصل شد که با رفع برخی تحریمهای مرتبط با موضوع هستهای، روند بلندمدت این بازار بهتر شد و بازده آن نسبت به حالتی که برجام رخ نمیداد، افزایش محسوسی یافت.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25447ویژهنامه سال 139820200220The Effect of Interbank Interest Rate on Stock Price
(With emphasis on Joint Comprehensive Plan of Action)اثر نرخ سود بینبانکی بر شاخص قیمت سهام (با تأکید بر توافقنامۀ برجام)50707922010.30507/jmsp.2020.79220FAرضا رشیدیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشکده
اقتصاد مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان0000-0002-8660-8310مجید مدّاحعضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان0000-0003-2697-9547Journal Article20180710Stock market developments affect the economic real sector. Banks are one of the sources of demand in the stock market. The banks investment in stock market depends to various factors. In this paper, the effect of interbank interest rate on stock index in the framework of Autoregressive Conditional Heteroscedasticity models (ARCH and GARCH) using monthly data in Iran's economy in the period from March 2013 to March 2016 has been studied. The results of the estimation of the specified models indicate that firstly, the real interest rate of interbank has a negative and significant effect on the stock index; so that the positive changes in the real interbank interest rate encourage banks to invest their additional resources in the stock market which reduces shares demand by banks and has the negative effect on stock price index. The inverse relationship between changing interbank rate and stock index confirms the importance role interbank market in monetary policy by central bank. Secondly, informal exchange rate changes have a negative and significant effect on the stock index, while the increase in the informal exchange rate, by the encouragement of exchange demand, has a contraction effect on the stock market and decreases the stock index. Thirdly, The Joint Comprehensive Plan of Action as a good news for the market has been considered and has had a positive and significant impact on the stock price index during the period under review. This finding confirms the effect of political factors on stock market changes.تحولات بازار سهام، بخش حقیقی اقتصاد را تحت تأثیر قرار میدهد. بانکها یکی از منابع تقاضا در بازار سهام هستند که مقدار سرمایهگذاری آنها در بازار سهام تابع عوامل مختلفی است. در این مقاله، اثر تغییرات نرخ سود بینبانکی بر شاخص قیمت سهام در اقتصاد ایران در چارچوب مدلهای ناهمسانی واریانس شرطی (ARCH و GARCH) با استفاده از دادههای ماهیانه در دورۀ فروردین 1392 تا اسفند 1395 بررسی و تحلیل تجربی شده است. نتایج تخمین مدلهای تصریح شده نشان میدهد اول اینکه، نرخ سود واقعی بینبانکی دارای اثر منفی و معنادار بر شاخص سهام است؛ به گونهای که تغییرات مثبت نرخ سود واقعی بینبانکی بانکها را ترغیب میکند تا منابع اضافی خود را بهجای بازار سهام، در بازار بین بانکی سرمایهگذاری کنند که این مسئله تقاضای سهام توسط بانکها را کاهش میدهد و بر شاخص سهام اثر منفی میگذارد. بازار بین بانکی، به عنوان یکی از ابزارهای پولی بانک مرکزی برای أثرگذاری بر بخش حقیقی اقتصاد، را نمایان میکند. دوم اینکه، تغییرات نرخ ارز غیر رسمی دارای اثر منفی و معنادار بر شاخص سهام است؛ بهنحوی که افزایش نرخ ارز غیر رسمی، از طریق تحریک تقاضای بازار ارز، دارای اثر انقباضی بر بازار سهام است و بازده سهام را کاهش میدهد. سوم اینکه، توافقنامۀ برجام خبر خوبی برای بازار تلقی شده و اثر مثبت و معناداری بر شاخص سهام در دورۀ مورد بررسی داشته است که این یافته اثر عوامل سیاسی بر تحولات بازار سهام را تأیید میکند.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25447ویژهنامه سال 139820200220The Effect of Income Inequality, Economic Growth and Real Exchange Rate on General Expenditureتاثیر نابرابری درآمد، رشد اقتصادی و نرخ ارز حقیقی در مخارج عمومی کشور729410226310.30507/jmsp.2020.102263FAاکبر خدابخشیهیئت علمی/ دانشگاه بوعلی سینا0000-0002-4586-5521برزو زهره وندکارشناسی ارشد/ دانشگاه بوعلی سینا0009-0009-1922-2950Journal Article20181231The imbalance in government spending and revenue sources, due to the deficit created in the current account balance, In addition to the impact on the macroeconomic parameters has also consequences such as, budget imbalances and private savings, and fluctuations in economic growth. These imbalances in income sources and government spending may indicate the need to more import and weaken the foundations of production, supply of the economy, and the competitiveness for each country in internationally levels. In such a situation, the incorrect pattern of imports of intermediate and capital goods instead of consumer goods causes international borrowing, reduced national employment in favor of foreign employment, reduced economic growth, dependency and sanctions, and loss of national resources and wealth. The purpose of this study was to investigate the effect of income inequality on non-oil deficit of Iran using the ARDL model in time interval (1978-2016). The variables used include the deficit of current account without oil, the Gini coefficient as an indicator of the estimated income inequality, economic growth without oil, and the real exchange rate.The results of research findings during the study period show that improving inequality of income and economic growth in the long run reduces government expenses and current account deficit and the increase in the real exchange rate will increase government expenses and current account deficit.عدم توازن در مخارج و منابع درآمدی دولت، بواسطه کسری ایجاد شده در تراز حسابجاری، علاوهبر تاثیر در پارامترهای کلان اقتصادی تبعاتی نظیر نامتعادل شدن بودجه و پسانداز خصوصی و نوسان رشد اقتصادی را نیز بههمراه دارد. این شرایط بیتعادل در منابع درآمدی و مخارج دولت بیانگر نیاز به واردات بیشتر و معلول ضعف مبانی تولید، عرضۀ اقتصاد و قدرت رقابتپذیری هر کشور در سطوح بینالملل است. در چنین وضعی، الگوی نادرست واردات کالاهای واسطهای و سرمایهای بجای واردات کالاهای مصرفی استقراض بینالمللی، کاهش اشتغال ملی به نفع اشتغال خارجی، کاهش رشد اقتصادی، وابستگی و تحریمپذیری و ازدست رفتن منابع و ثروت ملی میشود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر نابرابری درآمد، رشد اقتصادی و نرخ ارز حقیقی در مخارج عمومی بدون درنظر گرفتن درآمدهای نفتی با استفاده از الگوی پویایی خود بازگشتی با وقفۀ توضیحی (ARDL) در بازه زمانی (1395-1357) است. متغیرهای مورد استفاده شامل؛ کسری حسابجاری بدون نفت، ضریب جینی بهعنوان شاخص برآورد کنندۀ نابرابری درآمد، رشد اقتصادی بدون نفت و نرخ ارز حقیقی است. یافتههای پژوهش در طی دورۀ مورد بررسی نشان داد بهبود نابرابری درآمد و رشد اقتصادی در بلندمدت کسری حسابجاری و فشار بر مخارج دولت را کاهش میدهد و افزایش نرخ ارز حقیقی موجب افزایش بر مخارج دولت میشود و کسری حسابجاری را تشدید می کند.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25447ویژهنامه سال 139820200220Cabinet political changes and its effects on the instability of economic growth in Iranتحولات سیاسی کابینه و اثرات آن بر بی ثباتی رشد اقتصادی ایران9611710226410.30507/jmsp.2020.102264FAفروغ جهانتیغدکتری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستانمجید هاتفی مجومردپژوهشگر پسا دکتری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهرانام البنین جلالیدکتری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزدJournal Article20180716The main purpose of this study is to examine the political developments of the Cabinet and its effects on the instability of economic growth in Iran from 1968 to 2012. In this regard, Iran's economic structure was divided into two oil and non-oil parts. Using the concept of Engle Granger co-integration, the effects of political risk, Cabinet change (basis, development, and reform and justice governments), and labor, capital stock and export variables are evaluated on economic growth. Oil sector Results showed that the reform government has performed better than other government in the capital, labor and political risk. In oil exports, Studied Governments has also performed such as basic government. The results of the non-oil sector showed that the effect of exports on economic growth in the justice government is like the basic government, but in the development and reform governments is not. The effect of labor on economic growth is not meaningful, in the basic government; but in development, reforms and justice developments are positive and meaningful. Political risk in the reform government (compared to other governments) has had the greatest impact on economic growth.هدف اصلی این تحقیق بررسی تحولات سیاسی کابینه و اثرات آن بر بی ثباتی رشد اقتصادی ایران در بازه زمانی 1362 تا 1391 است. بدین منظور اقتصاد ایران به دو بخش نفتی و غیرنفتی تقسیم شد. با استفاده از مفهوم همانباشتگی انگل و گرنجر، اثرات متغیرهای ریسک سیاسی، تغییر کابینه (دولت پایه، دولت سازندگی، دولت اصلاحات و دولت عدالت)، نیروی کار، حجم سرمایه و صادرات بر رشد اقتصادی واکاوی شد.<br />نتایج بخش نفتی نشان داد دولت اصلاحات در سرمایه، نیرویکار و ریسک سیاسی بهتر از سایر دولتها عمل کرده است. همچنین دولتهای مورد بررسی در زمینه صادرات نفت مانند دولت پایه عمل کردهاند. نتایج بخش غیرنفتی گویای آن است که اثر صادرات بر رشد اقتصادی در دولت عدالت مانند دولت پایه است؛ اما در دولت سازندگی و اصلاحات اینگونه نیست. اثر نیروی کار بر رشد اقتصادی در دولت پایه معنادار نیست؛ اما در دولتهای سازندگی، اصلاحات و عدالت مثبت و معنادار است. ریسک سیاسی در دولت اصلاحات (نسبت به دولتهای دیگر) بیشترین اثر را بر رشد اقتصادی داشته است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25447ویژهنامه سال 139820200220identifying and prioritizing factors responsible for tax evasion and selecting the best soloution to reduse itشناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر فرار مالیاتی و انتخاب بهترین راهبرد برای کاهش آن11913610239610.30507/jmsp.2020.102396FAمصطفی محمد باقریشرکت بورس کالای ایرانJournal Article20150307Abstract <br />In this article we have tried to identify the factors affecting tax evasion, and we identify the best solution to reduce tax evasion. At first a review of previous research has identified the most important factors affecting tax evasion in the form of a questionnaire to the prototype (30 expert) was collected. The reliability and validity using Cronbach's alpha, the validity of the Delphi method are examined.Then the second question is paired comparisons and the basis of objective research and proposed solutions were prepared and the 25 senior tax manager, was the West of Tehran the tax-authority. To analyze the data, analytic hierarchy using Expert Choice software was used. Based on the results of research the best solution to reduce tax evasion 4/28% solution to improve the performance of the manager grants, and most important measure of the standard of management by a factor of 1/32% return therefore to the tax affairs of effective managers and change in the way we manage the organization's ability to avoid the double tax evasion.در بسیاری از کشورهای توسعهیافته،درآمدهای مالیاتی -یکی از منابع مهم درآمدی- از اهمیت زیادی برخوردار است.رشد فرار مالیاتی رشد چشم گیری داشته است، مالیات ابزاری کارآمد برای اجرای سیاستهای اقتصادی، اعم از توضیعی و مالی، و حتی هدایت اقتصاد در مسیر اهداف کلان، مانند تثبیت اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی، بهشمار میآید. با توجه به رشد چشمگیر فرار مالیاتی در ایران، در این مقاله سعی شده عوامل موثر بر فرار مالیاتی شناسایی و بهترین راه حل برای کاهش فرار مالیاتی معرفی شود. پس از مرور تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، مهمترین عوامل موثر بر فرار مالیاتی، در قالب پرسشنامۀ محقق ساخته، در اختیار نمونۀ اولیه (تعداد 30 کارشناس مالیاتی) قرار گرفت تا پایایی و روایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ روایی عاملی و روش دلفی مورد بررسی قرار گیرد. در مرحله بعد، پرسشنامۀ دوم به صورت مقایسات زوجی و بر مبانی هدف تحقیق و راهحلهای پیشنهادی فراهم آمد و در اختیار 15 مدیر ارشد مالیاتی، اداره مالیات مرکز غرب تهران قرار گرفت. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل سلسله مراتبی، با استفاده از نرم افزار Expert Choice بهره گرفته شد.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25447ویژهنامه سال 139820200220The Influential Factors of Energy Intensity in Iran’s Provinces with emphasis on Spatial Linkagesعوامل اثرگذار بر شدت انرژی در استانهای کشور با تاکید بر پیوندهای فضایی13816210246410.30507/jmsp.2020.102464FAسیاب ممی پوراستادیار اقتصاد دانشکده اقتصاد خوارزمی تهرانسمیه کرمیدانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمیJournal Article20180930Todays, energy consumption for experts and economists is one of the components of the performance evaluation of governments and countries, and energy intensity is considered as one of the indicators for assessing energy efficiency. The main purpose of this paper is to study some of the influential factors of energy intensity, such as GDP per capita, industrialization and transportation infrastructure which has been studied considering the spatial links between the provinces during the period from 2008 to 2014. For this purpose, the spatial panel econometric method has been used to estimate the model. The results of Spatial Autoregressive Model with Auto Regressive disturbances (SAC) show that the energy intensity was influenced by the spatial factor in Iran. So, the energy intensity in a province is not only influenced by the internal factors of the province but is also influenced by the energy intensity of the adjacent province. In other words, any external shock to a province will lead to a reduction in energy intensity in adjacent provinces. Also, the results show that GDP per capita has a negative and significant effect and industrialization and transport infrastructure variables have a positive and significant effect on energy intensity in Iran's provinces.امروزه میزان مصرف انرژی برای کارشناسان و ناظران اقتصادی یکی از مؤلفههای ارزیابی عملکرد کشورها و دولتهاست و شدت انرژی یکی از شاخصهای بررسی کارایی مصرف انرژی تلقی میشود. هدف اصلی این پژوهش، بررسی برخی عوامل اثرگذار بر شدت انرژی از جمله تولید ناخالص داخلی سرانه، صنعتی شدن و زیرساختهای حملونقل است که با در نظر گرفتن پیوندهای فضایی بین مناطق (استانهای) کشور در طی دوره زمانی ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ تحلیل شده است. برای این منظور، روش اقتصاد سنجی پانل فضایی برای برآورد مدل به کار رفت. نتایج مدل خودرگرسیو فضایی با خطای فضایی (SAC) نشان داد شدت انرژی در ایران تحت تأثیر عامل فضایی بوده و میزان آن علاوه بر عوامل داخلی یک استان، به شدت انرژی استانهای مجاور نیز وابسته است. به عبارت دیگر، هرگونه شوک خارجی وارد شده بر یک استان به کاهش شدت انرژی در استانهای همسایه منجر میشود. همچنین بر اساس نتایج، تولید ناخالص داخلی سرانه دارای اثر منفی و معنادار و متغیرهای صنعتی شدن و زیرساختهای حملونقل دارای اثر مثبت و معنادار بر شدت انرژی در استانهای ایران است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25447ویژهنامه سال 139820200220Iran's Opportunities for the Brics Group's Role in the Transition to the Multipolar International Systemفرصتهای ایران در قبال نقش آفرینی گروه بریکس در نظام بین الملل چند قطبی16418810246510.30507/jmsp.2020.102465FAرضا سیمبراستاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلاندانیال رضاپوردانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلان0000-0001-7964-1377سامان فاضلیدانشجوی دکتری روابط بین الملل علامه طباطباییJournal Article20170405The topic of "transformation" and "transfer of power" in the international system and how it has been one of the interesting topics of the theorists. Unlike in the past, which was the only military dimension, evolution now has economic, political and cultural dimensions. Although the current American consensus and Washington consensus are still dominant, components such as changes in international political economy, the activation of emerging powers, indicate the future of power in the international system. The emerging powers' emerging partnerships and institutions also indicate the will to change. One example of this will is the Brix Group. The BRICS group wants changes in the organizations and arrangements of the international system in line with the interests of so-called southern countries. , with its reformist literature, has been one of the main proponents of the change in the West-oriented order of the world. According to the articles, the main question of the research iand especially in the form of the Brix Group, would create opportunities for Iran? In response, the emergence of the Brix in the political and economic spheres has potential opportunities for the Islamic Republic of Iran, and it is possible to join the institutional group with this group and, if possible, to join it. Of course, the following sub question is also answered in the article: does Brix really want a change in some international arrangements? And whether it would be possible to join the emerging powers without joining Brix and merely by working with its members.موضوع «تحول» و «انتقال قدرت» در نظام بینالملل و چگونگی آن یکی از مباحث جالب توجه نظریهپردازان بوده است. تحول، برخلاف گذشته که فقط بعد نظامی داشت، امروزه دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هم هست. هرچند نظم آمریکامحور فعلی و اجماع واشنگتن هنوز غالب است، مؤلفههایی همچون تغییرات در اقتصاد سیاسی بینالملل و کنشگری قدرتهای نوظهور، نشان از تحول آیندۀ قدرت در نظام بینالملل دارد. همکاریها و نهادسازیهای قدرتهای نوظهور حکایت از وجود اراده برای تغییر نیز هست. یکی از مصادیق این اراده گروه بریکس است. گروه بریکس خواهان تغییراتی در سازمانها و ترتیبات اقتصادی و سیاسی نظام بینالملل در راستای منافع کشورهای به اصطلاح جنوب است. از سوی دیگر ایران یکی از مدافعان تغییر در نظام بینالملل است و با ادبیات اصلاحی خود یکی از منادیان و متقاضیان اصلی تغییر در نظم غربمحور جهان بوده است. بر مبنای مطالب گفته شده، سوال اصلی پژوهش این است که آیا ظهور قدرتهای نوظهور، و به ویژه در قالب گروه بریکس، برای ایران فرصتهایی را بوجود می آورد. در پاسخ به این پرسش باید گفت ظهور بریکس در حوزههای سیاسی و اقتصادی فرصتهایی بالقوهای برای جمهوری اسلامی ایران دارد و ایران میتواند از طریق همکاریهای نهادی با بریکس و اعضای آن، از این مزایا بهرهمند شود.