پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 820150220Oil, 6th development plan, resistive economyنفت، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی1358592FAداود دانش جعفریاستادیار/ دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-4783-5676سمانه کریمیکارشناس ارشد مدیریت شهری دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20141203The objective of resistive economy overall policies is creating appropriate environment for Iran’s economy movement on a sustainable growth path. Planning based resistive economy require to be dealt with Any disruptive factor for sustainable growth and plan strategies to be chosen so that minimize risks and uncertainties relevant to achieve to its goals. Survey about performance of Iran’s economy show that moreover, low mean of performance key variables, Iran’s economy has high volatilities. The base of low performance and its volatility return to two main factors, namely inappropriate economy policies and so impulses derived external sanctions. The common mode of the factors, namely inappropriate economy policies and impulses derive in how use of oil resources. Dependence on government revenue and so foreign exchange earnings to oil revenues and its crude sale is the main problem of Iran and until a solution isn’t found for that, unsustainability in Iran’s economy will continue. The purpose of this study was to find a long-term solution to reduce dependence on oil revenues in 6th development plan or use of resistive economy strategies. Regarding to world oil outlook, use of oil in sectors such as transportation, industry especially petrochemical, household/ commercial/ agriculture consumptions and power generation instead of crude oil sale, can be resolve the problem.(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) هدف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد بستر مناسب برای حرکت اقتصاد ایران در یک مسیر رشد پایدار است. برنامه ریزی بر مبنای اقتصاد مقاومتی، ایجاب می کند با هر گونه عوامل برهم زننده رشد پایدار برخورد شود و راهبردهای برنامه بگونه ای انتخاب شود که خطرپذیری ها و نااطمینانی های تحقق اهداف آن به حداقل برسد. بررسی عملکرد اقتصاد ایران طی دهه های اخیر نشان می دهد که علاوه بر پایین بودن معدل عملکرد متغیرهای کلیدی، اقتصاد ایران از نوسانات بالایی نیز برخوردار است. ریشه عملکرد پایین و نوسانی بودن آن به دو عامل اصلی یعنی سیاست های اقتصادی نامناسب و همچنین تکانه های ناشی از تحریم های خارجی برمی گردد. وجه مشترک این دو عامل یعنی سیاست های اقتصادی نامناسب و تحریم ها، ریشه در چگونگی استفاده از منابع نفتی دارد. وابستگی درآمد دولت و همچنین درآمد ارزی کشور به درآمد نفت و خام فروشی آن مشکل اصلی کشور می باشد و تا موقعی که راه حلی برای آن پیدا نشود، ناپایداری در اقتصاد ایران تداوم خواهد یافت. هدف از این مطالعه یافتن راه حلی بلندمدت جهت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در برنامه ششم توسعه با استفاده از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است. با توجه به چشم انداز جهانی نفت استفاده از نفت در بخش های حمل و نقل، صنعت به ویژه پتروشیمی، مصارف خانگی/ تجاری و کشاورزی، و تولید برق به جای فروش نفت خام، می تواند راهگشای مشکل باشد.https://www.jmsp.ir/article_8592_a51f4615565b51608dd1f8e7645184e4.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 820150220Crime Prevention Management in Iranمدیریت پیشگیری از جرم در ایران37587769FAاکبر علیوردی نیادانشیار جامعه شناسی دانشگاه مازندرانJournal Article20140806Prevention of crime is one the basic strategies in social control area. Although global experience in different policy areas of social crimes management is provided, and several theorists in the field provide theories, but in Iran, yet the lack of a comprehensive policy in this area is felt more than ever. In the years after the Glorious Islamic Revolution domination of political economical and security in the field of social harms has been caused to horrible absences of macro-social perspective in detection, management and control of social crimes in the planning, implementation and judicial fields. The present paper is an attempt to take advantage of library and documentary study while reviewing the status of social crimes and the resulting problems in the country, weaknesses and vagueness of this research will also be examined. At the end of this attempt with Utilizing a comprehensive ecological model and theoretical approaches in the field of literature and the experience of similar programs in Iran and the World, appropriate strategies and programs to identify and manage social crimes are given. (صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
پیشگیری را می توان یکی از راهبردهای اساسی در حوزه کنترل اجتماعی بر شمرد که دربردارنده مجموعه راهکارهای مستقیم و غیر مستقیم با هدف ایجاد امکانات و موقعیتهای بازدارنده از وقوع جرم و کجروی طراحی و تدوین می شود. در ایران، هنوز فقدان سیاست گذاری جامع در این عرصه بیش از پیش احساس میشود. در نوشتار حاضر کوشش شده است تا با بهرهگیری از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای، نقاط ضعف و ابهام این تحقیقات حوزه پیشگیری از جرم مورد بررسی قرار گیرد. مدیریت آسیب های اجتماعی در جامعه ایران به مراتب دشوارتر از جوامعی است که نظام ارزشی و هنجاری تفکیک شده ای دارند. زیرا ، در جوامع غیر دینی لزوما قوانین موضوعه مبتنی بر ارزش های مذهبی نیستند و لذا ناکارآمدی هنجارهای اجتماعی- از جمله قوانین-و بازیگران نقش ها به ارزش های مذهبی ارتباطی پیدا نمی کند. ولی در ایران، چون قوانین مبتنی بر ارزش های مذهبی اند و این دو از هم تفکیک نشده اند، ناکارآمدی قوانین، یک مساله ارزشی می شود. برای غلبه بر این مشکل، محققین بایستی بتوانند با بومی سازی دلالت های سیاستی نظریه های تبیین رفتارهای انحرافی، زمینه را برای مدیریت علمی پیشگیری از جرایم فراهم سازند. https://www.jmsp.ir/article_7769_21a4d0d4eef8009a1eba48887956fcd2.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 820150220Forecasting Needful Liquidity Automatic Teller Machines (ATM) With Linear Model (ARIMA) and Non Linear (Neural Networks)پیشبینی نقدینگی موردنیاز دستگاههای خودپرداز با استفاده از مدل خطی(ARIMA) و غیرخطی (شبکههای عصبی)59769314FAابراهیم عباسیدانشیار-عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا0000-0001-6156-2419فاطمه رستگارنیاکارشناسی ارشد حسابداری- مدرس موسسه آموزش عالی ساعیفهیمه ابراهیمیکارشناسی ارشد مدیریت دولتیJournal Article20141108The aim of dis study is forecasting needful liquidity automatic teller machines (ATM) With two linear model and non Linear. Providing financial resources at ATM machines, since it is important that is necessary to keep activity ATM to provide cash into applicant and security cash in machine. Results of Such analysis make it possible to can be necessary prediction for providing financial resources of ATM such as intelligent and maintain it active during peak demand hours. The statistical case of the research consisted of 7 ATMS of Economic Mehr Bank in Razavi Khorasan during the years 1386-1389. In this study, determining amount of cash taking from ATM using nonlinear method of artificial neural networks with multi-layer perception structure and error back propagation algorithm and linear method of ARIMA is examined to choose an optimal model. Demand of cash taking from date 1386/4 till 1389/7 (40 months) as training data and from the aban data of 1389 till the end of esfand 1389 is intended as Test data. The finding results indicate mastery artificial neural networks model to ARIMA model in predict needed cash of an ATM from economic mehr bank.(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
هدف این مطالعه پیشبینی نقدینگی مورد نیاز دستگاههای خودپرداز با استفاده از دو مدل خطی و غیرخطی است. تامین منابع مالی در دستگاههای خودپرداز، از این نظر اهمیت دارد که لازمه فعال نگه داشتن خودپرداز در ارائه وجه نقد به متقاضیان و تامین اسکناس در دستگاه میباشد. نتایج چنین تحلیلهایی این امکان را ارائه میدهد که بتوان پیشبینی لازم برای تامین منابع مالی خودپرداز را بصورت هوشمند انجام داده و آن را در ساعات اوج تقاضا فعال نگه داشت. نمونه آماری پژوهش شامل 7 دستگاه خودپرداز بانک مهر اقتصاد خراسان رضوی طی سالهای 1386-1389 بوده است. در این پژوهش تعیین میزان برداشت وجه نقد از دستگاه خودپرداز با استفاده از روش غیرخطی شبکههای عصبی مصنوعی با ساختار پروسپترون چند لایه و الگوریتم پسانتشار خطا و روش خطی ARIMA بررسی شده است تا مدل بهینه انتخاب شود. تقاضای برداشت وجه نقد از تاریخ 4/1386 تا 7/1389 (40 ماه) به عنوان دادههای آموزش و از دادههای آبان 1389 تا پایان 1389 به عنوان داده های آزمایشی در نظر گرفته شده است. نتایج به دست آمده نشان دهنده برتری مدل شبکههای عصبی مصنوعی نسبت به مدل ARIMA در پیشبینی وجه نقد مورد نیاز دستگاه خودپرداز بانک مهر اقتصاد می باشد.https://www.jmsp.ir/article_9314_d2cc37a9c0a0f6f4b10e4f64a0f54e5a.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 820150220The Symmetric and asymmetric effects of oil shocks on the agricultural and industry value addedاثرات مقایسه ای متقارن و نامتقارن شوکهای نفتی بر ارزشافزوده بخشهای کشاورزی و صنعت77928936FAزهرا وحیدیکارشناس ارشد مهندسی سیستم های اقتصادی و اجتماعیوحید شقاقی شهریعضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی0000-0002-3578-5229فرهاد پهلوان زادهکارشناس حوزه اجتماعی و اقتصادی0000-0003-4641-9774Journal Article20141231Oil is one of the most important sources of income for oil-exporting countries and the main raw material in the production process.Oil price shocks can cause instability in macroeconomic variables, such as value-added agriculture and industry in the Iran that is part of the Petroleum Exporting Countries. This research examines the effects of symmetric and asymmetric oil shocks on the value added agriculture as the part that is mostly governed by the private sector, and Value added of industry as the part that is mostly governed by the Government sector. In this regard, the first oil shocks by nonlinear GARCH model extracted then use the VECM to examine the effects of positive and negative shocks on the value added of the agriculture and industry sectors to be paid. The results shows that the effects of oil shocks on the agricultural and industry value added have an asymmetric effects and industry value added is more than agriculture value added effected by positive oil shocks.(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
نفت یکی از مهمترین منابع درآمدی برای کشورهای صادرکننده نفت و همچنین ماده خام اصلی در فرایند تولید میباشد. شوکهای قیمتی نفت میتواند موجب بیثباتی در متغیرهای کلان اقتصادی ازجمله ارزشافزوده بخشهای کشاورزی و صنعت در کشور ایران که جزء کشورهای صادرکننده نفت است، گردد. این تحقیق به بررسی اثرات متقارن و نامتقارن شوکهای نفتی بر ارزش افزوده بخش کشاورزی بهعنوان بخشی که بیشتر توسط بخش خصوصی اداره میشود، و ارزشافزوده بخش صنعت بهعنوان بخشی که بیشتر توسط دولت اداره میگردد، میپردازد. دراین راستا ابتدا شوکهای نفتی توسط مدل غیرخطی گارچ استخراج شده، سپس با استفاده از مدل تصحیح خطایِ برداری به بررسی اثر شوکهای مثبت و منفی بر ارزش افزوده هر یک از بخشهای کشاورزی و صنعت پرداخته میشود. نتایج حاصل از آزمونها و برآورد الگوها نشان میدهد که اثر شوکهای نفتی بر ارزشافزوده هر یک از بخشهای کشاورزی و صنعت دارای عدم تقارن بوده و همچنین ارزشافزوده بخش صنعت بیشتر از ارزشافزوده بخش کشاورزی از شوکهای مثبت نفتی متأثر است.https://www.jmsp.ir/article_8936_c1e44cb9eec1646cb3be6b99f471ac8a.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 820150220Impacts of Monetary and Fiscal Policies on Value Added of Industrial Sector in Iran in Line with the General Policies of the Industrial Sectorتأثیر سیاستهای پولی و مالی بر ارزش افزوده بخش صنعت در ایران در راستای سیاستهای کلی بخش صنعت931108467FAکیومرث شهبازیدانشیار اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه ارومیهالهام کریم زادهکارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه ارومیهJournal Article20141125Increasing the share of industry in GDP and increasing the value added of industry are the important objectives of the general policies in the industrial sector. Fiscal and monetary policies are the major economic policies, and they play a significant role in economic growth and development. Given the importance of the industrial sector of the Iranian economy and the importance of adopting appropriate fiscal and monetary policies, this research investigates the impact of these policies on value added of industrial sector in Iran. To this end, we used the annual data over the period 1979-2010 and autoregressive distributed lag (ARDL) model. The results show that the impact of monetary and fiscal policies on value added of industrial sector is positive and statistically significant in the short-run. In the long-run, monetary policy has a negative and significant effect on value added of industrial sector. In contrast, the impact of tax revenues as an alternative variable of fiscal policy on value added of industry is positive and significant, which can indicate that the tax revenues have been influenced by the activities of the industry. Moreover, government expenditures has no significant effect on value added of industrial sector in the long-run, indicating that the government expenditures has not been complementary to the investments of industrial sector and had no significant effect on industry value added because of the existence of the crowding out effects and different forms of government expenditure financing.(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
افزایش سهم بخش صنعت در تولید داخلی و افزایش ارزش افزوده بخش صنعت از اهداف اصلی سیاستهای کلی نظام در بخش صنعت است. سیاستهای پولی و مالی از مهمترین سیاستهای کلان اقتصادی کشورها بوده و در رشد و توسعه اقتصادی نقش بسزایی ایفا میکنند. با توجه به اهمیت بخش صنعت در اقتصاد ایران و اهمیت اتخاذ سیاستهای پولی و مالی مناسب، این مطالعه تأثیر کوتاهمدت و بلندمدت سیاستهای مذکور را بر ارزش افزوده بخش صنعت مورد توجه قرار میدهد. بدین منظور از دادههای سالانه دوره 1389-1358 و مدل خودرگرسیون برداری با وقفههای توزیعی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که تأثیر سیاستهای پولی و مالی بر ارزش افزوده بخش صنعت در کوتاه مدت مثبت و از لحاظ آماری معنیدار است. سیاستهای پولی در بلندمدت، تأثیر منفی و معنیداری بر ارزش افزوده صنعت دارند. در مقابل، تأثیر درآمدهای مالیاتی به عنوان متغیر جایگزین سیاستهای مالی بر ارزش افزوده بخش صنعت مثبت و معنی دار است که میتواند گویای تأثیرپذیری مالیاتها از رشد فعالیتهای بخش صنعت باشد. به علاوه، مخارج دولت در بلندمدت بر ارزشافزوده بخش صنعت تأثیر معنیداری ندارد که بیانگر این است که مخارج دولت مکمل سرمایهگذاریهای بخش صنعت نبوده است و به دلیل وجود اثر جایگزینی و نحوه تأمین مالی مخارج در رشد ارزشافزوده بخش صنعت تأثیر معنیداری نداشته است.https://www.jmsp.ir/article_8467_f64b84263d66481d0c53fea13e1df369.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 820150220Projection of the Strategic planning of Iran rural tourism developmentتدوین برنامه راهبردی توسعه گردشگری روستایی ایران1111357946FAعلی حاجی نژاددانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه سیستان و بلوچستانابوذر پایداردکترا جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، مدرس دانشگاه سیستان وبلوچستانفاطمه باقریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه تهرانناصر عبدیدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20141111Today, tourism has become one of the most important economic sectors in many countries and governments have used various policies to develop tourism and its subsectors at different scales from local to national level. In the past decades especially since 1990s, experts and planners continuously have focused on the importance of rural tourism development due to the recession of agriculture sector and problems facing to the rural societies. In this regard, Iran With the plenty of attractions in rural areas can exploit from this great potential to improve itself economic situation. Therefore, this paper pays the general situation of rural tourism in Iran, and in particular with using of the quality and quantity steps (QSPM) in SWOT technique to determine the strengths, weaknesses, opportunities and threats for rural tourism development of Iran especially for Dlfard. The method used in this research is survey and field studies method (130 samples from the tourists and residents population). This research able to present the appropriate strategies for Dalfard tourism development and because many villages in Iran are similar Dalfard in view of natural, cultural, social and economic features, we can generalize its results to others. The results indicate that the strength points of this region are over the weaknesses, so we hope to develop tourism in this region by application of the proposed approach. Favorable macro strategy proposed by this research is competitive strategy (with a total score of internal and external factors: 36/2 and 51/2). Also the result of quantity matrix is the third sub-strategy (with a score of 55/7) that focus on combining of the active participation of government to strengthen the private sector and NGOs.(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
امروزه گردشگری روستایی به یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است و دولتها سیاستهای مختلفی را به منظور توسعهی گردشگری روستایی در مقیاسهای گوناگون، از سطوح محلی تا سطح ملی بهکار گرفتهاند. در دهههای گذشته به ویژه از دههی 1990، به دلیل رکود بخش کشاورزی و مشکلات فراروی جوامع روستایی، همواره متخصصان و برنامهریزان بر اهمیت توسعهی گردشگری روستایی تأکید کردهاند. در این راستا کشور ایران با برخورداری از جاذبههای فراوان در مناطق روستایی میتواند از این پتانسیل عظیم در راستای بهبود وضع اقتصادی خود بهره برد. به همین منظور در مقاله حاضر با استفاده از انجام مراحل کیفی وکمّی(QSPM) در تکنیکSWOT به تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای موجود برای توسعه گردشگری روستایی ایران و به طور خاص در روستای دلفارد پرداخته شد. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش پیمایش و مطالعات میدانی(نمونه 130نفری از جامعه آماری گردشگران و ساکنین روستا) است. این پژوهش قادر است راهبردهای مطلوبی در جهت توسعه گردشگری منطقه دلفارد ارائه دهد و از آنجا که بسیاری از روستاها در سطح کشور از لحاظ ویژگیهای طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شباهت بسیاری با این منطقه دارند، میتوان نتایج آن را به سایر روستاهای کشور تعمیم داد. نتایج حاکی از آن است که نقاط قوت این منطقه بیش از نقاط ضعف آن بوده که با بهکارگیری راهبرد ارائه شده، میتوان به توسعه گردشگری منطقه امیدوار بود. راهبرد کلان مطلوب پیشنهادشده توسط تحقیق، راهبرد رقابتی است(با جمع امتیاز عوامل داخلی و خارجی 36/2 و 51/2). همچنین نتیجه ماتریس کمّی نیز، راهبرد فرعی سوم (با امتیاز 55/7) است که بر ترکیبی از حضور فعال دولت برای تقویت حضور بخشهای خصوصی و Ngoها تاکید دارد.https://www.jmsp.ir/article_7946_158e4c4a96534dc27d1bd0b7d5d86fa0.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 820150220Iran’s Foreign Policy Challenges along with the Contemporary Evolutions in the Geopolitical Systems of the Worldچالشهای گفتمان سیاست خارجی ایران در راستای دگرگشتهای نوپدید در سامانهی ژئوپلیتیک جهانی1371508469FAافشین متقیاستادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه خوارزمی تهرانمصیب قره بیگیدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20140505<span class="hps"><span lang="EN">Iran's foreign policy in a particular moment has a reproduction of the earlier sediments and bitter past and attempts to adopt a discourse of opposition with power centers. Most of the bitter legacies of legitimacy and fairness cannot be easily passed through, it is a few historical facts to be verified. However, over-reliance on the earlier sediments that mistrust and institutionalized reciprocity does not an appropriate approach in all the time and cannot gain the country's national interests in the field of complex global policy network. On the other hand, a foreign policy that fade or hidden behind the values and ideas of the Islamic Revolution cannot be accepted. Present global geopolitical system is a system based on a highly competitive and is based intrusion coordinates and geographical locations where detailed knowledge in order to gain hegemony in the transnational level is very important. Lived experience and history of Iran has shown that this country can recognize the profound geopolitical position and coordinates its way back to its authority as a major power and can be avoid from geopolitical challenges and the consequences of its isolation. This paper with descriptive-analytical methodology. Reviews and examines the discourses of Iran’s foreign policy and attempt to confirm the hypothesis that moderate discourse on foreign policy is one of the most profitable approaches for the country that has remarkable geopolitical weight in regional and global position.</span></span>(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
ایران در سیاستهای خارجی خود و در برههای خاص، با بازتولید رسوبات پیشین و مُردهریگهای تلخ گذشته، به ناسازواری و تقابل با کانونهای قدرت دست زده است. از حقانیّت بیشینهی این میراثهای تلخ نمیتوان به آسانی عبور کرد و انصاف در آن است که به چنین واقعیتهای تاریخی انگشت تایید گذاشته شود. با این حال، پُشتگرمی بیش از حد بر این رسوباتِ پیشین که بیاعتمادی را نهادینه میکند، رویکردی نیست که بتواند در همهی برههها، منافع ملی یک کشور را در عرصهی شبکهای و پیچیدهی ژئوپلیتیک برآورده کند. از دیگر سوی، گفتمانی که سبب کمرنگ شدن یا نهان شدنِ ارزشها و ایدههای انقلاب اسلامی شود، نیز نمیتواند پذیرفته شود. تجربهی زیسته و تاریخی ایران نشان داده است که این کشور میتواند با بازشناخت ژرف موقعیت و مختصات ژئوپلیتیکی خود، یک قدرت کلان در سطح منطقه باشد و از چالشها و انزوای ژئوپلیتیکی که پیرفت آن، هدررفتِ منابع اجتماعی- انسانی است، مصون بماند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی گفتمانهای موجود در سیاست خارجی ایران پرداخته است و میکوشد تا این فرضیه را به اثبات رساند که گفتمان میانه در سیاست خارجی، یکی از رهیافتهای سودآور است و وزن ژئوپلیتیک ایران را در سطح منطقهای و فرامنطقهای بهبود میبخشد.https://www.jmsp.ir/article_8469_cb2ea3a0732b1ab2aa19b185a223a720.pdf