پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254472720191122Wages and Productivity in Iran’s Manufacturing Industries With a Production Boom Strategyدستمزد و بهرهوری در صنایع تولیدی ایران با راهبرد رونق تولید3263456882410.32598/JMSP.7.3.1FAمحمدعلی فیضپوراستادیار و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.0000-0002-5707-7346علی شمس اسفندآبادیدانشجوی کارشناسیارشد علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.0000-0001-9018-1957Journal Article20161218In the economic literature, wage deviation from labor productivity causes economic inefficiency. However, evidence in Iran’s economy indicates a lack of coordination between wage changes and labor productivity, and the gap between the two variables has increased over time. Accordingly, the present study has two main approaches: first, study of the relationship between wages and labor productivity in the manufacturing industries of Iran’s provinces during the years 1392-1383 and evaluation of the impact of wage productivity (based on classical theories); second, examining the effectiveness of wage productivity (based on efficiency wage theories). Using the combined data and the generalized least squares method, the results show that both classical and wage theories are correct. In other words, while wages have a positive and significant effect on labor productivity, they also are affected by it. However, its impact factor is far greater than its susceptibility factor. Therefore, from the policy point of view, the results show the necessity of paying attention to wages in order to increase labor productivity in the manufacturing industries of Iran’s provinces.<br /><strong>JEL Classification:</strong> C52، E24، J24، R11بر اساس ادبیات اقتصادی، انحراف دستمزد از بهرهوری نیروی کار عدم کارایی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. با وجود این، شواهد موجود در اقتصاد ایران حاکی از عدم هماهنگی تغییرات دستمزد و بهرهوری نیروی کار بوده و با گذشت زمان، شکاف بین این دو متغیر افزایش یافته است. بر این اساس، مسئله اساسی مطالعه حاضر بررسی ارتباط دستمزد و بهرهوری نیروی کار در صنایع تولیدی استانهای ایران طی سالهای 1392-1383 بوده و سنجش تأثیر بهرهوری بر دستمزد (بر اساس نظریات کلاسیکها) و سپس، بررسی تأثیرپذیری بهرهوری از دستمزد (بر اساس نظریات دستمزد کارایی) دو رویکرد مورد نظر این مطالعه است. با استفاده از دادههای تلفیقی و روش حداقل مربعات تعمیمیافته عملی، نتایج نشاندهنده صحت هر دو نظریه کلاسیکها و دستمزد کارایی است. به عبارت دیگر، دستمزد به صورت مثبت و معنیداری از بهرهوری نیروی کار تأثیر میپذیرد و بر آن تأثیر میگذارد. با وجود این، ضریب تأثیرگذاری آن به مراتب بیش از ضریب تأثیرپذیری آن بوده و بنابراین، از دیدگاه سیاستگذاری، نتایج مبین لزوم توجه به دستمزد به منظور افزایش بهرهوری نیروی کار در صنایع تولیدی استانهای ایران است.<br /><strong>طبقهبندی:</strong> C52، E24، J24، R11https://www.jmsp.ir/article_68824_5e8608a2fa56409833825dd4e107f2ce.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254472720191122Evaluating the Future of Employment and Unemployment, With an Approach to General Policies of Employmentآیندهپژوهی اشتغال و بیکاری با رویکرد سیاستهای کلی اشتغال3463716729010.32598/JMSP.7.3.2FAحسن دلیریاستادیار اقتصاد، گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.Journal Article20171125Considering the importance of unemployment in the context of resistive economics, the present study has tried to predict the future of this influential variable for Golestan Province using future research method. For this purpose, the present study was designed to simulate 11 scenarios for demand and 3 scenarios for labor supply, and a total of 33 different scenarios for unemployment and employment rates for women and men in the province. Finally, according to the experts, the probability of the scenarios was assessed and the most probable scenario for unemployment rate in Golestan province was identified. According to the results of the study, in 2027 the unemployment rate would be 19.4% for men and 25.9% for women, and unemployment rate of the province would be 20.5%. On the other hand, Golestan province must create 7965 net annual jobs in order to remain in its current state of unemployment (2015 unemployment rate) in the period 2018-2027. Therefore, to overcome this challenge and turn it into an opportunity for growth and development, it is essential that provincial planners design a targeted structure for the province’s labor market management.با توجه به اهمیت مسئله بیکاری، در چارچوب اقتصاد مقاومتی، مطالعه حاضر تلاش کرده است تا آینده این متغیر تأثیرگذار را برای استان گلستان، با استفاده از روش آیندهپژوهی پیشبینی کند. برای این منظور، در پژوهش حاضر 11 آینده ممکن برای تقاضا و سه آینده ممکن برای عرضه نیروی کار طراحی و مجموعاً 33 آینده مختلف برای نرخ بیکاری و اشتغال زنان و مردان استان، شبیهسازی شد. درنهایت با توجه به نظر خبرگان احتمال وقوع هریک از حالات ارزیابی و بر اساس آن محتملترین سناریو برای نرخ بیکاری استان گلستان شناسایی شد. با توجه به نتایج پژوهش، در سال 1405 نرخ بیکاری مردان، 19/4 درصد، زنان 25/9 و نرخ بیکاری استان برابر با 20/5 درصد خواهد بود. از سوی دیگر استان گلستان برای آنکه در وضعیت کنونی نرخ بیکاری خود (نرخ بیکاری سال 1394) ثابت باقی بماند، باید در دوره 1405-1396 به صورت متوسط سالانه 7965 شغل خالص ایجاد کند. بنابراین نیاز است برای برونرفت از این چالش و تبدیل آن به فرصتی برای رشد و توسعه، برنامهریزان استانی ساختاری هدفمند برای مدیریت بازارکار استان طراحی کنند.https://www.jmsp.ir/article_67290_89e41919b8cee8623d7e865ced9c5299.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254472720191122Study the Factors and Policies Affecting Labor Employmentبررسی عوامل و سیاستهای مؤثر بر اشتغال نیروی کار3723956942410.32598/JMSP.7.3.3FAفرزانه خلیلیاستادیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.0000-0002-6125-2231Journal Article20171123Considering the issue of unemployment and recession in recent years, the year 2017 was named "Resistance Economy, Production-Employment" by the Supreme Leader. Therefore, employment is one of the key indicators of resistance economy. In this regard, evaluating labor employment patterns, in order to identify the factors affecting it, is the most vital challenge for the implementation of the resistance economy. This research first presents general concepts and examines the theoretical foundations and literature of the factors affecting the resistance economy index (labor employment) and then by referring to variables such as minimum wage (policy-making variable), real GDP, real oil revenues, capital stock, foreign direct investment, and degree of business openness, attempts to explain the resistance economy index. The model estimation has been carried out by Autoregressive Distributed Lag (ARDL) method, and the Vector Autoregressive (VAR) model has been used to investigate the shocks for annual data of 1980-2015. The results showed that in the short run, GDP, capital stock, oil revenues, foreign direct investment and trade openness have a positive effect on the resistance economy index. However, the minimum wage with a lag period has a negative and significant effect on the index, which also holds true for the long term. Finally, it has been shown that the adverse effects of some shocks on resilience economy index will remain for many years to come.<br /><strong>JJEL Classification:</strong> C22, E24, J21, J24, J54, M51با توجه به معضل بیکاری و رکود در سالهای اخیر، سال 1396 توسط مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال» نامگذاری شده است. بنابراین از جمله مهمترین شاخصهای منتخب اقتصاد مقاومتی، اشتغال عنوان شده است. در این راستا برآورد الگوهای اشتغال نیروی کار، به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر آن به عنوان مهمترین چالش عملیشدن اقتصاد مقاومتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این پژوهش پس از ارائه کلیات و بررسی مبانی نظری و ادبیات پژوهش در رابطه با عوامل مؤثر بر شاخص اقتصاد مقاومتی (اشتغال نیروی کار)، از متغیرهای میزان حداقل دستمزد (متغیر سیاستگذاری)، تولید ناخالص داخلی حقیقی، درآمدهای نفتی واقعی، موجودی سرمایه، سرمایهگذاری مستقیم خارجی و درجه بازبودن تجاری به عنوان متغیرهای توضیحدهنده شاخص اقتصاد مقاومتی استفاده شده است. برآورد مدل به کمک روش خودتوضیح با وقفههای گسترده (ARDL) انجام شده است و همچنین جهت بررسی شوکها از الگوی خودتوضیح برداری (VAR) برای دادههای سالانه 1394-1359 استفاده شده است. نتایج نشان دادند که درکوتاهمدت، تولید ناخالص داخلی، موجودی سرمایه، درآمد حاصل از فروش نفت، سرمایهگذاری مستقیم خارجی و بازبودن تجاری اثر مثبت بر شاخص اقتصاد مقاومتی دارند. اما حداقل دستمزد با یک دوره تأخیر اثر منفی و معناداری بر روی این شاخص دارد که نتایج فوق برای بلندمدت نیز صدق میکند. درنهایت نشان داده شده است که اثر برخی شوکهای وارده بر شاخص اقتصاد مقاومتی تا سالیان طولانی باقی خواهد ماند.<br /><strong>طبقهبندی:</strong> C22, E24, J21, J24, J54, M51https://www.jmsp.ir/article_69424_f51d013988fda1ba18d76cd576051f58.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254472720191122The Relationship Between Financial Development and International Trade in Countries Selected for Outlook 1404ارتباط توسعه مالی و تجارت بینالملل در کشورهای منتخب چشمانداز 14043964097333510.32598/JMSP.7.3.4FAمجتبی عباسیاناستادیار اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایران.علی سردارشهرکیاستادیار اقتصاد کشاورزی،گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. 0000-0002-3232-5999محمود هاشمی تباراستادیار اقتصاد کشاورزی،گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. Journal Article20171031The impact of financial development on economic growth is one of the major economic subjects that has generated much debate and controversy. Some economists believe that financial development through increased levels of savings and investment can provide a good basis for economic growth. Some other emphasize the transfer of financial development to economic growth through its effects on resource allocation and capital efficiency. In this study, considering the significance of financial sector and its role in economic functions such as international trade and considering the fact that the literature on the relationship between financial development and international trade has expanded in recent years and has attracted the attention of researchers, the relationship between financial development and international trade has been investigated using the GMM Dynamic Panel Method for 16 countries in the Middle East. Fitting results from 1980 to 2016 indicate that financial development has had a positive impact on international trade. The ratio of bank credit to private sector to GDP, the ratio of liquidity to GDP, the ratio of money supply to GDP , and the ratio of domestic investment to GDP have a positive and significant relationship with international trade.<br /><strong>JEL Classification:</strong> G3، G4، C5، F1تأثیرگذاری توسعه مالی بر رشد اقتصادی یکی از مهمترین کانالهای موجود در موضوعات اقتصادی است که بحثها و جنجالهای زیادی را به خود اختصاص داده است. برخی از اقتصاددانان معتقدند که توسعه مالی از طریق افزایش سطح پسانداز و افزایش سطح سرمایهگذاری میتواند زمینه مناسب رشد اقتصادی را فراهم کند و گروهی نیز، به انتقال توسعه مالی بر رشد اقتصادی از طریق تأثیرات آن بر تخصیص منابع و کارایی سرمایه تأکید دارند. در این پژوهش، با توجه به اهمیت بخش مالی و نقش آن در عملکردهای اقتصادی و از جمله تجارت بینالملل و با توجه به این موضوع که ادبیات مربوط به ارتباط توسعه مالی و تجارت بینالملل در سالهای اخیر گسترش یافته و مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است، ارتباط توسعه مالی و تجارت بینالملل با استفاده از روش پانل پویای GMM برای 16 کشور منطقه خاورمیانه بررسی شده است. نتایج برازش در دوره 1980 تا 2016 حاکی از تأثیر مثبت توسعه مالی بر تجارت بینالملل است. شاخص نسبت اعتبارات بانکی به بخش خصوصی به تولید ناخالص داخلی، شاخص نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی، نسبت عرضه پول به تولید ناخالص داخلی و نسبت سرمایهگذاری داخلی به تولید ناخالص داخلی دارای ارتباط مثبت و معنیداری با تجارت بینالملل هستند. <br /><strong>طبقهبندی :</strong> G3، G4، C5، F1https://www.jmsp.ir/article_73335_d7ff74f83004d7df1ec0d1714129a299.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254472720191122Policymaking and Water Crisis in Iranسیاستگذاری و بحران آب در ایران4104357929010.32598/JMSP.7.3.5FAروح الله اسلامیاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.0000-0001-7429-6105احمد رحیمیدانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20180903The water crisis in Iran for nearly two decades has become an important concern for people and politicians and has always been raised in the media. Locating in dry and semi-arid belt and low rainfall, there are few water resources in Iran. Resource management should offset water scarcity through a variety of methods, due to population growth and agricultural and industrial development . The government has the most important role in this regard, which needs to have a good policy for water management. However, at the present moment water crisis is not considered as a priority for policymakers, and the lack of a well-structured program, as well as poor performance of the authorities has worsened the country’s water resources. Various institutions are involved in water resources management, which are generally divided into policy and executive institutions. Water resources policymakers have not yet come up with coherent and clear policies for understanding the water crisis and for a genuine crisis resolution. In the area of executive bodies, every water-related entity, regardless of the water crisis and the consequences of implementing sectoral policies on water resources, is trying to meet its organizational goals. The lack of expertise and coherent policies in the face of the water crisis and the implementation of sectoral policies without sufficient attention to water scarcity have put the country’s development policies on the water resources and the challenges of the water crisis are constantly increasing. The main question of the article is what is the policy of water in Iran since 2001? Based on this question, our hypothesis is that the water crisis is not well positioned in macroeconomic policy, leading to a lack of clear and comprehensive planning for the crisis and that existing programs are partly due to lack of coordination between institutions and agencies. The water crisis has not finally come to end. بحران آب در کشور ما ایران، نزدیک دو دهه است که تبدیل به مسئلهای مهم برای مردم و سیاستمداران کشور شده است و در چند سال اخیر یکی از موضوعاتی است که همیشه در رسانهها مطرح شده است. ایران به دلیل قرارگیری در کمربند خشک و نیمهخشک، منابع آبی کم و نزولات جوّی کمی دارد. این مسئله کمی آب با توجه به رشد جمعیت و توسعه کشاورزی، شرب و صنعت باید با مدیریت منابع آب و با استفاده روشهای متنوع جبران شود. دولت در قبال این موضوع مهمترین نقش را در ایران دارد که باید سیاستگذاری مناسبی در جهت مدیریت آب انجام دهد. ولی در حال حاضر به بحران آب به عنوان یکی از اولویتهای اصلی کشور توجه کافی نمیشود و نبود برنامه مدون و کارکردِ بخشی سازمانهای مختلف در زمینه آب باعث بدترشدن وضعیت منابع آبی کشور شده است. از منظری نهادگرایانه، نهادهای مختلفی در مدیریت منابع آب دخیل هستند که به صورت کلی به نهادهای سیاستگذار و اجرایی تقسیم میشوند. نهادهای سیاستگذار در زمینه منابع آب در کشور ما هنوز نتوانستهاند به سیاستهای منسجم و مشخص در زمینه درک بحران آب و چارهجویی اصولی بحران دست یابند. در بخش نهادهای اجرایی نیز هر نهاد مرتبط با آب در کشور بدون توجه به بحران آب و تبعات اجرای سیاستهای بخشی بر منابع آب، سعی در تأمین آب بیشتر در راستای اهداف سازمانی دارد. نبود سیاستهای منسجم و کارشناسی برای مواجهه با بحران آب و اجرای سیاستهای بخشی بدون توجه کافی به کمبود منابع آب باعث شده که سیاستهای توسعهای کشور بر منابع آب فشار زیادی وارد کرده و چالشهای بحران آب هر روز بیشتر شوند. سؤال اصلی مقاله عبارت است از اینکه سیاستگذاری آب در ایران از سال 1380 به بعد چگونه بوده است؟ بر اساس این سؤال فرضیه ما این است که بحران آب در سیاستگذاری کلان کشور جایگاه مناسبی نداشته و این امر باعث عدم برنامهریزی مشخص و جامعنگر برای مواجهه با بحران شده است و برنامههای موجود نیز به علت بخشیبودن و عدم هماهنگی نهادها و سازمانهای متولی امر آب به سرانجام مناسبی نرسیده است.https://www.jmsp.ir/article_79290_cf646cc2bb094088b890778a2ff986ef.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254472720191122Measuring and Manufacturing Variables Affecting Business Intelligence in Advertising Companies to Realize Macro Science and Technology Policiesسنجش متغیرهای مؤثر بر هوش تجاری در شرکتهای تبلیغاتی در راستای تحقق سیاستهای کلی علم و فناوری4364537396010.32598/JMSP.7.3.6FAرضا احتشام راثیعضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.5097 -0000-0003-3853َشیوا زمانیکارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20180307This paper tries to study the effects of business intelligence in advertising industry based on Decision Making Trial and Evaluation Laboratory (DEMATEL) method. The statistical population of this research consists of 20 professional experts who are working in the famous advertising companies in Tehran City. The selection criteria and common features of the subjects were based on their awareness and superiority, knowing well the marketing and advertising industry, and the management modules of the research system or DEMATEL method. Also, the main implement of data collection for this research were the questionnaires which designed based on different goals and distributed to the statistical community after obtaining their responses, and analysis of each factor of this research examined by DEMATEL method. Also, in this study, the questionnaires were the main data gathering tools, which designed for different purposes. After obtaining the experts approval, the questionnaires distributed among the statistical population and in this process, exploratory factor analysis and DEMATEL method were used. Finally, the results led to the identification of four main dimensions including adaptation to business needs and objectives, technical functionality of the business intelligence system, flexibility, and the ability to integrate the experiences and needs mentioned in Code 13 indices; then their final weight were calculated. According to the findings of this study, the “most influential indicator” in the implementation of general science and technology policies is to adapt to business needs and goals and to integrate experiences and needs. On the other hand, it is the “most influential factor”, in compare with other factors, in the implementation of general science and technology policies. It should be noted that this research is an exploratory study in terms of purpose and survey approach. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر بر هوش تجاری در صنعت بازاریابی و تبلیغات بر مبنای روش دیمتل انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، تیمی 20نفره از خبرگان شرکتهای تبلیغاتی فعال در تهران است که بر اساس روش قضاوتی انتخاب شدهاند. ویژگی مشترک افراد مشمول در تیم خبرگان، آگاهی و اشراف آنها نسبت به صنعت بازاریابی و تبلیغات، مباحث مدیریتی و سیستمی پژوهش بود. همچنین، ابزار اصلی جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامههایی بود که بنا به اهداف مختلف طراحی شده و بعد از اخذ تأییدیه خبرگان، در میان جامعه آماری توزیع شد و در این فرایند، آنالیزهای تحلیل عاملی اکتشافی و تکنیک دیمتل مورد استفاده واقع شد. سرانجام، نتایج پژوهش منجر به شناسایی چهار بُعد اصلی، تطابق با نیازها و اهداف کسبوکار، کارکرد فنی سیستم هوش تجاری، انعطافپذیری و توانایی یکپارچهسازی و ادغام تجارب و نیازها و 13 شاخص شد و وزن نهایی و کلی آنها مورد محاسبه قرار گرفت. بر اساس یافتههای این تحقیق، «تأثیرگذارترین شاخص» در راستای تحقق سیاستهای کلی علم و فناوری تطابق با نیازها و اهداف کسبوکار و توانایی یکپارچهسازی و «تأثیرپذیرترین عامل» نسبت به سایر عوامل در تحقق سیاستهای کلی علم و فناوری، ادغام تجارب و نیازهاست. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ رویکرد، پیمایشی و از نوع مطالعات، اکتشافی است.https://www.jmsp.ir/article_73960_45ed19bf99a9f65eb2bbeb8c26c1a061.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254472720191122Examining Dimensions and Components of the National Identity Index in the Evolutionary Documents of Education in Iranواکاوی ابعاد و مؤلفههای شاخصه هویت ملی در اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران4544717712910.32598/JMSP.7.3.7FAجواد آقامحمدیدکتری مدیریت آموزشی، دانشکده رواننشاسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. ایران.سودابه اسدیکارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.Journal Article20180530The purpose of this study was to analyze the National Identity Index, its dimensions and its components in Iranian educational development documents. The research method was a descriptive content analysis. The statistical population included the evolutionary documents (theoretical fundamentals of fundamental change, national curriculum, and fundamental reform document of the Islamic Republic of Iran), with a total of 507 pages without introduction, minutes of meetings, and resources, all of which were statistically sampled by census method (a complete set) were selected and reviewed. Descriptive statistics and Shannon entropy three-step formula were used to measure the payment and analyze the questions. To extract the dimensions and components of the national identity, we referred to the Secretariat of the Supreme Council of Cultural Revolution (Working Group on the Development of Cultural Indicators) approved in 2011. A team of experts obtained the validity of the checklist and its reliability was determined by the Scott method (93/5), which is known as the consensus method and agreement of the experts. The findings of the study showed that in the educational development documents, 361 cases referred to the six dimensions of the national identity index among which the most attention was paid to culture and cultural heritage with 112 and the least to territorial dimension with 11. The most important result of this study was that the developmental documents of education did not pay attention to the dimensions of the national identity index in a balanced way.هدف پژوهش حاضر واکاوی شاخصه هویت ملی، ابعاد و مؤلفههای آن در اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران بوده است. روش تحقیق در محدوده روشهای توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری شامل اسناد تحولی (مبانی نظری تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، "جمعاً 507 صفحه بدون مقدمه")، صورتجلسات و منابع بودند که تمامی آنها به عنوان نمونه آماری به روش سرشماری (کامل شماری) انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت سنجش میزان پرداخت و تحلیل سؤالات، از آمار توصیفی و فرمول سهمرحلهای آنتروپی شانون استفاده شد. جهت استخراج ابعاد و مؤلفههای هویت ملی، به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (کارگروه تدوین شاخصهای فرهنگی مصوب 1389) مراجعه شد. روایی سیاهه وارسی یا همان چکلیست توسط جمعی از خبرگان و پایایی آن با استفاده از روش اسکات (5/93) که به روش توافق بین صاحبنظران مشهور است به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که در اسناد تحولی آموزش و پرورش جمعاً 361 مورد به ابعاد ششگانه شاخصه هویت ملی اشاره شده بود که در این بین به بُعد فرهنگ و میراث فرهنگی با 112 مورد بیشترین توجه و به بُعد سرزمینی با 11 مورد کمترین توجه شده بود. مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این بود که در اسناد تحولی آموزش و پرورش به صورت متوازن به ابعاد شاخصه هویت ملی توجه نشده است. https://www.jmsp.ir/article_77129_ed2fe77984ce3628e860425254044109.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-254472720191122Investigating and Evaluating the Performance of Various NGOs in Iranبررسی و ارزیابی عملکرد انواع سازمانهای مردمنهاد در ایران4724997334410.32598/JMSP.7.3.8FAمینا کرمیکارشناسیارشد رشته مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز، شیراز، ایران.محمد علی سوخکیاندکتری مدیریت صنعتی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز.پیام فرهادیدکتری مدیریت صنعتی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی زند شیراز.Journal Article20180622Today, the expansion of popular organizations in the world is one of the effective approaches to solving social, cultural, environmental and sometimes political and economic problems. Some governments are trying to deal with these non-governmental organizations with an interactive approach to solve the regional crisis and supports them nationally. This research first explains the organizations and their role in solving problems and then evaluating their performance in the city of Shiraz. The statistical population of this study was all 425 units of non-governmental organizations in Shiraz. Of them, 25 units were collaborating with this research directly. Firstly, these organizations were ranked by identifying the evaluation indices of NGOs using hierarchical analysis technique and expert opinion as well as data envelopment analysis method. Then, according to the purpose of this study, which is to present a new strategy for evaluation and ranking, a new formulation of RPN will be rated by NGOs. The final formula proposed in this study is called NRPN. In the end, it seems that the ranking results of the both NRPN and DEA techniques are close together and the NRPN method can be used to rank and evaluate performance.امروزه گسترش سازمانهای مردمنهاد در جهان به یکی از رویکردهای مؤثر در جهت حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی، زیستمحیطی و گاهی سیاسی و اقتصادی منجر میشود و برخی از دولتها در تلاشاند که با رویکردی تعاملی با این نهادهای غیردولتی برخورد کنند و در جهت حل بحران منطقهای و ملی از آنان مدد جویند. این پژوهش ابتدا به تعریف سازمانهای مردمنهاد و نقش و تأثیر آنها در حل مشکلات و سپس به ارزیابی عملکرد آنها در شهر شیراز میپردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه سازمانهای مردمنهاد در شهر شیراز تشکیل میدهند که تعداد آنها 425 واحد گزارش شده است. در این میان تعداد 25 واحد در انجام تحقیق حاضر همکاری کردند. در ابتدا با شناسایی شاخصهای ارزیابی سازمانهای مردمنهاد با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی و نظر خبرگان و همچنین استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها، به رتبهبندی این سازمانها پرداخته شد. در ادامه نیز با توجه به هدف این پژوهش که ارائه راهکاری جدید جهت ارزیابی و رتبهبندی است، با بیان فرمولی جدید از RPN سازمانهای مردمنهاد رتبهبندی میشود. فرمول نهایی پیشنهادی در این پژوهش NRPN نامگذاری شده است. در پایان به نظر میرسد که نتایج رتبهبندی حاصل از هر دو تکنیک NRPN و DEA به هم نزدیک است و میتوان از روش NRPN جهت رتبهبندی و ارزیابی عملکرد استفاده کرد.https://www.jmsp.ir/article_73344_6f1734ee9ae19c42738f1b51349586de.pdf