پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 620140901A Strategic Conhrol Model For The Iranian Vision Documenhsطراحی مدل کنترل استراتژیک تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران1247360FAعبدالقادر تکه ئیمدرس و عضو هیئت علمی دانشگاهغلامرضا معمارزادهمدرس وعضو هیئت علمی دانشگاه0000-0002-0606-5038رضا نجف بیگیمدرس و عضو هیئت علمی دانشگاهJournal Article20131028Abstract Strategic control is the last step in strategic management and its kind of organization control that it for improvement management. The aimof this research that is recognized that which kind of control for goal realization vission documents 20 years old IRI more important and more influency? Strategic control is the last step in strategic management and it is kind of organization control that it is for improvement management. The purpose this research that is recognized that which kind of control for goal realization vision documents 20 years old IRI more important and more influence? Variable and vision document purpose as a dependent variable and vision document goal as a dependent variable that the numbers of 65 subjects and in the 6 subject from among experts. Participants are selected to tall 20 persons from among experts and management professor. In this research has used a Delphi Way. Data gathers by library studies and questionnaires٫ researcher and participants. The finds has shown that Human Oriented control is very important for the 6 strategic goals of the vision documents 20 years old of the Islamic Republic of Iran ٫ and the four strategic controls as a cluster independent variable has effective %75 on the six strategic purposes as a cluster (independent variable) ٫ on the basic of finds in this study.<em>(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) </em>
<em>کنترل استراتژیک، آخرین گام در فرآیند مدیریت استراتژیک است و یک نوع کنترل سازمانی است که بهمنظور بهبود مدیریت انجام میشود. هدف از این پژوهش شناسایی اینکه، کدامیک از انواع کنترلها، در تحقق اهداف سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران. وزن، اهمیت و تأثیر بیشتری دارد؟ روش تحقیق پیمایشی و </em><em>بر این اساس، از میان خبرگان و مدیران راهبردی و همچنین از صاحبنظران دانشگاهی و اساتید علم مدیریت مجموعا ًبه تعداد20 نفر بهعنوان جامعه تحقیق انتخاب شدند. با توجه به ویژگیها و شکل جامعه آماری، روش دلفی بکار گرفته شد و دادههای مورد نیاز با استفاده از مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته، جمعآوری شدهاند. </em><em>نتایج نشان داد که کنترل راهبردی انسانگرا برای کنترل اهداف استراتژیک سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران؛ اهمیت و وزن بیشتری دارد و همچنین کنترلهای استراتژیک بهعنوان متغیر مستقل (یک خوشه) به میزان 75 درصد بر تحقق اهداف استراتژیک بهعنوان متغیر وابسته (خوشه دیگر) مؤثر هستند. </em>https://www.jmsp.ir/article_7360_cf780489c73136fe85397e3da5f5b62f.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 620140901review the factors affecting financial development on OIC countriesبررسی عوامل موثر بر توسعه مالی در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی25377361FAحسین محمدیدانشگاه فردوسی مشهدمحمدمهدی اعلاییکارشناس ارشد مدیریت بازرگانیالهام اصغر نژاددانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20131012Experience the world economy in recent decades has shown that countries with greater economic openness and a more developed financial markets have experienced rapid economic growth .without having an efficient financial sector to economic growth cannot be achieved. The effects of trade openness on financial development and a number of other explanatory variables in the 36 -nation OIC during the period 2010-1980 are examined. Using private credit and bank credit index as the dependent variable and fixed effects model is estimated within the pool system. The results show that trade openness plays a crucial role in determining the level of financial development of the private sector .Using private credit and bank credit index as the dependent variable and fixed effects model is estimated within the pool system. The results show that trade openness plays a crucial role in determining the level of financial development of the private sector.<em>(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) </em>
<em>تجربه چند دهه اخیر اقتصادجهانی نشان داده است کشورهایی که از درجه باز بودن اقتصادی بیشتر و بازارهای مالی توسعه یافتهتری برخوردارند، رشد اقتصادی سریعتری را تجربه کردهاند. نگرش ساده به بازارهای مالی، سبب شده است که برخی افراد آن را تنها بهعنوان عامل برد یا باخت ناشی از نوسان قیمت داراییهای مالی تصور کنند، در حالی که تأثیر ساختار مالی بر ساختار اقتصادی آنچنان مهم است که امروزه اعتقاد بر این است که بدون داشتن یک بخش مالی کارا نمیتوان به رشد اقتصادی دست یافت. این مقاله اثرات باز بودن تجارت و یکسری متغیرهای توضیحی دیگر را بر توسعه مالی در 36 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی طی دوره زمانی 2010-1980 مورد بررسی قرار میدهد. با استفاده از شاخصهای اعتبار خصوصی و اعتبار بانکی بهعنوان متغیر وابسته، مدلها در چارچوب سیستم</em><em> pool </em><em>و روش اثرات ثابت برآورد شده است. نتایج نشان میدهد که باز بودن تجارت نقش حیاتی در تعیین سطح توسعه مالی بخش خصوصی دارد</em><em>.</em>https://www.jmsp.ir/article_7361_4084b58a0f837f15f5ff3727ccbcdc6e.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 620140901Adaptive comparison gap between price and marginal cost in the Iranian and selected countries’ industriesمقایسه تطبیقی شکاف میان قیمت و هزینه نهایی در صنایع کارخانه ای ایران وکشورهای منتخب39567362FAمحمدنبی شهیکی تاشعضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستانکامران محمودپوردانشجوی دکترا دانشگاه سیستان و بلوچستانحدیثه محسنیدانشجوJournal Article20141127This paper reviews the Mark up of 22 Iranian active industry, in the level of the two –digit ISIC cod from 1374 to 1387 in comparison with selected countries. Base of this paper, check the gap of between marginal cost and price with using the Hall - Roejer model. The result of this article shows, in some of industries, deference between price and marginal cost is very high and in some other industries has been low. The result of this paper shows , from the 22 investigated industry, in 5 industry Iran has the higher Mark up in comparison of these countries: Japan , Germany ,French ,British, Canada, Australia, Belgium, Finland, Netherlands, Norway, Sweden and it could make an significant gap between the price and marginal cost.in addition from the 22 investigated industry,3 industry have less than Mark up than the selected countries. Generally the Tobacco industry has the least Mark up and the highest Mark up in the non- metallic mineral products between the selected countries.(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
چکیده این مقاله مارک آپ 22 صنعت فعال، در سطح کد دو رقمی ISIC طی دوره 1387-1374 برای صنعت ایران برآورد نموده، سپس با مقایسه مارک آپ ایران با کشورهای منتخب دست بندی مناسبی از مزیت های رقابتی کشور ارائه کرده است. اساس این مقاله ارزیابی شکاف میان قیمت و هزینه نهایی با استفاده از الگوی هال-راجر می باشد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که بعضی صنایع اختلاف بین قیمت و هزینه نهایی بسیار بالا و در برخی صنایع اندک بوده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که از 22 صنعت بررسی شده در 3 صنعت دارای مارک آپ بالاتری از کشورهای امریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد است و توانستهاند شکاف معنی دار بین قیمت و هزینهی نهایی(MC) ایجاد نمایند. همچنین از 22 صنعت بررسی شده 3 صنعت دارای مارک آپ کمتری از کشورهای منتخب است. به طور کلی صنعت توتون و تنباکو دارای پایینترین مارک آپ و در صنعت محصولات کانی غیرفلزی دارای بیشترین مارک آپ در بین کشورهای منتخب میباشد.https://www.jmsp.ir/article_7362_6083fb94c1023b46671bdc5bcd79ebc3.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 620140901Disining Iranian index for economic corruption measuringطراحی شاخص بومی برای اندازه گیری فساد اقتصادی57867363FAمرتضی عزتیدانشگاه تربیت مدرس0000-0001-5413-669Xبهمن کریمی گلناردانشجوی دکترای حقوقJournal Article20140209In this article designed an index for economic corruption measuring upon on Iranian rules and culture. We use from logical method for designing this index. Current indices for corruption are not upon on every nation cultures. Because of in each culture corruption defined differently from others. Thus corruption must defined and measure differently upon every nation's culture. In this paper we design some indices for measuring corruption that fitted with Iranian rules and culture, that these indices have more descriptive characteristics, and is a compound index with more validity.<em>(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) </em>
<em>این پژوهش بهصورت کلی در چارچوب نظریههای ارزیابی قرار دارد که به تدوین شاخص اندازهگیری فساد اقتصادی مبتنی بر ارزشها و فرهنگ ایرانی - اسلامی میپردازد. در بخش ادبیات موضوع و مرور مطالعات اولیه برای ارائه شاخص فساد از روش اسنادی استفاده میشود. همچنین به بررسی نظری برای تدوین شاخص اندازهگیری فساد اقتصادی، مبتنی بر ارزشها و فرهنگ ایرانی - اسلامی است. روش تجزیه و تحلیل در تدوین شاخصهای فساد اقتصادی، روش تحلیل منطقی با استفاده از روش تحلیل محتوا است. نوآوریهای اصلی این مقاله عبارت است از: ارائه چند شاخص ایرانی - اسلامی برای سنجش فساد است که با فرهنگ و مقررات ایران منطبق باشد. دوم اینکه چند بعد فساد بهصورت همزمان اندازه گیری میشود و قدرت توضیحدهندگی وضعیت فساد افزایش مییابد. سوم اینکه یک شاخص ترکیبی از ابعاد مختلف فساد ارائه میشود که اعتبار بیشتری نسبت به شاخصهای موجود دارد. </em>https://www.jmsp.ir/article_7363_5ffbb57e9cbabe908103acfd380beadd.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 620140901The impact of tourism on economic growth in developing countries: Two approaches static panel data and dynamic panel dataتأثیر گردشگری بر رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه: دو رویکرد پانل ایستا و پانل پویا871027364FAسمیه حسنونددانشگاه شهید چمرانمسعود خداپناهعضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی- دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20140629Tourism is the largest service industry in the world in terms of income generation. This industry leads to Environmental, cultural, social, political, economic impacts. Development of tourism is very important for developing countries which are faced with problems such as high unemployment, limited financial resources and the economy single- product. Therefore, the aim of this paper is that we seek to answer the question "whether the tourism sector in developing countries contribute to the economic growth of these nations or not." In this paper, is estimated the relationship between tourism and economic growth, for 68 developing countries (including Asia, Africa and Latin America countries) in period of time period 1999-2011 using fixed effects estimators and approach of System Generalized Method of Moments (System- GMM) by stata11. Factors that led to using of the System- GMM are endogenous variables, a lag of the dependent variable and also autocorrelation between the error terms. The results of this research shown that in selected countries, there is an positive relationship between the tourism and economic growth.<em>(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) </em>
<em>صنعت گردشگری بزرگترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمدزایی شناخته شده است. رشد این صنعت، </em><em>همواره </em><em>آثار زیستمحیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زیادی را به</em><em></em><em>دنبال داشته است. توسعه صنعت گردشگری برای کشورهای درحال توسعه که با معضلاتی چون نرخ</em><em>بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تکمحصولی مواجهند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. </em><em>از این رو هدف این مطالعه آن است که در جستجوی پاسخ دادن به این پرسش باشیم که «آیا بخش گردشگری کشورهای در حال توسعه منجر به رشد اقتصادی این کشورها میشود یا خیر؟» در این مطالعه، رابطه میان گردشگری و رشد اقتصادی در منتخبی از کشورهای در حال توسعه (شامل کشورهای آسیایی، افریقایی و امریکای لاتین) در دوره زمانی 1999-2011 و با استفاده از تخمینزنهای اثرات ثابت<sup><sup>[1]</sup></sup> و گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی<sup><sup>[2]</sup></sup> (</em><em>(System GMM</em><em>(به کمک نرمافزار </em><em>stata11</em><em>) برآورد شده است. </em><em>عواملی که باعث شد در مطالعه حاضر، روش گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی را مورد استفاده قرار دهیم، وجود متغیرهای درونزا، وجود وقفهای از متغیر وابسته و همچنین خودهمبستگی بین جملات خطا بود. </em><em>نتایج تجربی حاصل از این تحقیق، رابطه مثبت بین توسعه گردشگری و رشد اقتصادی را در این کشورها تأیید میکند. </em> <br clear="all" /> [1]. Fixed Effects [2]. System Generalized Method of Momentshttps://www.jmsp.ir/article_7364_04968098fd0ed94d735b1731b7e2cc14.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 620140901Agricultural Development and Resistive Economy, as A Alternative to Oil Revenueتوسعه کشاورزی و اقتصاد مقاومتی، جایگزین نفت1031277371FAمحمدحسین کریمدانشیار دانشگاه علوم اقتصادی0000-0002-7114-8702محمود صفدری نهاددانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی ـ دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران ـ ایران0000-0002-3283-7855مسعود امجدی پورکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی0000-0002-5884-9985Journal Article20131225Iran at the end of its 20 years vision, is the top country in the vision region and will has some features such as having the health, welfare and food security, without poverty, discrimination benefited from a favorable and stable environment. Agricultural sector in Iran Compared with Regional rivals has the potential to accomplish the country goals. Agricultural sector with 4 subsector of cultivation, livestock, Fishery and Forestry is an important sector of Iranian economy. With importance of agricultural in Iran's economy, does not take into good consideration. Agricultural sector has a good potential to be an engine of the economy in context of resistive economy and alternative to oil based economy. All sectors in Iranian economy at the end of 1391, has a negative growth rate while agricultural has a 6.3 positive growth rate. This paper investigate the agricultural sector in Iran and it's regional rivals, and also study the agricultural potential to became a based engine for Iranian economy subject to resistive economy criterion. <em>(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) </em><br /> <em>جامعه ایرانی در افق چشمانداز بیست ساله، کشور</em><em>برتر منطقه بوده و دارای ویژگیهایی خواهد بود از جمله اینکه برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، به دور از</em><em>فقر، تبعیض و بهره مندی از محیط زیست مطلوب و پایدار. کشاورزی ایران در مقایسه با رقبای منطقهای خود، توانایی رساندن کشور به اهداف چشمانداز را دارا است. بخش کشاورزی با داشتن زیر بخشهای چهارگانه زراعت، دامپروری، شیلات و جنگلداری یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد کشور ایران است. بخش کشاورزی با توجه به اهمیت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی فراوانی که دارد؛ اما به اندازه لازم مورد توجه قرار نمیگیرد. کشاورزی در کشور ایران با داشتن ویژگیهای بسیار از جمله چهار فصل بودن، توانایی زیادی برای تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی و جایگزینی نفت را دارد. همه بخشهای اقتصاد کشور در سال 91 با تأثیر گرفتن از تحریمها، رشد منفی را تجربه کردهاند در حالی که بخش کشاورزی رشد3/6 را داشته است. این نوشتار به بررسی وضعیت کشاورزی در ایران و کشورهای منتخب منطقه خواهد پرداخت و ظرفیتهای بخش کشاورزی برای تبدیل شدن به محور اصلی اقتصاد با توجه به معیارهای اقتصاد مقاومتی و جایگزین شدن نفت مورد بررسی قرار میگیرد. </em>https://www.jmsp.ir/article_7371_fa8c3a651861ab93bc887ca3aea2814d.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسیاستهای راهبردی و کلان2345-25442شماره 620140901Information technology and politic as evolution texts for policymakingتکنولوژی اطلاعات و سیاست به مثابه متون متحول برای سیاست گذاری1291567365FAروح اله اسلامیدانشگاه فردوسی مشهد
هیات علمی0000-0001-7429-6105Journal Article20140422Information technology is a revolution that changes all aspect human life. Aspect politic also fundamental change in the information age. In this article writer describe and analysis technology as infrastructure behavior human. Technology not also instrument that help human to change environment, but is a worldview that shape the culture and all the meaning of life. The question this research is what is the possibility of information technology in politics? To entrance cyber in politic, some subject visible cyber war, digital democracy, cosmopolitan citizen and E-government. For answer main question focusing to texts that meaning politic. Politic in one text identified action government and information technology caused important change to this. E-government is applying changing role and function state. Second text politic is related to people and digital democracy is the role of citizen for high participation in politics and transparent power for responsibility. Third text politic that changed in information age is war that functions relating to security. Cyber, media and soft war is relating to change face war in postmodern age. Forth text is diplomacy that function related to achievement national interest in international relation. State in postmodern age used public and digital diplomacy for organized foreign affair. In this article analyzed evolution of texts politic in information age. (صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
انسانها برای رسیدن به زندگی بهتر و رام کردن محیط پیرامون تکنولوژی ها را به خدمت میگیرند. میتوان تاریخ زندگی بشر را بر اساس تحول تکنیک های انسانی و طبیعی مورد بررسی قرار داد. به محض تغییر تکنولوژی از صورت های شفاهی و دم دستی به تکنولوژی های مدرن و مکانیکی در همه ابعاد زندگی بشر انقلاب روی داد. در پایان قرن بیستم تکنولوژی های اطلاعاتی وارد زندگی انسان گردید و متناسب با این تغییر گستردهِ انقلابی سراسری در متون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به وقوع پیوست. سرعت تحولات بسیار بالا بود به نحوی که پژوهشگران قرن بیست و یکم را با عناوین عصر اطلاعات، دوران جوامع شبکه ای و پست مدرن نام نهی کرده اند. بنابراین تلفن همراه، اینترنت، رایانه، ماهواره ها، سیستسم های ارتباطی بی سیم، شبکه های اجتماعی، نرم افزارها و سخت افزارهای دیجیتالی، بشر قرن بیست و یکم را وارد مناسبات جدید و مدام در حال متحول وارد ساخته است. متناسب با این تحولات مفهوم، معنا، شاکله، ساختار و متن سیاست از بنیاد با دگرگونی های اساسی همراه بوده است. سیاستگذاری، بنیاد توسعه و برنامه ریزی یک جامعه قلمداد میشود که تقریبا اغلب پدیده های انسانی با آن گره خورده است. برای درک الزامات سیاست گذاری در عصر اطلاعات هیچ چاره ای جزدر تحلیل تحول متن سیاست باقی نمیماند. پژوهشگر به دنبال آن است تا بررسی کند کدام وجوه عینی و ذهنی سیاست در عصر اطلاعات بر اساس کدام منطق، به سمت کدام غایت و با چه ساختاری متحول شده است. برای این منظور از الگوهای نظری تحول تکنیکی جوامع به خصوص ادبیات تئوریک پسا مدرنیسم استفاده مینماییم. سیاست دارای چهار متن اصلی دولت، جنگ، شهروندی و دیپلماسی است که در این مقاله به تحول بنیادین هر یک از آنها در عصر اطلاعات پرداخته میشود. https://www.jmsp.ir/article_7365_3493ffd912b80fa1dd47661cb1dae2a6.pdf