2024-03-29T13:26:49Z
https://www.jmsp.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7849
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1397
6
21
آسیب شناسی جایگاه نظارت و ارزیابی در برنامه ریزی توسعه ایران
محمد حسین
عبادی
محمدجواد
رضائی
نظارت و ارزیابی یکی از مراحل جدایی ناپذیر و بسیار مهم در هر برنامه توسعه می باشد. نبود نظارت و ارزیابی هم امکان انحراف برنامه در حین اجرا را چند برابر می کند و هم میزان دستیابی به اهداف پیش بینی شده آن را به شدت کاهش می دهد و علاوه بر اینها موجبات درجا زدن برنامه و تکرار اشتباهات گذشته را فراهم می آورد. هدف از این نوشته بررسی جایگاه نظارت و ارزیابی در دوره های مختلف برنامه های توسعه ایران می باشد. جایگاه نظارت در ساختار نهادهای مرتبط با امر برنامه توسعه نشاندهنده میزان توجه برنامه ریزان به مساله نظارت و کارایی آن است. عوامل مختلفی از جمله استقلال نهاد نظارتی، عدم تداخل وظایف نهادهای مختلف نظارتی و شیوه های ارزیابی و ... در کارایی و موثر بودن نظارت اثرگذار هستند. برای دستیابی به این هدف با استفاده از روش کتابخانه ای، قوانین و برنامه های دوره های مختلف را بررسی نموده و با استخراج مواد و بندهای مرتبط با امر نظارت و ارزیابی به تحلیل اطلاعات به دست آمده پرداخته ایم. نتایج به دست آمده حاکی از این است که محدود شدن شیوه نظارت در روش گزارش دهی و عدم ثبات ساختار وابسته نهاد ناظر از مهمترین عوامل کاهش شدید سطح اعتبار نظارت و ارزیابی در برنامه های توسعه ایران شده و کارایی آن را به حداقل می رساند.
برنامه توسعه
اقتصاد ایران
نظارت و ارزیابی
نظارت کارا
شیوه های نظارت
2018
04
21
1
20
https://www.jmsp.ir/article_58473_809a9cf483a8bf2393e0d339069a13ba.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1397
6
21
اثرات پویای درآمدهای نفتی بر رفتار دولت در تخصیص هزینههای مصرفی عمومی و دفاعی
حجت
ایزدخواستی
درآمدهای نفتی نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد و به طور متوسط، 56 درصد درآمدهای دولت از نفت تأمین میشود. بنابراین، وابستگی بودجه عمومی به درآمدهای نفتی باعث ناپاپداری سیاستهای مالی و سیاستهای مالی ادواری در اقتصاد میشود. بر این اساس، شوک درآمدهای نفتی نقش مهمی بر رفتار دولت در تخصیص هزینههای مصرفی به امور اجتماعی، اقتصادی، عمومی و دفاعی دارد. هدف این تحقیق، تحلیل اثرات پویای درآمدهای نفتی بر رفتار دولت در تخصیص هزینههای مصرفی به امور اجتماعی، اقتصادی، عمومی و دفاعی در ایران است که با استفاده از روش خود رگرسیون برداری و تکنیکهای توابع عکس العمل تحریک (IRF) و تحلیل تجزیه واریانس (VD) در دوره (1394-1357) صورت میگیرد. مهمترین نتیجه حاصل شده از توابع عکسالعمل تحریک بیانگر این است که شوک درآمدهای نفتی در کوتاهمدت اثر مثبتی بر تخصیص هزینههای مصرفی در امور اجتماعی، دفاعی و عمومی داشته است. همچنین، نتایج حاصل از تجزیه واریانس بیانگر این است که شوک درآمدهای نفتی بیشترین سهم را در تغییر مخارج اقتصادی داشته است، اما سهم کمی در تغییر مخارج عمومی داشته است.
شوکهای نفتی
مخارج دولت
الگوی خود توضیح برداری
2018
04
21
140
160
https://www.jmsp.ir/article_57994_668ea955980a6c723bcfed01716c0660.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1397
6
21
اثر رشد جمعیت بر محیط زیست در ایران و سایر کشورهای منطقه منا
زهرا
نصراللهی
اعظم
هادیان
در دهههای اخیر، نگرانی در مورد گرم شدن کره زمین در نتیجه انتشار گازهای گلخانهای، افزایشیافته است. افزایش جمعیت با افزایش مصرف انرژی و آلودگیهای جوی میتواند باعث تشدید مشکلات محیطزیستی شود. از این رو این مقاله درصدد بررسی تجربی و نظری رابطه رشد جمعیت و آلودگی هوا است. در این راستا بهمنظور بررسی تجربی، با استفاده از روش دادههای پانل تاثیر نرخ رشد جمعیت، تولید ناخالص داخلی سرانه و توان دوم تولید ناخالص داخلی سرانه، همچنین متغیرهای ارزش افزوده بخش صنعت، باز بودن اقتصاد، درصد جمعیت شهرنشین و مصرف سرانه انرژی بر انتشار دیاکسیدکربن برای کشورهای منطقه منا در طی دورهی زمانی 2014-2000 پرداخته شده است. نتایج حاصل از بررسی تجربی نشاندهندهی وجود رابطهی مثبت و معنی داری میان نرخ رشد جمعیت و آلودگی هوا برای کشورهای منطقه منا است. همچنین نتایج نشان میدهد که رابطه میان تولید ناخالص داخلی سرانه و CO2 مثبت و معنیدار درحالیکه رابطه میان توان دوم تولید ناخالص داخلی سرانه و CO2 منفی و معنی-دار است، ارزش افزوده بخش صنعت، باز بودن اقتصاد، مصرف سرانه انرژی و نرخ رشد شهرنشینی رابطهای مثبت و معنی دار با انتشار دیاکسیدکربن دارند.
: دیاکسیدکربن
رشد جمعیت
منطقه منا
پانل دیتا
2018
04
21
40
60
https://www.jmsp.ir/article_57995_e967da82723cc226761046c64d82f66c.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1397
6
21
بررسی تأثیر بلندمدت پسانداز و سرمایهگذاری بر رشد اقتصادی ایران
امیر
تقوی
مصیب
پهلوانی
هدف اصلی این مقاله بررسی ارتباط بلندمدت بین پسانداز و سرمایهگذاری با رشد اقتصادی ایران با تأکید بر شکستهای ساختاری طی دوره 1395-1338 است. برای رسیدن به این هدف، از آزمونهای ریشه واحد زیوت- اندریوز برای تعیین تغییرات ساختاری به شکل درونزا و مقایسه آزمون همجمعی سنتی انگل- گرنجر در غیاب شکستهای ساختاری با آزمونهای همجمعی گریگوری هانسن و سایکنن لوتکیپول برونزا در حضور شکستهای ساختاری استفاده شده است. این مقاله به سه دلیل با سایر مطالعات موجود در اقتصاد ایران دارای تفاوت است: توجه به رابطه (بلندمدت) بین پسانداز و سرمایه-گذاری با رشد اقتصادی در قالب یک الگوی چند متغیره و توجه به لحاظ شکستهای ساختاری در آزمونهای ریشه واحد و همجمعی و تخمین درونزای نقطه شکستگی. نتایج آزمونهای همجمعی در غیاب شکست ساختاری نشاندهنده نبود رابطه تعادلی بلندمدت بین متغیرهای الگو است در حالی که نتایج آزمونهای همجمعی در حضور شکستهای ساختاری حاکی از وجود رابطه تعادلی بلندمدت (و مثبت) بین متغیرهای الگو میباشد.
سرمایهگذاری
پسانداز
رشد اقتصادی
شکست ساختاری
تکنیکهای همجمعی
2018
04
21
60
80
https://www.jmsp.ir/article_56125_dc402d0fea9a617d68a0ca2d1dc60477.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1397
6
21
بررسی روابط علت و معلولی کسری بودجه، عرضه پول و نرخ تورم در ایران
سید محمد رضا
حسینی پور
هدف اصلی این تحقیق بررسی روابط علت و معلولی کسری بودجه، عرضه پول و نرخ تورم در ایران طی دوره 1394-1360 است. برای این منظور با استفاده از رویکرد اقتصاد سنجی خود رگرسیون برداری (VAR)و الگوی تصحیح خطای برداری (VECM) رابطه بلند مدت و کوتاه مدت بین کسری بودجه، عرضه پول و نرخ تورم بررسی شده است، سپس به منظور بررسی رابطه علت و معلولی بین کسری بودجه، عرضه پول و نرخ تورم طی دوره زمانی مورد مطالعه از آزمون علیت گرنجری استفاده گردید و برای این منظور نرم افزار eviews مورد استفاده قرار گرفت.نتایج بردار نرمال بلندمدت نشان داد حجم پول و کسری بودجه تأثیر مثبت و معنی داری بر نرخ تورم در طی دوره مورد بررسی دارند همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون علیت گرنجر، یک رابطه مستقیم و یا غیر مستقیم بین تمام متغیرها در مدل وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده، عرضه پول علت تورم و کسری بودجه علت عرضه پول است و افزایش مداوم در کسری بودجه منجر به عرضه بیشتر پول شده و عرضه پول منجر به افزایش تورم میشود. از سوی دیگر یک رابطه علت و معلولی دو طرفه بین کسری بودجه و تورم وجود دیده می شود.
عرضه پول
تورم
کسری بودجه
علیت
2018
04
21
80
100
https://www.jmsp.ir/article_56128_147122dfd5b04db16d181253343ba31d.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1397
6
21
راهکارهای توسعه صادرات و گسترش زمینه همکاری های اقتصادی با کشورهای آسیای میانه
علیرضا
کرباسی
سید حسین
محمدزاده
علی
رسولیان
مرتضی
اشرفی
تجارب چند ساله اخیر نشان می دهد که تکیه اقتصاد به درآمد حاصل از فروش نفت خام، بی ثباتی درآمد صادراتی را به دنبال دارد. به منظور کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام و چرخش به طرف اقتصاد چند محصولی در صادرات، جهت گیری سیاست-های صادراتی باید به سود صدور کالاهای غیرنفتی تغییر یابد. چنین امری تحقق پیدا نمی کند مگر اینکه فرصت های موجود در صادرات بخش های مختلف شناسایی و به این فرصت ها جنبه عملیاتی بخشیده شود. در این پژوهش به بررسی راهکارهای توسعه صادرات استان خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه پرداخته شده است. جمع آوری آمار و اطلاعات لازم از طریق مصاحبه با کارشناسان و صادرکنندگان استان خراسان رضوی به آسیای میانه در سال 1396 انجام گرفت. تعداد 110 پرسشنامه برای این منظور تکمیل گردید. جهت بررسی عوامل اثر گذار بر صادرات از رگرسیونی فضایی استفاده شد. نتایج نشان داد که بخش اعظمی از مشکلات صادرات استان داخلی است. مشکلات خارجی مانند روابط سیاسی با کشورهای هدف و تحریم ها وزن کمی در افت صادرات دارد.حمایت سفارتخانه ها، فعال نبودن رایزن های بازرگانی در کشورهای هدف، جزیره ای عمل کردن سازمان های دولتی، قیمت تمام شده کالاو مشکلات سیاسی با کشورهای آسیای میانه از جمله مهمترین موانع توسعه صادرات به شمار می رود. وجود زیرساخت های قوی برای صادرات مانند منطقه ویژه اقتصادی سرخس و پتانسیل های تولیدی داخل استان از جمله مولفه های اثر گذار بر توسعه صادرات استان به شمار می رود.
صادرات
آسیای میانه
رگرسیون فضایی
2018
04
21
100
120
https://www.jmsp.ir/article_56130_9f45683fb1549072e6ed8a84e24f1bc3.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1397
6
21
تاثیر کامیابی بر توزیع درآمد در گروه کشورهای منتخب
ندا
عبدالرحیمی
پروانه
سلاطین
هدف اصلی این مقاله بررسی مقایسه ای میزان تأثیرگذاری شاخص کامیابی بر توزیع درآمد در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط و درآمد بالا میباشد. مقاله حاضر یک تحقیق کاربردی و از نظر روش مطالعه علّی و استنباطی است. نتایج حاصل از برآورد مدل با استفاده از روش اثرات ثابت در گروه کشورهای منتخب در دوره زمانی 2016-2009 نشان میدهد. شاخص کامیابی تاثیر منفی و معناداری بر ضریب جینی به عنوان شاخص نشان دهنده توزیع درآمد در گروه کشورهای منتخب دارد. میزان تاثیرگذاری شاخص کامیابی بر ضریب جینی به عنوان شاخص نشان دهنده توزیع درآمد در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط بیشتر از گروه کشورهای منتخب درآمد بالا می باشد. این موضوع نشان دهنده ضعیف بودن وضعیت کامیابی در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط می باشد. که بهبود آن در مقایسه با بهبود کامیابی در گروه کشورهای درآمد بالا توانسته است. تاثیر بیشتری را بر بهبود توزیع درآمد داشته باشد. سایر نتایج مدل نشان می دهد که اندازه دولت و نرخ بیکاری تاثیر مثبت و معنادار و فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) تاثیر منفی و معناداری بر ضریب جینی به عنوان شاخص نشان دهنده توزیع درآمد دارند. همچنین میزان تاثیرگذاری اندازه دولت ، نرخ بیکاری و فاوا بر ضریب جینی به عنوان شاخص نشان دهنده توزیع درآمد در گروه کشورهای منتخب درآمد متوسط بیشتر از گروه کشورهای منتخب درآمد بالا می باشد.
شاخص کامیابی
توزیع درآمد
پانل داده ها
2018
04
21
120
140
https://www.jmsp.ir/article_57993_f6c8e553b6a02aea5e6575fcb457a848.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1397
6
21
منع جمع مشاغل درحقوق ایران با تاکید برمفهوم موسسات ومشاغل عمومی
نوربخش
ریاحی
به منظور منع جمع مشاغل ، تاکنون مقررات عدیده ای درنظام حقوقی کشورمان، وضع گردیده است. با این وجود ، مشکل چند شغلگی کمابیش در ایران ، باقی است. مصلحان ونویسندگان حقوق، عواملی را منشاء این مشکل دانسته ، تبعات چند شغلگی را تبیین و راه حل های را پیشنهاد داده اند. در این راستا، مقاله حاضر، با تبیین ماهیت حقوقی شغل ، دسته بندی و ویژگی های مشاغل و صورت بندی سازمانها ی عمومی، ریشه مشکل را در وهله نخست ، معلول کم توجهی به موارد مذکور ودر وهله بعد، بی دقتی قانونگذار اساسی در مستثنیات اصل 141و برخی قوانین عادی نظیر قانون منع تصدی بیش از یک شغل جستجو می کند. مقاله با تحلیل مشاغل وکالت دادگستری و سردفتری اسناد رسمی و نیز با اشاره به برخی از تبعات بد چند شغلگی ، در نهایت پیشنهاد برون رفت از تصدی بیش از یک شغل را ارائه می دهد.
شغل
سازمانهای عمومی
اصل 141
2018
04
21
20
40
https://www.jmsp.ir/article_56129_57d2072ece52bca5b69e235ca22deda0.pdf