2024-03-28T16:29:17Z
https://www.jmsp.ir/?_action=export&rf=summon&issue=484
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1392
1
شماره 2
ارزیابی حساب ذخیره ارزی از دیدگاه خبرگان
ابراهیم
عباسی
فیروزه
شکرابی
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) هدف از این مقاله شناخت دیدگاه خبرگان حساب ذخیره ارزی از عملکرد این حساب در طول برنامه سوم توسعه است. نتایج حاصل از توزیع پرسشنامه برای 41 خبره حساب ذخیره ارزی از دستگاههای اجرایی دولتی در سال 1386 با استفاده از آزمون t تک نمونهای نشان داد که از نظر آنها حساب ذخیره ارزی در جلوگیری نفوذ شوکهای انبساطی مالی اثر بخش عمل نکرده است. به علاوه مصوبات حساب ذخیره ارزی به رشد سرمایهگذاری بخش خصوصی در امور تولیدی کمک زیادی نکرده است. همچنین نتایج نشان داد که از نظر خبرگان، مصوبات حساب ذخیره ارزی نقش زیادی در تحقق خطمشیها و اجرای مقررات قانون برنامه سوم نداشته است.
حساب ذخیره ارزی
صندوق نفتی
قانون برنامه سوم
شوکهای مالی
2013
08
01
1
21
https://www.jmsp.ir/article_3266_f70afb7eedab77991e79d10ce13821f4.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1392
1
شماره 2
تحلیل مقایسهای ارزشیابی دانشگاهیان ایران از برنامههای اسلامیسازی دانشگاه
نوروز
هاشمزهی
بهروز
میرا
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
بر اساس مطالعات اکتشافی منظور طراحان از اسلامیسازی رسیدن به الگویی است که در آن دانشگاه، استاد، دانشجو و علم دارای صفاتی مانند : مستقل از غرب، خدمت کننده و متعهد به مردم ایران ، مذهبی، متعهد به نظام جمهوری اسلامی، نوآور و امثال آن باشد . در این مقاله اقدامات اسلامیسازی دانشگاه در ایران از نگاه دانشگاهیان ارزشیابی شده است. دانشگاهیان شامل دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران می شود که تعداد حجم نمونه1092 نفر دانشجو و 592 نفراستاد می باشند. ارزشیابی کنشگران دانشگاهی از برنامه ها چندان مناسب نیست ومیزان موفقیت اغلب این برنامه ها درحد متوسط یا کمتر از آن ارزیابی شده اند .کنشگران دانشگاهی 30 برنامه را برای اسلامی سازی دانشگاه مفید نمی دانند، فقط از 4 اقدام دستگاههای اداری در دانشگاهها ارزشیابی مثبت دارندو نسبت به 39 برنامه بی تفاوت بودند. بنابراین، عملیات اجرایی اسلامی سازی نظام سیاسی جایگاه مناسبی در افکار کنشگران دانشگاهی نداشته است.
برنامه
دانشگاهیان
اسلامیسازی
ارزشیابی
2013
08
01
25
54
https://www.jmsp.ir/article_3261_0dd84a6acabce300bb4d1bc4a34b44e5.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1392
1
شماره 2
بررسی رابطه مصرف انرژی ورشد اقتصادی؛ مطالعه موردی: کشورهای منتخب سند چشم اندازبیست ساله ایران
مرجان
دامن کشیده
احمد
عباسی
حسین (ادیب)
عربی
حسن
احمدی
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
تبیین رابطه مصرف انرژی و رشد اقتصادی می تواند نقش بسزایی در تنظیم و تدوین سیاستهای بخش انرژی ایفا کند. با توجه به ارتباط نزدیک بین مصرف انرژی و رشد اقتصادی در ایران ، تعیین کم و کیف رابطه بین این دو متغیر به تبین سیاستهای بخش انرژی کمک موثری می نماید. در این پژوهش از داده های تولید ناخالص داخلی و مصرف انرژی برای کشورهای منتخب سند چشم اندازبیست ساله ایران طی سالهای 2009-1990 استفاده گردیده است. در این راستا مدل پانل دیتا بکار گرفته شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان می دهد که رابطه مثبت و معنی داری بین مصرف انرژی و رشد اقتصادی در کشورهای منتخب سند چشم اندازبیست ساله ایران وجود دارد.
مصرف انرژی
رشد اقتصادی
تولید ناخالص داخلی
پانل دیتا
کشورهای منتخب سند چشم انداز بیست ساله ایران
2013
08
01
55
69
https://www.jmsp.ir/article_3262_600617438b1f2da95ad42e41ea81be9c.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1392
1
شماره 2
بررسی رابطه علیت میان رشد اقتصادی و توسعه گردشگری در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)
علی
حقیقت
عبدالخالق
خرسندیان
حامد
عربی
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
بسیاری از برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه ، از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می کنند که می تواند با برنامه ریزی اصولی و مناسب و شناسایی فرصت ها و محدودیت های گردشگری، نقش موثری در توسعه روابط و مناسبات اقتصادی و در نتیجه توسعه ملی و منطقهای و تنوع بخشی به اقتصاد ملی و منطقهای، بر عهده داشته باشد .این مطالعه رابطه ی بین رشد اقتصادی و توسعه گردشگری در منطقه منا را به کمک رابطه علیت و برآورد الگو برای دوره زمانی 1999تا 2009، به روش اثرات ثابت بررسی نموده است. بر اساس نتایج به دست آمده، میان گردشگری و رشد اقتصادی در کشورهای منا، رابطه علیت دو طرفه وجود داردو همچنین اگر رشد اقتصادی کشورهای منا یک درصد افزایش یابد در این صورت گردشگری کشورهای منا 21/0 درصد افزایش مییابد. از طرفی چنانچه گردشگران کشورهای منا یک درصد افزایش یابند در این صورت تولید ناخالص داخلی کشورهای منا به عنوان شاخص رشد اقتصادی 14/0 درصد افزایش مییابد.
رشد اقتصادی
توسعه گردشگری
نرخ حقیقی ارز
2013
08
01
71
108
https://www.jmsp.ir/article_3263_a6d4c15a6b10a630f6ece8e4bee3a107.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1392
1
شماره 2
تاثیر آزاد سازی تجاری بر فقر روستایی ایران
علیرضا
سرگزی
محمدحسین
کریم
فتانه
نیک بخش
ماشاءالله
سالارپور
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر آزاد سازی تجاری بر فقر روستایی ایران با استفاده از تحلیل سریهای زمانی و سیستم معادلات همزمان طی سالهای 1359 تا 1388 میباشد که روش رگرسیونهای به ظاهر نامرتبط جهت تخمین چهار معادله به صورت همزمان مورد استفاده قرار گرفته است. طبق نتایج بدست آمده ، ضریب متغیر توزیع درآمد تأثیر منفی و معنیداری بر نسبت جمعیت فقیر به کل جمعیت دارد . متغیر شاخص تجارت تأثیر مثبت و معنیداری در سطح 95 درصد بر متغیر تولید ناخالص داخلی به ازای هر واحد سرمایه میگذارد. متغیر نرخ تورم تأثیر منفی و معنیداری در سطح 90 درصد بر متغیر تولید ناخالص داخلی دارد. متغیر نسبت تولیدات کشاورزی به GDP تأثیر منفی و معنیداری در سطح 95 درصد بر متغیر توزیع درآمد میگذارد ، همچنین متغیرهای توزیع درآمد و سهم تولیدات کشاورزی از GDP تأثیر مثبت و معنیداری بر متغیر شاخص تجارت گذاشته است.
آزاد سازی تجاری
فقر روستایی
ایران
2013
08
01
109
118
https://www.jmsp.ir/article_3264_d465799f230acc75438ae91414bdc528.pdf
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2544
1392
1
شماره 2
رهیافتی نو به ضوابط تشخیص مصلحت، از ضابطه تا فرآیند
عطاءالله
بیگدلی
علیاصغر
فرجپور
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
تشخیص مصلحت و ضوابط آن به خصوص پس از انقلاب اسلامی مورد دقت و توجه بسیاری از صاحبنطران بوده است، وجود سابقهای طولانی در فقه اهل سنت و نو بودن این موضوع در فقه شیعی و حقوق ایران، مطالعات میان رشتهای فراوانی را باعث شده است. در این میان ضوابط فراوانی برای تشخیص مصلحت ارائه شده است. در این مقاله، ابتدا، نویسندگان با مقدمهای تاریخی در ضرورت ارائهی ضابطه برای مصلحت به تبیین و نقد دوازده ضابطه مشهور در مورد مصلحت پرداختهاند و سعی نمودهاند همگی این ضوابط را با خدشه مواجه نمایند، سپس با تنقیح محل نزاع و روشن نمودن معنای مصلحت و محدود نمودن آن به موارد تزاحم احکام و مصالح سعی کردهاند با نگاهی نو برای تشخیص مصلحت نه ضوابط بلکه فرایندی را پیشنهاد دهند تا تشخیصدهندگان مصلحت با طی آن فرایند بتوانند یقین عرفی داشته باشند که مصلحت را صحیح تشخیص دادهاند.
تشخیص مصلحت
قاعدة اهم و مهم
ضوابط تشخیص مصلحت
تشخیص فرایندی مصلحت
2013
08
01
119
160
https://www.jmsp.ir/article_3265_65a3e1eb4b9ff312299e586ebbd9bc9a.pdf