TY - JOUR ID - 142381 TI - طراحی الگوی پارادایمی توسعۀ گردشگری روستایی با رویکرد تحقق سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری JO - سیاست‌های راهبردی و کلان JA - JMSP LA - fa SN - 2345-2544 AU - موسوی, سیده نرگس AU - حاجی علی اکبری, فیروزه AU - درودی, هما AD - دانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - ویژه‌نامه سال 1400 SP - 132 EP - 159 KW - الگوی پارادایمی KW - توسعۀ گردشگری روستایی KW - سرمایه‌گذاری KW - سیاست تشویقی DO - 10.30507/jmsp.2021.305953.2315 N2 - یکی از گام‌های اساسی در توسعه و پیشرفت هر منطقه‌ای، استفادۀ بهینه از تمام امکانات و منابع آن با مدیریت علمی و صحیح است. گردشگری روستایی، به‌عنوان راهبردی مطلوب جهت توسعۀ جوامع روستایی، توجه مدیران محلی را برای پیشرفت آن افزایش داده است. هدف این پژوهش ارائۀ الگوی پارادایمی توسعۀ گردشگری روستایی  با رویکرد تحقق سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری است. روش پژوهش کیفی و نظریۀ داده‌بنیاد مبتنی بر روش‌شناسی تفسیری است. اطلاعات به روش کتابخانه‌ای و اسنادی و مصاحبۀ ساختاریافته گردآوری شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل هجده نفر از خبرگان و صاحب‌نظران  گردشگری  و استادان خبره در این زمینه می‌شود که با روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شدند. سال مورد بررسی پژوهش سال 1400 است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته برگرفته از چارچوب نظری است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی محسوب می‌شود. نتایج تحقیق نشان داد عوامل علّی نظیر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی بر راهبرد مقوله‌هایی مانند آموزش‌های بوم‌گردی، نظام مدیریت یکپارچه و تدوین قوانین  با نقش مداخله‌گری دولت شامل سیاست‌ها، حمایت‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها با پیامدهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بر توسعۀ بوم‌گردی تأثیر دارد. UR - https://www.jmsp.ir/article_142381.html L1 - https://www.jmsp.ir/article_142381_66dd09d791097f8610b5d0f7d0d68fe4.pdf ER -