TY - JOUR ID - 142375 TI - اقتصاد مقاومتی و راهبرد افزایش صادرات ایران به بازار اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا JO - سیاست‌های راهبردی و کلان JA - JMSP LA - fa SN - 2345-2544 AU - رسولی نژاد, احسان AU - صبری, پریسا AD - دکترای اقتصاد، دانشکدۀ مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری، رشتۀ مطالعات روسیه، دانشکدۀ مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - ویژه‌نامه سال 1400 SP - 32 EP - 53 KW - صادرات KW - ایران KW - اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا KW - شاخص کسینوس KW - شاخص مزیت نسبی آشکار‏شده DO - 10.30507/jmsp.2021.287645.2255 N2 - یکی از راهبردهای سیاست‏های اقتصاد مقاومتی ابلاغ‌شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در 29 بهمن 1392 تلاش جهت بهبود ظرفیت‏های صادرات کشور در راستای کسب سهم از بازار کشورهای خارج است. بررسی بازار صادرات کالاهای ایرانی به بازار کشورهای عضو اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا به‏دلیل اهمیت این اتحادیه برای ایران و نیز اجرای موافقت‌نامۀ تجارت ترجیحی موقت میان ایران و این اتحادیه از سال 2018 م به امری مهم و ضروری تبدیل شده است. در راستای این نیاز و ضرورت، هدف از انجام این تحقیق بررسی امکان‏پذیری گسترش صادرات کالاهای ایران به کشورهای عضو این اتحادیه، با استفاده از داده‏های سالیانۀ 1390 تا 1398، از طریق دو شاخص کسینوس و مزیت نسبی آشکارشده است. نتایج این تحقیق نشان داد که در اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا، ارمنستان دارای بیشترین امکان توسعۀ صادرات ایران به این کشور است. پس از آن، روسیه از دیگر اعضای این اتحادیه است که می‏تواند جهت گسترش صادرات کالاهای ایرانی مورد توجه قرار گیرد. طبق نتایج به‏دست‏آمده، پیشنهادهای سیاستی همچون برنامه‏ریزی صادراتی در حوزۀ کالاهای دارویی و فناوری‏محور، حمایت از استارتاپ‏ها و بنگاه‏های کوچک و متوسط، شناخت هدفمند بازار کشورهای عضو اتحادیه، رفع موانع صادراتی بخش خصوصی و ایجاد کنسرسیوم‏های صادراتی بیان شد. UR - https://www.jmsp.ir/article_142375.html L1 - https://www.jmsp.ir/article_142375_0e68a6cdc523c28a43baf0e3f96ab797.pdf ER -