TY - JOUR ID - 132142 TI - میزان ضریب توافق سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران JO - سیاست‌های راهبردی و کلان JA - JMSP LA - fa SN - 2345-2544 AU - حاجی حسن دنیادیده, هادی AU - جعفریان یسار, حمید AU - متقی, لیلا AD - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ هدی، وابسته به جامعۀ‌الزهراء، قم، ایران AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت‌الله طالقانی قم، قم، ایران AD - دانشجوی کارشناسی‌ارشد، رشتۀ مدیریت آموزشی، دانشکدۀ هدی، وابسته به جامعۀ‌الزهراء، قم، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 35 SP - 560 EP - 584 KW - ضریب توافق KW - سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار KW - سند تحول بنیادین آموزش و پرورش DO - 10.30507/jmsp.2021.252358.2137 N2 - هدف این پژوهش تعیین میزان ضریب توافق سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش توصیفی، شامل تحلیل محتوا و تحلیل اسنادی، بوده و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعۀ تحلیلی شامل دو بخش متون مرتبط با چارچوب‌ها و سیاست‌ها و اصول آموزش برای توسعۀ پایدار و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب آذر 1390 است. ابزار اندازه‌گیری استفاده‌شده در این تحقیق فیش‌برداری و سیاهۀ تحلیل محتوا بوده است. داده‌های اسنادی به‌شیوۀ کیفی با استفاده از شاخص­های توصیفی در فرایند آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که چارچوب‌ها و سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار را می‌توان براساس مدارک و مستندات مرتبط در 6 چارچوب و سیاست کلان و 34 خرده‌چارچوب، سیاست و زیر‌مؤلفه‌های آن تدوین کرد. از مجموع 347 فراوانی مرتبط با چارچوب‌ها و سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار در سند تحول بنیادین، بیشترین فراوانی با 168 فراوانی (4/48 درصد) به بخش هدف‌های عملیاتی و راهکارها اختصاص دارد و کمترین فراوانی مربوط به بخش چارچوب نهادی و نظام اجرایی با 5 فراوانی (4/1 درصد) بوده است. همچنین در بین چارچوب‌ها و مؤلفه‌های سیاست‌های آموزش توسعۀ پایدار، بیشترین ضریب اهمیت (394/.) مربوط به توانمندسازی و توسعۀ مهارت‌ها درجهت ارتقای کیفیت زندگی است و کمترین ضریب اهمیت به‌ترتیب به مؤلفه‌های یکپارچگی اقتصادی و محیطی (016/.) و اصل همه‌سونگری و کل‌نگری (101/.) اختصاص یافته است. UR - https://www.jmsp.ir/article_132142.html L1 - https://www.jmsp.ir/article_132142_5264b00278a5aa382322477c4b621680.pdf ER -