TY - JOUR ID - 102269 TI - ارائه الگوی تجاری سازی محصولات دانش بنیان با تاکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی JO - سیاست‌های راهبردی و کلان JA - JMSP LA - fa SN - 2345-2544 AU - صفرزاد, حسین AU - آزما, فریدون AU - سعیدی, پرویز AU - آقاجانی, حسنعلی AD - دکتری کارآفرینی گرایش آموزش عالی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران. AD - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران. AD - دانشیار گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران. AD - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد بابلسر، دانشگاه دولتی، بابلسر، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - شماره 29 SP - 3 EP - 22 KW - تجاری سازی KW - سیاست‌های اقتصاد مقاومتی KW - شرکت‌های دانش‌بنیان KW - مراکز رشد شمال کشور(گلستان و مازندران) DO - 10.30507/jmsp.2020.102269 N2 - هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با تآکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مراکز رشد شمال کشور (گلستان و مازندران) بوده، تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، از نوع آمیخته است. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مرتبط در شرکت‌های دانش‌بینان و در بخش کمی شامل مدیران و مسئولان خبرۀ شرکت‌های دانش‌بنیان است. نمونه‌گیری در بخش کیفی، هدفمند و در بخش کمی، تصادفی طبقه‌ای است. در بخش کیفی، 20 نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمی، با حجم جامعه 118 نفر، 97 نفر به‌عنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل مصاحبه و  پرسشنامه محقق‌ساخته بوده و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. الگوی طراحی‌شده با 7 شاخص در تجاری‌سازی و 5 شاخص در اقتصاد مقاومتی ارایه شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامۀ طراحی شده با 87 گویه (تجاری‌سازی51 گویه و اقتصاد مقاومتی 37 گویه)، جمع‌آوری و از طریق نرم‌افزارهای SPSS و PLS تحلیل شد. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، شاخص‌های: 1. فردی، 2. مدیریتی و سازمانی 3. فرهنگی اجتماعی 4. قوانین و تاییدیه‌ها 5. مالی و اقتصادی 6. توانمندی بازاریابی و فروش و 7. قابلیت‌های فناورانه تبیین‌کنندۀ مؤلفه‌های تجاری‌سازی و شاخص‌های: 1. مدیریتی و اقتصادی 2. شاخص بین‌المللی 3. تولید ملی 4. شاخص راهبردی و5. شاخص الگوی مصرف به عنوان مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی شناسایی و بر اساس ماتریس تحلیل اهمیت - عملکرد در مدل، رتبه‌بندی و اولویت‌بندی شدند. همچنین با توجه به تأییدشدن ضریب مسیر، آمارۀ t، شاخص‌های اقتصاد مقاومتی بر تجاری‌سازی، تاثیر معنی‌دار و مستقیم دارد. UR - https://www.jmsp.ir/article_102269.html L1 - https://www.jmsp.ir/article_102269_98e1ab5c35c6b07e866c77b0cd750915.pdf ER -