پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
34
2021
07
23
شناسایی و دستهبندی معیارهایی برای تدوین سیاستهای عمومی
210
248
FA
یحیی
کمالی
0000-0002-7392-6395
دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق و الهیات، دانشگاه شهیدباهنر کرمان، کرمان، ایران
yahyakamali@yahoo.com
صدیقه
شیخ زاده جوشانی
0000-0002-9485-153X
استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق و الهیات، دانشگاه شهیدباهنر کرمان، کرمان. ایران
ssheikhzadeh@uk.ac.ir
فرزانه
حسین عسکری
0000-0002-0118-8602
کارشناسیارشد علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق و الهیات، دانشگاه شهیدباهنر کرمان، کرمان، ایران
hosseini.f1375@gmail.com
10.30507/jmsp.2021.251253.2134
هدف پژوهش حاضر شناسایی معیارهایی برای تدوین سیاستهای عمومی است. تحلیلگران سیاست نقش مهمی در مرحلۀ تدوین سیاست ایفا میکنند. در این مرحله، پس از بررسی ابعاد و عوامل مشکلات سیاستی، گزینههای سیاستی و پیامدهای آنها شناسایی و مدوّن میشود و گزینههای سیاستی مناسب برای هر مشکل پیشنهاد میگردد. تدوین مناسب و دقیق سیاستهای عمومی احتمال موفقیت و اثربخشی این سیاستها را افزایش میدهد. از این رو شناخت مرحلۀ تدوین و احصای معیارهایی برای تدوین خوب سیاستهای عمومی ضروری است. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش تحلیل مضمون و با بررسی مطالعات مربوط به تدوین سیاست، معیارهایی برای تدوین خوب سیاستها شناسایی و در پنج مضمونِ 1. معیارهای مربوط به ماهیت مسئلۀ عمومی، 2. معیارهای مربوط به عوامل مسئلۀ عمومی، 3. معیارهای مربوط به بازیگران تدوین، 4. معیارهای مربوط به راهحلهای ارائهشده، 5. معیارهای مربوط به تعیین اهداف دستهبندی شده است. این معیارها میتواند راهنمای تحلیلگران، سیاستگذاران، سازمانها و نهادهای ذیربط در تدوین سیاستهای عمومی باشد.
سیاست,سیاستگذاری,تدوین سیاست,تدوین خوب,معیار
https://www.jmsp.ir/article_126448.html
https://www.jmsp.ir/article_126448_ba6c46a249d6c383b760a71156e0c186.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
34
2021
07
23
الزامات و ملاحظات نظارتی و کنترلی در مرحلۀ تدوین سیاستهای کلی نظام
250
271
FA
علی
باقری
0000-0001-8901-7623
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، دانشکدۀ مدیریت راهبردی ، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
a.bagheri76@gmail.com
میثم
فرزین
0000-0002-3939-7338
دکتری، رشته مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی، تهران، ایران
me_farzin@yahoo.com
سید جواد
امینی
0000000219659935
دانشیار مدیریت راهبردی، دانشکدۀ مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
sjamini20@gmail.com
10.30507/jmsp.2021.251226.2133
سیاستهای کلی نظام چارچوب کلی برای جریان حکمرانی کشور در عرصههای قانونگذاری، اجرایی و نظارتی محسوب میشود. دغدغۀ اصلی در سالهای اخیر میزان و چگونگی تحقق سیاستهای کلی و نظارت بر تحقق آنها بوده است. در الگوهای فرایندیِ کنترل و نظارت بر تحقق سیاستها که مراحل قبل از اجرا (تدوین)، حین اجرا و پس از اجرا را شامل میشود، نظارت و کنترل پیشینی بهاندازۀ نظارت و ارزیابی پسینی اهمیت دارد. در مرحلۀ تدوین و سیاستگذاری، توجه به «ویژگیهای مطلوب» و «ملاحظاتِ» ضروری هر سیاست کلی از منظر تحققپذیری و نظارتپذیری، مسئلۀ اصلی این پژوهش بوده است. در تحقیق حاضر، این ویژگیها و ملاحظات با استفاده از روش تحقیق آمیخته (کمّی و کیفی) شناسایی و تبیین شد. برای تحلیل و تفسیر دادههای کیفی (مصاحبهها) از روش تحلیل مضمون و برای تحلیل دادههای مرحلۀ کمّی (پرسشنامه) از آزمونهای آماری استنباطی (معادلات ساختاری) استفاده شد. درنهایت 15 مؤلفه در بُعد «ویژگیها» و 4 مؤلفه در بُعد «ملاحظات» تدوین سیاستهای کلی، شناسایی گردید و زیرمؤلفههای هریک از آنها نیز تبیین شد.
سیاستگذاری عمومی,سیاستهای کلی نظام,سیاستپژوهی,نظارت و کنترل
https://www.jmsp.ir/article_121780.html
https://www.jmsp.ir/article_121780_afe68901f809ec2ed1bfba856648982e.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
34
2021
07
23
بررسی اثر سرمایهگذاری بخش تعاونی بر اشتغال در راستای سیاست کلی اشتغال
272
297
FA
مصیب
پهلوانی
0000-0002-3101-9754
دانشیار، گروه علوم اقتصادی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
pahlavani@eco.usb.ac.ir
رمضان
حسین زاده
0000-0003-4451-5260
استادیار، گروه علوم اقتصادی، دانشکدة مدیریت و اقتصادی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
ra.hosainzadeh@gmail.com
حسینعلی
بندانی خاریکه
0000-0003-1014-7455
کارشناسیارشد علوم اقتصادی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
hosseinalibandani@pgs.usb.ac.ir
10.30507/jmsp.2021.232311.2071
امروزه معضل بیکاری یکی از چالشهایی است که کشور و بهتبع آن استان سیستان و بلوچستان با آن مواجه است. از سوی دیگر یکی از بخشهایی که باعث ایجاد اشتغال میشود، بخش تعاونی است. طبق سند چشمانداز 1404 و همچنین قانون برنامههای توسعۀ اقتصادی کشور، بهویژه اصل 44 قانون اساسی، بخش تعاونی یکی از پایههای نظام اقتصادی کشور قلمداد شده و از دولت خواسته شده جهت کمک به تأمین عدالت اجتماعی، کاهش فقر و محرومیت و ایجاد اشتغال، حمایتهای مورد نیاز را با افزایش سهم فعالیتهای اقتصادی بخش تعاونی انجام دهد. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر سرمایهگذاری بخش تعاونی بر اشتغال در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان با استفاده از روش اقتصادسنجی فضایی است. در این پژوهش، از دادههای مربوط به 50 شرکت تعاونی در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان طی دورة 1391 تا 1396 استفاده شده است. نتایج مدلهای اقتصادسنجی فضایی نشان داد میزان دستمزد پرداختی در بخش تعاونی بیشترین میزان اثرگذاری مستقیم بر اشتغال استان را داراست. همچنین نتایج گویای آن است که در بخش تعاونی استان میان سرمایهگذاری و اشتغال ارتباط مثبتی وجود دارد. نیز با توجه به نتایج تخمینهای مدل، متغیر شاخص قیمت رابطة مثبت و معناداری با اشتغال در بخش تعاونی استان داشته است.
تعاونی,اشتغال,سرمایهگذاری,دستمزد,اقتصادسنجی فضایی
https://www.jmsp.ir/article_121781.html
https://www.jmsp.ir/article_121781_75f6f9b0fb159a666f04ed8c09c39752.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
34
2021
07
23
ارزیابی وضعیت اجرای سیاستهای کلی جمعیت (دورۀ 1390 تا 1398 )
298
327
FA
وحید
شقاقی شهری
0000-0002-3578-5229
استادیار، گروه اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
vahidshaghaghi@yahoo.com
اسراء
کریم
0000-0003-2696-3668
کارشناسیارشد مطالعات هند، دانشکدۀ مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران
asra.k2003@yahoo.com
10.30507/jmsp.2020.245435.2117
سیاستهای کلی جمعیت یکی از مهمترین سیاستهای کلی نظام است که در قالب 14 بند به تاریخ اردیبهشت 1393 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ گردید. در این سیاستهای کلی، از یک سو بر پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور بهمنزلۀ فرصت و امتیاز تأکید و تصریح شده که عامل جمعیت دارای نقش ایجابی در پیشرفت کشور است. از سوی دیگر بر جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری سالهای گذشته تأکید شده است. هدف مقالۀ حاضر ارزیابی و سنجش وضعیت اجرای سیاستهای کلی جمعیت طی دورۀ 1390 تا 1398 برپایۀ ساخت شاخص ترکیبی است. نتایج پژوهش حکایت از عدم تحقق اهداف کلان سیاستهای کلی جمعیت و روندی کاهنده در شاخص ترکیبی برآوردهشده طی دورۀ 1390 تا 1398 دارد. از این رو ضرورت دارد مسئولان کشور با جدیت به برنامهریزی و رفع موانع تحقق سیاستهای چهاردهگانه بپردازند.
سیاستهای کلی,جمعیت,سنجش,اهداف کلان
https://www.jmsp.ir/article_119350.html
https://www.jmsp.ir/article_119350_d621bbff199a834ae34bcb0259f0fad4.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
34
2021
07
23
انطباق راهبردهای مدیریت دانش با منابع انسانی در راستای سیاستهای علم و فناوری نظام
328
359
FA
وحید
قربانی
0000-0000-7301-6973
دانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
ghorbani.mgt@gmail.com
ابوالحسن
فقیهی
0000-0003-3112-4666
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
a.faghihi@srbiau.ac.ir
10.30507/jmsp.2020.243236.2112
موضوع مقالۀ حاضر بررسی ارتباط بین راهبرد مدیریت دانش و راهبرد مدیریت منابع انسانی در شرایط مختلف فناورانه در راستای سیاستهای علم و فناوری است. این پژوهش به بررسی رابطۀ همبستگی در قالب یک پژوهش کاربردی پرداخته است. جامعۀ آماری تحقیق متشکل از 51 مدیر خبره در 17 شرکت و سازمان با فناوریهای پیشرفته و ساده بود. این تحقیق مدلی انطباقی از ارتباطات ممکن در شرکتها، بسته به نوع فناوری، ارائه نمود. یافتههای پژوهش نشان داد شرکتهای بهرهگیرنده از راهبرد کدگذاری در فناوریهای تکراری از نیروهای وظیفهمدار و با قابلیت کنترل بالا، آموزشهای القایی، ارزیابیهای کاراییمحور و پرداختهای مادی، نتیجهگرا و محرمانه استفاده میکنند؛ سازمانها و شرکتهای بهرهگیرنده از راهبرد شخصیسازی در فناوریهای غیرتکراری نیز نیروهای خلاق و تیمگرا، آموزشهای کاوشی و اکتشافی، ارزیابیهای مبتنی بر اثربخشی و پرداختهای مبتنی بر عملکرد، مهارتگرا و شفاف را بهکار میگیرند.
مدیریت دانش,مدیریت منابع انسانی,فناوری,راهبرد
https://www.jmsp.ir/article_120141.html
https://www.jmsp.ir/article_120141_3d6d86b10a1adb1720c1d7f90bd51516.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
34
2021
07
23
الزامات پیادهسازی آمایش سرزمین در فرایند مدیریت و توسعة کشور
360
389
FA
سیدمحمد
میرمحمدی
0000-0003-3196-6636
استاد، گروه اقتصاد بازرگانی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
yaremardom@yahoo.com
غلامرضا
کاظمیان
0000-0003-1708-5736
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
kazemian@atu.ac.ir
سجاد
رضایی
0000-0002-8648-547X
دانشجوی دکتری رشتۀ تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
sajad_rm@yahoo.com
10.30507/jmsp.2021.246747.2120
آمایش سرزمین تصویر سرزمینی توسعه و پیشرفت بلندمدت است. درحال حاضر، سازمان برنامه و بودجه، در جایگاه متولی مطالعات آمایش سرزمین، مشغول تدوین سند ملی آمایش سرزمین است. پس از پایان تدوین این سند، اجرای آن در دستور کار نهادهای مربوط قرار خواهد گرفت. مرحلۀ پیادهسازی طرحهای کلان مرحلۀ مهمی است که عموماً با چالشهای فراوانی همراه بوده است. مسئلهای که پیش از آغاز اجرای طرح آمایش سرزمین در کشور باید مورد بررسی قرار گیرد، الزامات پیادهسازی این طرح است. بررسی اسناد و مدارک مرتبط با آمایش سرزمین در دهههای گذشته حاکی است که هنوز الگوهای مناسبی برای اجرای آمایش سرزمین در کشور وجود ندارد. در پژوهش حاضر، با صاحبنظران مرتبط با موضوع، مصاحبههای نیمهساختیافته انجام شده است. مصاحبهها با استفاده از تحلیل مضمون نظاممند شده و الگوی الزامات پیادهسازی آمایش سرزمین استخراج گردیده است. این الگو دارای 6 بُعد اصلی، 17 مؤلفه و 34 زیرمؤلفه است. ابعاد اصلی این الگو عبارتاند از: توجه به ماهیت آمایش، تدوین صحیح آمایش، مدیریت منابع انسانی، سازمان مجری توانمند، نظارت و بازخوردگیری مناسب و ملاحظۀ شرایط محیطی. با توجه به بررسیها، تدوین صحیح طرح آمایش سرزمین و مدیریت منابع انسانی بیشترین اهمیت را در پیادهسازی آمایش سرزمین دارد.
خطمشی عمومی,پیادهسازی خطمشی,آمایش سرزمین
https://www.jmsp.ir/article_126365.html
https://www.jmsp.ir/article_126365_20f3b97437c9f725d01396920a30faaa.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
34
2021
07
23
الگوی حُسن اجرای سیاستهای کلی نظام اداری با استناد به قانون خدمات کشوری
390
416
FA
فاطمه
زائرثابت
0000-0001-6534-5526
دانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
fatemeh_zear@yahoo.com
محمد
دوستار
0000-0002-2174-4848
دانشیار، گروه مدیریت ،واحد گیلان، دانشگاه گیلان، ایران
m_dostar@yahoo.com
غلامرضا
معمارزاده
0000-0002-0606-5038
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
gmemar@gmail.com
محمود
البرزی
0000-0001-6619-992X
دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
mahmood_alborzi@yahoo.com
10.30507/jmsp.2021.261327.2170
با عنایت به اهمیت مسئلۀ اجرای اثربخش سیاستهای کلان اداری، این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی حُسن اجرای اثربخش قانون خدمات کشوری در حوزۀ منابع انسانی انجام شد. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، یاداشتبرداری در مرحلۀ کیفی و پرسشنامه در مرحلۀ کمّی است. با تحلیل محتوای پژوهشهای انجامشده در زمینۀ اجرای خطمشی عمومی قانون خدمات کشوری، مدلی با 3 بُعد اصلی و 9 بُعد فرعی شامل فرایند (استخدام و جذب، آموزش و بهسازی، جبران خدمات)، ساختار (راهبرد و خطمشی، ساختار، منابع و زیرساختها) و عوامل زمینهای (دولت، قانونگذاران، و عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی)، 29 مؤلفه و 108 شاخص پس از غربال طی دو راند دلفی فازی با مشارکت 11 خبرۀ مطلع و صاحبنظر در حوزۀ قانون خدمات کشوری ارائه شد. نتایج تحلیل اهمیت ـ عملکرد متغیرهای مدل حاکی از آن بود که متغیرهای سیاستزدایی محیط اجرا، ارتباطات و آزادی عمل، رعایت شایستگی، ابزارهای اجرای خطمشی، زیرساختها، جامعیت، انسجام و کفایت، بودجه، پشتیبانی مالی و اقتصادی، جذب ضابطهمند، توانمندسازی، ظرفیتهای مالی، حمایت و پشتیبانی، بازبینی و نظارت، نظامیافتگی فنی و ضمانت اجرایی در ناحیۀ ضعف (اهمیت بالا ـ عملکرد پایین) قرار دارند.
خطمشی عمومی,اجرای اثربخش,قانون خدمات کشوری,سیاستهای کلان,مدیریت منابع انسانی
https://www.jmsp.ir/article_125342.html
https://www.jmsp.ir/article_125342_179473e8b678b98cdf7fd119991edd66.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
9
34
2021
07
23
تحلیل کارآفرینی اجتماعی شرکتهای تعاونی در راستای سیاستهای کلی بخش اشتغال
418
443
FA
فاضل
سیدی
0000-0001-7299-8277
دکترای مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
fazelsaidi1366@gmail.com
محمد
ذاکری
0000-0002-3076-3696
دکترای مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران. ایران
mohamad4276@yahoo.com
زلیخا
مرسلی ارزنق
0000-0002-0611-029x
کارشناسیارشد مدیریت مالی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
zmorsali93@gmail.com
10.30507/jmsp.2020.232776.2074
هدف این پژوهش تحلیل کارآفرینی اجتماعی در شرکتهای تعاونی در راستای سیاستهای کلی بخش اشتغال است. تحقیق حاضر از دیدگاه پارادایمشناسی اثباتگرا، بهلحاظ مخاطبشناختی کاربردی، از نظر روش پیمایشی، بهلحاظ قلمروی زمانی در حوزۀ تحقیقات مقطعی و از نظر جمعآوری دادهها نیز میدانی است. ابزار گردآوری دادهها برای اندازهگیری متغیر قابلیتهای فناوری اطلاعات، کارآفرینی اجتماعی و فرهنگ کار پرسشنامۀ استاندارد است که شامل 21 سؤال برای سنجش کل متغیرهای تحقیق است. روایی محتوا بهوسیلۀ ابزار CVRو CVI پانل خبرگان تأیید شد. روایی سازه و پایایی مدل نیز با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و پایای اشتراکی بررسی و تأیید شد. جامعۀ آماری تحقیق مدیران بخش تعاونیهای تولیدی است که با استفاده از نرمافزار تعیین حجم نمونه G power در سطح آلفای 1/0 و توان آزمون 85/ 0 درصد، 171 نفر بهعنوان نمونۀ نهایی تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. بهمنظور آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. همچنین نتایج پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS (نسخۀ 24) و Smart: PLS (نسخۀ 3) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد قابلیت فناوری اطلاعات بر کارآفرینی اجتماعی تأثیر معناداری دارد. همچنین فرهنگ کار بر کارآفرینی اجتماعی اثربخشی معناداری داشته است. نقش تعدیلگر فرهنگ کار نیز مورد تأیید قرار گرفت.
کارآفرینی اجتماعی,قابلیت فناوری اطلاعات,فرهنگ کار,تعاونیهای تولیدی,سیاستهای کلی بخش اشتغال
https://www.jmsp.ir/article_120774.html
https://www.jmsp.ir/article_120774_660f0c8f485b130af770da6d7a0ad73d.pdf