جهانیشدن، مفهومی است که هم به فشردهشدن جهان و هم به تشدید آگاهی درباره جهان به عنوان یک کل و هم به وابستگی متقابل و واقعی جهان و هم به آگاهی و یکپارچگی جهان اشاره دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و ارائه استراتژیهای موردنیاز نظام آموزش عالی ایران در عصر جهانیشدن با رویکرد میانرشتهای است. با استفاده از روش پژوهش توصیفیتحلیلی، در مرحله اول از طریق اجرای تکنیک دلفی مهمترین استراتژیهای موردنیاز و راهکارهای عملیاتیشدن آنها شناسایی شده و در مرحله دوم با بررسی دادههای آماری و اسناد مربوطه، وضعیت نظام آموزش عالی کشور تحلیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که نظام آموزش عالی کشور برای واکنش مناسب به تحولات جهانیشدن نیازمند درپیشگرفتن استراتژیهای چهارگانه توسعه کیفی به موازات گسترش کمّی، متنوعسازی منابع تأمین مالی، تجاریسازی تحقیقات و تکمیل زنجیره علم، فناوری و ثروت، افزایش مبادلات علمی و دانشگاهی در سطح بینالمللی است. در این مقاله، ضرورتها و ویژگیهای هریک از استراتژیهای مذکور بررسی شده و راهکارهایی برای عملیاتیشدن آنها شناسایی و پیشنهاد شده است.طبقهبندی : جهانیشدن، آموزش عالی، دانشگاه