ORIGINAL_ARTICLE
مدلی برای آموزش مهارتهای فراشناختی در تربیتمعلم آینده
در بند 3-1 سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور، ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمر شایستگیها و توانمندیهای علمی، حرفهای و تربیتی فرهنگیان موردتوجه قرار گرفته است. مدیریت یادگیری، مجموعهای از مهارتها را پوشش میدهد که بر بهبود عملکرد تحصیلی یادگیرندگان تأثیر دارد. در این پژوهش ادبیات فراشناخت جمعآوری، و طی مصاحبههای کیفی عمیق با 11 نفر از خبرگان، دیدگاه آنان در مورد مدل و مؤلفههای فراشناختی مناسب برای آموزش به دانشجویان-معلمان مورد سؤال قرار گرفت. یافتهها به روش نظریۀ برخاسته از دادهها تحلیل شد. در مرحلۀ سوم بر اساس مؤلفههای مدل پرسشنامهای در مقیاس لیکرت 5 درجهای 96/0=ɑ برای ارزیابی دیدگاه صاحبنظران در مورد تناسب مدل به روش دلفی استفاده شد. یافتهها ضمن تأیید مدلهای قبلی، ترکیب تازهای را به همراه مؤلفههای جدید ارائه داد. سازۀ فراشناخت، شامل سه مؤلفۀ دانش شناختی (5 زیرمؤلفه)، تنظیم شناختی (8 زیرمؤلفه)، باورهای شناختی (4 زیرمؤلفه) و 70 متغیر است. چگونگی آموزش شامل 3 مؤلفۀ چگونگی ارائه (3 زیرمؤلفه)، چگونگی محتوا (3 زیرمؤلفه)، زمان و مکان آموزش (2 زیرمؤلفه) و 20 متغیر است. چرایی آموزش شامل 3 مؤلفۀ ارتقای شخصی معلم (4 زیرمؤلفه)، ارتقای حرفهای معلم (5 زیرمؤلفه)، ارتقای فردی دانشآموز (3 زیرمؤلفه) و 40 متغیر است.
https://www.jmsp.ir/article_33860_682001e906ed9a10845b0638d609dd11.pdf
2016-10-22
1
26
مهارت
فراشناخت
دانشجو-معلم
آموزش
تربیتمعلم
علی اکبر
خوش گفتارمقدم
khoshgoftar1346@gmail.com
1
مدرس دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
سیدکمال
خرازی
kharrazi@ut.ac.ir
2
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
اجاقلو، نسیم اله.1385.شورای امنیت، آخرین ایستگاه پروندهی هستهای ایران. روزنامه شرق. 10/3/1385.
1
آدمی، علی.1389.راهبرد نگاه به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: دیدگاهها،زمینهها و فرصتها. فصلنامه مطالعات سیاسی. سال دوم. شماره 7.
2
ارشدی خمسه، علی.1386. مقالهی روشها و شیوههای مدیریت و عملکرد و ارزیابی آن.
3
افضلی، رسول و وحید کیانی.1392.بررسی وارزیابی کیفی وضعیت روابط خارجی ایران در برنامه چهارم توسعه. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان. سال اول. شماره1 .
4
الهی، شعبان.1378.مثلث عملکرد سازمانی(ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور). ارائه شده در کنگرهی شهید رجایی. تهران
5
امیرارجمند،اردشیر.1381.سیاستهای کلی نظام در پرتو اصل حاکمیت قانون و جمهوریت. فصلنامه راهبرد. شماره 26.
6
امین زاده، محسن. 1385.سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال 1385. آیین. شماره 6.
7
امین زاده، محسن. 1386.سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال 1386. آیین. شماره 11 و 12.
8
ایزدی، جهانبخش و فرزاد خلفی.1390.راهبردهای تعامل موثر و سازندهی ایران در نظام بینالمللی بر پایهی سند چشمانداز. فصلنامه ره نامهی سیاستگذاری. سال دوم. شماره 3.
9
بربر، مسعود.1385.هفتاد سال بعد (درباره هولوکاست). خردنامه همشهری. شماره 12.
10
بهزادیان، مجید.1379.مدیریت استراتژیک با کارت امتیاز متوازن.ارائه شده در هفتمین همایش دانشجویی مهندسی صنایع. تهران.
11
جلالی، رضا.1391. از تنش زدایی تا سیاستهای ماجراجویانه.به نشانی اینترنتی:www.mardomsalari.com/template1/news.aspx?nid=131978
12
حاجی کریمی، عباسعلی و حسن رنگریز.(1378).مدیریت منابع انسانی. تهران: نشر نگاه دانش.
13
حجازی، حسین و مجتبی زارعی.(1387).نهضت ملی هستهای در ایران (سیری در آرا و اندیشههای دکتر احمدی نژاد). تهران: نشر دانشگاهی.
14
حق شناس، محمدجواد.1388.نقش ارزیابی در سیاستگذاری عمومی. به نشانی:
15
www.isna.ir/fa/news/8707-00770
16
داریانی، محمدعلی و علاء الدین رفیع زاده.1384.تحلیل تطبیقی مدلهای ارزیابی عملکرد (از حیث اهداف، مبانی، نتایج و دستاوردها). ارائه شده در دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.تهران.
17
دانشفرد، کرم اله، کاوه وحدانی، و عسل آغاز.1389.بررسی نقش پیاده سازی کارت امتیاز متوازن در بهبود عملکرد سازمان. فصلنامه رهبری مدیریت آموزشی.دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.سال چهارم. شماره 2.
18
دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال.(1387).چارچوبی مفهومی برای ارزیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
19
رحیمی، غفور.1385.ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت سازمان.ماهنامه تدبیر. سال هفدهم. شماره 173.
20
سپهر، حسین. 1388.تاملی بر سیاست خارجی ایران در چهار سال اخیر. گزارش. ماهنامه گزارش. شماره 211.
21
سجادپور، محمدکاظم واردشیر نوریان.1389.برنامه ریزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: بررسی رابطهی قدرت منطقهای، اقتصاد و سیاست خارجی بر اساس سند چشمانداز. فصلنامه راهبرد. سال نوزدهم. شماره 56.
22
سیف زاده، حسین.1384.آسیب شناسی سیاست خارجی ایران و چارچوبی برای سازماندهی طرز تلقیها. مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی. شماره 69.
23
شریعتی فر، زهرا.1387.روابط ایران و هند (مناسبات سیاسی-اقتصادی). گزارش اردیبهشت وخرداد. سال هفدهم. شماره 197.
24
شفیعی، نوذر و زهرا صادقی.1389.گزینههای ایران در روابط خارجی بر اساس سیاست نگاه به شرق. راهبرد یاس. شماره 22.
25
شکیبایی، مهدی.1392.تاکتیک غلط احمدی نژاد در مورد هولوکاست. به نشانی اینترنتی:
26
www.imna.ir/vdcbzgb9.rhb9zpuur.html
27
صفوی همامی، سید حمزه.(1387).کالبد شکافی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. تهران:دانشگاه امام صادق.
28
غریب آبادی، کاظم.(1387).پروندهی هستهای ایران به روایت اسناد.تهران: مرکز اسناد تاریخ دیپلماسی.
29
غریب آبادی، کاظم.1386.سیاستها و دستاوردهای هستهای دولت نهم. فصلنامهی دولت اسلامی. شماره 1.
30
-غلامی، طهمورث.1391. ایران در آمریکای لاتین و واکنش ایالات متحده. به نشانی اینترنتی:
31
www.peace_ipsc.org
32
فرزین نیا، زیبا.1387.ایران و آسیا در دولت نهم؛ فراز و نشیبها. فصلنامه سیاست خارجی. سال دوم. شماره 22.
33
فلاحی، سارا.1386.بررسی مقایسهای دیپلماسی هستهای دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد (تا پایان قطعنامه 1747 شورای امنیت). پژوهشنامه علوم سیاسی. شماره 6.
34
قنبرلو، عبداله. 1388.مفهوم و ماهیت قدرت منطقهای. فصلنامه مطالعات راهبردی. شماره 46.
35
قهرمانپور، رحمان.(1387).رویکرد حکومتهای بزرگ به موضوع هستهای. تهران: معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی.
36
کرمی، جهانگیر.1389.روابط ایران و روسیه در سالهای 1368 تا 1388، بسترها، عوامل و محدودیتها. مطالعات اوراسیای مرکزی. سال سوم. شماره 6.
37
کشاورزی، محمد، مصطفی سلاطین، محمد آفتابی، و محسن زارع.(1388). آشنایی با سند چشمانداز. تهران: نشر امیرکبیر.
38
کوزه گر کالجی، ولی.1387.تاملی بر سیاست خارجی ایران در آمریکای لاتین. گزارش. سال هفدهم. شماره 98.
39
متقی، ابراهیم. 1388.همکاریهای نامتقارن ایران وامریکا در دوران اوباما. فصلنامهی بینالمللی روابط خارجی. سال اول. شماره 3.
40
ملکی فر، عقیل و محمد شالچی فر.1384.راهنمای گام به گام پیاده سازی کارت امتیاز متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی استراتژیک. مدیریت فردا. سال سوم. شماره 9و10.
41
موسی خانی، مرتضی، دادخواه، داود، و رقیه حسن زاده.1388.ارائهی یک چارچوب مفهومی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار. سال سوم.شماره 3.
42
میرکمالی، سید محمد.(1378).رهبری و مدیریت آموزشی. چاپ پنجم. تهران: نشر یسطرون.
43
نوری، وحید.1389.اولویتهای جغرافیایی_عقیدتی در سیاست خارجی دولت نهم. ره آورد سیاسی. شماره 27 و2
44
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی تاثیر گردشگری حلال بر حوزههای گردشگری ایران با استفاده از مدل جمع وزنی (WSM)
امروزه توسعه انواع گردشگری از مهمترین موضوعات تحقیق در گستره علم جغرافیای انسانی است؛ زیرا صنعت گردشگری از یک سو تنوع گستردهای دارد و از سویی دیگر میتواند آثار مثبت عمیقی را در ابعاد مادی و معنوی زندگی انسان و فضاهای جغرافیایی داشته باشد. در کنار ساختارهای مدیریتی و پیشنیازهای کالبدی و مادیِ لازم برای توسعه گردشگری، یکی از مهمترین عواملی که میتواند آثار مثبت و منفی را بر توسعه گردشگری در یک کشور بگذارد، الگوی ناظر بر نظام گردشگری آن کشور است. گردشگری حلال؛ الگویی رفتاری- عملکردی است که ارزیابی تأثیرات آن بر انواع گردشگری کشور ایران، هدف تحقیق حاضر هست. ماهیت تحقیق بنیادی بوده و از نوع توصیفی- تحلیلی است. روش گردآوری دادهها؛ پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه خبرگان است. جامعه مورد نظر شامل 25 نفر از اساتید گردشگری دانشگاههای شهر تهران بوده است. روش تحلیل دادهها، استفاده از مدل جمع وزنی WSMبوده و برای وزندهی به شاخصها از ضریب آنتروپی شانون استفاده شده است. یافتههای پژوهش گویای آن است که الگوی گردشگری حلال میتواند بر توسعه، کارایی و اثربخشی هر یک از انواع گردشگری کشور تأثیرات متفاوتی بگذارد، بهگونهای که برای برخی از انواع گردشگری به عنوان محرک و مشوق توسعه و برای برخی دیگر به عنوان مانع و محدودیت عمل میکند. نتایج تحقیق نشان میدهد که الگوی حلال میتواند منجر به توسعه برخی از انواع گردشگری مانند گردشگری مذهبی، فرهنگی، تاریخی، پزشکی و اکوتوریسم شود در حالیکه عامل محدودکنندهای برای گردشگری تفریحی، دریایی و گردشگری ماجراجویانه محسوب شود.
https://www.jmsp.ir/article_32608_8861ca5d37434222c98c998458f1fd95.pdf
2016-10-22
27
46
گردشگری حلال
حوزههای گردشگری
مدل WSM
ایران
علی
حاجی نژاد
ahajiinejad@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه گیلان
AUTHOR
ابوذر
پایدار
aboozar.paidar@gmail.com
2
دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
فاطمه
باقری
fatemeh_bagheri@ut.ac.ir
3
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ناصر
عبدی
naser_abdi1368@yahoo.com
4
دانشگاه سیستان و بلوچستان
LEAD_AUTHOR
بازرگان, ع. (1389). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری (نسخه دوم). تهران: دیدار.
1
جبرائیلی, م., موسوی واعظی, س., میکائیلی, پ., سعادتیان, ر., & عقلمند, س. (2011, ژوئن). علل افت تحصیلی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله افق توسعه آموزش پزشکی, 4(3), ص. 21-25.
2
خرازی, ک. (1393, اردیبهشت 20). سمینار مدیریت شناختی در آموزش عالی. تهران, تهران, ایران: دانشگاه تهران.
3
رحیمی, ب., کاظمی, ن., محمدپور, ی., رحمت نژاد, ل., & جباری, ن. (1392, آبان). بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1390. مجله دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه، هشت (49), ص. 614-621.
4
سالاریفر, م. (1391). باورها و حالت فراشناختی، بازدارنده یا تسهیلکنندۀ نگرانی و خودتنظیمی تحصیلی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
5
فتی, ل., آذری, ش., برادران, ح., & اطلسی, ر. (1392). مرور سیستماتیک بررسی علل افت تحصیلی دانشجویان پزشکی. گامهای توسعه در آموزش پزشکی, دهم (دوم), ص. 150-157.
6
کریمی, ف. (1390). ساخت و اعتباریابی ابزارهای سنجش فراشناخت حل مسئله(دانش، نظارت و باورهای فراشناختی) و بررسی رابطۀ فراشناخت دورۀ راهنمایی با عملکرد آنان در حل مسألههای کلامی ریاضی. تهران: دانشگاه خوارزمی.
7
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر ضرورت معافیت مالیاتی معلولین در ایران
یکی از مهمترین وظایف اقتصادی دولتها، حمایت از اقشار کم درآمد و توزیع عادلانه درآمد است. از ابزارهای توزیع عادلانه تر درآمد میتوان معافیتهای مالیاتی را نام برد که عمدتاً برای اصلاح توزیع درآمد و کاهش فقر انجام میشود. در کشورهای توسعه یافته معافیتهای مالیاتی بر درآمد اشخاص گستردگی و دقت نظر بیشتری دارند که یکی از این موارد معافیتهای مالیاتی مربوط به افراد معلول است. مطالعه صورت گرفته نشان میدهد که در اغلب کشورهای توسعه یافته درآمد معلولین و یا سرپرست آنها مورد معافیتها و یا کسور مالیاتی قرار می گیرد اما در ایران حمایت از معلولین عمدتا در قالب کسر هزینههای معالجه و مراقبت از درآمد مشمول مالیات آنها است. حمایت از جامعه معلولان کشور با هدف ارتقاء سلامت و توانمندسازی آنانیکی از محورهای اصلی سیاستهای کلی نظام سلامت است. بر همین اساس در این تحقیق نشان داده میشود که اگر درآمد مشمول مالیات معلولین یا سرپرست آنها جدای از هزینههای درمانی، مورد معافیت مالیاتی قرار گیرد و یا سقف معافیت مالیات حقوق آنها افزایش یابد، در کاهش نابرابری درآمد که یکی از اهداف سیاستهای مالیاتی است، مثمر ثمرتر خواهد بود.
https://www.jmsp.ir/article_40582_2fcdd00dd745d0e180e0fcbb90e22589.pdf
2016-10-22
47
59
سیاست های مالیاتی
معافیت های مالیاتی
توزیع درآمد
معلولین
نادر
مهرگان
mehregannader@yahoo.com
1
هیات علمی/دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
محمد رضا
اسکندری عطا
eskandariata86@gmail.com
2
دانشجوی دکترای اقتصاد/دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
پژویان، جمشید. (1391). اقتصاد بخش عمومی (مالیاتها). (چاپ هشتم)، انتشارات جنگل.
1
پیرایی، خسرو و فرددوجی، سارا. (1388). ارزیابی سیاست مالیاتی ایران از جنبه فقر و نابرابری: آیا سیاست مالیاتی به نفع فقیر بوده است؟. پژوهشهای رشد و توسعه پایدار، شماره سیم، صفحه 19-46.
2
جعفری صمیمی، احمد. (1391). اقتصاد بخش عمومی (1). (چاپ یازدهم)، انتشارات سمت.
3
زاده بالی، اسداله. (1387). اثربخشی مالیات بر نابرابری و توزیع درآمد در ایران. فصل نامه مالیات، دوره جدید، شماره اول، 73-92.
4
زمانی، جواد. (1385). تجزیه و تحلیل آثار مالیاتها بر نابرابری اقتصادی در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
5
عسکری، علی. (1392). کالبد شکافی اصلاح نظام مالیاتی کشور: چالشها، برنامهها و عملکرد نظام مالیاتی. فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی، سال یکم، شماره دوم، صفحه 85-120.
6
غفاری، مهناز. (1386). بررسی اثر مالیات بر توزیع درآمد، مجموعه مقالات اولین همایش سیاستهای مالی و مالیاتی ایران. سازمان امور مالیاتی کشور، دفتر مطالعات و تحقیقات مالی، تهران.
7
کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاستهای کلی نظام. تابستان 1395.
8
مرکز آمار ایران،گزیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن. (١٣٩٠). معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی مرکز آمار ایران.
9
نژاد عبداله، معصومه و همکاران. (1392). شاخصهای توزیع درآمد در ایران. مجله اقتصادی، شمارههای نه و ده، 49-64.
10
نیلی، مسعود و فرح بخش، علی. (1378). ارتباط رشد اقتصادی و توزیع درآمد. مجله برنامه بودجه، شماره 34 و 35.
11
ORIGINAL_ARTICLE
اثر نقصانهای بازار بر رفتار نرخهای ارز در ایران
برخی مطالعات نشان میدهند که تحت فرض ترکیب نقصانهای بازار کالا و دارائی، نه تنها رفتار کوتاهمدت نرخ ارز تغییر میکند، بلکه موجب تغییرات غیر متعارف در این متغیر خواهد شد. در نتیجه این نقصان در بازار، به عنوان یک عنصر کلیدی در فهم تغییرات نرخ ارز بهحساب میآید. این مقاله نشان میدهد که ترکیب قیمتگذاری پول ملی، عدم تجانس در توزیعکنندهای کالاها و انتظارات سوداگران بدون الگو، بهعنوان نقصان بازار، ممکن است تغییرات زیادی در نرخ ارز ایجاد کنند. تمام دادههای مورد استفاده در این مقاله به قیمتهای ثابت سال 1383 و بهطور سالانه برای دوره زمانی 1345-92 بوده و بصورت سرانه است. بعد از لگاریتم گیری از متغیرها با استفاده از فیلتر هدریک- پرسکات، از متغیرها روندزدایی میشود. معادلات نهایی الگو، حول وضعیت باثبات خطی شده و با استفاده از رهیافت اُهلیگ[1](1999)، معادلات تصادفی خطی شده، بهصورت یک الگوی فضای-حالت در محیط برنامهنویسی Matlab تصریح شد. در نهایت با مقداردهی برخی پارامترها از مطالعات گذشته و برآورد تعدادی از آنها، متغیرها شبیهسازی شده با دادههای واقعی مقایسه شد و اعتبار مدل محک خورد. نتایج حاکی از آن است که الگوی معرفیشده قادر است، برای توضیح وقایع و تاثیر تکانههای مختلف بر متغیرهای کلان از حالت باثبات را شبیهسازی کند. ضمناً یک شوک پولی در مدل قیمتگذاری پول ملی، همزمان مصرف داخلی را افزایش و ارزش پول ملی کاهش موقتی پیدا میکند. همچنین با فرض افزایش در پارامتر ترجیجات تقاضای پول، نرخ ارز به تکانه عرضه پول، واکنش مثبت نشان خواهد داد. این مقاله همچنین بیان میکند که تغییر در انتظارات سوداگران بدون الگو، موجب تغییرات مثبت نرخ ارز اسمی و واقعی خواهد شد. این مدل نشان داد که بین نوسانات نرخهای ارز و متغیرهای کلان اقتصادی رابطه وجود دارد و «معمای منفعل بودن نرخ ارز» برای اقتصاد ایران، برقرار نیست. دولت میتواند با افزایش "مالیات توبین"، موجب کاهش در نوسانات نرخ ارز شود؛ البته اثر این مالیات بستگی به ساختار بازار ارز و واکنش سایر هزینههای تجاری به این مالیات توبین دارد. [1]. Uhlig
https://www.jmsp.ir/article_12946_272ef60414c384522c0382c764be210b.pdf
2016-10-22
61
82
نرخ ارز
قیمت گذاری پول ملی
سوداگران بدون الگو
سید فخرالدین
فخرحسینی
f_fkm21@yahoo.com
1
استادیار - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
LEAD_AUTHOR
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حسابهای ملی ایران و گزارش اقتصادی و ترازنامه بانک مرکزی، سالهای مختلف.
1
باستانژاد، حسین (1382)، " بررسی تطبیقی الگوهای پولی با الگوهای تعدیل روند ساختاری نرخ ارز" ، مجله تحقیقات اقتصادی، دوره 38، شماره 2،1-41.
2
جعفری صمیمی، احمد؛ طهرانچیان، امیرمنصور؛ ابراهیمی، ایلناز و بالونژاد نوری، روزبه(1393)، "اثر تکانهای پولی و غیرپولی بر تولید و تورم در یک الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی در شرایط اقتصاد باز: مطالعه موردی اقتصاد ایران"، فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی در ایران، 3(10)، 1-32.
3
داوودی، پرویز و زهرا زارعپور(1385)، "نقش تعریف پول در ثبات تقاضای پول با تاکید بر شاخص دیویژیا"، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره 29، صص47-74.
4
طائی، حسن (1385)، "تابع عرضه نیروی کار: تحلیلی بر پایه دادههای خرد"، پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره 29، صص 93-112.
5
فخرحسینی، سید فخرالدین و شاهمرادی، اصغر و احسانی ، محمد علی(1391)، “چسبندگی قیمت و دستمزد و سیاست پولی در اقتصاد ایران”،فصلنامه پژوهشهای اقتصادی،سال دوازدهم،شماره اول، بهار 1391، صص1-30.
6
کاوند، حسین (1388)، "تبیین آثار درآمدهای نفتی و سیاستهای پولی در قالب یک الگوی ادوار تجاری حقیقی برای اقتصاد ایران"، رساله دکتری، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده اقتصاد.
7
کمیجانی، اکبر و توکلیان، حسین (1391)، " سیاستگذاری پولی تحت سلطه مالی و تورم هدف ضمنی در قالب یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی برای اقتصاد ایران"، فصلنامه مطالعات تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 8،87-118.
8
کمیجانی، اکبر؛ خلیل عراقی، سید منصور؛ عباسی نژاد، حسین و توکلیان، حسین (1391)، “تورم هدف ضمنی، رفتار نامتقارن در تشخیص وضعیت اقتصادی سیاستگذاران پولی در اقتصاد ایران"، فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی در ایران، 3(9)، 1-23.
9
ORIGINAL_ARTICLE
نقش زنان در بهبود فضای کسب و کار (مطالعه موردی: ایران و کشورهای منتخب درحال توسعه)
یکی از نشانههای توسعه هر جامعهای، فضای کسب و کاری است که توسط زنان کارآفرین راهاندازی و مدیریت میشود. زنان به عنوان یکی از مهمترین سرمایههای انسانی، میتوانند نقش بالقوهای را در فرآیند توسعه بخشهای اقتصادی هر جامعهای ایفا کنند، که بخش کسب و کار نیز از این مهم مبرا نیست. مشارکت زنان در فعالیتهای اقتصادی نه تنها در توسعه ظرفیتها و تواناییهای زنان، بلکه در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه نقش کلیدی داشته و دارد. در این مقاله تأثیر نیروی کار زنان، نیروی کار مردان، درآمد و تورم بر شاخص کلی فضای کسب و کار برای 8 کشور منتخب درحال توسعه از جمله ایران، طی دوره زمانی 2006 تا 2014 مورد مطالعه قرار گرفته است. برای برآورد اثرات متغیرها، از تکنیک هم انباشتگی پانلی به شیوه حداقل مربعات معمولی پویا (DOLS) استفاده شده است. نتایج حاصله حاکی از آن است که متغیرهای نیروی کار زنان و مردان دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر شاخص کلی فضای کسب و کار هستند. براساس نتایج رگرسیونی، زنان در کنار مردان نقش قابل توجهی را در بهبود فضای کسب و کار ایفا میکنند، ولی با این وجود، ضریب تأثیرگذاری نیروی کار زنان کمتر از نیروی کار مردان است، که این أمر با شرایط فضای کسب و کار کشورهای مورد بررسی کاملا همخوانی دارد. درآمد نیز دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر شاخص کلی فضای کسب و کار است، ولی تورم دارای تأثیر منفی و معنیدار بر شاخص کلی فضای کسب و کار است.
https://www.jmsp.ir/article_40571_70e10e20c18c5be98b59427f6f5b4fa8.pdf
2016-10-22
83
107
زنان
فضای کسب و کار
تکنیک هم انباشتگی پانلی
کشورهای در حال توسعه
سیدعلی
پایتختی اسکویی
oskooe@yahoo.com
1
هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز-گروه اقتصاد
LEAD_AUTHOR
لاله
طبقچی اکبری
lalehtabaghchi@gmail.com
2
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
آراستی، ز. و اکبری جوکار، م. (1385). بررسی شیوههای ارتباط شبکهی زنان کارآفرین ایرانی و تأثیر آن در راهاندازی کسب و کار. مطالعات زنان، 3: 22-5.
1
آراستی، ز. و اکبری جوکار، م. (1385). تحقیقی پیرامون ویژگیهای کسب و کارهای زنان کارآفرین تحصیل کرده دانشگاهی و مشکلات آنان در را هاندازی کسب و کار. دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، 32: 46-37.
2
اخوان نسب، ز. (1392). توانمندسازی زنان در عرصه فعالیتهای اقتصادی و کسب و کار. قابل دسترسی در وب سایت شهروندان: http://www.shahrwandan.ir.
3
بانک مرکزی. (1395). مفاهیم، تعاریف و روشها. قابل دسترسی در سایت http://www.cbi.ir/simplelist/4507.aspx.
4
بختیاری، ص. و شایسته، ا. (1391). بررسی تأثیر بهبود فضای کسب و کار بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب با تاکید بر ایران. فصلنامه اقتصاد مالی و توسعه، 16: 204-175.
5
پایتختی اسکوئی، س. ع.، رجبی، ا. و برقی اسکوئی، م. م. (1392). تأثیر بحران مالی جهانی بر رشد اقتصادی ایران. دومین کنفرانس ملی چالشهای اصلی صنعت و تولید ملی.
6
حکمتی فرید، ص.، محمدزاده، ی. و خزالی، خ. (1395). اثر بهبود فضای کسب وکار و رعایت حقوق مالکیت فکری بر رشد اقتصادی کشورهای با درآمد متوسط به بالا. پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی. 22:130-119.
7
سالاری، ا. (1390). بررسی تأثیر نظام مالیاتی بر فضای کسب و کار. مجله اقتصادی - ماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی. 9 و 10: 111-130.
8
فرازمند، ح.، افقه، س. م. و پژدمان، ف. (1393). بررسی رابطه مالیات بر مشاغل و اشتغال در ایران. کنفرانس توامندسازی اصلاح رفتارهای اقتصادی.
9
فلاحتی، ع.، سهیلی، ک. و نوری، ف. (1391). اثر تورم بر عملکرد بازارهای مالی در ایران. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، 6: 163-133.
10
کریمی، ا. (1387). بررسی تأثیر عوامل تولید بر تجارت خارجی ایران. فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، 37 و 38: 68-43.
11
مجنونی اسکوئی، ح. (1394). بررسی تأثیر کارآفرینی بر توسعه مالی در کشورهای منتخب در حال توسعه. پایان نامه کارشناسی ارشد گروه اقتصاد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
12
مقیمی، ف. (1391). نقش زنان در فرهنگ اقتصادی امروز. قابل دسترسی در وب سایت خبری- تحلیلی کسب و کار: .http://www.biznews.i
13
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سلامت بر عرضه نیروی کار زنان (مطالعه موردی کشورهای گروه D8)
مقاله حاضر به بررسی تأثیر سلامت بر عرضه نیروی کار زنان در کشورهای عضو گروه دی- هشت می پردازد و به این منظور در کنار شاخص سلامت (نرخ باروری زنان)، تأثیر شاخصهای دستمزد، آموزش و شهرنشینی را بر عرضه نیروی کار زنان مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار میدهد. نتایج تخمین مدل تحقیق با استفاده از روش اثرات ثابت و در دوره زمانی 2012-1995 حاکی از این است که اولاً؛ در میان متغیرهای اثر گذار ذکر شده، شاخصهای دستمزد و سلامت زنان (نرخ باروری)، تأثیر منفی و شاخصهای آموزش و شهرنشینی تأثیر مثبتی بر عرضه نیروی کار زنان کشورهای گروه دی- هشت بر جا میگذارند که در این میان، متغیرهای آموزش برای زنان و شهرنشینی ، بیشترین تأثیر را بر عرضه نیروی کار این گروه در دوره مورد مطالعه داشتهاند. دیگر اینکه؛ ضریب 12/0- متغیر سلامت زنان (نرخ باروری)، در این تحقیق نشان از اثرگذاری منفی نرخ باروری بر عرضه نیروی کار زنان در کشورهای گروه دی-هشت دارد که حاکی از این است که، تغییر در نرخ باروری بر فرصت زنان برای حضور در بازار کار این گروه، تأثیر می گذارد. این موضوع نشان میدهد که در کشورهای عضو دی - هشت، با کاهش نرخ باروری، زنان توانایی حضور و فرصت بیشتری در بازار کار را دارا هستند و این عامل ناشی از عواملی از جمله، جذب کمتر برخی کارفرماها از زنان به خاطر مسائلی مانند بارداری، زایمان و حتی میانسالی و ...، میشود.
https://www.jmsp.ir/article_38494_57f57dad51fdf02231670554a7185936.pdf
2016-10-22
109
124
سلامت
نرخ باروری
زنان
عرضه نیروی کار
سمیرا
متقی
samira.motaghi@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه
LEAD_AUTHOR
سعیده
کامرانپور
saeede.kamranpor@gmail.com
2
دانشجوی دکتری
AUTHOR
جیحانی کوهبانی، منصوره (1377)؛ " تخمین تابع عرضه نیروی کار زنان در ایران" پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه.
1
کامران پور، سعیده (1391)؛ " اثر تغییرات ساختار سنی جمعیت و آموزش بر بازار کار در اقتصاد ایران" پایان نامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران
2
متقی، لی لی (1375)؛ "تحلیل و برآورد تقاضای اشتغال در ایران"؛ مجله برنامه و بودجه؛ شمارهی 27، ص.63-39.
3
محمودی، محمد جواد (1389)؛ "تحولات جمعیتی، چالشهای پیش رو و لزوم تجدید نظر در سیاستهای جمعیتی ایران"؛ فصلنامه برداشت دوم؛ سال هفتم، شماره پیاپی (11) و (12)، ص. 70-41.
4
مهرگان، نادر؛ روح الله رضایی (1388)؛"اثر ساختار سنی جمعیت بر رشد"؛ فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران؛ سال سیزدهم، شماره 39، ص.146-137.
5
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر رشد جمعیت بر آلودگی محیط زیست؛ مقایسه دو گروه کشورهای درحال توسعه (D8) و صنعتی (G7)
افزایش روزافزون جمعیت جهانی نیاز به مصرف انرژی را بالا برده است؛ در نتیجه بهواسطه فعالیتهای انسان، آلودگیهای زیست محیطی نیز افزایش یافته است. از طرفی نرخهای رشد متفاوت جمعیت در کشورهای صنعتی و در حال توسعه بنا بر نیاز به استفاده از انرژی، بر میزان آلودگی محیط زیست متأثر بوده است. لذا با توجه به اهمیت این مساله، هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر نرخ رشد جمعیت بر آلودگی محیط زیست دو گروه کشورهای صنعتی (G7) و درحال توسعه (D8) برای دوره زمانی 2012-1990 با استفاده از روش دادههای تابلویی است. نتایج نشان داد که در کشورهای صنعتی، نرخ رشد جمعیت تأثیر معناداری بر آلودگی ندارد. اما در کشورهای در حال توسعه این اثرگذاری مستقیم و معنادار است.
https://www.jmsp.ir/article_40574_3239af836a7c385bc880a35b9e691b4b.pdf
2016-10-22
125
141
رشد جمعیت"
"آلودگی محیط زیست"
"کشورهای صنعتی (G7)"
"کشورهای در حال توسعه (D8)"
ابوطالب
کاظمی
am.kazemi1988@yahoo.com
1
دانشجو
LEAD_AUTHOR
بهروز
جعفرزاده
jafarzadeh.behroz@gmail.com
2
عضو هئیت علمی دانشگاه فرهیختگان کرمان
AUTHOR
داود
فرهادی سرتنگی
dfs.dfs69@ymail.com
3
دانشجو
AUTHOR
خورشیددوست، علی محمد (1386). زمینههای بهبود جایگاه محیط زیست در رویکردهای اقتصادی وتوسعه ای، مجلة اطلاعات سیاسی اقتصادی، شمارة ۲۳۶-۲۳۵، صفحات ۱۵۹-۱۴۸٫
1
صادقى, حسین, رحمان سعادت (1383). رشد جمعیت، رشد اقتصادی و اثرات زیست محیطی در ایران (یک تحلیل علّی). مجله تحقیقات اقتصادی 39.1
2
عباس پور، مجید (1386). انرژی، محیط زیست و توسعه پایدار، تهران، انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، جلد 1 و2
3
عمادزاده، مصطفی, باستانی فر، ایمان و ابراهیمی، سعید (1386). بررسی و پیش بینی همزمان تاثیرات اقتصادی-محیط زیستی طرحها (مطالعه موردی: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان)." 51-73.
4
فطرس، محمد حسن و فردوسی، مهدی و مهرپیما، حسین (1390). بررسی تأثیر شدت انرژی و گسترش شهر نشینی بر تخریب محیط زیست در ایران، فصلنامه محیط شناسی، سال سی و هفتم، شماره 60، 22-13
5
فطرس، محمد حسن و معبودی، رضا (1389). رابطه علی مصرف انرژی، جمعیت شهر نشین و آلودگی محیط زیست، مطالعات اقتصاد انرژی، سال هفتم، شماره 27، 17-1
6
فطرس، محمد حسین (1385). مباحث از اقتصاد محیط زیست (مجموعه مقالات)، همدان، انتشارات دانشگاه بو علی سینا.
7
کاظمی، مهین دخت و علی نیا کلاته، شهلا (1393). عوامل اقتصاد و اجتماعی موثر بر انتشار سرانه دی اکسید کربن در کشورهای در حال توسعه، دومین همایش ملی کشاورزی و منابع طبیعی پایدار، موسسه آموزش عالی مهر اروند
8
محمودی، نیلوفر و شاهنوشی، ناصر (1391). سرمایه گذاری، مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست در کشورهای در حال توسعه، هشتمین همایش دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران، شیراز 1391
9
یاوری، کاظم و احمدزاده، خالد (1389). بررسی رابطه مصرف انرژی و ساختار جمعیت (مطالعه موردی: کشورهای آسیای جنوب غربی)، مطالعات اقتصاد انرژی، سال هفتم، شماره 25، صص62-33
10
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سند چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام(1388-1384)
در سند چشمانداز بیست سالهی کشور و سیاستهای کلی نظام، مهم ترین اهداف سیاست خارجی کشور آورده شدهاند که دستگاه سیاست خارجی را موظف می نماید تا عملکردی مطابق با این اهداف و سیاستها داشته باشد. این پژوهش، با اتخاذ روش توصیفی - تحلیلی درصدد است تا با ارائهی یک مدل ارزیابی، ضمن تشریح اهداف سیاست خارجی سند چشمانداز بیست ساله ایران و سیاستهای کلی نظام در برنامهی چهارم توسعه و الزامات تحقق آنها، عملکرد دستگاه سیاست خارجی کشور را طی سالهای 1384 تا 1388 در رابطه با پروندهی هستهای، مسئلهی هولوکاست، رویکرد نگاه به شرق و چگونگی تعامل و یا تقابل با آمریکا و نیز روابط با آمریکای لاتین را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. نتایج و یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سیاست خارجی کشور طی دوره چهارساله دولت نهم با اهداف چشمانداز بیست ساله و سیاستهای کلی چندان منطبق نبوده است. علت این امر را باید در اتخاذ رویکرد تهاجمی و ماجراجویانه توسط دولت نهم، همراه با برخی موضع گیریهای نابجا و گرایش به آرمانگرایی ذهنی بیش از واقع گرایی در سیاست خارجی، جستجو نمود.
https://www.jmsp.ir/article_40575_8aa21732b5d0112fd52d976f901ffb17.pdf
2016-10-22
143
163
سیاست خارجی
منافع ملی
سند چشم انداز
سیاست های کلی
سمانه
علوی
samane1988@yahoo.com
1
فارغ التحصیل ارشد روابط بین الملل
LEAD_AUTHOR
اجاقلو، نسیم اله.1385.شورای امنیت، آخرین ایستگاه پروندهی هستهای ایران. روزنامه شرق. 10/3/1385.
1
آدمی، علی.1389.راهبرد نگاه به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: دیدگاهها،زمینهها و فرصتها. فصلنامه مطالعات سیاسی. سال دوم. شماره 7.
2
ارشدی خمسه، علی.1386. مقالهی روشها و شیوههای مدیریت و عملکرد و ارزیابی آن.
3
افضلی، رسول و وحید کیانی.1392.بررسی وارزیابی کیفی وضعیت روابط خارجی ایران در برنامه چهارم توسعه. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان. سال اول. شماره1 .
4
الهی، شعبان.1378.مثلث عملکرد سازمانی(ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور). ارائه شده در کنگرهی شهید رجایی. تهران
5
امیرارجمند،اردشیر.1381.سیاستهای کلی نظام در پرتو اصل حاکمیت قانون و جمهوریت. فصلنامه راهبرد. شماره 26.
6
امین زاده، محسن. 1385.سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال 1385. آیین. شماره 6.
7
امین زاده، محسن. 1386.سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال 1386. آیین. شماره 11 و 12.
8
ایزدی، جهانبخش و فرزاد خلفی.1390.راهبردهای تعامل موثر و سازندهی ایران در نظام بینالمللی بر پایهی سند چشمانداز. فصلنامه ره نامهی سیاستگذاری. سال دوم. شماره 3.
9
بربر، مسعود.1385.هفتاد سال بعد (درباره هولوکاست). خردنامه همشهری. شماره 12.
10
بهزادیان، مجید.1379.مدیریت استراتژیک با کارت امتیاز متوازن.ارائه شده در هفتمین همایش دانشجویی مهندسی صنایع. تهران.
11
جلالی، رضا.1391. از تنش زدایی تا سیاستهای ماجراجویانه.به نشانی اینترنتی:www.mardomsalari.com/template1/news.aspx?nid=131978
12
حاجی کریمی، عباسعلی و حسن رنگریز.(1378).مدیریت منابع انسانی. تهران: نشر نگاه دانش.
13
حجازی، حسین و مجتبی زارعی.(1387).نهضت ملی هستهای در ایران (سیری در آرا و اندیشههای دکتر احمدی نژاد). تهران: نشر دانشگاهی.
14
حق شناس، محمدجواد.1388.نقش ارزیابی در سیاستگذاری عمومی. به نشانی:
15
www.isna.ir/fa/news/8707-00770
16
داریانی، محمدعلی و علاء الدین رفیع زاده.1384.تحلیل تطبیقی مدلهای ارزیابی عملکرد (از حیث اهداف، مبانی، نتایج و دستاوردها). ارائه شده در دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.تهران.
17
دانشفرد، کرم اله، کاوه وحدانی، و عسل آغاز.1389.بررسی نقش پیاده سازی کارت امتیاز متوازن در بهبود عملکرد سازمان. فصلنامه رهبری مدیریت آموزشی.دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.سال چهارم. شماره 2.
18
دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال.(1387).چارچوبی مفهومی برای ارزیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
19
رحیمی، غفور.1385.ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت سازمان.ماهنامه تدبیر. سال هفدهم. شماره 173.
20
سپهر، حسین. 1388.تاملی بر سیاست خارجی ایران در چهار سال اخیر. گزارش. ماهنامه گزارش. شماره 211.
21
سجادپور، محمدکاظم واردشیر نوریان.1389.برنامه ریزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: بررسی رابطهی قدرت منطقهای، اقتصاد و سیاست خارجی بر اساس سند چشمانداز. فصلنامه راهبرد. سال نوزدهم. شماره 56.
22
سیف زاده، حسین.1384.آسیب شناسی سیاست خارجی ایران و چارچوبی برای سازماندهی طرز تلقیها. مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی. شماره 69.
23
شریعتی فر، زهرا.1387.روابط ایران و هند (مناسبات سیاسی-اقتصادی). گزارش اردیبهشت وخرداد. سال هفدهم. شماره 197.
24
شفیعی، نوذر و زهرا صادقی.1389.گزینههای ایران در روابط خارجی بر اساس سیاست نگاه به شرق. راهبرد یاس. شماره 22.
25
شکیبایی، مهدی.1392.تاکتیک غلط احمدی نژاد در مورد هولوکاست. به نشانی اینترنتی:
26
www.imna.ir/vdcbzgb9.rhb9zpuur.html
27
صفوی همامی، سید حمزه.(1387).کالبد شکافی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. تهران:دانشگاه امام صادق.
28
غریب آبادی، کاظم.(1387).پروندهی هستهای ایران به روایت اسناد.تهران: مرکز اسناد تاریخ دیپلماسی.
29
غریب آبادی، کاظم.1386.سیاستها و دستاوردهای هستهای دولت نهم. فصلنامهی دولت اسلامی. شماره 1.
30
-غلامی، طهمورث.1391. ایران در آمریکای لاتین و واکنش ایالات متحده. به نشانی اینترنتی:
31
www.peace_ipsc.org
32
فرزین نیا، زیبا.1387.ایران و آسیا در دولت نهم؛ فراز و نشیبها. فصلنامه سیاست خارجی. سال دوم. شماره 22.
33
فلاحی، سارا.1386.بررسی مقایسهای دیپلماسی هستهای دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد (تا پایان قطعنامه 1747 شورای امنیت). پژوهشنامه علوم سیاسی. شماره 6.
34
قنبرلو، عبداله. 1388.مفهوم و ماهیت قدرت منطقهای. فصلنامه مطالعات راهبردی. شماره 46.
35
قهرمانپور، رحمان.(1387).رویکرد حکومتهای بزرگ به موضوع هستهای. تهران: معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی.
36
کرمی، جهانگیر.1389.روابط ایران و روسیه در سالهای 1368 تا 1388، بسترها، عوامل و محدودیتها. مطالعات اوراسیای مرکزی. سال سوم. شماره 6.
37
کشاورزی، محمد، مصطفی سلاطین، محمد آفتابی، و محسن زارع.(1388). آشنایی با سند چشمانداز. تهران: نشر امیرکبیر.
38
کوزه گر کالجی، ولی.1387.تاملی بر سیاست خارجی ایران در آمریکای لاتین. گزارش. سال هفدهم. شماره 98.
39
متقی، ابراهیم. 1388.همکاریهای نامتقارن ایران وامریکا در دوران اوباما. فصلنامهی بینالمللی روابط خارجی. سال اول. شماره 3.
40
ملکی فر، عقیل و محمد شالچی فر.1384.راهنمای گام به گام پیاده سازی کارت امتیاز متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی استراتژیک. مدیریت فردا. سال سوم. شماره 9و10.
41
موسی خانی، مرتضی، دادخواه، داود، و رقیه حسن زاده.1388.ارائهی یک چارچوب مفهومی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار. سال سوم.شماره 3.
42
میرکمالی، سید محمد.(1378).رهبری و مدیریت آموزشی. چاپ پنجم. تهران: نشر یسطرون.
43
نوری، وحید.1389.اولویتهای جغرافیایی_عقیدتی در سیاست خارجی دولت نهم. ره آورد سیاسی. شماره 27 و2
44