ORIGINAL_ARTICLE
چالشها و فرصتهای تولید علم و نظریه پردازی در حوزه علمی جامعهشناسی در ایران
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
این مقاله، درصدد بوده است تا فرصتها و چالشهای فراروی جامعهشناسی در ایران را مورد بررسی قرار دهد. این بررسی با روش اسنادی و کتابخانهای و با مراجعه به منابع و متون نظری و پژوهشی موجود و همچنین نتایج سرشماری و گزارشهای معتبر انجام شده است. مطالعه نشان داد که ویژگیهایی چون تنوع قومیتی جامعة ایران، بومشناسی انسانی، خرده فرهنگها و نظامهای اقتصادی و اجتماعی این جامعه؛ وجود مراکز دانشگاهی متعدد، دانشآموختگان و متخصصین حوزة علوم اجتماعی، علاقه و اقبال عمومی جوانان و اقشار تحصیلکرده به جامعهشناسی از مهمترین فرصتها و زمینههای رشد و گسترش جامعهشناسی در ایران هستند. از سوی دیگر، مشکلات فراروی جامعهشناسی در ایران در سه دستة اساسی شامل مشکلات فراروی علم، چالشهای مربوط به علومانسانی و چالشهای خاص جامعهشناسی قرار میگیرند. از مهمترین این چالشها میتوان به بیتوجهی به نقش جامعهشناسی و جامعهشناسان در ساختار عمومی و برنامهریزی جامعه، پایینبودن بودجههای پژوهشی در مقایسه با دیگر بخشهای جامعه، گسترش روحیه مدرکگرایی و عامزدگی در زمینة آموزش، شناخت و یادگیری و همچنین بکارگیری مفاهیم و دانش جامعهشناسی اشاره کرد. این ویژگیها موجب شده تا جامعهشناسی و جامعهشناسان کمتر در عرصههای گوناگون زندگی اجتماعی نقش لازم را ایفا نمایند و مراکز دانشگاهی نیز بیشتر بر آموزش علم جامعهشناسی تأکید داشته و پژوهشهای جامعهشناختی کمتر مورد توجه قرار گیرند. این مقاله، در پایان پیشنهادهایی را برای بهبود جایگاه جامعهشناسی در ایران ارائه نموده است.
https://www.jmsp.ir/article_9664_86d64b47fbabd26c65ed8888f35354fa.pdf
2015-06-01
1
20
جامعهشناسی
علوم اجتماعی
پژوهش
دانشگاه
ایران
اصغر
میرفردی
a.mirfardi@gmail.com
1
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه یاسوج
LEAD_AUTHOR
اجتهادی، مصطفی (1377). "تحلیلی بر توانمندیها و کاستیهای نظام آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران"، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال ششم، شماره 3 (شماره مسلسل 17).
1
ارشاد، فرهنگ (1380). مبانی فرار مغزها برحسب شکلهای مختلف آن در شرایط کنونی، نامه انجمن جامعهشناسی ایران، شماره 5، 1380.
2
اسدبگی، محمد؛ نادری، ابوالقاسم و یعقوب انتظاری(1392) « ارزیابی بازدهی مورد انتظار دانشجویان از تحصیلات دانشگاهی»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال نوزدهم، شماره 2 (پیاپی 68)، تابستان 1392، صص. 49 تا 68.
3
افشاری، زهرا (1380). بررسی اثرات تحصیلات عالی، تجربه بر دریافتهای شاغلان (بخش خصوصی- دولتی) در ایران با استفاده از مدل مینسبر، فصلنامه پژوهشی و برنامهریزی در آموزش عالی، سال ششم، شماره 3 (شماره مسلسل 17).
4
اکرامی، محمود(1382). "الگوی رهبری اموزشی در دانشگاههای دولتی ایران"، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال نهم، شماره3(پیاپی29)، پاییز 1382، صفحات 49 تا 86.
5
بازرگان، عباس(1377). "آغازی بر ارزیابی کیفیت در آموزش عالی ایران. چالشها و چشماندازها"، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال ششم، شماره 1 و 2 (شمارگان مسلسل 15 و 16).
6
خبرآنلاین (1393). «آخرین آمار مهاجرت نخبگان ایرانی» سایت خبرآنلاین؛ 22 مهر 1393، http://www.khabaronline.ir/detail/380396. [8/2/1394].
7
خبرگزاری مهر (1393). «سهم پژوهش ایران از GDP پایینتر از ترکیه و مالزی»سایت خبرگزاری مهر؛ چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳. www.mehrnews.com [8/2/1394].
8
شهبازی، کیومرث و محمد حسنی (1391) «تاثیر سطوح مختلف آموزشی بر رشد اقتصادی در کشور ایران»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال هجدهم، شماره 4 (پیاپی 66)، زمستان 1391، ص 1 تا 24.
9
عمادزاده، مصطفی، رحمان خوش اخلاق و مسعود صادقی (1379). "نقش سرمایه انسانی در رشد اقتصادی" مجله برنامه و بودجه، شماره 49 و 50، اردیبهشت و خرداد 1379، صفحات25-3.
10
فراستخواه، مقصود (1392). "چارچوبی مفهومی برای برنامهریزی مبتنی بر آیندهاندیشی در دانشگاه"، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال نوزدهم، شماره 3 (پیاپی 69)، پاییز 1392، صص. 1 تا 21.
11
قارون، معصومه (1380). مروری بر نحوه تأمین منابع مالی آموزش عالی در منطقه آسیا و اقیانوسیه و رهیافتهایی برای ایران، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال هفتم، شماره 2.
12
گیدنز، آنتونی (1383). جامعهشناسی. ترجمة منوچهر صبوری. تهران: نشر نی. چاپ دوازدهم.
13
کریب، این(1378). نظریههای مدرن در جامعهشناسی : از پارسنز تاهابرماس. ترجمة محبوبه مهاجر. تهران: سروش.
14
کوئن، بروس (1386). درآمدی به جامعهشناسی. ترجمة محسن ثلاثی. تهران: نشر توتیا. چاپ ششم.
15
مردیها، مرتضی (1383). "آسیب شناسی آزمون ورودی دانشگاه"، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال دهم، شماره اوّل و دوّم، بهار و تابستان 1383، صفحات 91 تا 130.
16
مؤسسه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی (سالهای متمادی)؛ گزارشهای آماری از دانشجویان و دانشآموختگان کشور. سایت مؤسسه: http://www.irphe.ac.ir
17
ودادهیر، ابوعلی (1379). "تأملی بر پدیدة مدرک گرایی در جامعه"، نامه انجمن جامعهشناسی ایران، شماره 3.
18
یگانه، سیروس (2004). "ایران و جایگاه تحقیق و توسعه"، ترجمه مرتضی ثاقب فر در:
19
[Dec.2004]
20
Anderson, c., and L. Rouse (1988). "Intervention in cases of woman battering: An application of symbolic interactionism and critical theory." Clinical Sociology Review, No. 6, pp. 134-147.
21
Campbell, James (2014). “Higher Education Mediating Institutions and Habit”, Procedia - Social and Behavioral Sciences 123 (2014) 422 – 432.
22
Inglehart, R. (1997). Modernization and postmodernization. Princeton: Princeton University Press.
23
Godet, M. (1994). From Anticipation to Action. UNESCO Publication.
24
Lundberg, G. A. (1964). Foundations of Sociology. New York: David McKay Company, Inc.
25
Myrdal, G. (1972). An American Dilemma: The Negro Problem and Modern Democracy. New York: Pantheon Books.
26
OECD (2000). Investing in Education: Analysis of the 1999 World Education Indicators. Paris: OECD Press.
27
Schaech , Susanne and Jane Haggis (2000). Culture and Development: A Critical Introduction. Massachusetts (USA): Blackwell Publishers Inc.
28
Sharpe, Andrew (2001). "The development of indicators for human capital sustainability", Ottawa (Canada): Centre for the study of living standards.
29
Toma, Simona-Valeria; Alexa, Ioana Veronica; and Daniela Ancuţa Şarpe (2014). “Identifying the Risk in Higher Education Institutions” Procedia Economics and Finance, Volume 15, 2014, Pages 342-349
30
Turner, Jonathan H; Leonard Begley, and Charles H. Powers (1998). The Emergence of Sociological Theory (4th. Edition). USA: Wads Worth Publishing Company.
31
UNESCO (1995). The cultural Dimension of development: toward a practical Approach. UNESCO publications.
32
Weinberg, Adams (2002) "The University: An agent of social change". Qualitative sociology, vol. 25. No. 2 (Summer 2002). pp. 236-272. Will, L. F., and H. G. Water, eds., (1970). Poverty in Affluence. New York: Harcourt, Brace and World.
33
ORIGINAL_ARTICLE
اندازهگیری اقتصاد زیرزمینی در ایران و بررسی علل و آثار آن
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
هدف از انجام این مطالعه برآورد و بررسی ابعاد اقتصاد زیرزمینی در ایران در طول دوره زمانی 1353 تا 1392 است. بدین منظور با استفاده ازروش شاخص چندگانه- علل چند گانه سری زمانی از اقتصاد زیرزمینی در ایران فراهم و مهمترین علل و آثار آن نیز بررسی شده است. نتایج برآورد سری زمانی اقتصاد زیرزمینی نشان دهنده آن است که در دوره زمانی مورد بررسی، اقتصاد زیرزمینی دارای روند افزایشی بوده است، هرچند که در نیمه اول سری زمانی فراز و نشیبهای دارد و شدت کمتری را نشان میدهد اما دردو دهه اخیر روندی کاملا صعودی را نشان میدهد. بهطوریکه اندازه آن از 7% تولید ناخالص داخلی در سال 1353 شروع شده و به 20% در سال 1372 میرسد و تا 5/38%در سال 1392 افزایش مییابد. از سویی دیگر نتایج نشان میدهند که بیشترین تاثیر اقتصاد زیرزمینی بر بازار پول است و از بین علتهای پیدایش اقتصاد زیرزمینی؛ شاخص بهاء کالا و خدمات مصرفی (تورم) بیشترین اثر مثبت بر اقتصاد زیرزمینی را داراست و بعد از آن بار مالیاتی مستقیم، شاخص باز بودن تجاری، اندازه دولت و نرخ بیکاری به ترتیب بیشترین اثر را بر اقتصاد زیرزمینی دارند.
https://www.jmsp.ir/article_10304_6b96c5fd16d2f0e495989acf082672c9.pdf
2015-06-01
21
42
اقتصاد زیرزمینی
روش شاخص چندگانه-علل چندگانه
تورم
خسرو
پیرایی
kh.piraee@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
AUTHOR
حسینعلی
رجایی
h.raja.gor@gmail.com
2
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه آزاد کرمان
LEAD_AUTHOR
اشرف زاده، حمید رضا و نادر مهرگان. (1378). تخمین حجم فعالیتهای اقتصاد زیرزمینی در ایران با استفاده از روش تقاضا برای اسکناس و مسکوک در کردش. مجموعه مقالات سومین همایش ملی بررسی پدیده قاچاق کالا و راههای پیشگیری از آن، تهران دانشگاه تربیت مدرس، 44-25.
1
توماس، جی جی. (1376). اقتصاد غیر رسمی ترجمه منوچهرنوربخش وکامران سپهری. موسسه تحقیقات پولی و بانکی
2
خلعتبری، فیروزه. (1369). اقتصادزیرزمینی . مجله رونق.، سال اول، 1: 11-5 و 2 : 18-11.
3
سازمان بین المللی کار. (1383). کارشایستهواقتصادغیررسمی،ترجمهمحمدضیاییبیگدلی، تهران : پژوهشکده امور اقتصادی.
4
شکیبایی ، علیرضا و علی رئیس پور. (1386). بررسی روند تحولات اقتصاد سایهای در ایران :رویکردشاخص چند گانه-علل چندگانه پویا. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، 3 : 17-33.
5
طاهرفر، کوروش. (1376). نقش فعالیتهای اقتصادی در ایران با تاکید بر انگیزه فرار مالیاتی. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته ااقتصاد از دانشگاه تهران به راهنمایی دکتر اکبر کمیجانی.
6
عرب مازاریزدی، علی. (1380). اقتصاد سیاه در ایران، اندازه، علل و آثار آن در سه دهه اخیر. مجله برنامه و بودجه، 62و63 : 3-60.
7
جعفری صمیمی، احمد و محسن اکبری. (1392). بررسی عوامل موثر بر اقتصاد زیرزمینی (1388-1357). اولین همایش ملی چشم انداز اقتصاد ایران، تهران.
8
نادران، الیاس و حسن صدیقی. (1387). بررسیاثرمالیاتهاواجزایآنبرحجماقتصادزیرزمینیدرایران (1351- 1382). مجله تحقیقات اقتصادی، 43 : 257 – 282.
9
Aigner D J, Schneider F and Ghosh D. (1988). Me and my shadow: estimating hidden economy from time series data. In Barnett, W. A. et al. (eds), Dynamic modeling: proceedings of the third international symposium in economic econometrics, Cambridge Press, Cambridge, 297-334
10
Asiedu ,Edward and Thanasis Stengos. (2014).An Empirical Estimation of the Underground Economy in Ghana. Economics Research International,14 : 1-15
11
Bajada, C. and F. Schneider (2009). Unemployment and the Shadow Economy in the OECD,
12
Revue Economique, 60: 1033–1067.
13
Bollen, K.A. (1989), Structural Equations with Latent Variables, New York (N.Y.), Wiley Publishing Company.
14
Bühn, A. and F. Schneider (2011), Corruption and the shadow economy: like oil and vinegar,like water and fire?, International Tax and Public Finance, LLC: 220–41.
15
Dell’Anno. R., F. Schneider (2004) , The Shadow Economy of Italy and other OECD Countries: What do we know? Discussion Paper, University of Linz, Linz, Austria.
16
Dell’Anno R. (2007). The Shadow Economy in Portugal: An Analysis with the MIMIC Approach,Journal of Applied Economics, 10: 253–277.
17
Friedman, E., Johnson, S., Kaufmann, D. and P. Zoido-Lobatón (2000), Dodging the Grabbing Hand: The Determinants of Unofficial Activity in 69 Countries, Journal of Public Economics, 76/4: 459–493.
18
Frey, B.S. and H. Weck (1983a). Bureaucracy and the shadow economy: a macro-approach, in: Hanusch, H. (ed.), Anatomy of Government Deficiencies, Springer, Berlin, 89–109.
19
Giles.D.E.A.,(1999). Modeling the hidden economy in the tax-gap in New Zealand, Empirical Economics,.24, no.4/1999, :.621-640.
20
Giles, David E.A. (1999),Measuring the hidden economy: Implications for econometric modeling, Economic Journal 109: 370-380
21
K., Joreskog, A.S., Goldberger (1975). Estimation of a model with multiple indicators and multiple causes of a single latent variable, Journal of the American Statistical Association, 631-639
22
Min Wang (2006),A MIMIC approach to modeling the underground economy in Taiwan,Physica A 371 PP:536-542
23
Lindsay. M, and David E. A. Giles(2000), Modelling the Underground Economies in Canada and New Zealand: A Comparative Analysis, Econometrics Working Paper EWP0003 ISSN 1485-6441
24
P.B., Phillips, P., Perron (1985) Testing for a unit root in time series regression, Biometrica,. 75, 1985: 335-346.
25
Schneider.F, D.H., Enste (2000). Shadow economies: size, causes and consequences, Journal of Economic Literature 38: 77-114.
26
Schneider. Friedrich , Andreas Buehn and Claudio E. Montenegro(2011. Shadow Economies All over the World: New Estimates for 162 Countries from 1999 to 2007 , Public Disclosure Authorized,working paper. 5356:1-52
27
ORIGINAL_ARTICLE
گردشگری مذهبی و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی ایران)
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
سفر واژهای کوچک اما پرمعناست که ازآغاز آفرینش همراه بشر بوده است. اگر بر سفر نام گردشگری نهاده و آن را از منظراقتصاد مطالعه کنیم با یکی از سودآورترین صنایع در عرصه بینالمللی روبرو میشویم. همچنین موضوع سیاحت و جهانگردی در فرهنگ و تمدن اسلامی با اندیشه و باور مسلمانان پیوندی محکم دارد. از این رو ضروری است اهمیت صنعت گردشگری (گردشگری مذهبی) را درگستره فرهنگ اسلامی بررسی کرده، مفاهیم، ویژگیها، اهداف و آثار آن را مورد بررسی قرار دهیم. در این مطالعه، همچنین به بررسی عوامل موثر بر گردشگری مذهبی و میزان اثر گذاری مهمترین عوامل با توجه به آمار موجود در این زمینه در ایران پرداخته خواهدشد. در این میان نگاهی گذرا خواهیم داشت بر وضعیت گردشگری در برخی کشورهای اسلامی نظیر عربستان، مصر و سایر کشورهای اسلامی. نتایج پژوهش نشان میدهد که گردشگری از نگاه اسلام اهمیت بسیاری دارد و میتوان آینده گردشگری مذهبی در ایران را مثبت ارزیابی کرد. در نهایت با توجه به نتایج حاصل از برآورد اثر عوامل موثر بر میزان گردشگری مذهبی، راهکارها و تدابیر لازم از سوی ایران به منظور بهرهگیری از فرصتهای گردشگری مذهبی جهت افزایش درآمدهای ناشی از صنعت جهانگردی مذهبی درایران به عنوان یکی از بهترین راههای خارج شدن از اقتصاد تکمحصولی نفت بیان خواهدشد.
https://www.jmsp.ir/article_10306_02a227ec1dcc468c2ad0cd233598505d.pdf
2015-06-01
43
66
اقتصاد گردشگری
گردشگری مذهبی
عوامل موثر بر گردشگری مذهبی
کشورهای اسلامی
معصومه
آقاجانی
aghajani_1983@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی گرایش اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
سعید
فراهانیفرد
saeed.farahanifard@gmail.com
2
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه قم
AUTHOR
قرآن کریم.
1
ابراهیمزاده، عیسی و کاظمیزاد، شمس الله و اسکندری ثانی، محمد؛ (1390)؛ برنامه ریزی استراتژیک توسعۀ گردشگری، با تأکید بر گردشگری مذهبی (مطالعۀ موردی: شهر قم)؛ پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 76، 115-141.
2
احمدیان، رضا و بیات، الهام و تسلیم، شیما؛ (1391)؛ گردشگری مذهبی درکشورهای اسلامی ومقایسه ی آن با ایران؛ پنجمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام؛ تبریز.
3
تقوایی، مسعود و موسوی، سیدعلی و غلامی بیمرغ، یونس؛ (1389)؛ تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی؛ فصلنامه علوم انسانی؛ سال دهم؛ شماره 31.
4
تنکابنی، فرید؛ (1377)؛ الحدیث (روایات ترتیبی از مکتب اهل بیت(ع))؛ دفتر نشر فرهنگ اسلامی؛ چاپ یازدهم؛ جلد دوم.
5
خلیلی چرمهینی، اکبر؛ (1389)؛ نگاهیبهتوریسممذهبیواهمیتآن؛ همایشمنطقهایتوریسموتوسعه؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج.
6
دفتر مطالعات اقتصادی وزارت بازرگانی؛ (1388)؛ بررسیصنعتگردشگریدرایران وکشورهایاسلامی.
7
رحیم پور، علی و سید حسینی، سید داوود؛ (1379)؛ سیمای جهانگردی اسلامی؛ محیا؛ تهران؛ چاپ اول.
8
زیارتی عزیز، اکرم؛ (2011)؛ گردشگریدینیدرآیاتوروایات؛ همایش بین المللی گردشگری دینی و توسعه فرهنگ و زیارت؛ مشهد.
9
سلطان مرادی، محمد؛ (1390)؛ روزنامه ایران شماره ۴۹۳۰ به تاریخ 11/8/90، صفحه ۱۴.
10
فیض آبادی، مصطفی جهانگیر و وزیری محبوب، سید جمال؛ (1390)؛ ضرورت مطالعات آینده پژوهی و روشهای آن در توسعه گردشگری مذهبی؛ کنفرانس میقات الرضا(ع) ؛ مشهد.
11
لطفی، حیدر و زالی، فاطمه و ابوالفتحی، کبری؛ (1390)؛ مدیریتوبرنامهریزی فضاییبرایتوسعهگردشگریدرشهرقمباتاکیدبرگردشگریمذهبیونقشعوامل موثردرآن؛ همایشگردشگریوتوسعهپایدار؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحدهمدان.
12
نهاوندی، مریم و نعمتی، سیده فاطمه؛ (1389)؛ تهدیدهاوفرصتهایگردشگریزیارتدرایران؛ فصلنامهانجمنایرانیمطالعاتفرهنگیوارتباطات؛ سال ششم؛ شماره 20 ؛ 145-172.
13
وارثی، حمیدرضا و حیدری سورشجانی، رسول؛ (2010)؛ نقشگردشگریاسلامیدرهمگراییکشورهایاسلامی؛ چهارمینکنگرهبینالمللیجغرافیدانانجهاناسلام؛ زاهدان.
14
همایون، محمدهادی؛ (1391)؛ جهانگردی؛ ارتباطی میانفرهنگی: مطالعه تطبیقی الگوی غربی معاصر و الگوی اسلامی؛ انتشارات دانشگاهامامصادق(ع)، تهران؛ چاپ دوم.
15
Ajit, Kiran, Shinde, (2004), Quest for Good Governance, Contribution Find Potential of Religious Institutions as Stakeholdersh.
16
Amin, Mohammad Mostafa, (2013), Religious Tourism in Egypt: A Case Study Analysis, the American University in Cairo, School of Global Affairs and Public Policy.
17
Arasteh, Mohammad & Mohammadi Eilami, Rahim, (2011), The Role of Religion and Islam in the Tourism Industry of Iran, Social science research network.
18
Duman, Teoman. (2011), Value of Islamic Tourism Offering: Perspectives from the Turkish Experience, World Islamic Tourism Forum, Kuala Lumpur, Malaysia,
19
Kar, Jhikmik, (2009), Religious Tourism: A Case Study of the Greatest Religious & Tourism Industry of Eastern India: Puri in Orissa, Social science research network.
20
Momeni, M., Sarrafi M., Ghasemi-Khozani, M., (2008), the Structure and Function of Religious-Cultural Tourism and the Necessity of Integrate Managment in Mashhad Metropolis, Geography and Development Quarterly, No. 11.
21
Monshizadeh, R., (2005), On the Tourism, Hashemi Press, Tehran.
22
Rubio Gil, Angeles & Javier de esteban Curiel; (2008), Religious events as special interest tourism, A Spanish experience. PASOS; Vol. 6, pp. 419-433.
23
Siti, Anis Laderlah, Suhaimi Ab Rahman, and Khairil Awang, (2011), a Study on Islamic Tourism: A Malaysian Experience, 2nd International Conference on Humanities, Historical and Social Sciences, Singapore.
24
Suleiman, Jafar Subhi Hardan & Mohamed, Badaruddin, (2011), Factors Impact on Religious Tourism Market: The Case of the Palestinian Territories, International Journal of Business and Management Vol. 6, No 7.
25
UNWTO, (2007), Tourism Highlights 2007 Edition, Available in "www.unwto.com".
26
ORIGINAL_ARTICLE
اثرات فرهنگ سازمانی بر توسعه بازارگرایی در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه: بانک مهر اقتصاد تهران بزرگ
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
فرهنگ سازمانی، نوعی برنامهریزی اندیشه جمعی است که در سالیان اخیر به عنوان یک تفکر غالب در عرصه نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است. این اندیشه جمعی، متمایز کننده اعضا از یک گونه به گونه دیگر است. هر کس به نوعی با جمع و گروههای انسانی کار کرده باشد، از وجود این پدیده مهم سازمانی آگاه است. از آن طرف نیز بر اساس رویکرد کاربردی میتوان گفت که یکی از ویژگیهای سازمانهای پیشرو و رقابتپذیر، برخورداری از شایستگیهای بازارگرایی و توجه و تاکید آنها به خواستههای مردم بوده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدل مناسب فرهنگ سازمانی و طراحی مدلی برای بازارگرایی مطابق با نیازهای نظام بانکی کشور به بررسی اثرات فرهنگ سازمانی بر توسعه بازارگرایی در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران میپردازد. جامعهی آماری این پژوهش را گروهی از کارمندان و کارشناسان و مدیران شعب بانک مهراقتصاد تهران بزرگ طی سالهای 92-1391 تشکیل میدهند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامهی فرهنگ سازمانی و بازارگرایی استفاده شده به طوریکه در مقیاس بازارگرایی مؤلفههای پرسشنامه بر اساس ابعاد مدل درایسدل طراحی شده و برای مقیاس فرهنگ سازمانی پرسشنامه استاندارد دنیسون بهکارگرفته شده است. به منظور آزمون فرضیههای تحقیق، از تحلیل رگرسیون تک متغیره و چند متغیره با استفاده از نرم افزار spss و نیز جهت برازش مدل بازارگرایی نرم افزار Lisrel بهکارگرفته شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که فعلا در این سطح نمیتوان ادعا نمود که بین فرهنگ سازمانی و بازارگرایی در نظام بانکی کشور رابطه معناداری وجود دارد.
https://www.jmsp.ir/article_9662_ed6a4f81a8260c6d09ff788a0d9c1a4a.pdf
2015-06-01
67
95
فرهنگ سازمانی
بازارگرایی
نظام بانکی
بانک مهر اقتصاد
سید حسن
نوربخش
nourbakhsh.s@gmail.com
1
استادیار دانشگاه علم و هنر یزد
AUTHOR
میثم
شفیعی رودپشتی
m.shafiee2004@gmail.com
2
استادیار دانشگاه علم و هنر یزد
AUTHOR
سید محمد
موسوی
s.m.moosavi@outlook.com
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علم و هنر یزد
LEAD_AUTHOR
آقازاده، هاشم و مهرنوش، مینا (1389). مقیاس بومی بازارگرایی بانکهای تجاری ایران، نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2، پیاپی 35، صص 143-119.
1
آقازاده، هاشم، دیواندری، علی، نیکوکار، غلامحسین و نهاوندیان، محمد (1387). بازارگرایی و عملکرد کسب و کار در ایران، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 1، صص 54-39.
2
بهرامی، سیده زهرا (1389). شناسایی موانع موثر بر بازارگرایی در شرکت زمزم ایران با استفاده از مدل سه شاخگی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریتMBAدانشگاه پیام نور مرکز کرج.
3
عایی، حبیب الله، بختیاری، عباس (1386). تاثیر فرهنگ بازارمحوری بر عملکرد بازرگانی شرکتهای قطعه ساز خودرو مشهد، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 42، صص 82-53.
4
دعایی، حبیب الله، پور، سمیرا (1392). تاثیر فرهنگ سازمانی بر بازارگرایی با تاکید بر نقش واسط تعارض سازمانی (مورد مطالعه: صنعت مبلمان در شهر مشهد)، فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، پاییز 1392 , دوره 24 , شماره 3 (پیاپی 51) ; از صفحه 115 تا صفحه 130.
5
رسول اف، ج «راهبردهای بهبود و تنوع در نظام بانکی کشور: مورد کاوی بانک کشاورزی» شانزدهمین همایش بانکداری بدون ربا، موسسه آموزش عالی بانکداری، شهریور 1384.
6
ستایش، س. «بانک وجایگاه یابی دربازاررقابتی»، سایت بانک رفاه کارگران، فروردین 1389.
7
شفیعی، علی. (1387). بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد صادرات در شرکت نفت پاسارگارد، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی بین الملل دانشگاه آزاد سلامی واحد تهران شمال.
8
صادقی، فاطمه (1389)، بررسی تاثیر بازارگرایی پاسخگو و بازارگرایی کنش گر روی نوآوری صنایع لبنیات پگاه و پاکبان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
9
عاصمیپور، محمدجواد(1375). مدیریت و سرپرستی اثر بخش. چاپ اول. ناشر: سادان. قنواتی، مهدی و صمدی، منصور (1391). تأثیر گرایش بازار و فرهنگ سازمانی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط فعال در استان تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال 7، شماره 25، صص73-92.
10
کرمی، مقداد (1384). بررسیرابطۀبینفرهنگسازمانیبااستقرارمدیریتداناییدرگروه خودروسازیبهمن، مرکزبهمن خودرو. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت.
11
مرتضوی، شهرزاد و دیگران (1379). رابطه فرهنگ با مدیریت منابع انسانی و رفتارهای سازمانی، تهران، نخل، چاپ اول، ص33.
12
مشبکی، اصغر (1380). مدیریت رفتار سازمانی "تحلیل کاربردی، ارزشی از رفتار انسانی" چاپ دوم، انشارات ترمه.
13
Anwar S. A. and Sohail M. S., (2003), "Testing market orientation of bank managers in the emerging economy of Brunei", International Journal of Bank Marketing, 21, 6/7, 289-95.
14
Brettel, M , Engelen, A , Heinemann, F, Kessell , A , (2007), The Role of Market-Oriented Organizational Culture in New Entrepreneurial Ventures, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, Vol. 9 Iss: 1 pp 40 – 66.
15
Cadogan J. W. and Diamatopoulos A., (1995), "Narver and Slater, Kohli and Jaworski and market orientation construct: integration and internationalization", Journal of Strategic Marketing, 3: 41-60.
16
Denison, D. R. , Fisher, C. (2005) The role of the Board of Director in shaping corporate culture : Reactive compliance or Visionary leadership? Working paper presented at the changing the Game Forum: Reforming American Business June2-4, 2005 Berver Greek, co.
17
Denison, D. R.(2000). Organizational Culture: Can it be a Key Lever for Driving Organizational Change? In Cooper, C.L., Cartwright, S. & early, P.C. (Eds.), The International Handbook of Organizational culture and Climate (pp.347-3760.Chichester: John Wiley & sons.
18
Denison, D.R. and Mishra, A.K.(1995). Toward a theory of organizational culture and effectiveness. Organization Science.6(2),204-223.
19
Denison, D.R., Janovice, J., Young J., Cho, H.J. (2005) Diagnosing organizational culture: validating a model and method, working paper, IMD 2000-9, International Institute for Management Development, Lausanne, pp.1-33.
20
Dennison. D(1984).Bringing corporate culture to the bottom line Organizational Dynamecs.
21
Deshpande, R and Farley, and Webster E.F. JR. (1993). Corporate culture, customer Orientation and innovativeness in Japanese Firms, Journal of Marketing, 57 ,January, 23-27.
22
González-Benito, Ó. and González-Benito, J. (2005), Cultural vs. operational market orientation and objective vs. subjective performance: Perspective of production and operations, Industrial Marketing Management 34, 797– 829.
23
Harris, Lioyd, C. & Emmanuel, Ogbonna.(2001). "Strategic Human Resource Management, Market Orientation and Organizational Performance". Journal of Business Research. No. 51, PP: 157-166.
24
Harris, Lioyd, C. (2000). The organizational Barriers to developing market oriention, European Journal of Marketing , Vol34, No 5/6, pp:598-624.
25
Hofstede, Greet (1991). culture’s consequences. Lindon: sage.
26
Kirka, Ahmet H. ,Cavusgil S. Tamer and Hult, G. Tomas m. (2009). The effect of national culture on market oriention: conceptual framework and proposition, International Business Review 18 PP:111-118.
27
Kohli A. K. and Jaworski B. J., (1990), "Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications", Journal of Marketing, 54, April: 1 – 18.
28
Kohli A. K. and Jaworski B. J., (1999), "Marketing orientation: The construct, research propositions, and managerial implications", Journal of Marketing,No 54.
29
Kohli A. K. and Jaworski B. J., (1999), "Marketing orientation: The construct, research propositions, and managerial implications", Journal of Marketing,No 54.
30
Kolar Tomaz, (2006), "Benchmarking market orientation of banks in transitional markets- exploring a modified approach", International Journal of Bank Marketing, 24, 2: 76-97.
31
Kotler, P. (1997), "From Sales Obsession to Marketing Effectiveness", Harvard Business Review. 55 (5), 67-75.
32
Lancaster. G, Velden. H , (2004) , The influence of employee characteristics on market orientation , the international journal of bank marketing , Vol. 22, No.5,pp.343‐365 , Emerland Group publishing Limited.
33
Leiland, pitt & Albert, carona (2006). The Zone of Tolerance: Insights and Influences, Journal of Marketing Management, 16, 545-564.
34
Leisen, B , Lilly, B ,Winsor, R.D (2002). The effects of organizational culture and market oriention on the effectiveness of strategic marketing alliances , Journal of Services Marketing , Vol 16No 3, pp: 201-222.
35
Liu. Hong , Gary Davies (1997). Market orientation in UK multiple retail companies, Intenational Journal Service Industry Management. Vol.8, No.2, PP 170-187.
36
McClure, Rex E. (2010). The influence of organizational culture and conflict on market orientation, Journal of Business & Industrial Marketing , 25/7 , 514–524.
37
McGee, L. W and Spiro, R. L, (1988). “The Marketing Concept in Perspective”, Business Horizons, Vol 31 May-June, 3, pp. 40-45.
38
Mobley, W. H., Wang, L., Fang k., (2005) Organizational Culture: Measuring and Developing It in your Organization. Published in the Harvard Business Review China 128-139.
39
Narver John C, Slater Stanley F. (1990).The effect of a market oriention on business profitability. J Mark, 54(4):20-35.
40
Panigyrakis, George G. and theodridis, propkis k. (2007). Market oriention and performance: an empirical investigation in the retail industry in Greece. Journal of retailing and consumer services. 14 PP:137-149.
41
Quinn. R(1999). “Diagnosing culture and changing organizational culture. “Newyork: Addison Wesley.
42
Ronda L. Sinkowitz-Cochran , Kelly H. Burkitt , Timothy Cuerdon ,Cassandra Harrison , Shasha Gao PhD , D. Scott Obrosky MS, Rajiv Jain MD, Michael J. Fi MD, John A. Jernigan. (2012). “The associations between organizational culture and knowledge, attitudes, and practices in a multicenter Veterans Affairs quality improvement initiative to prevent methicillin-resistant Staphylococcus aureus”, American Journal of Infection Control 40,138-43.
43
Schmidt, G. & Jackson, L. (2005). Managing Paradox in change: six steps for Building a Balance culture. Executive Action series, The Conference Board 162.
44
Taylor Charles R, Kim, Kyung Hoon,, KO, Eunju and Park, Myung Hwan (2008). Does having a market oriention lead to higher levels of relationship commitment and business performance? Evidence from Korean robotics industry, Industrial marketing management, 37, PP:69-79.
45
Yilmaz, C. and Ergan, E. (2008). Organizational culture and firm effectiveness: An examination of relative effects of culture traits and balanced culture hypothesis in an emerging economy, Journal of word business, 290-306.
46
Zakaria , Norhayati and Abdul-Talib , Asmat-Nizam (2010). Applying Islamic market-oriented cultural model to sensitize strategies towards global customers, competitors, and environment, Journal of Islamic Marketing Vol. 1 No. 1, pp. 51-62.
47
ORIGINAL_ARTICLE
تجزیه تحلیل رشد بهرهوری، و ارزیابی عملکرد صنعت و زیر بخشهای آن (استان کردستان)
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
در تئوریهای رشد، بهرهوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی مطرح، و سطح بهرهوری در تولید صنعتی، یکی از معیارهای مهم و تعیین کننده قدرت یک فعالیت صنعتی برای دستیابی به مزیتهای نسبی در سطح داخلی و خارجی است. دراین پژوهش به اندازهگیری، مقایسه، و تجزیه و تحلیل شاخصهای بهرهوری جزئی نیرویکار و سرمایه و همچنین محاسبه رشد یهره وری کل، دربخش صنعت استان کردستان و به تفکیک زیربخشهای آن، با استفاده از دادههای ترکیبی طی سالهای 90-1384 پرداخته شده است. محاسبه رشد بهرهوری کل با استفاده از روش حسابداری رشد بهعمل آمد. براین اساس، نرخ رشد TFP به تفکیک زیر بخشها و بر حسب 16 گروه صنعتی براساس طبقهبندی استاندارد بینالمللی[1] با کد دورقمی (ISIC. Rev.2) مورد بررسی و طی سالهای مختلف محاسبه و مورد تحلیل قرار گرفت. سپس سهم رشد بهرهوری کل عوامل تولید و نهادههای تولید در رشد ارزش افزوده صنعت بررسی شد. نتایج حاصل از محاسبهی بهرهوری جزئی عوامل تولید، حاکی از آن است که طی دورهی مورد مطالعه، میانگین بهرهوری نیروی کار در سطح کل صنعت 7/3 بوده و میانگین بهرهوری سرمایه در سطح کل صنعت 70/0 بوده است. همچنین نتایج حاصل از محاسبه متوسط رشد سالانه بهرهوری کل عوامل تولید بیانگر رشد سالانه 3 درصد در استان بوده که در مقایسه با میزان رشد 06/2 درصدی بهرهوری کل عوامل تولید بخش صنعت ایران رشد بیشتری را نشان میدهد. [1]. International Standard Industrial Classification
https://www.jmsp.ir/article_10303_4be5d726fb09727416564bcb1ad61ba8.pdf
2015-06-01
97
121
بهرهوری جزئی عوامل تولید
رشد بهرهوری
صنعت
کردستان
صدیقه
عطرکار روشن
satroshan@yahoo.co.uk
1
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
میر حسین
موسوی
hmousavi@alzahra.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا
AUTHOR
فاطمه
رسولی
fatemeh.rasouli66@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه الزهرا
AUTHOR
احمدی، فرشید. (1386). اندازهگیری و تحلیل شاخصهای بهرهوری (کلی و جزئی) به منظور انتخاب رویکرد مناسب برای بهبود آن. پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
1
امامی میبدی، علی. (1379). اصول اندازهگیری کارایی و بهرهوری (علمی ـ کاربردی). تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
2
امیرتیموری سمیه، خلیلیان، صادق،(1386) رشد بهرهوری کل عوامل تولید در بخش کشاورزی ایران و چشمانداز آن در برنامه چهارم توسعه، فصلنامه اقتصادکشاورزی و توسعه، سال پانزدهم، شماره ۵۹، پاییز١
3
امینی، علیرضا. (1384). اندازه گیری و تحلیل عوامل مؤثر بر بهرهوری کل عوامل تولید در بخش صنعت و معدن. مجله برنامه و بودجه. شماره 4.
4
بالتاجی، بدیعهانی. (2008). اقتصادسنجی، ترجمه: رضا طالب لو و شعله باقری پر مهر،. تهران: نشرنی.
5
دشتی، نادر، یاوری، کاظم و صباغ، مجید (1388)، تجزیه ی رشد بهرهوری کل عوامل تولید در صنعت ایران با استفاده از رهیافت اقتصادسنجی1فصلنامه اقتصاد مقداری (بررسیهای اقتصادی سابق)، دوره 6، شماره 1، بهار 1388، صفحات 128- 101
6
دهمرده، نظر ؛ گشت گر، نفیسه. (1390). برآورد بهرهوری نیرویکار و سرمایه در بخش صنعت و معدن استان سیستان و بلوچستان. پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان
7
زراء نژاد، منصور ؛ انصاری، الهه. (1386). اندازهگیری بهرهوری سرمایه در صنایع بزرگ استان خوزستان. فصلنامه بررسیهای اقتصادی. شماره 4.
8
سازمان ملی بهرهوری. (1376). راهنمای اندازهگیری و تحلیل بهرهوری در واحدهای صنعتی. تهران: انتشارات بصیر.
9
شاکری، عباس. (1385). اقتصاد خرد 2نظریهها و کاربردها. تهران: نشر نی.
10
شاه آبادى، ابوالفضل. (1384). منابع رشد بخش صنایع و معادن اقتصاد ایران. جستارهاى اقتصادى، شماره4.
11
حضارمقدم، نسرین وقهرمان عبدلی (1392)، "آزمون اثرات آزادسازی تجاری بر بهرهوری بخش صنعت"، فصلنامه راهبرد اقتصادی، سال دوم، شماره 4، ص ص 38.7
12
فطرس، محمدحسن؛ دهقانپور، محمدرضا؛ دهموبد، بابک. (1393). تأثیر بهرهوری بر رشد اقتصادی صنایع تولیدی ایران با رهیافت دادههای ترکیبی. فرایند مدیریت توسعه، شماره 1.
13
فیض پور، محمدعلی، رضایی نوجینی، عباس وابراهیم حیدری(1391)، "بهرهوری و تأثیر آن بر بقای بنگاههای جدیدالورود صنایع تولیدی ایران"، پژوهشهاوسیاستهای اقتصادی، سال 20، شماره 64، ص ص 174-149
14
گجراتی، دامودار. (1995). مبانی اقتصادسنجی، ترجمه حمید ابریشمی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
15
معاونت اقتصادی و برنامهریزی. (1374). مفاهیم اساسی بهرهوری. تهران: بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی.
16
مرکز آمار ایران، آدرس سایت: www. amar.org.ir
17
Bonelli, R. (2007). Growth and Productivity in Brazilian Industries. Journal of Development Economics. Vol 39.
18
Dall’Olio Andrea, Iootty, Mariana, Kanehira Naoto , Saliola, Federica (2013), Productivity Growth in Europe, The World Bank Europe and Central Asia. Region Finance and Private Sector Development Department April 2013
19
Diewert, W.E (1976). Exact and Superlative Index Numbers، Journal of Econometrics. Vol 4.
20
God frey, Kalinga (2006). Economic Growth and Total Factor Productivity in Niger. IMF Working Paper, WP/06/208.
21
Jajri, Idris. (2011). Total Factor Productivity and Output Growth in Malaysian, Annals: Economic and Administrative Series. Vol 5
22
Jiangsu Province. China Economic Review. Vol9.
23
Miller, Eric. (2008). An Assessment of CES and Cobb-Douglas Production Functions. Congressional Budget Office.
24
Sangho, Kim, , Donghyn, Park & Jong , Ho Park, (2010), Productivity growth across the worldو Working paper, available in: http://www.adb.org
25
Seshaiah, S. Venkata. & Reddy, V.K. (1993). Productivity Trends in Some Industries of Anthrapradesh Manufacturing Sector, the Indian Economic Journal. Vol 41.
26
Van der Eng, P. (2009). Total Factor Productivity and Economic Growth. Oxford University Press.
27
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش پایداری نظامهای بهره برداری کشاورزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
اقتصاد مقاومتی، اقتصادی را ترسیم میکند که توانایی مقابله با تکانههای وارده بر اقتصاد را دارد. چنین اقتصادی باید قابلیت انعطاف در شرایط مختلف و توانایی عبور از بحران را داشته باشد. با توجه به نقش بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی، اشتغال و تامین نیاز کشور به محصولات باغی، زراعی و دامی با حداقل وابستگی به خارج نسبت به سایر بخشهای اقتصادی، بخش کشاورزی در چارچوب اقتصاد مقاومتی از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدف مطالعه پایداری نظامهای کشاورزی خرده مالکی، تعاونی تولید روستایی، تعاونی مشاع، شرکت سهامی زراعی و کشت و صنعتها در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی، همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هر یک از نظام بهرهبرداری کشاورزی استان اصفهان است. برای نمونهگیری از روش خوشهای استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعه اسناد، پرسشنامه ساختار یافته و مطالعات میدانی بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان میدهد نظام بهرهبرداری سهامی زراعی با توجه به سه اصل هم پیوندی، اختیارمندی و مسئولیت پذیری زراعی و تعاونی تولید با در نظر گرفتن سه اصل حاکمیت، مالکیت و فاعلیت، از طریق ایجاد تنوع در تولیدات، در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در راستای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی قرار دارد.
https://www.jmsp.ir/article_10305_b7aa32557ac092302db1c6c9bebb5889.pdf
2015-06-01
123
139
اقتصاد مقاومتی
نظامهای بهره برداری کشاورزی
بخش کشاورزی
سید علی
نکویی نائینی
mostafanek@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری برنامه ریزی و توسعه دانشگاه اصفهان و کارشناس ارشد سازمان تعاون روستایی
LEAD_AUTHOR
برادران، نصیر؛ صمدی، محسن و میر باقری، وهب، 1389، بررسی سناریوهای تحقق اهداف بخش کشاورزی در برنامه پنجم توسعه. دفتر مطالعات زیر بنایی گروه کشاورزی، گزارش 10343 مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
1
بیانات مقام معظم رهبری در اسفند ماه 1392 در خصوص اقتصاد مقاومتی.
2
سالنامه آماری،1390. معاونت برنامه ریزی- دفتر آمار و اطلاعات استانداری اصفهان.
3
پورگنجی، ابوالفضل.1382. اولین همایش نظامهای بهره برداری کشاورزی در ایران، معاونت ترویج و نظامهای بهره برداری-وزارت جهاد کشاورزی، ص:12.
4
تاری، فتح الله و کاویانی، زهرا،1392. اقتصاد مقاومتی و مولفههای آن. فصلنامه سیاست کلان- سال دوم، شماره دوم، ص:12.
5
جلیلی، سعید،1392، به سوی تحقق حیات طیبه- برنامههای اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم، www.masir1375.ir
6
عبدالهی، محمد.1377. نظامهای بهره برداری کشاورزی در ایران، توصیف و تبیین وضعیت گذشته و حال و دورنمای آنها در آینده. وزارت کشاورزی، معاونت امور نظام بهره برداری، ص:247.
7
طاهرخانی، مهدی.1384. یادداشتهای درسی برنامه ریزی روستایی در ایران، گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، ص:18.
8
کریم، محمد حسین؛ صفدری نهاد، محمود و امجدی پور، مسعود، 1393، توسعه کشاورزی و اقتصاد مقاومتی جایگزین نفت، فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، سال دوم، شماره ششم، صص:127-103.
9
کلانتری، محمد.1392. مصاحبه مطبوعاتی با خبرگزاری برهان.
10
نجفی،غلامعلی،1392. مصاحبه با خبر گزاری فارس.
11
مجموعه مقالات اولین همایش نظامهای بهره برداری کشاورزی در ایران. وزارت جهاد کشاورزی، معاونت ترویج و نظامهای بهره برداری،1382.
12
مطیعی لنگرودی، س. ح. ؛ رضوانی، م. ر.؛ فرجی سبکبار، ح.؛ و خواجه شکوهی، ع، 1389، تحلیل پایداری نظام بهرهبرداری زراعی خانوادگی و تعاونی تولید روستایی (مطالعه موردی شهرستان آققلا). مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، سال 2، شماره 3.
13
مهدی دوست، حسین، 1392، نظام بهرهبرداری خرد دهقانی در ایران. ماهنامه تخصصی بارش، اتحادیه مرکزی شرکتهای تعاونی تولید روستایی کشور. آبان ماه شماره 84، صص27-26.
14
Bossel,H.(1999), Indicator for sustainable development: theory, method, applications.Report to the balaton Group, International Institude for sus tainable Development.Winnipeg: The InternationalInstitude for Sustainable Development.
15
Zhen,L. and Routray,J.K.(2003), Operational indicators for measuring agricultural sustainability in developing countries. Environmental management, VOL.32.1,pp34-46.
16
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل رابطه بین کارآمدی و مشروعیت دولت جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر نظریه کلاوس اوفه
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست)
رابطه بین کارآمدی و مشروعیت یکی از موضوعات اصلی مورد علاقه مکتب انتقادی بوده است. کلاوس اوفه چهره شاخص مکتب انتقادی تحقیقات وسیعی در خصوص مکانیسمها و گرایشهای بحرانی سرمایهداری انجام داد که اطلاعات ارزشمندی درباره ریشههای کسری مشروعیت و تناقض بین کارآمدی دولت نوسرمایهداری و فرآیند مشروعیت یابی آن بهدست میدهد. در این تحقیق با استفاده از نظریه دولت اوفه به بررسی چنین رابطهای در دولت جمهوری اسلامی طی دوره زمانی پس از سال 1368 تاکنون پرداخته و درصدد برآمدیم تا به این سوالات پاسخ گوییم که آیا وجود تناقض بین مشروعیت و کارآمدی ذاتی نوسرمایهداری که در نظریه اوفه بر آن تأکید شده قابل تعمیم دهی بر دولتهایی همچون ایران است یا خیر؟ همچنین در صورت وجود چنین تناقضی علل آن چیست؟ روش تحقیق مطالعه تاریخی-تطبیقی از طریق ابزار نمونه ایدآل است. نمونه ایدآل کشور نوسرمایهداری طبق تعریف اوفه معیار مقایسه قرار گرفت. علاوه بر بررسی کیفی، دو شاخص تورم و بیکاری برای کمی نمودن بحث از نظریه اوفه استخراج و در نمونه ایران مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. مبنای مقایسه دادهها، کشور ایدآل نوسرمایهداری آلمان در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که در ایران بر خلاف کشورهای نوسرمایهداری با ناکارآمدی نظام اقتصادی (تورم بالا) مواجه هستیم که در ضمن موجب تهدید مشروعیت آن در برآوردن نیاز اساسی اشتغال شهروندان شده است. همان مکانیسمهایی که در دولت نوسرمایهداری موجب این تناقض است قابل تعمیم به کشوری چون ایران است. نتیجه دیگر اینکه علت اساسی تناقض بین کارآمدی و مشروعیت در ایران تمرکز اقتصاد در دست دولت است که به روش مدیریت سرمایهداری بهطور ناقص اداره میشوند.
https://www.jmsp.ir/article_10302_96687bba8f7783bb5902e26254f937d8.pdf
2015-06-01
141
159
تورم
بیکاری
نوسرمایهداری
تناقض
عباس
شادلو
asvozara@gmail.com
1
دانشجو دکترا
LEAD_AUTHOR
رُزا
کرم پور
rosakarampour@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه آزاد تهران مرکزی
AUTHOR
آرون، ریمون(1366)، مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی، ترجمه، باقر پرهام، تهران : سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
1
بشیریه، حسین (1389)، جامعهشناسی سیاسی، تهران : نشر نی.
2
بشیریه، حسین(1380)، آموزش دانش سیاسی، تهران: نشر نگاه معاصر.
3
بشیریه، حسین(1391)، تاریخ اندیشههای سیاسی قرن بیستم، جلد1، تهران : نشر نی.
4
عالم، عبدالرحمن(1391)، بنیادهای علم سیاست، تهران :نشرنی.
5
فتاحی، علی(1385)، اقتصاد دولتی در ایران، محسن زمانی، همکار، تهران: نشر مرز فکر.
6
کوزر، لوئیس(1387)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، ترجمه:محسن ثلاثی، تهران : نشر علمی.
7
وبر، ماکس(1390)، روش شناسی علوم اجتماعی، ترجمه:حسن چاوشیان، تهران:نشر نی.
8
هابرماس، یورگن(1380)، بحران مشروعیت، تئوری دولت سرمایهداری مدرن، ترجمه جهانگیر معینی، تهران : نشر گام نو.
9
هیوود، اندرو)1391)، سیاست، ترجمه: عبدالرحمن عالم، تهران : نشر نی.
10
Carnoy, Martin ,1984,The State and Political Theory, Princeton University Press, new jersey.
11
offe, claus, 1974, structural problems of the capitalist state, class rule and the political system, German political stadies, v.I, 1974, pp. 31-54
12
offe, claus, 1975, the capitalist state and the problem of policy formation in leon lindenberg (ed), stress and contradiction in contemporary capitalism, pp125-144.
13
offe, claus, 1984, social policy and the theory of the state , in contradiction of welfare state.
14
offe, clause, 1984,legitimacy versus efficiency in "contradictions of the welfare state", hutchinson pob. Ltd, london.
15
www. statista.com
16
www.inflatio.eu.com
17
www.worldbank.org
18