ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مفهوم و کاربرد شفافیت در عرصه حکمرانی و اداره امور دولتی
بیان مساله و هدف پژوهش: امروزه یکی از دغدغههای مهم دولتها در عرصه حکمرانی و خطمشیگذاری، کارآمدی و دستیابی به اهداف، و مبارزه با فسادهای مختلف ازجمله اسراف و تبذیر است. بدین منظور دولتها در تلاشاند با بهرهگیری از رویکردها، روشها و ابزارهای جدید، کمهزینهتر و کارآمدتر این اهداف را محقق کنند. یکی از مدرنترین رویکردها و ابزارهایی که دولتها برای حکمرانی بهتر به کار میبرند، شفافیت میباشد. روش پژوهش: در این پژوهش با روش تحلیل متن و تحلیل اسنادی به مطالعه مبانی نظری و کارهای پژوهشی و همچنین مصداقهای عملیاتی و کاربردی اجراشده سایر کشورها در حوزه شفافیت پرداخته میشود و مزایا، کارکردها و فواید شفافیت بیان میشود. یافتههای پژوهش: بامطالعه پژوهشها و تجربیات جهانی در حوزه شفافیت و مصادیق کاربردی ازجمله شفافیت در قراردادها، شفافیت جلسات شورایی، ارزیابی کارکنان و عملکرد مشخص میشود که شفافیت ابزار کارآمدی، مبارزه با فساد، کنترل، نظارت، کارآمدی و توانمندسازی خطمشیها میباشد. نتیجهگیری: در پایان نیز مشخص میشود که رویکرد نوین و جدید شفافیت مطمئنترین، موفقترین، سادهترین، کمهزینهترین روش برای افزایش کارآیی دولت، به اندازهسازی قامت دولت، افزایش تعامل مردم و دولت و مشارکت عمومی، و مبارزه با فساد و... است.
https://www.jmsp.ir/article_102394_e771db6b9f9cc6cc03c6ac2d4b94b387.pdf
2020-08-22
178
206
10.30507/jmsp.2020.102394
شفافیت
حکمرانی
مدیریت دولتی
نظارت
کنترل
محمد
عبدالحسین زاده
abdolhosseinzadeh@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران
LEAD_AUTHOR
انصاری، باقر (1386). مفهوم، مبانی و لوازم آزادی اطلاعات، نامه مفید، شماره 61، صص 137-158.
1
انواری رستمی، علیاصغر؛ حاجیان، نجمه؛ آذر، عادل (1393). مقایسه تطبیقی جامعیت شاخصهای اندازهگیری شفافیت اطلاعاتی و سطح افشاء اطلاعات در کشورهای درحالتوسعه و توسعهیافته، فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری، سال چهارم، شماره 14، صص 143-165.
2
بهادر، مرتضی (1390) بررسی موانع قانونی شفافیت در ایران، فصلنامه دانش ارزیابی، سال سوم، شماره هفتم، صص 121-142.
3
حسنپور، ندا؛ آقاجانی، حسنعلی (1393). نقش شفافسازی رسانه بر حکمرانی خوب. مجموعه مقالات کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی. تهران: مرکز همایشهای صداوسیما.
4
حصار زاده، رضا (1391). اثر شفافیت بر کنشهای اقتصادی، فصلنامه تازههای اقتصاد، شماره 135، صص 70-73.
5
رضاییزاده، محمدجواد؛ احمدی، یحیی (1388). مبانی حق دسترسی شهروندان به اسناد و اطلاعات دولتی، فصلنامه حقوق، دوره 39، شماره 4، صص 213-232.
6
زندیه، حسن؛ سالارسروی (1392). شفافیت اسنادی و حق دسترسی آزاد به اطلاعات. فصلنامه گنجینه اسناد، سال بیست و سوم، دفتر اول، صص 116-134.
7
ساریخانی، عادل؛ اکرمی سراب، روحالله (1392). کارکردهای پیشگیرانه شفافیت در سیاست جنایی، فصلنامه حقوقی دادگستری، شماره 82، صص 103-131.
8
شعاعی، صادق (1391). شفافسازی مبنای فرهنگ در حسابداری. مجموعه مقالات همایش ملی فرهنگسازی اصلاح رفتارهای اقتصادی در ایران امروز، ابرکوه.
9
ضمیری، عبدالحسین؛ نصیری حامد، رضا (1389). حکمرانی مطلوب و نقش شفافیت در تحقق آن. مجله پژوهشنامه حقوقی، شماره 52، صص 173-224.
10
فارس بن علوش ابن بادی السبیعی «دور الشفافیه و المساءله فی الحد من الفساد الإداری فی القطاعات الحکومیه» (أطروحه دکتوراه الفلسفه فی العلوم الأمنیه، جامعه نایف العربیه للعلوم الأمنیه فی ریاض، 1431 ق، ص 9
11
گیدنز، آنتونی (1378). جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی، چاپ پنجم.
12
ناعمه، حسن (1390). شفافیت و مبارزه با فساد در انعقاد قراردادهای اداری ایران، مجله تحقیقات حقوقی، شماره 4، صص 9-36.
13
یزدانی زنور، هرمز (1388). بررسی نقش شفافیت در تحقق حکمرانی مطلوب، فصلنامه حقوق عمومی، شماره 5، صص 49-70.
14
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل ظرفیت بخش های عمده اقتصادی استانهای مختلف ایران از نظر ایجاد ارزش افزوده و چشم انداز آن در افق 1406
رشد و توسعه مناطق مختلف از مباحث اساسی نظریههای اقتصاد منطقهای محسوب میشود. تجزیه و تحلیل روند تولید و ساختار آن در سطوح مختلف کشور، مستلزم شناخت دقیق استعدادها و توازن بالقوه بخشها و ترکیب آن در مناطق است تا بتوان برنامهریزی متعادلی را در هر بخش از مناطق کشور محقق ساخت. در همین راستا، در این مقاله با استفاده از روش انتقال- سهم به تشخیص بخشهای مزیت دار طی دوره زمانی (1392-1379) پرداخته شده است. نتایج نشاندهنده آن است که بیشتر استانها اثر سهم منطقهای مثبت و ساختاری در بخش های کشاورزی ،ماهیگیری ،صنعت، ساختمان ،هتل و رستوران، تامین اب ، برق و گاز طبیعی ، عمده فروشی، خرده فروشی، تعمیر وسایل نقلیه و کالاها، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات ، بهداشت و درمان و مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار دارند و این امر بیانکننده مزیت نسبی مناطق در این بخش است..دربخش صنعت اثر مثبت ترکیب صنعتی( ساختاری) و رقابتی استانها ی اصفهان ،ایلام ،بوشهر،چهارمحال و بختیاری ،خوزستان،سمنان ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، قم ،کرمانشاه ، گلستان ،مازندران ،هرمزگان و یزد مثبت است که نشاندهنده مزیت نسبی بخش صنعت در این استانها است. بخش اموزش استانهای اذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، تهران، چهار محال بختیاری، سمنان،گلستان،کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مرکزی و بخش اداره عمومی و خدمات شهری استانهای اذربایجان غربی ، ایلام ، تهران، سمنان مزیت نسبی انها ازدست رفته است اما با توجه به این که سهم آنها در اقتصاد هر استان قابل توجه است ریشهیابی دلایل عملکرد نامناسب آنها ضرورتی اجتناب ناپذیر دارد.
https://www.jmsp.ir/article_102395_4528d853a2c5dce945b8a79e8633438f.pdf
2020-08-22
208
237
10.30507/jmsp.2020.102395
مزیت نسبی
رشد اقتصادی
انتقال- سهم
استانها
محمد
غفاری فرد
mghunivers1390@gmail.com
1
استادیار گروه علوم اقتصادی،دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری،دانشگاه بین المللی اهل بیت،تهران،ایران
LEAD_AUTHOR
APEC. (2000). "Towards Knowledge Based Economies in APEC". Report by APEC Economic Committee (EC)
1
Al Shami, A., Lotfi, A., Coleman, S., & Dostál, P. (2015). Unified knowledge based economy hybrid forecasting. Technological Forecasting & Social Change. 91, pp.107-123.
2
Atikinson, R.D., & Randolph H.C. (1998). the New Economy Index: Understanding America's Economic Transformation. Washington, D.C.: Progressive Policy Institute. http:// www. Neweconomyindex.org.
3
Australia Bureau of Statistics (ABC) (2002). Measuring a Knowledge- based Economy and Society- an Australian Framework Discussion Paper (cat.No. 1375.0(
4
Benito, M., & Romera, R., (2011). Improving Quality Assessment of Composite Indicators in University Rankings: a Case Study of French and German Universities of Excellence, Universidad Carlos III de Madrid, Statistics and Econometrics Series 15. Working Paper, 11-20
5
Bajzikova, L., Sajgalikova, H., Wojcak. E., & Polakova, M. (2014). Dynamics of Changes Toward Knowledge-based Economy in Slovak SMEs. 10th International Strategic Management Conference, Procedia - Social and Behavioral Sciences (150): 637 – 647.
6
Bell, W., (2008). Foundations of futures studies. New Jersey: Transaction Publishers.
7
Carayannis, E.G., Ferreira., J.M., Jalali, M.S., & Ferreira, A.F.(2018). MCDA in knowledge-based economies: Methodological developments and real world applications, Technological Forecasting & Social Change (In Press).
8
Cornish, Edward., (2007). "The Study of the Future" : An Introduction to the Art and Science of Understanding and Shaping Tomorrow's World USA, World Future Society.
9
DeVol, R,C., et al., (2011). State Technology and Science Index 2010: Enduring Lessons for the Intangible Economy. Milken Institute. www.milkeninstitute.org.
10
Dahlman, C., & Anderson, T., (2000). "Korea and Knowledge- Based Economy. Making the Transition". World Bank Institute.
11
Dworak, E., (2010). Analysis of knowledge-based economy impact on economic development in the European Union countries. Comparative economic research, 13(4): 5-25.
12
Finne, H., Day, A., Piccaluga, A., Spithoven, A., Walter, P.,& Wellen, D., (2011). A Composite Indicator for Knowledge Transfer. Report from the European Commission’s Expert Group on Knowledge Transfer Indicators.
13
Galbraith, B., R. McAdam Woods, J., & McGowan, T., (2017). “Putting Policy into Practice: An Exploratory Study of SME Innovation Support in a Peripheral UK Region.” Entrepreneurship & Regional Development, 29 (7–8): 668–691. doi:10.1080/08985626.2017.1325939.
14
Glenn, J., & Gordon, T., (2003). “A Tool for Scenario Planning", CD ROM the Millennium, Project, American Coouncil for the United Nations University
15
Godet, M., (2008). “Strategic Foresight”, Lipsor Working Paper, Paris
16
Godin, Benoit., (2003). the Emergence of S&T Indicators: Why Did Governments Supplement Statistics with Indicators? Research Policy. 32.
17
Hoover, W., (2009). "The Future of Human Resources”: Technology Assists in Streamliing your HR Department. Colorado Biz.
18
Kanpinit, Kachakoch., (2008). Composite Indicators for Educational Quality Management for a Master’s Degree Program in Educational Administration in Private Higher Education Institutions in Thailand. Other Degree Thesis. Victoria University.
19
Lee, J.N., Ham, J., & Choi, B., (2016). Effect of Government Data Openness on a Knowledge-Based Economy, Information Technology and Quantitative Management (ITQM 2016), Procedia Computer Science (91):158 – 167.
20
Murias, P., et al., (2007). A Composite Indicator for University Quality Assessment: The Case of Spanish Higher Education System. Soc Indic Res. (2008) 89:129–146.
21
Mejri, K., MacVaugh, J.A., & Tsagdis, D., (2018). Knowledge configurations of small and medium-sized knowledge-intensive firms in a developing economy: A knowledge-based view of business-tobusiness internationalization, Industrial Marketing Management (In Press)
22
OECD. (1996). Knowledge-based Economy. OECD.
23
OECD. (2000). Knowledge Management in the Learning Society. OECD.
24
OECD. (2008). Handbook on Constructing Composite Indicators: Methodology and User Guide. OECD.
25
Ribeiro-Soriano, D.E., McDowell, W., & Kraus, S., (2019). Innovation and knowledgebased economy for entrepreneurship and regional development, Entrepreneurship & Regional Development An International Journal. (Online).
26
Roney, C.W., (2010). "Intersections of Strategic Planning and Futures Studies”: Methodological Complementarities, Journal of Futures Studies, 15(2):71-100.
27
Schwartz, P., (1996). “The Art of the Long view”, New York: Doubledy.
28
Stefan, T., (2015). The influence of Knowledge Based Economy on agility of enterprise, 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2015) and the Affiliated Conferences, AHFE 2015Procedia Manufacturing (3):6615 – 6623.
29
Sundac, D., & fatur, K.L., (2011). Knowledge economy factors and the development of knowledge-based economy. CroEconSur, 13(1): 105-141.
30
UNDP., (2001). Human Development Report: Making New Technologies Work for Human Development. Oxford University Press.
31
UNECE., (2002). Towards a Knowledge-based Economy. Country Readiness Assessment Report: Concept, Outline, Benchmarking and Indicators. UNECE. New York – Geneva. Prieiga per internetą: http://www.unece.org/ie/enterp/documents/coverpagregion.pdf.
32
World Bank., (1998/99).World Development Report- Knowledge for Development. New York: Oxford University Press
33
ORIGINAL_ARTICLE
حمایت از تولید داخلی با اصلاح برنامه خصوصی سازی در ایران
یکی از راههای رشد کیفی تولیدات داخلی و افزایش توان رقابت با تولیدات خارجی، خصوصیسازی است. ازاینرو در کشور ما نیز، به منظور همگامسازی با سیاست غالب کشورها – خصوصیسازی- قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی به تصویب رسید. هر چند تصویب این قانون میتواند گامی به جلو برای ایجاد تحول اقتصادی کشور محسوب گردد، لیکن نقایصی دارد که باید اصلاح گردد. از جمله این نقایص، قانونی بودن واگذاری به مؤسسات عمومی غیر دولتی است که در این مقاله به آن پرداخته میشود. به طور خلاصه میتوان گفت با واگذاری به این مؤسسات که از نظر مالی و مدیریتی وابسته به دولت هستند خصوصیسازی به معنی انتقال مالکیت یا مدیریت از بخش دولتی به بخش خصوصی محقق نمیگردد و در نتیجه نمیتوان انتظار تحقق اهداف خصوصیسازی و بهبود وضعیت تولیدات داخلی را داشت. در مقاله حاضر، روش گردآوری دادهها بهصورت کتابخانهای و مطالب، مبتنی بر شیوه توصیفی- تحلیلی است.
https://www.jmsp.ir/article_102468_51a0c0158ae08485bad2d18853309f3d.pdf
2020-08-22
238
263
10.30507/jmsp.2020.102468
حمایت از تولید داخلی
خصوصیسازی
قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی
مؤسسات عمومی غیردولتی
عاطفه
آجری آیسک
ajori@birjand.ac.ir
1
استادیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند،بیرجند، ایران
LEAD_AUTHOR
آذر، عادل و علی اسلامجو (1391). مقایسه عملکرد شرکتهای واگذارشده به بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی در بورس اوراق بهادار تهران، مجله تحقیقات مالی اسلامی، 1(2): 5-36.
1
امامی، محمد و کوروش استوارسنگری (1386). حقوق اداری. تهران: میزان. جلد اول.
2
انصاری، ولیالله (1374). کلیات حقوق اداری. تهران: میزان.
3
اوزبرن، دیوید، و تدگبلر (1384). بازآفرینی دولت. ترجمه فضلالله امینی. تهران: انتشارات فرا.
4
ایمانیراد، مرتضی (1371). زمینههای تاریخی و شرایط موفقیت آزادسازی اقتصادی در کشورهای درحالتوسعه. اطلاعات سیاسی- اقتصادی، 95 و 60: 75-83.
5
بیردزال، نانسی و جان نلیس (1389). بررسی واقعیت آثار توزیعی خصوصیسازی در کشورهای درحال توسعه. ترجمه فرهاد مشتاق صفت. تهران: فرهنگ دهخدا.
6
پاکدامن، رضا (1374). جنبههای کاربردی خصوصیسازی. تهران: مجد.
7
پاکدامن، رضا (1388). رویکردهای اجرایی و مبانی قانونی خصوصیسازی. تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
8
رحیمی بروجردی، علیرضا (1384). سیاستهای اقتصاد کلان و اصلاحات ساختاری. تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
9
رحیمی بروجردی، علیرضا (1389). خصوصیسازی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
10
رز- اکرمن، سوزان (1385). فساد و دولت: علتها، پیامدها و اصلاح. ترجمه منوچهر صبوری، تهران: پردیس دانش.
11
رستمی، ولی و مجتبی حسینیپور (1388). نظارت مالی بر مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، فصلنامه حقوق دانشگاه تهران، 4(39): 191-212.
12
رضاییزاده، محمدجواد (1385). حقوق اداری 1. تهران: میزان.
13
روزبهان، محمود (1379). مبانی علم اقتصاد. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
14
شمعی، محمد (1393). حقوق قراردادهای اداری. تهران: جنگل.
15
طباطبایی مؤتمنی، منوچهر (1387).حقوق اداری. تهران: سمت.
16
عباسی، بیژن (1389). حقوق اداری. تهران: دادگستر.
17
عباسی، بیژن و منیره اکبری (1395). نقش نهادهای عمومی غیردولتی در خصوصیسازی ایران و آثار آن، برنامهریزی و بودجه، 3(21): 23-48.
18
قاضی شریعتپناهی، ابوالفضل (1383). حقوق اساسی و نهادهای سیاسی. تهران: میزان.
19
کریم، محمدحسین، شقاقی شهری، وحید و لیلا نصری (1394). ارزیابی فرآیند خصوصیسازی در راستای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی (افزایش سهم بخش خصوصی)، مجله سیاستهای راهبردی و کلان، 3(11): 49-62.
20
کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام (1386). سیاستهای کلی توسعه بخشهای غیردولتی از طریق خصوصیسازی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
21
محرمپور، غلامحسین و حمید فهیمی (1396). تأثیر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی بر عملکرد مالی شرکتهای دولتی، سیاستهای راهبردی و کلان،50(20): 93-109.
22
محقق داماد، سید مصطفی (1390). مباحثی از اصول فقه. تهران: مرکز نشر علوم اسلامی.
23
مرکز هماندیشی برای توسعه بخش خصوصی (1389). الزامات توسعه بخش خصوصی در اقتصاد ایران با نگاهی به فرایند جهانیشدن و دکترین نوین توسعه، تهران: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران.
24
معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه (1389). جستاری در سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی. تهران: کیهان. جلد دوم.
25
مگینسون، ویلیام (1388). اقتصاد مالی خصوصیسازی. ترجمه محمد صفار. تهران: سازمان خصوصیسازی.
26
موسیزاده، ابراهیم (1391). حقوق اداری. تهران: دادگستر.
27
نجات، امیررضا، میرزاده، اکبر، شهبازی، محمد و مهدی جواهری کامل (1389). بررسی تأثیر خصوصیسازی بر عملکرد شرکتهای دولتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، پژوهشنامه بازرگانی، 55: 75-108.
28
نصیریاقدم، علی و محسن فاتحیزاده (1390). سهم بخش خصوصی و بخش عمومی از واگذاری شرکتهای دولتی، دوفصلنامه جستارهای اقتصادی، 8(16): 9-48.
29
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر بر تاب آوری اقتصادی در مناطق آزاد تجاری ایران
از دیدگاه توسعه اقتصاد ملی و منطقهای؛ مناطق آزاد باعث افزایش مبادلات تجاری و جذب برخی تخصصهای فنی و سرمایهای مورد نیاز و در نهایت پویایی اقتصاد میشود. از طرفی تاب آوری که پایه و اساس آن مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانههای داخلی و خارجی است و یکی از اهداف آن که افزایش توان صادراتی بر اساس بندهای 10 و 12 سیاست-های اقتصاد مقاومتی کشور میباشد، ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با مناطق آزاد و بینالمللی شدن آن دارد، لذا این پژوهش به دنبال ارتباط این دو مقوله با یکدیگر است. بر این اساس با استفاده از شاخصهای تابآوری جک بورمن و همکاران ، مناطق آزاد کیش، قشم، چابهار، انزلی، اروند و ارس در بازه زمانی 1396-1390 با مدل دوربین فضایی مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر سریز فضایی سهم صادراتی و اشتغال اثر منفی و معنیداری بر شاخص تاب آوری داشته است و بیشترین اثر سریز فضایی ناشی از سهم صادراتی مناطق آزاد تجاری بر شاخص تاب آوری دارد. مقدار منفی و معنادار ضریب خودرگرسیون فضایی نشان میدهد که بخشی ازتغییرات کاهشی شاخص تاب آوری مناطق آزاد تجاری هریک از مناطق مورد بررسی به واسطه اثر فاصله یا مجاورت بوده است.
https://www.jmsp.ir/article_112714_897b40047da4f5f9367273bb4acceeb1.pdf
2020-08-22
264
289
10.30507/jmsp.2020.112714
: تاب آوری
شاخص جک بورمن و همکاران
مناطق آزاد
مدل SDM
امیر
دادرس مقدم
amdadras@gmail.com
1
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
محمدحسین
کریم
karimsistani482@gmail.com
2
دانشیار اقتصاد منابع دانشگاه خوارزمی تهران
LEAD_AUTHOR
علی
رهنما
ali.rahnama65@gmail.com
3
پژوهشگر
AUTHOR
پیری سارمانلو، عادل. (1396). توسعه مناطق آزاد تجاری در بستر نظام اقتصاد مقاومتی (مطالعه موردی: چابهار). ماهنامه پژوهش ملل، 2 (17)، 103-89.
1
التجائی، ابراهیم. (1388). مناطق آزاد تجاری و صنعتی: ابزار راهبرد توسعه صادرات در مقایسه با سه کشور دیگر آسیایی. پژوهشنامه اقتصادی، 33، 222-189.
2
حیدری ساربان، وحید. (1398). بررسی نقش منطقه آزاد تجاری در بهبود شاخصهای اقتصادی مناطق روستایی: مطالعه موردی شهرستان ماکو. روستا و توسعه، 22 (85)، 133-111.
3
دهمرده، نظر.، علی احمدی، ندا. و قادری، عباسعلی. (1398). ارزیابی و اولویتبندی مناطق آزاد کشور و تأثیر آن در توسعه اقتصادی این مناطق. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، 7 (1)، 122-108.
4
رستم گورانی، ابراهیم.، بیرانوند زاده، مریم.، علی زاده، سید.دانا. و حشمتی جدید، مهدی. (1392). بررسی جایگاه مناطق آزاد تجاری جزیره قشم در توسعه پایدار و امنیت اجتماعی. دو فصلنامه علمی – پژوهشی آمایش سرزمین، 5 (1)، 49-27.
5
رفیعی دارانی، هادی. و قربانی، محمد. (1393). مشارکت نیروی کار در اقتصاد ملی: تحلیلی در چارچوب رگرسیون فضایی. فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، شماره18، 140-92.
6
رهنورد، فرج الله. (1389). عوامل موثر بر عملکرد مناطق آزاد تجاری- صنعتی ایران. فرایند مدیریت و توسعه، 74، 59-45.
7
زراء نژاد، منصور. و نوری، ابراهیم. (1384). کاربرد دادههای ترکیبی در اقتصادسنجی. فصلنامه بررسی های اقتصادی، شماره 4.
8
سلامی، حبیب الله. و نعمتی، مهدی. (1392). بررسی ریسک سیستماتیک عملکرد و عوامل مؤثر بر شدت آن در محصول سیب در ایران، کاربرد الگوهای اتورگرسیو فضایی. مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی، شماره4، 299-288.
9
سیاف زاده، علیرضا.، بهنام، محمد. و بهنام، شکار. (1392). تاثیر آزاد سازی تجاری- صنعتی ارس و عوامل تاثیرگذار در رشد اقتصادی منطقه. تهران: اولین همایش ملی جغرافیا، شهرسازی و توسعه پایدار.
10
سید علیپور، سید خلیل. و نظری خاکشور، حمیدرضا. (1398). بررسی جایگاه مناطق آزاد تجاری در توسعه پایدار و امنیت اجتماعی (مطالعه موردی: منطقه آزاد انزلی). فصلنامه علمی- پژوهشی جغرافیا (برنامه ریزی منطقهای)، 9 (2)، 668-655.
11
شکوری، علی. و امیدی، حسن. (1397). بررسی تاثیر ایجاد منطقه آزاد ارس بر رفاه اجتماعی جامعه محلی از منظر ساکنان. فصلنامه توسعه محلی (روستایی- شهری)، 11 (1)، 74-49.
12
شهبازی، کیومرث.، رضایی، ابراهیم. و حمیدی رزی، داوود. (1393). بررسی همگرایی اقتصادی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو: رهیافت اقتصادسنجی فضایی تابلویی. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 74، 196-155.
13
طالبلو، رضا.، محمدی، تیمور. و پیر دایه، هادی. (1396). تحلیل انتشار فضایی تغییرات قیمت مسکن در استانهای ایران؛ رهیافت اقتصادسنجی فضایی. فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، شماره 66.
14
عباسی اسفنجانی، حسین.، میرزائی، حسین. و احمدی کمالی، مهدیه. (1396). بررسی عملکرد مناطق آزاد تجاری- صنعتی ارس از منظر صادرات. بررسیهای بازرگانی، 81، 100-85.
15
کریمی کیا، اسما. و مقدم، محمد. (1391). بررسی عوامل جذب سرمایهگذاری در منطقه آزاد اروند. مجله اقتصادی- ماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی، شمارههای 6و 7: 28-5.
16
محمدی، پگاه. و عارفی، امید. (1395). بررسی نقش مناطق آزاد در بسترسازی برای اجرای محورهای درونزایی و برونگرایی اقتصاد مقاومتی. مجله اقتصادی، 7 و 8، 16-5.
17
ORIGINAL_ARTICLE
آسیب شناسی برنامه های اقتصاد مقاومتی
با بروز اتفاقات و چالش ها در اقتصاد جهانی، توجه به مقاوم سازی اقتصادی میان اندیشمندان اهمیت ویژه ای پیدا کرد. همراه با تحریم های گسترده کشورهای غربی به ویژه تحریم های بانک مرکزی، بحث اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد. علیرغم تلاشهای دستگاه های مختلف اجرایی در استان قم، با استناد به گزارش های دبیرخانه ملی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، استان قم در زمینه پیاده سازی برنامه های اقتصاد مقاومتی چندان موفق نبوده است. بر این مبنا آسیب شناسی برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان قم بر مبنای کلیات روش سه شاخگی انجام گردید. با به کارگیری تکنیک دیمتل، ساختار علی روابط میان عوامل اثرگذار روی پیادهسازی برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان قم طراحی و در ادامه از تکنیک کپراس برای اولویت بندی هر یک از معیارهای فرعی عوامل سهگانه ساختاری، رفتاری و محیطی استفاده گردید. یافته ها با توجه به تحلیل دیمتل نشان میدهد که پایین بودن نسبت میانگین تسهیلات به منابع در بانکهای تجاری تأثیرگذارترین عامل ساختاری، فقدان فهم مشترک از مبانی اقتصاد مقاومتی تأثیرگذارترین عامل رفتاری و ضعف در مدیریت مالی منابع و فقدان انضباط مالی در سیستم مالی کشور تأثیرگذارترین عامل محیطی روی معیارهای دیگراست. براساس نتایج تکنیک کپراس، در بین عوامل سهگانه ساختاری عامل نبود همافزایی میان واحدها و سازمانهای مختلف، در بین عوامل رفتاری عامل فهم نشدن صحیح اقتصاد مقاومتی میان مردم) و در بین عوامل محیطی عامل ضعف در مدیریت مالی منابع و فقدان انضباط مالی در سیستم مالی کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده اند.
https://www.jmsp.ir/article_102470_916d7d075067cb3366678bbfe32bb784.pdf
2020-08-22
290
315
10.30507/jmsp.2020.102470
اقتصاد مقاومتی
تئوری سهشاخگی
تکنیک دیمتل
تکنیک کپراس
محمد حسن
ملکی
sa.maleki931@gmail.com
1
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه قم،قم،ایران
LEAD_AUTHOR
محمدعلی
احمدی شاپورآبادی
ahshapoorabady@gmail.com
2
دکتری برنامه ریزی روستایی، دانشگاه اصفهان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم،قم،ایران
AUTHOR
محمد رضا
فتحی
reza.fathi@ut.ac.ir
3
استادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران،قم،ایران
AUTHOR
ازکیا، مصطفی. 1391. مقدمهای بر جامعهشناسی توسعه روستایی. انتشارات اطلاعات.
1
انصاری، ناصر، سیداخلاقی شال، سیدجعفر، فیاض، محمد. 1386. نقش عوامل قانونی و تشکیلاتی، مدیریت منابع و گروههای اجتماعی در تخریب منابع طبیعی تجدید پذیر. نشریه مرتع، 1 (4): 439-423.
2
انصاری، ناصر؛ سیداخلاقی شال، س. ج، قاسمی، م. ح. 1387. عوامل اجتماعی اقتصادی موثر در تخریب منابع طبیعی کشور و سهم آنها در تخریب. فصلنامه تحقیقات مرتع و بیابان ایران، 15 (4): 524-508.
3
باژیان، غلامرضا. 1386. مروری بر مدیریت مراتع جامعه عشایری درگذشته و حال: تغییرات، چالشها و راهکارها. فصلنامة علمی-پژوهشی تحقیقات مرتع و بیابان ایران، 14 (4): 538-524.
4
جباری ارفعی، شاهرخ. 1394. گزارش صدسال جنگلبانی ایران در سالهای 1290 الی 1389. کارگاه چالوس.
5
جوانشیر. کریم. 1378. تاریخ علوم منابع طبیعی ایران، وزارت کشاورزی سازمان تحقیقات.
6
رضائیان، علی. 1384. مبانی سازمان و مدیریت (چاپ هفتم). سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
7
زارع چاهوکی، اصغر. 1397. الویتبندی شاخصها و معیارهای موثر در توسعه پایدار منابع طبیعی، منابع طبیعی کشور. سومین کنفرانس ملی حفاظت خاک و آبخیزداری.
8
سایت سازمان (1398). سایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، بازدید شده در 15 خرداد، در http://www.frw.org.ir و https://www.frw.ir/02/fa/staticpages/page.aspx?tid=1496.
9
سایت مجلس (1398). بازدید شده در 15 خرداد 1398، در http://rc.majlis.ir/fa
10
سوسنی، جواد. 1388. کاربرد عکسهای هوایی و تصاویر ماهوارهای در نماسازی تغییرات پوشش جنگل در زاگرس (مطالعه موردی: جنگلهای منطقه کاکارضای استان لرستان). فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، 17 (2).
11
شامخی، تقی. 1390. قوانین و مدیریت منابع طبیعی (جنگلها و مراتع) (چاپ دوم). انتشارات دانشگاه تهران.
12
طالب، مهدی. 1390. مدیریت روستایی در ایران. انتشارات دانشگاه تهران.
13
کرمی، عزت اله؛ کشاورز، مرضیه. 1394. ابعاد انسانی حفاظت از منابع طبیعی. علوم ترویج وآموزش کشاورزی ایران، 11(2): 120-101.
14
کلاهی، مهدی. 1398. دانش محیطزیستی: از دانایی تا توانایی. انتشارات تحقیقات آموزش کشاورزی، تهران.
15
کلاهی، مهدی و حکیمپور، سید همت. 1398. راهکارهای مقابله با سوء استفاده از قوانین برای زمینخواری اراضی ملی. شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی. قابل دسترس در http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182478.
16
کلاهی، مهدی. 1396. اخلاق محیطزیست: درآمدی بر فلسفه محیطزیست. جوزف آر. دژاردن، ترجمه، انتشارات فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
17
لطیفی، غلامرضا. 1388. سیر تحول برنامههای آمایش سرزمین در برنامههای قبل و بعد از انقلاب. نشریه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 1(1): 147-111.
18
لهساییزاده، عبدالعلی. 1388. جامعه شناسی کشاورزی ایران. انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
19
مجموعه قوانین و مقررات سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور. 1385. سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور.
20
محمدیان، محمدحسین؛ استادملکرودی، پروانه؛ یوسفپور، محسن؛ رفعتی، محمد باقر؛ جمالی (1395). نقش آبخیزداری در پیشگیری از بحران سیل ، مطالعه موردی (شهرک تاریخی ماسوله). پنجمین همایش سامانههای سطوح آبگیر باران، گیلان- رشت 4 و 5 اسفند.
21
ملکی، حسین. 1367. جنگلها و گسترش کویرهای ایران: در رابطه با جامعه و فساد دولتها. انتشارات آینده.
22
یخکشی، علی. 1389. مدیریت سازمان جنگلها و مراتع و حفاظت محیط زیست ایران در مقایسه با سیستم مدیریتی پارهای از کشورهای اروپایی. انتشارات دانشگاه مازندران.
23
یخکشی، علی. 1380. شناخت، حفاظت و بهسازی محیط زیست ایران. انتشارات موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی.
24
ORIGINAL_ARTICLE
حمایت از هویت ملّی و نمادهای آن از نظر حقوق کیفری با رویکرد سیاستهای کلی نظام
هویت ملّی و نمادهای آن مانند پرچم و سرود ملی عناصری جداییناپذیر از هویت هر کشور بشمار میروند، همچنین همبستگی و وحدت ملّی اقوام، ادیان و مذاهب مختلف در یک کشور جزء مسائل کلان و راهبردهای اساسی یک ملت بشمار می رود. هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی ضمانت اجراهای کیفری حمایت از ارزش ها و نمادهای هویت ملی می باشد. این مطالعه به روش توصیفی – تحلیلی، ضمن بررسی تفصیلی اهانت علیه پرچم و نمادهای ملی در کشورهای مختلف، در جرم انگاری اهانت به پرچم و نمادهای ملی، برخی اصول جرم انگاری را که می تواند ضابطه جرم تلقی کردن رفتارهای ناقض هویت و وحدت ملّی باشند را مورد تحلیل قرار داده است. با توجه به تاکید تقویت همبستگی، وحدت و هویت ملّی در سندچشم انداز و سیاستهای کلی نظام در بخش وحدت و همبستگی ملی، از یک سو و توجه به ظرافت موجود در مرز بین انتقاد و اهانت ، ارتکاب رفتار اهانت آمیز به پرچم یا سرود ملی می تواند زمینه ساز گسست ملی و تضعیف هویت و اعتماد به نفس ملی، افراط گرایی، ایجاد تنفر و خشونت باشد. همچنین این رفتار در واقع اهانت به هویت ملی و تک تک افراد آن جامعه محسوب شده و می تواندموجب بروز بسیاری از رفتارهای مجرمانه و خشونت آمیز دیگر ، شعله ور شدن جریان های تجزیه طلب، مخدوش شدن وحدت ملی و هم بستگی ملت شود. در پایان پیشنهاد جرم انگاری اهانت به پرچم و سرود ملی با تصریح و احصاء رفتارهای مجرمانه مرتبط داده شده است
https://www.jmsp.ir/article_113985_3c67e8076604640c29f4bda137a4fe2d.pdf
2020-08-22
316
339
10.30507/jmsp.2020.113985
هویت ملّی
نماد ملّی
پرچم
سرود ملّی
جرم انگاری
مهدی
چگنی
chegeni_isu@yahoo.com
1
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی،بروجرد،ایران
LEAD_AUTHOR
غلامعلی
معصومی نیا
masuminia_ali@yahoo.com
2
دانشیاراقتصاد اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران
AUTHOR
حسین
سرخوندی
hosinsorkhvandi@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی ،دانشگاه آیت الله بروجردی،بروجرد،ایران
AUTHOR
قرآن کریم
1
نهج البلاغه
2
استوارت، هیمیش ( 1391)، « محدوده اصل زیان در جرم انگاری »، ترجمه علی شجاعی، دایره المعارف علوم جنایی، مجموعه مقالهها، زیر نظر: علیحسین نجفی ابرندآبادی، نشر میزان، چاپ نخست، صص 1287- 1263.
3
آقابابایی، حسین ( 1389 )، قلمرو امنیت در حقوق کیفری، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
4
----------- ( 1390)، « نسبی گرایی حقوق بشر و افراط گرایی مذهبی »، پژوهش های ، روابط بین الملل، دوره نخست، شماره اول، صص 206-183.
5
آقامحمدی، جواد؛ اسدی، سودابه (1398)، واکاوی ابعاد و مولفه های شاخصه هویت ملی در اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، دوره 7، شماره 27، پاییز 1398، صفحه 140-121.
6
آل داوود، علی؛ (۱۳۷۱)، نامههای امیر کبیر به انضمام رساله نوادر الامیر. چاپ اول. تهران: نشر تاریخ ایران.
7
براتعلی پور، مهدی (1393)، درآمدی بر سیاست هویتی در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، دوره2، شماره7، پاییز 1393، صفحه 158-141.
8
براتعلی پور، مهدی؛ امانی، محمدرضا (1396)، کنش های هویتی در جنبش های اجتماعی جدید (مورد مطالعه؛ جنبش های اعتراضی در ایران و انگلستان)، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، سال پنجم؛ شماره بیستم، زمستان 1396، صفحات 27-1.
9
بهرامی پاوه، رحمت اله (1397)، تحلیلی بر روند پارادایم توسعه یافتگی و تاثیر آن بر همگرایی ملی در ایران، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، پاییز 1397، دوره6، شماره3.
10
پرادل، ژان (1383) ،« به دنبال جهانی شدن حقوق کیفری »، ترجمه محمد مهدی ساقیان، شماره 11، صص 178-159.
11
بصیرزاده, نرگس و عبدالکریم شاحیدر، ۱۳۹۵، بررسی عناصر تشکیل دهنده جرم توهین به مقدسات اسلام از دیدگاه قانون کیفری ایران و قانون جرم سیاسی، دومین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، https://www.civilica.com/Paper-SHCONF02-SHCONF02_271.html
12
ترمذی، ابوعیسی محمدبن عیسی، السنن،1403ق، تحقیق: عبدالوهاب عبداللطیف، بیروت، دارالفکر، ج5
13
توکلی، فاطمه؛ آقابابایی، حسین؛ شاه ملک پور، حسن؛ (1394)، مبانی دینی و اصول جرم انگاری توهین به مقدسات و چالش های فرارو، پژوهشنامه حقوق کیفری، سال ششم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1394، صفحات 74-49.
14
حبیب زاده؛ محمدجعفر (1389)، تحلیل جرایم کلاهبرداری و خیانت در امانت در حقوق کیفری ایران، نشر تهران: دادگستر، بهار 1389، 522ص.
15
حبیبزاده، محمدجعفر؛ (1398)، اصل حاکمیت قانون در الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت، پایگاه مجلات تخصصی نور برنامه ریزی و آمایش فضا، بهار 1398، دوره بیست و سوم - (ویژه نامه) علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC دوره 23 بهار 1398 ویژه نامه (8 صفحه- از 35 تا 42)
16
حقپرست، شعبان،1388، سبّ و لعن از دیدگاه فقه و اخلاق، مجموعه مقالات فقه و حقوق تطبیقی، تهران، سازمان سمت، چاپ اول
17
خرمدل، مصطفی،(1379)، تفسیر نور، تهران، احسان،ش259.
18
دهخدا، علی اکبر ( 1373 )، لغت نامه دهخدا، ، چاپ اول از دوره جدید، تهران: مؤسسه چاپ وانتشارات دانشگاه تهران.
19
رستمی، هادی ( 1393)، جرم انگاری و کیفرگذاری در پرتو اصول محدودکنندة آزادی در نظریة لیبرال، پژوهشنامه حقوق کیفری، سال پنجم، شماره اول، صص 71 -56.
20
ساریخانی، عادل ؛ چگنی، مهدی، (1390)، مبانی حرمت قذف و بررسی معین بودن مقذوف، نشریه علامه ، سال یازدهم، شماره 35 .
21
شامردی؛ غلام یحیی (1397)، درنگی در آیه «حرمت توهین به مقدسات»، مقاله 7، دوره هفتم، شماره 23، تابستان 1397، صفحه 110-126.
22
طباطبائی، محمدحسین، المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1389ش.
23
عبدالهی, افسانه و حسین ایمانی یامچی، ۱۳۹۵، توهین بدون مرز به مقدسات اسلام و سازوکارهای مبارزه با آن، کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در قلمرو فضای سایبر، مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی واحدمراغه، https://www.civilica.com/Paper-CYBERM01-CYBERM01_009.html
24
قاضی نژاد، مریم؛ مهمدی، ارمغان؛ (1395)، رابطه ی بین آگاهی و ارزیابی از اجرای مجازات های رسمی و نگرش نسبت به جرم (مورد مطالعه: خمینی شهر اصفهان)، بررسی مسائل اجتماعی ایران،دوره هفتم، شماره 2، پاییزو زمستان 2395 ، ص 190-161.
25
قدسی، سیدابراهیم؛ کوهیان افضل دهکردی، امین (1388)، مقدسات و توهین به آن در حقوق کیفری ایران، مطالعات اسلامی: فقه و اصول سال چهل و یکم، شمارة پیاپی 1/83؛ پاییز و زمستان 1388 ، ص 206- 165.
26
شاذلی،سید بن قطب بن ابراهیم، فی ظلال القرآن، قاهره، دارالشروق، 1429هــ ق.
27
قهرمانی؛ رحیم، (1395)، معافیت از کیفر در جرم توهین به مأموران دولتی در حین انجام وظیفه، دوفصلنامه رویه قضایی (حقوق کیفری) شماره 2، پاییز و زمستان 1395 / صفحات 87تا 98.
28
کلینی رازی، ابوجعفر محمدبن یعقوب بن اسحاق،1401ق، الکافی، تصحیح و تعلیق: علیه علی اکبرالغفاری، چاپ چهارم، بیروت: دار صعب و دارالتعارف
29
کلینی، محمد ابن یعقوب، اصول کافی، تحقیق علی اکبرغفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیة، 1362ش.
30
کاتوزیان، ناصر ( 1377 )، فلسفه حقوق، چاپ اول، تهران: شرکت سهامی انتشار.
31
مجیدی، محمود؛ (1396)، راهکارهای تامین جرم انگاری توسعه گرا در حقوق کیفری، پژوهشنامه حقوق کیفری / سال هشتم، شماره اول، بهار و تابستان 9316 ، (پیاپی 15).
32
معینی علمداری، جهانگیر (1378)، « رابطه مصلحت عمومی و آزادی فردی»؛ فصلنامه حقوق، شماره44، صص 173-152.
33
منقری، نصربن مزاحم، 1403ق، وقعۀ صفّین تحقیق عبدالسلام محمد هارون، قم، کتابخانه آیتا.. مرعشی نجفی
34
میر محمد صادقی، حسین ( 1386 )، جرایم علیه اشخاص، چاپ اول، تهران : بنیاد حقوقی میزان.
35
میل، جان استوارت ( 1363 )، رساله دربارة آزادی، ترجمه جواد شیخ الاسلامی، ، چاپ سوم ، تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
36
ناس، جان بایر ( 1387 )، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، چاپ هیجدهم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
37
نجابت خواه، مرتضی ( 1384 )، توهین به مقدسات دینی در حوزه ی آزادی مطبوعات در ایران، انگلستان و ایالات متحده آمریکا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
38
نجفی ابرندآبادی، علی حسین ( 1391 )، جهانی شدن جرم (تقریرات درس جرم شناسی)، تهیه و تنظیم سمانه طاهری و عاطفه شیخ الاسلامی با ویرایش مجید صادق نژاد. قابل دسترس در سامانه: ir
39
ندیمی،حمید؛ (1386)، «گفتگو با دکتر حمید ندیمی، داستان این پرچم مقدس»، ماهنامه سپیده دانایی، اسفند ۱۳۸۶.
40
هادیمنش، ابوالفضل؛ (1383)، پرچم و پرچمداری، از جاهلیت تا عاشورا. در: مجله «مبلغان» بهمن و اسفند ۱۳۸۳ - شماره ۶۳.
41
هاشمی، سید حسین ( 1380)، « جرم اهانت به مقدسات در نظام حقوقی اسلام و کامن لو»، مجله رواق اندیشه 2، صص 110-92.
42
ORIGINAL_ARTICLE
چالشهای نهادی بهرهوری در نظام فنی و اجرایی کشور
طرحهای عمرانی از عوامل توسعۀ اقتصادی کشور بشمار میروند که از طریق به حرکت درآوردن سرمایهگذاریهای دولتی و خصوصی، به رشد اقتصادی کمک مینمایند. سالانه بخش عظیمی از سرمایه مملکت صرف اجرای این طرحها میشود. با توجه به اهمیت اجرای پروژهها در توسعۀ کشور از یک سو و صرف هزینههای هنگفت ملی، توجه به کارآمدی و کارایی آنها حائز اهمیت است. اما بررسی بهرهوری پروژههای عمرانی، نشانگر وضعیت نامطلوب آنها است؛ بگونهای که اکثر طرحهای عمرانی با افزایش زمان و هزینه و عدم تحقق اهداف اولیه روبرو بودهاند. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر بهرهوری پایین نظام فنی و اجرایی کشور حائز اهمیت است. ماهیت مشکلات نظام فنی و اجرایی، فرافردی، ساختاری و نهادی است. از همینروی در این پژوهش با رویکردی نهادی، عوامل اثرگذار بر بهرهوری پایین نظام فنی و اجرایی کشور را مورد بررسی قرار دادهایم. از ابزار مصاحبه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد عواملی مانند ضعف در ساختار حاکمیتی طرحهای عمرانی، ناکارآمدی نهادهای تقنینی و قضایی کشور، عدم حاکمیت قانون، عدم التزام و اعتقاد به فرآیند برنامهریزی در کشور، فشارهای سیاسی و حزبی نمایندگان و ... بر عملکرد نظام فنی و اجرایی اثرگذار است.
https://www.jmsp.ir/article_102472_ae2af238b6793cac03ca06ee3c67e1c7.pdf
2020-08-22
340
368
10.30507/jmsp.2020.102472
تئوری نهادی
بهرهوری
نظام فنی و اجرایی
طرح عمرانی
مدیریت پروژه
زهرا
نوری
zahra.noori3109@gmail.com
1
گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدحسین
صبحیه
sobhiyah@gmail.com
2
گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
احراری، حمیدرضا. (1382). مبانی نظری طرح برگزاری مناقصات. مجلس و راهبرد (مجلس و پژوهش)، 1382(39).
1
مشهدی احمد، محمود. (1393). معنا و مفهوم نهاد در اقتصاد نهادگرا نگاهی به اختلافات موجود بین نهادگرایی قدیم و جدید و نقش نهادها در مناسبات اقتصادی. پژوهشنامه اقتصادی، 13(48)، 49-77.
2
دفتر مطالعات برنامه و بودجه. (1382). بررسی تحلیلی پیشنویس طرح ساماندهی طرحهای عمرانی: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
3
دفتر مطالعات برنامه و بودجه. (1386). جریان اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایهای در چارچوب قوانین و مقررات موجود و اثر آن بر قیمت برخی نهادهها: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
4
سازمان برنامه و بودجه. (1395). نظام تهیه، تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (سومین برنامه از سند چشمانداز) 1399-1395. تهران: مرکز نشر اسناد سازمان برنامه و بودجه کشور.
5
توکلی، احمد. (2007). با طرح های ناتمام عمرانی چه کنیم؟. پژوهشنامه اقتصادی، 7(26)، 15-42.
6
جنت، محمدصادق. (1385). پیدایش و سیر تحول سازمان مدیریت، روزنامه دنیای اقتصاد.
7
حکیمیان، محمدحسین. (1382). طرحهای عمرانی پاشنه آشیل اقتصاد ایران. مدیرساز، 12.
8
خردنیا، حمید. (1394). واکاوی چالشهای نظام فنی و اجرایی کشور از منظر دستگاههای اجرایی و ارایه راهکارها. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
9
دفتر مطالعات اقتصاد بخش عمومی پژوهشهای اقتصادی مجلس. (1396). بررسی لایحه بودجه سال 1397کل کشور، طرحهای تملک داراییهای سرمایهای. تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
10
دفتر مطالعات اقتصاد بخش عمومی پژوهشهای اقتصادی مجلس. (1397). بررسی لایحه بودجه سال 1398کل کشور، طرحهای تملک داراییهای سرمایهای. تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
11
دفتر مطالعات اقتصاد بخش عمومی پژوهشهای اقتصادی مجلس. (1389). درباره لایحه بودجه سال 1390 کل کشور :طرحهای تملک داراییهای سرمایهای. تهران :مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
12
دفتر مطالعات زیربنایی. (1390). خلاصه مدیریتی طرح تأثیرات سازندهای نمکی در مخزن سد گتوند علیا بر شوری آب رودخانه کارون. تهران: دفتر پژوهشهای مجلس.
13
دفتر مطالعات زیربنایی. (1386). بررسی وضعیت خط لوله اتیلن غرب در لایحه بودجه سال 87 و ارائه نکاتی دربارۀ آن. تهران: دفتر پژوهشهای مجلس.
14
دفتر هیئت دولت. (1394). برنامه جامع بهرهوری کشور. تهران: دفتر هیئت دولت.
15
سازمان مدیریت و برنامهریزی. (1385). نظام فنی و اجرایی کشور. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی.
16
سی.نورث، داگلاس. (1397). نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد اقتصادی. ترجمه محمدرضا معینی. تهران: مرکز اسناد و مدارک و انتشارات سازمان برنامه و بودجه کشور.
17
عطایی، نادر. (1397). تخصیص 30 هزار میلیارد به طرح های عمرانی. فصلنامه پیام آبادگران.
18
غفاری، مسعود و رادمرد، محمد. (1396). نهادگرایی در توسعه و چرایی سقوط نظام پهلوی. فصلنامه سیاست، 47(4)، 20.
19
فاضلی، محمد و اشتیاقی، معصومه. (1393). رویکرد ساختاری ـ نهادی به بنبست مجالس مشروطه در ایران. پژوهشنامه علوم سیاسی، 8(3)، 37-68.
20
فتحی، یحیی. (1390). تحولات مورد نیاز در سیاستها و نهادهای اقتصادی ایران در راستای الحاق به سازمان جهانی تجارت. پژوهشنامه بازرگانی، 58.
21
فراستخواه، مقصود. (1396). ما ایرانیان، زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی. تهران: نشر نی.
22
فراستخواه، مقصود. (1397). تحلیل نهادی پروژههای مدرن در ایران معاصر، مجموعه سخنرانیهای چهاردهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت پروژه، تهران.
23
کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی. (1395). بررسی وضعیت طرحهای عمرانی. تهران: دبیرخانه کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران.
24
لیبکاپ، گری و شادفر، پیمان. (1379). نهادها کلید پیشرفت یا انحطاط جامعه. کتاب ماه علوم اجتماعی، 36.
25
محتشمی، نازیلا؛ صالح، ایرج؛ نظری، محمدرضا و رفیعی، حامد. (1393). ارزیابی آسیبهای زیستمحیطی احداث سد البرز در استان مازندران با استفاده از روش آزمون انتخاب. اقتصاد کشاورزی، 1393(32).
26
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور. (1386). با اجرایی شدن نظام فنی و اجرایی کشور: نظام مدیریت فنی پروژههای سرمایهگذاری یکپارچه میشود. برنامه، 36، 30-32.
27
مؤمنی، فرشاد و رمضانزاده ولیس، گلروز. (1394). نوآوریهای نهادی کاهنده هزینه مبادله و توسعه اقتصادی: نگاهی به تجربه ایران. پژوهشنامه اقتصادی، 14(54)، 1-32.
28
نوذری، محمد و شیخالاسلامی، سیدمحسن. (1395). بررسی تطبیقی تعدد نهادهای قانونگذاری در حقوق اساسی ایران و فرانسه. ارائه شده در نخستین کنفرانس بین المللی و دومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی، تهران.
29
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین جایگاه مسئولیت اجتماعی در الگوی یکپارچه حاکمیت شرکتی در راستای سیاستهای توسعه اقتصادی پایدار
در بند 1-2 سیاستهای کلی «امور اقتصادی» بر توسعه اقتصادی پایدار و رابطه آن با امنیت اجتماعی تأکید شده است. برای تحقق این مهم، سنجش عملکرد حاکمیت شرکتی باید بر اساس معیارهایی متضمن بهبود مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت با رویکرد توسعه پایدار باشد. هدف از این تحقیق، توسعه مدلی از حاکمیت شرکتی در چارچوب مسئولیت اجتماعی است که با شاخصهای عملکردی شفاف، وضعیت شرکتها از منظر حاکمیتی را سنجیده و به ارائه راهکارهایی عملیاتی بپردازد. در پژوهش حاضر 15 عامل برای سنجش حاکمیت شرکتی در شرکت توزیع برق تهران تبیین و با تحلیل عاملی مدل پیشنهادی اعتبارسنجی و 9 عامل دارای اولویت بهبود مشخص شد. پس از آن جهت پایش دقیق وضعیت موجود، 61 شاخص کلیدی عملکرد با روش تحلیل محتوا شناسایی شد. با مطالعات میدانی، چالشها و شکافهای موجود و جایگاه فعلی شرکت در هر یک از عوامل مشخص و با توجه به وضعیت بهینه تبیین شده به کمک مطالعات تطبیقی، به ارائه راهکارهای بهبود و نحوه ارتقای عملکرد در راستای دستیابی به اهداف حاکمیت شرکتی در قالب 14پروژه، 13 اقدام و 4 اصلاح ساختاری پرداخته شد.
https://www.jmsp.ir/article_102473_fdf129affb059ffdd6102825d8efd5c1.pdf
2020-08-22
370
392
10.30507/jmsp.2020.102473
مسئولیت اجتماعی شرکتی
حاکمیت شرکتی
چارچوب جهانی گزارشدهی پایداری
مدل حاکمیتی کرفتد
استاندارد ایزو 26000
هانیه
آرزمجو
harazmjoo@nri.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مریم
کیقبادی
mkeyghobadi@nri.ac.ir
2
کارشناس پژوهشی گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو
AUTHOR
غلامرضا
حیدری
heidari1234@yahoo.com
3
استادیار و مدیر گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو، تهران، ایران
AUTHOR
آرگودون، ایلماز (1396). رازهای اتاق هیئت مدیره، حاکمیت شرکتی برای زندگی بهتر (ترجمه علیرضا امیدوار). تهران: انتشارات گندمان.
1
امیدوار، علیرضا (1392). استاندارد ایزو 26000، استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ها (چاپ دوم). تهران: انتشارات گندمان.
2
اصغرپور، محمدجواد (1396). تصمیم گیریهای چندمعیاره (چاپ پانزدهم). تهران: دانشگاه تهران.
3
امیدوار، علیرضا و خارستانی، طوبی (1389). راهنمای چارچوب گزارشگری جهانی پایدار. تهران: انتشارات گندمان
4
آراسته، حمید و حسینپور، رضا (1385). تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد مراکز پژوهشی دفاعی. فصلنامه مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین.
5
رنجبر، وحید، قربانی، ارسلان، سیمبر، رضا و حاجیانی، ابراهیم (1395). شناسایی و تبیین عوامل و پیشرانهای مؤثر بر روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس درافق ده ساله، آینده پژوهی دفاعی، 1 (2)، 7-36.
6
علیاحمدی، علیرضا و فرشیدفر، فروغ (1392). روش های تصمیم گیری با معیارهای چندگانه (چاپ دوم). تهران: انتشارات تولید دانش.
7
کیقبادی، مریم، آرزمجو، هانیه و حیدری، غلامرضا (1396)، الگوی سنجش شایستگی اعتماد سازمان از نگاه مشترکین برق با رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکتی. بیست و سومین کنفرانس بین المللی برق، تهران: پژوهشگاه نیرو.
8
مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی (1396). تحلیل آماری با استفاده از spss. تهران: کتاب نو.
9
میدری، احمد (1385). مقدمه ای بر نظریه حکمرانی خوب، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 5 (2)، 261-287.
10