per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2020-02-20
7
28
500
525
10.32598/JMSP.7.4.1
102261
Research/Original/Regular Article
ارزیابی رابطه مصرف انرژی و آلودگی با رشد اقتصادی در راستای سیاستهای کلی محیط زیست
Evaluating the relationship between energy consumption and pollution with economic growth in line with overall environmental policies
محمدرضا کهنسال
kohansal@um.ac.ir
1
مهسا بهرامی نسب
nasab.bahrami@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد-ایران
دانشجو دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد-ایران
در این مطالعه سعی بر آنست که به بررسی ارتباط متقابل بین رشد اقتصادی و انتشار کربن دی اکسید و مصرف سوختهای فسیلی در کوتاه مدت و بلندمدت، بدون پیش قضاوت در مورد درون زا یا برون زا بودن هریک پرداخته شود. همچنین تأثیر سرمایه گذاری مستقیم خارجی و صادرات و واردات بر هریک از متغیرهای رشد اقتصادی، مصرف انرژی و انتشار کربن دی اکسید به تفکیک مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور از متغیرهای تولید ناخالص داخلی سرانه، انتشار سرانه کربن دی اکسید، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، میزان صادرات و واردات و مصرف انرژیهای فسیلی در دورهی زمانی 1970 تا 2015 استفاده شده است. نتایج حاصل از توابع عکس العمل تحریک حاکی از وجود ارتباط دو طرفه میان هریک از متغیرهای مصرف انرژی و تولید ناخالص داخلی و انتشار کربن دی اکسید میباشد. همچنین نتایج حاصل از تجزیه واریانس حاکی از آن است که در بلندمدت از بین متغیرهای مورد بررسی، رشد اقتصادی دورهی گذشته، صادرات و سرمایه-گذاری مستقیم خارجی بیشترین تأثیر را بر تولید ناخالص داخلی دارند و رشد اقتصادی و صادرات بیشترین اثرگذاری بر میزان انتشار کربن دی اکسید را خواهند داشت.
in this study, we try to examine the interrelationship between economic growth and carbon dioxide emissions and fossil fuel energy consumption in the short and long run, Without prejudging the endogenous or exougenous nature of each one. Also, the effect of foreign direct investment and exports and imports on each of the variables of economic growth, energy use and carbon dioxide emissions was investigated separately. For this purpose, gross domestic product per capita, per capita carbon dioxide, foreign direct investment, energy use (oil equivalent) export and import levels were used during the period from 1970 to 2015. The results of impuls response functions indicate that there is a two-way relationship between each of the variables of energy consumption and GDP and carbon dioxide emission. Also, the results of variance decomposition indicate that in the long run, among the variables studied, last year's economic growth, export and direct foreign investment have the greatest impact on GDP. and The amount of last year's CO2 emission, economic growth and export will have the greatest impact on carbon dioxide emissions.
https://www.jmsp.ir/article_102261_e1cdbf258fde69fdcf8df3b8884e69d2.pdf
مصرف انرژی
رشد اقتصادی
انتشار کربن دی اکسید
الگوی خودتوضیح برداری
CO2 emission
energy consumption
Economic Growth
Vector Auto Regression
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2020-02-20
7
28
526
547
10.32598/JMSP.7.4.2
102278
Research/Original/Regular Article
بررسی و ارزیابی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت
investigation and Evaluation of the Basic Islamic-Iranian Model of Progress
محمد نصر اصفهانی
mnasr121@gmail.com
1
غلامعلی معصومی نیا
masuminia_ali@yahoo.com
2
راحله منتظر
rahelemontazer@gmail.com
3
تهران ،انتهای خیابان طالقانی - بعد از تقاطع بهار-دانشکده اقتصاد
گروه اقتصاد اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی
پژوهشگر
این پژوهش درپی انتشار سند و بیانیه ای تحت عنوان «سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت» که در بند پنجم آن از دانشگاه ها، حوزه های علمیه و صاحبنظران خواسته شده است که « این سند را عمیقاً بررسی نمایند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند»، و در پاسخ به مطالبه مذکور انجام گردیده است. در این مقاله در ابتدا به بررسی نقدهایی معطوف به فرآیند تدوین سند و سپس نقدهای معطوف به نتیجه آن در سه بخش کاستی ها و نواقص پیشا تدوین الگو، اشکالات و خطاهای بوقوع پیوسته در نحوه و روند تدوین الگو و امکان پذیری اجرا وتحقق الگو پرداخته شده است. نتیجه بررسی انجام گردیده حاکی از آن است که حداقل چهل و نُه مورد کاستی ، اشکال و خطا در فرآیند تهیه و تنظیم الگو در سه مرحله مذکور رخ داده است. لذا ظاهرا سند منتشره متنی کاملا مطلوب وبی نقص نبوده و به سادگی تحقق آن امکان پذیرنمی باشد. و لازم است در فرصت دو ساله در نظر گرفته شده ، نسبت به رفع کاستی ها و نواقص و همچنین اصلاح و تکمیل الگو با استمداد از فرهیختگان و نخبگان اقدام گردد.
According to the fifth item of statement by supreme leader which was released after the publication of the basic Islamic-Iranian Model of Progress document that was requested from universities, hawzah and researchers to evaluate this document deeply and participate in promotion of this document to plat road map of country progress, by presenting clear proposals This research has been done to respond to above-mentioned request . In this article, we first review critiques of the process of document compilation and then critiques of the result and its results in three sections: at first shortcomings and defects in the pre-codification of the model, second the errors and the ongoing errors in the pattern and pattern of the model, and third the feasibility of implementing of the model. The result of the survey shows that at least forty-nine defects, errors in the three above-mentioned stages in preparation of Process model. Therefore, it seems that the published document still needs to work on and its realization will not be simply feasible, and it is necessary to consider it during the two-year's time which has given to eliminate the shortcomings and defects to correct and complete the model with the help of the elites and intellectuals.
https://www.jmsp.ir/article_102278_47ff17ec123ebfed222acbcef2eaf050.pdf
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
بیانیه مقام معظم رهبری
سند
تحلیل انتقادی نخبگانی
Basic Islamic-Iranian Model of Progress
statement by supreme leader
document
critical analaysis
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2020-02-20
7
28
548
580
10.32598/JMSP.7.4.3
102467
Research/Original/Regular Article
امنیت و توسعه؛ تاثیر گفتمانهای امنیت ملی بر برنامههای توسعه در جمهوری اسلامی ایران
Security and Development; The Impact of National Security Discourses on Development Plans In the Islamic Republic of Iran
رضا خلیلی
rezakhalili1@gmail.com
1
میرقاسم بنی هاشمی
banihashemi68@gmail.com
2
محسن قلی پور
gholipourmohsen69@gmail.com
3
گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
گروه مطالعات ایران، پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران، ایران
گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
امنیت و توسعه در جهان کنونی دو مقوله مهم و حیاتی برای دولتها میباشند و به همین دلیل اندیشمندان به لحاظ نظری تلاش بسیاری جهت تبیین نسبت میان آنها داشتهاند. برقراری این نسبت در کشورهای در حال توسعه مانند ایران نیز با توجه به غلبه رویکردهای امنیتی و اولویت امنیت نسبت به توسعه، با دشواریهای بیشتری همراه بوده است. با توجه به اهمیت موضوع در این پژوهش به بررسی تأثیر گفتمانهای امنیتی بر برنامههای توسعه در جمهوری اسلامی پرداختهایم. پرسش اصلی این است که گفتمانهای امنیت ملی چه تاثیری بر برنامههای توسعه در جمهوری اسلامی ایران داشتهاند؟ در پاسخ به این پرسش بر این فرضیه تأکید می شود که تضاد گفتمان امنیتی هویتگرا با گفتمان امنیتی توسعهگرا باعث عدم انسجام محتوایی و عدم دستیابی به اهداف اجرایی برنامههای توسعه در جمهوری اسلامی ایران شده است. برای آزمون این فرضیه پس از بررسی های تاریخی و نظری لازم ابتدا با بهرهگیری از روش تحلیل گفتمان دو گفتمان امنیتی هویتگرا و توسعهگرا را شناسایی کرده و نگرش آنها نسبت به امنیت و توسعه را تبیین نمودهایم. سپس با تحلیل محتوای برنامههای توسعه و در نظر داشتن عملکرد آنها نشان دادهایم که دلیل عدم دستیابی به اهداف برنامههای توسعه، تضاد میان گفتمانهای امنیتی بوده است.
Security and development are two important and crucial issues for governments in the current world and for this reason, thinkers have made lots of efforts to explain the nexus between them. Establishing this relationship is difficult in developing countries like Iran, due to the overcoming of security approaches and security priorities on development. Considering the importance of the issue, in this study we have examined the impact of security discourses on development plans in the Islamic Republic of Iran. The main question of the research is how have national security discourses influenced development plans in the Islamic Republic of Iran? In response to this question, it is emphasized that the contradiction between identity-based security discourse and developmental security discourse has caused inconsistency in content and lack of achievement to goals of the development plans in the Islamic Republic of Iran. To examine this hypothesis, using discourse analysis method, the first attempt was identifying identity-based and developmental security discourses and those attitudes toward security and development through the historical and theoretical reviews. In the next step, by analyzing the content of development plans and considering their performance, we have shown that the reason for not achieving the goals of development plans was the contradiction between those and the security discourses.
https://www.jmsp.ir/article_102467_9d442f5203bea6be2d15ae39d18e252e.pdf
"گفتمان امنیت ملی"
"برنامه توسعه"
"جمهوری اسلامی ایران"
"امنیت"
"توسعه"
"National security discourse"
"Development plan"
"Islamic Republic of Iran"
"Security"
"Development"
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2020-02-20
7
28
582
611
10.32598/JMSP.7.4.4
102275
Research/Original/Regular Article
بررسی موانع استقرار ماده 38 قانون مدیریت خدمات کشوری در سازمانهای دولتی
a study an barriers the implementing article No 38th management of civil service
عیسی جمشیدی
jamshidi.isa@gmail.com
1
عبدالله مجیدی
drmajidi@yahoo.com
2
نسرین آخوندی
akhondinasrin@gmail.com
3
دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
زندگی در دنیای امروز با ظهور فناوری اطلاعات ارتباطات سبب ایجاد مزیت رقابتی شده و در این میان دولت الکترونیک بارزترین نمونه آن است که سازمانها و نهادهای دولتی درصدد استفاده از آن در جهت سهولت در ارائه خدمات و کسب رضایت مشتریان هستند. علیرغم همه تلاشهای صورت گرفته در سالهای اخیر برای پیاده سازی دولت الکترونیک هنوز استقرار دولت الکترونیک با چالشها و موانع متعددی روبروست. پژوهش حاضر در راستای شناسایی موانع عدم استقرار کامل دولت الکترونیک در شهرداری تهران انجام که پس از بررسی مبانی نظری پژوهش، ده عامل موثر از تحقیقات گذشته در سازمانهای مختلف شناسایی و در شهرداری تهران بررسی شده است. پژوهش حاضر نیمه اکتشافی و فاقد فرضیه است پرسشنامه بر اساس ده سوال پژوهش، تنظیم و بین کارکنان شهرداری تهران توزیع شده که داده های بدست آمده از طریق آزمونهای)کلموگروف- اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و آزمون تی-تست(با استفاده از نرم افزارSPSS و AMOS تحلیل شده است. نتایج آزمون ضمن تأیید تأثیر تمامی ده عامل، به ترتیب عوامل انسانی، مدیریتی، محیطی، مالی، اجتماعی، فرهنگی، سازمانی، امنیتی، فنی و سیاسی بیشترین مانع در استقرار دولت الکترونیک در شهرداری تهران هستند.
Living in today's world with the appearance of communication and information technology caused the development of competitive advantage and in the meantime the Electronic Government is the most striking example of it from which the state institutions and organizations are going to use in order to facilitate the services and obtain the customer's satisfaction.In spite of the entire endeavor made to implement the Electronic Government in recent years, the complete establishment of it has faced many challenges and obstacles.This survey has been done to identify the obstacles of the establishment of the Electronic Government in Tehran municipality in which after assessing the theoretical basis of survey, ten effective factors (from past researches) in different organizations have been identified and evaluated in Tehran Municipality.Present research is semi-exploratory and without assumption.The questionnaire designed according to ten questions of the survey and distributed among the personnel of Tehran Municipality and the examination of the model has done by SPSS and AMOS software (kolmogorov-smirnov, confirmatory factor analysis and T-Test).The results confirm the effects of all these ten factors included: human factors, management factors, environmental, financial, social, cultural, organizational, security, technical and political factors. The results show that these 10 factors are the most important and powerful obstacles in establishment of the Electronic Government in Tehran Municipality.
https://www.jmsp.ir/article_102275_6caa8eb772d80b70b1ecc787c0b02fbd.pdf
"دولت الکترونیک"
"موانع درون سازمانی"
"موانع برون سازمانی"
"شهر الکترونیک"
E-Government
inter-organizational barriers
external barriers
Electronics City
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2020-02-20
7
28
612
629
10.32598/JMSP.7.4.5
102265
Research/Original/Regular Article
آسیبشناسی جایگاه ایران در رتبهبندی جهانی شاخص انجام کسب و کار در راستای سیاستهای کلی نظام
The Pathology of Iran's Position in Global Doing Business Ranking According to General Policies
الهام بیابانی
elham.biyabani@gmail.com
1
فرهاد پهلوان زاده
f.pahlevanzadeh@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
کارشناس ارشد، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
بانک جهانی بصورت سالانه و از طریق نظرسنجی از فعالان بخش خصوصی در هر کشور، رتبهبندی تحت عنوان "انجام کسب و کار" در رابطه با بهبود فضای کسب و کار در بین 190 کشور جهان ارائه مینماید که بیانگر میزان سهولت شروع، تداوم و گسترش کسب و کار کشورها است. در سیاستهای کلی نظام از قبیل سیاستهای کلی اشتغال، سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و سیاستهایکلی برنامه ششم توسعه به بهبود اوضاع کسب و کار و ارتقاء جایگاه ایران در این شاخص تأکید شده است. در همین راستا در این مقاله با روش اسنادی و براساس گزارش انجام کسب و کار 2020 بانک جهانی به بررسی جایگاه ایران در هر کدام از زیرشاخصها و مؤلفههای آن در مقایسه با کشورهای اول جهان و منطقه در همان زیرشاخص پرداخته شده است. براساس نتایج پژوهش مشخص گردید که عمده مشکل اساسی ایران معطوف به مدت زمان و تعداد مراحل اخذ مجوزهای کسب و کار و قدرت حقوق قانونی مربوط به کسب و کار است. براساس نتایج پژوهش راهکارهای پیشنهادی در دو محور کاهش بروکراسی اداری و تغییرات قانونی ارائه شده است.
The World Bank annually ratings "Doing Business" in terms of improving the business environment of 190 countries, surveying private sector activists in each country, indicating ease of starting, maintaining and expanding business. The overall policies of the system, such as employment general policies, general policies of national production, support for the Iranian labor and capital, and Sixth Development Plan General Policies have emphasized the improvement of business conditions and the promotion of Iran's position. In this regard, this paper, by documentary method and based on World Bank's 2020 Doing Business Report, Iran's position in each of its sub-indices and components is compared with the first world countries and region in the same sub-index. Based on the results of the research, it was found that the major problem of Iran is related to the time and the number of stages of obtaining business licenses and the legal force of business rights. Based on the results of the research ، the proposed strategies are presented in two areas: reduction of administrative bureaucracy and legal changes.
https://www.jmsp.ir/article_102265_6ac511bcbb43d93bfd1a8e408961e548.pdf
شاخص انجام کسب و کار
مجوزهای کسب و کار
سیاستهای کلی اشتغال
سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه
Doing Business Index
Business Licenses
Employment General Policies
Sixth Development Plan General Policies
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2020-02-20
7
28
630
645
10.32598/JMSP.7.4.6
80035
Research/Original/Regular Article
مطالعه تطبیقی آموزش کارآفرینی مقطع ابتدایی در کشورهای منتخب و ارائه الگو برای ایران
Comparative study of entrepreneurship education in elementary school in selected countries and presenting a model for Iran
ندا بهمنی
nedabahmani@gmail.com
1
زهرا آراستی
arasti@ut.ac.ir
2
سید رسول حسینی
hosseinirasul@yahoo.com
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران
استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
آموزش کارآفرینی در سنین کودکی موجب تشویق کودکان به انتخاب کارآفرینی به عنوان گزینه شغلی خواهد بود و کلید رسیدن به توسعه فرهنگ کارآفرینی و برخورداری از نسل آینده کارآفرین خواهد بود. آموزش های نادرست سبب کم رنگ شدن ویژگی های کارآفرینی در این سنین می شود. لذا الگو برداری از کشورهای پیشرو در امر آموزش کارآفرینی کودکان بسیار کمک کننده است. هدف اصلی مقاله بررسی هدف، محتوا و روش تدریس کارآفرینی در مقطع ابتدایی در کشورهای منتخب و ارائه الگو برای ایران است که با روش تطبیقی و با استفاده الگوی بردی در کشورهای منتخب انجام شد. جامعه آماری تحقیق کشورهای پیشرو در حوزه آموزش کارآفرینی می باشند. نمونه مورد مطالعه به صورت هدفمند شامل کشورهای با نرخ بالای آموزش کارآفرینی در گزارش دیده بان جهانی کارآفرینی سال 2014 و دارای گزارش های مدون و در دسترس در حوزه آموزش های کارآفرینی بودند. این کشورها عبارتند از: آمریکا، نروژ و پرتغال. با بررسی و مطالعه برنامه کشور های منتخب، الگوی برنامه آموزش کارآفرینی مقطع ابتدایی برای ایران نیز ارائه شد. یافته های تحقیق در تدوین برنامه آموزش کارآفرینی مناسب کودکان به سیاست گذاران حوزه آموزش کشور و برنامه ریزان تالیف کتب درسی کمک می رساند.
Entrepreneurship education in childhood encourage kids choosing entrepreneurship as job career, it will develop entrepreneurial culture and will have next generation of entrepreneurs. While, inappropriate education in entrepreneurship can fade entrepreneurship characteristics in this age. So, benchmarking of the leading countries in the field of entrepreneurship education of children in this matter is very helpful. This article aims to examine the goals, content and teaching methods of entrepreneurship education in elementary schools in some selected countries and presents a model for Iran by using comparative analysis. The statistical sample is leading countries in entrepreneurship education of children. The sample of study is based on GEM reports (2014) with high rate of entrepreneurship education include United State, Norway and Portugal. With study of leading countries, we present a pattern of entrepreneurship education program in elementary school in Iran. Findings help policy makers to deduct entrepreneurship education program and planners of text books to implemented in text books of students in elementary school.
https://www.jmsp.ir/article_80035_e5258ad5908a37da67535ee5157114d3.pdf
آموزش کارآفرینی
مقطع ابتدایی
آموزش کارآفرینی کودکان
تحلیل تطبیقی
برنامه درسی
entrepreneurship education
Elementary School
Children Entrepreneurship
comparative analysis
Curriculum
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2020-02-20
7
28
646
669
10.32598/JMSP.7.4.7
73345
Research/Original/Regular Article
رابطه بین تحصیلات زنان ورشد اقتصادی مطالعه موردی (کشورهای منتخب اسلامی)
Relationship between women’s education and economic growth (case study selected Islamic countries)
محمد شریف کریمی
sharifkarimi2@yahoo.com
1
کیومرث سهیلی
qsoheily@yahoo.com
2
فرشته ابراهیمی
f67.ebrahimi@gmail.com
3
عضو هیات علمی گروه اقتصاددانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه رازی
عضو هیات علمی گروه اقتصاددانشکده علوم اجتماعی .دانشگاه رازی
دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد. دانشکده علوم اجتماعی .دانشگاه رازی
آموزشو پرورش به عنوان یکی از ارکان اساسی دستیابی به توسعه اقتصادی که باعث شکوفایی استعدادها و ارتقای کیفیت نیروی انسانی میگردد، از اهمیت ویژهای برخوردار است. در مقابل تبعیض جنسیتی در برخورداری از آموزشو پرورش میتواند مانعی جدی در دستیابی جوامع به رشد وتوسعه اقتصادی باشد. براین اساس میتوان مطالعه در مورد تحصیلات زنان و نقش آن در توسعه اقتصادی را از همین دیدگاه مورد توجه قرارداد. این پژوهش به تحلیل و بررسی نقش تحصیلات زنان در رشد اقتصادی در 13کشور منتخب اسلامی شامل ایران، ترکیه، اندونزی، پاکستان، قطر، الجزایر، لبنان، مصر، مراکش، تاجیکستان، بنگلادش، عربستان سعودی و قرقیزستان در فاصله سالهای (2014-2000) با استفاده از مدل پانل دیتای پویا و روشهای تخمین حداقل مربعات اصلاحشده (FMOLS) و حداقل مربعات پویا (DOLS) پرداخته است. معیار ما برای انتخاب این کشورها در دسترس بودن داده های آماری آنها بوده است. با توجه به نتایج بدست آمده مشاهده می شود تحصیلات زنان اثر مثبت و معناداری بر رشد تولید ناخالص داخلی در این کشورها داشته است. لذا با توجه به توصیف نظری و آماری صورت گرفته در این مطالعه، لازم است در این کشورها با اتخاذ سیاستهای مناسب جهت توسعه علمی به منظور رشد اقتصادی، سرمایهگذاری های متناسب در زمینه آموزش زنان صورت پذیرد.
Education and education are essential as one of the key pillars of economic development that boosts talent and improves the quality of manpower. Against gender discrimination in education and training can be a serious obstacle to the achievement of societies for economic growth and development. Accordingly, one can consider the study of women's education and its role in economic development from this point of view. This research analyzes the role of women's education in economic development in 13 selected Islamic countries including Iran, Turkey, Indonesia, Pakistan, Qatar, Algeria, Lebanon, Egypt, Morocco, Tajikistan, Bangladesh, Saudi Arabia and Kyrgyzstan between 2000 and 2014) Using the dynamic data panel model and modified least squares estimation methods (FMOLS) and dynamic least squares (DOLS) methods. Our criterion for choosing these countries is the availability of statistical data. According to the results, women's education has had a positive and significant effect on GDP growth in these countries. Therefore, in view of the theoretical and statistical descriptions of this study, it is necessary to adopt appropriate policies for the development of science in order to promote economic growth in these countries.
https://www.jmsp.ir/article_73345_1f88f239c91fa1085f91bfe0edc96e8e.pdf
تحصیلات زنان
رشد اقتصادی
کشورهای منتخب اسلامی
دادههای ترکیبی پویا
Women's Education
Economic Growth
Islamic Selected Countries
Dynamic Panel Data
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
سیاستهای راهبردی و کلان
2345-2544
2345-2552
2020-02-20
7
28
670
697
10.32598/JMSP.7.4.8
77081
Research/Original/Regular Article
رابطه متقابل مدیریت استراتژیک با گردشگری در عصر جهانی شدن
Strategic Management Relationships with Tourism in the Age of Globalization
محمدرضا امیری فهلیانی
amiri_reza1388@yahoo.com
1
سعید ملکی
malekiplanning@yahoo.com
2
دانشجوی دوره دکتری گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
دانشیار و عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
امروزه در جهان برای توسعه صنعت گردشگری برنامهریزی استراتژیک گردشگری امری غیرقابل انکار است. اجرای استراتژی توسعه برای گردشگری بوسیله عملکرد مدیریت استراتژیک گردشگری تعیین میشود. مدیریت استراتژیک یک فرایند فعال دستیابی به سازگاری بلندمدت در زمینه مربوطه در برنامه-ریزی محیط گردشگری میباشد.مدیریت استراتژیک اساساً دارای تمام ویژگیهای لازمی میباشد که وعده کارایی و اثربخشی در دستیابی به اهداف توسعه گردشگری را میدهد.این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی ضمن تحلیل وضعیت کنونی گردشگری ایران، به شکل و وضعیت گردشگری در عصر جهانی شدن میپردازد.با بیان اینکه با استفاده از مدیریت استراتژیک میتوان قدمهای بهتری برای آینده صنعت گردشگری برداشت و با اتکاء به ظرفیتها، قابلیتها و نقاط قوت، می توان با بینش بهتری به آینده نگریست. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دولت باید زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی در توسعه زیرساخت های گردشگری را فراهم ساخته و امنیت لازم را برای مسافران خارجی مهیا سازد و زمینه ورود آسانتر آنها به کشور را فراهم کند. در پایان به ارائه راهکارهایی برای توسعه گردشگری در آینده یا عصر جهانی شده اقدام گردیده است.
Within the world of tourism development, it is indisputable for strategic planning of tourism, especially for defining and existence of a development strategy for tourism. The implementation of the development strategy for tourism is determined by the functioning of strategic management in tourism. Strategic management is a proactive process of achieving long-term compatibility of the corresponding field in planned tourism environment. This management is a profitable way for implementation of priority development goals in tourism, set by the national economy, which is affected by tourism development. Strategic management basically has all the necessary features that promise efficiency and effectiveness in achieving development goals in tourism. This study emphasizes the role of strategic management in development tourism and Analysisthe current state of tourism in Iran, andPays to status of tourism in the age of globalization. And expressed that the use of strategic management can take steps to better future for the tourism industry And relying on the capacities, capabilities and current strengths, we look to the future with a better insight and building on the strengths of the tourism industry' re designed, organized and polished, The results show that tourism is essentially integrated with other economic sectors and therefore Cannot be individually taken into consideration of tourism Process with other indicators shaping the future of the world..
https://www.jmsp.ir/article_77081_4456d20f309a53ee796ab5874c3cc62d.pdf
جهانی شدن
مدیریت استراتژیک گردشگری
نوآوری در گردشگری
بازاریابی گردشگری
ایران
globalization
Strategic management of tourism
innovation in tourism
Tourism Marketing