@article { author = {Akbarian, Mojtaba and Latifi-Rostami, Masoumeh}, title = {Provide a framework for managing Iran fuel smuggling}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {8}, number = {32}, pages = {654-691}, year = {2020}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2021.102469}, abstract = {Difference between subsidized fuel prices inside and outside the country, create good opportunity for trafficking in fuel by smugglers. A major challenge is happen in supply and distribution cycle of fuel by this problem. Then, providing a framework for managing subsidy fuel is essential in economy of the country.In the first step in this research, the root cause of the smuggling of fuel was identified by the fish boned method and reading studies, field studies, interview and Delphi method. Then, the cause and effect relation of the factors was drawn with DEMATEL method. Then, the solutions were presented to eliminate these factors through mental storm meetings and interviews with oil industry experts. At the final step, ranking of solutions for resource allocation are done by the hybrid AHP-DEMATEL method.At each stage of the proposed research framework, the results obtained were certified by oil industry experts. This is a solid proof of the credibility of the proposed framework for the elimination of fuel smuggling in the country.}, keywords = {fuel smuggling,the hybrid AHP-DEMATEL method,the fish boned method}, title_fa = {ارائه چارچوبی برای مدیریت مقابله با قاچاق سوخت در ایران}, abstract_fa = {اختاف قیمت سوخت یارانه‌ای در داخل کشور با قیمت سوخت در خارج از کشور فرصتی مناسب برای قاچاق سوخت توسط سوداگران ایجاد کرده است. این معضلچرخۀ تأمین و توزیع سوخت را دچار چالشی بزرگ کرده است. لذا برای مقابله با این پدیدۀ شوم در اقتصاد کشور، ارائۀ چارچوبی برای مدیریت مقابله با قاچاق سوخت یارانه‌ای ضروری است. در این پژوهش در مرحلۀ نخست، به روش استخوان‌ماهی و با استفاده از ابزار مطالعات کتابخانه‌ای، مطالعات میدانی، مصاحبه و روش دلفی، علت و ریشۀ ایجاد قاچاق سوخت مشخص شد. سپس روابط علت و معلولی عوامل با استفاده از روش دیمتل، با هدف مشخص شدن اهمیت هرکدام از عوامل، ترسیم گردید. در ادامه راهکارهایی جهت رفع عوامل یادشده از طریق جلسات طوفان ذهنی و مصاحبه با خبرگان صنعت نفت ارائه گردید. در پایان نیز با استفاده از روش تلفیقی ای‌اچ‌پی ـ دیمتل، رتبه‌بندی راهکارها برای تخصیص منابع انجام شد. در هر مرحله از چارچوب پیشنهادی پژوهش، نتایج به دست آمده به تأیید خبرگان صنعت نفت رسید و همین امر دلیل محکمی بر اعتبارسنجی چارچوب پیشنهادی جهت رفع قاچاق سوخت در کشور است.}, keywords_fa = {قاچاق سوخت,روش تلفیقی ای‌اچ‌پی - دیمتل,روش استخوان ماهی}, url = {https://www.jmsp.ir/article_102469.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_102469_7edca4083eca36e634a6bdd2e57746b1.pdf} }