@article { author = {khani, ali and ali ahmadi, alireza and amini, mohammad taghi and zare, sasan}, title = {Designing a Strategic Control Meta-Synthesis model with a System Approach}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {8}, number = {31}, pages = {396-420}, year = {2020}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2020.102559}, abstract = {One of the most important issues in any country and organization is the issue of control, which is referred to as strategic control in strategic management. What is most needed today in strategic and macro policies is a strategic control model that addresses different aspects of the control problem and can control strategic points. Different models have been designed to date in the field of strategic control. In the present study, 22 available strategic designed control models were studied to obtain a hybrid model for strategic control at macro level. Models were selected and studied using the Hyperlink method, which has seven basic steps. Out of 22 investigated models, 129 components were identified and finally a comprehensive hybrid model, which is a systematic model, was presented. This model has inputs, processes, outputs, outputs and feedbacks, and each part of the system has its own subsets that are expressed in the final model.}, keywords = {Strategic Control,Component,System,Meta-Synthesis}, title_fa = {طراحی مدل کنترل راهبردی فراتلفیق با رویکرد سیستمی}, abstract_fa = {از جمله مهمترین مسائل در هر کشور و سازمانی مسئله کنترل است که در مدیریت راهبردی از آن به کنترل راهبردی یاد می‌شود. آنچه که امروزه در سیاست‌های راهبردی و کلان بسیار مورد نیاز است مدل کنترل راهبردی می‌باشد که به ابعاد مختلف مسئله کنترل توجه نموده و بتواند نقاط راهبردی را کنترل کند. در زمینه کنترل راهبردی مدلهای مختلفی تا به امروز طراحی شده است. در پژوهش حاضر مدل‌های کنترل راهبردی طراحی شده در دسترس که 22 مورد می‌باشد مورد بررسی قرار گرفت، تا بتوان به مدلی ترکیبی برای کنترل راهبردی در سطح کلان دست یافت. انتخاب و مطالعه مدلها توسط روش فراترکیب (فراتلفیق) صورت پذیرفت که دارای هفت گام اساسی می باشد. از مجموع 22 مدل‌ بررسی شده 129 مولفه شناسایی شد و در نهایت از مجموع کار انجام شده یک مدل ترکیبی جامع که مدلی سیستمی است ارائه شد. این مدل دارای ورودی، فرآیند، خروجی، پیامد و بازخورد است و هر یک از بخش-های سیستم، خود دارای زیر مجموعه‌هایی است که در مدل نهایی بیان شده است.}, keywords_fa = {کنترل راهبردی,مولفه,سیستم,فراترکیب,فرا تلفیق}, url = {https://www.jmsp.ir/article_102559.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_102559_d060501f5447e3f07c77ab1a3fcb4074.pdf} } @article { author = {Yaghoubi, Nour Mohammad and Dehghani, Masoud and Omidvar, Malihe}, title = {Futuristic Combined Indicators of Knowledge Based Economy in Iran (2025 AD).}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {8}, number = {31}, pages = {422-451}, year = {2020}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2020.102560}, abstract = {The purpose of the present research is to investigate the future and study the scenarios of the combined indicators of knowledge based economy based on cross-impact analysis and scenario analysis. First, we identify and analyze the key drivers and then develop the major scenarios for the knowledge economy in Iran. The theoretical framework of this research is a normative paradigm and planning with a loyal approach to top-notch documents. The horizons of the present research are 2025. The preliminary research data were collected using research backgrounds and questionnaires from national and international researchers and analyzed using hierarchical analysis and MIC MAC charts. Finally, the results of applying the cross-impact analysis method indicated that 14 key factors among the identified 32 factors would have the greatest impact on the future of knowledge economy. These factors were used as the main underlying factors in scenario. Indicators of knowledge based industries; 1-Share of advanced technology exports from industrial production, 2-Number of registered trademarks and trademarks. 3-Share of IT products Exports from the total export of goods and services. 4-Licensing and Royalties, were the most important key factors identified.}, keywords = {Futures Study,Foresight,Knowledge-Based Economy,Scenario,Cross-Impact Analysis}, title_fa = {آینده‌نگاری شاخص‌های ترکیبی اقتصاد دانش‌بنیان در ایران (افق 1404)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، آینده‌پژوهی و سناریو پردازی شاخص‌های ترکیبی اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه روش تحلیل اثرات متقاطع و سناریو پردازی است. ابتدا به شناسایی و تحلیل عوامل پیشران کلیدی پرداخته و سپس سناریوهای عمده پیش روی اقتصاد دانش‌بنیان در ایران تدوین شد. چارچوب نظری این تحقیق، پارادایم هنجاری و برنامه‌ریزی با رویکرد وفادارانه به اسناد بالادستی است. افق زمانی تحقیق حاضر سال 1404 هجری شمسی است. داده‌های اولیه تحقیق با استفاده از پیشینه‌های تحقیق و پرسش‌نامه از محققان ملی و بین‌المللی جمع‌آوری و با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی و نمودار MIC MAC تجزیه‌وتحلیل شده‌اند. درنهایت نتایج حاصل از به‌کارگیری روش تحلیل تأثیرات متقاطع حاکی از آن بود که 14 عامل کلیدی از میان عوامل 32 گانه شناسایی شده بیشترین تأثیر را بر آینده اقتصاد دانش‌بنیان خواهد داشت. این عوامل به‌عنوان عوامل پایه‌ی اصلی در سناریونویسی مورد استفاده قرار گرفت. شاخص‌های صنایع دانش بنیان شامل: 1-سهم صادرات فناوری پیشرفته از تولیدات صنعتی، 2-تعداد مارک‌ها و برندهای تجاری ثبت‌شده، 3-سهم صادرات محصولات فناوری اطلاعات از کل صادرات کالا و خدمات و 4-هزینه‌های لیسانسی و رویالتی) مهم ترین عوامل کلیدی شناسایی شده بودند.}, keywords_fa = {آینده‌پژوهی,آینده‌نگاری,اقتصاد دانش‌بنیان,سناریو پردازی,تحلیل اثرات متقاطع}, url = {https://www.jmsp.ir/article_102560.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_102560_32a1502153cb5df6614f3980fd0f0e6b.pdf} } @article { author = {Hasheminezhad, Azar and ghanian, mansour and Abdeshahi, Abbass and Khosravipour, bahman}, title = {Explaining a strategy for bread supply chain risk management in general agricultural policy goals}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {8}, number = {31}, pages = {452-480}, year = {2020}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2020.102561}, abstract = {Social, economic, political, environmental issue, and change of consumer behavior has quickly focused on the food supply chain. The bread supply chain is one of the important supply chains due to the strategic importance of wheat products in food security policies and bread as one of the most important items in the household food basket in Iran. However, the risk in the chain has been disturbing and reducing its performance. Therefore, it is necessary to examine the supply chain risk management of bread in Iran. So, this study aimed to provide a strategy for bread supply chain risk management in general agricultural policy goals in four phases including identification of bread supply chain risks, assessment of bread supply chain risks, evaluation of bread supply chain risks and solutions for prevention of bread supply chain risks. The results of the research showed that policy makers should be investigated knowledge and positive attitude about bread supply chain risk management, planning and policy at micro and macro levels using research, extension, education and implementation tools for risk management of this chain. So, a framework explain for bread supply chain risk management in Iran and how it is implemented.}, keywords = {Risk Management,bread supply chain,Risk Assessment,planning}, title_fa = {تدوین راهبرد مدیریت ریسک زنجیره تامین نان در راستای اهداف سیاست‌های کلی کشاورزی}, abstract_fa = {مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و تغییر در رفتار مصرف‌کننده به سرعت توجه متخصصان را به زنجیره تامین مواد غذایی متمرکز کرده است. زنجیره تامین نان در ایران به دلیل استراتژیک بودن محصول گندم در سیاست‌های امنیت غذایی و نان به عنوان غذای اصلی خانوارها، یکی از زنجیره‌های تامین مهم می باشد. این در حالی است که ریسک در طول زنجیره باعث اختلال و کاهش عملکرد آن شده، لذا لازم است مدیریت ریسک زنجیره تامین نان در ایران مورد بررسی قرار گیرد. به این منظور تحقیق حاضر با هدف تدوین راهبرد مدیریت ریسک زنجیره تامین نان در راستای اهداف سیاست‌های کلی کشاورزی در چهار فاز شامل شناسایی ریسک‌های زنجیره تأمین نان، برآورد ریسک‌های زنجیره تأمین نان، ارزیابی ریسک‌های زنجیره تأمین نان و ارائه راهکارهای مقابله با ریسک‌های زنجیره تأمین نان تدوین گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که سیاستگزاران باید با آگاهی (دانش) و نگرش مثبت نسبت به مدیریت ریسک زنجیره تامین نان، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌ها در سطح خرد و کلان با ابزارهای تحقیق، ترویج، آموزش و اجرا نسبت به مدیریت ریسک این زنجیره اقداماتی اصولی انجام دهند. بر این اساس چارچوبی برای مدیریت ریسک زنجیره تامین نان در ایران و چگونگی اجرای آن ارائه شده است.}, keywords_fa = {مدیریت ریسک,زنجیره تامین نان,ارزیابی ریسک,برنامه‌ریزی}, url = {https://www.jmsp.ir/article_102561.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_102561_28d22422ecaf1dded162d46114368082.pdf} } @article { author = {Mousavi, Seyyed Fazlollah and Lohrasbi, Amir}, title = {studying Iran's Economic Security Strategies with Resistance Economics Approach and 1404 Perspective Document}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {8}, number = {31}, pages = {482-508}, year = {2020}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2020.102563}, abstract = {Today, the problem of economics has become one of the main issues in Iran. The upstream documents, as well as the supreme leader's assertions in recent years, all point to the need for serious consideration. As explained in this article, economics can transform the country into the first power in the region and the world when it is stable and secure. Indeed, economic security guarantees the national power of every country in the world today. Therefore, identifying threats to the country's economic security is essential for the national security of the country. The results of the study indicate that the intra-economic economic challenges and The United States and Western sanctions policies against Iran are the main internal and external threats to the country's economic security. The present study evaluated the legal and economic strategies of the Resistive economy and 1404 Perspective Document to minimize the vulnerability of the country's economy in order to enhance its power in national and international arenas.}, keywords = {economic policies,Economic security,National Power,Resistive economy,1404 Perspective Document}, title_fa = {بررسی راهبرد‌های امنیت اقتصادی ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی و اهداف سند چشم انداز 1404}, abstract_fa = {با آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، معضل اقتصاد، به یکی از اصلی ترین مسائل کشور تبدیل شده است. اسناد بالادستی و همچنین فرمایشات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، همگی دلالت بر لزوم توجه جدی به این امر دارد. چنان‌که در این نوشتار توضیح داده شده است، اقتصاد، هنگامی می‌تواند کشور را به قدرت اول منطقه و جهان تبدیل کند که از ثبات و امنیت لازم برخوردار باشد. در واقع، امنیت اقتصادی، تضمین کننده قدرت ملی هر کشور در جهان کنونی است. از این رو شناسایی و احصای تهدیدات علیه امنیت اقتصادی کشور، نه تنها برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز 1404 یعنی رسیدن به قدرت اول اقتصادی در منطقه، ضروری است، بلکه قدرت و امنیت ملی کشور هم، در گرو تحقق همین امر است. نتایج تحقیق حاکی از آن است، چالش‌های درون ساختاری اقتصادی و سیاست‌های تحریمی آمریکا و غرب علیه ایران، اصلی ترین تهدیدات داخلی و خارجی امنیت اقتصادی کشور محسوب می‌شوند. پژوهش حاضر با بررسی اسناد بالادستی نظام همچون سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز 1404، راهبرد‌های حقوقی و اقتصادی برآمده از این اسناد را برای به حداقل رساندن آسیب پذیری‌ اقتصاد کشور، مورد ارزیابی قرار داده‌است تا از رهگذر آن، قدرت و اقتدار کشور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی ارتقا یابد.}, keywords_fa = {امنیت اقتصادی,سند چشم انداز 1404,سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی,سیاست‌های کلی امنیت اقتصادی,راهبرد‌های اقتصادی}, url = {https://www.jmsp.ir/article_102563.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_102563_fc416db942f209bf7ceee31d9d7a5732.pdf} } @article { author = {KOLAHI, Mahdi}, title = {Administrative Organizational Structures towards General Environmental Policies}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {8}, number = {31}, pages = {510-534}, year = {2020}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2020.102564}, abstract = {It is imperative to examine quantity and quality of current responsible organizations of nature, while reviewing the history of related administrative and legal structures, in order to policy and establish appropriate management structures for conservation and preservation of natural habitats (part of renewable natural resources) and environmental issues (pollution), and in line with Iran’s General Environmental Policies. By descriptive-analytical method, the article seeks to provide a model for these trusted institutions via reviewing administrative and legal historical and situational trends and also other structural models. Given the experiences of current structures, both internal and external, this study proposes two separate management structures for renewable natural resources and environmental problems, the former as the “Ministry of Habitats” under the Executive Branch, and the latter as the “Environmental Monitoring Agency” under the Legislative Branch. The results of the study, by revealing changes from the past to the present, can be a helpful resource for institutional and legal structuring of policy-making in the sustainable development horizon. It is hoped that the proposed management structures will pave the way for changing attitudes and executive approaches in natural habitats’ and environmental problems.}, keywords = {Environmental policy,Natural Resources Policy,Ministry,Policy-making,monitoring}, title_fa = {ساختارهای مدیریتی جهت تحقق سیاست‏های کلی محیط‏زیست}, abstract_fa = {در راستای سیاست‏های کلی محیط‏زیست، برای سیاستگذاری و ایجاد ساختارهای مدیریتی مناسب جهت حفاظت و پاسداشت زیستگاه‏های طبیعی (بخشی از منابع طبیعی تجدیدپذیر) و مسایل محیط‏زیستی (آلودگی‏ها)، ضروری است تا ضمن بررسی تاریخچه ساختار اداری و حقوقی نهادهای کنونی متولی طبیعت و محیط‏زیست، به کمیت و کیفیت مسؤولیت آنها بیشتر دقت شود. این مقاله با روش بررسی توصیفی-تحلیلی، به دنبال آن است تا با واکاوی روند تاریخی، شرایط جاری و همچنین دیگر مدل‏های ساختارهای کنونی، الگوی مناسبی برای این نهادهای متولی پیشنهاد دهد. با توجه به تجربیات ساختارهای کنونی چه داخلی و چه خارجی، این پژوهش، دو ساختار مدیریتی جداگانه برای امور منابع طبیعی و مسائل محیط‏زیستی پیشنهاد می‏دهد که اولی به عنوان «وزارت زیستگاه‏ها» زیر نظر قوه مجریه، و دومی به عنوان «سازمان پایش محیط‏زیست» زیر نظر قوه مقننه است. نتایج پژوهش، با آشکارسازی تغییرات از گذشته تا به اکنون، می‏تواند یک منبع یاریگر برای ساختاربندی نهادی و حقوقی در جهت سیاست‏گذاری در افق توسعه پایا باشد. امید است ساختارهای مدیریتی پیشنهادی این پژوهش، راهگشایی برای تغییر نگرش و رویکرد اجرایی به موضوعات مرتبط با طبیعت و مسائل محیط‏زیستی باشند.}, keywords_fa = {سیاست محیط‏زیست,سیاست منابع طبیعی,وزارتخانه,سیاست‏گذاری,پایش}, url = {https://www.jmsp.ir/article_102564.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_102564_5cb44c81ef0831f661abd08d8b40f857.pdf} } @article { author = {Sanaeepour, Hadi and Jafari-moghadam, Saeed}, title = {Content Analysis of Entrepreneurship Development Policies in the Five-Year Development Plans}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {8}, number = {31}, pages = {536-588}, year = {2020}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2020.103103}, abstract = {One of the documents, which are the basis for the executive act as an upstream document and development guideline, is the five-year development plan of the country. The purpose of this research is to answer how much the development of entrepreneurship, attented and emphasized in five-year development plan? To answer the research question, quantitative content analysis technique based on deductive approach of the categories was used. To analyze the policies, the GEM model and the three components of this model used as basic theory. These components are creating and strengthening entrepreneurial attitudes, the emergence of entrepreneurial behaviors and the improvement of entrepreneurial consequences. The results show that during the first to sixth development plans, the attention to entrepreneurship has significant growth compared to the previous program, but the development policies from the perspective of the components of the entrepreneurship development model, they do not fit in with each other and have paid the most attention to entrepreneurial behaviors and concequences, and finally entrepreneurial attitudes. According to the results, policy recommendations for entrepreneurship development with more emphasis on strengthening entrepreneurial attitudes are presented.}, keywords = {Policy making,entrepreneurship development,Five Year Development Plans,Entrepreneurial Alphabet Model,content analysis}, title_fa = {تحلیل محتوای سیاست‌های توسعه کارآفرینی در برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور}, abstract_fa = {یکی از اسنادی که به‌عنوان سند بالادستی و هدایتگر توسعه، مبنای عمل مجریان قرار دارد، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور است. هدف تحقیق حاضر، پاسخ به این پرسش محوری است که در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور به-مثابه یکی از بالاترین سندهای هدایت‌کنندۀ جریان توسعه، تا چه اندازه توسعه کارآفرینی در سیاست‌گذاری‌های ملّی مورد توجه قرار گرفته است؟ برای پاسخ‌گویی به این سوال از تکنیک تحلیل محتوای کمّی و رویکرد به‌کارگیری قیاسی مقوله‌ها استفاده شد. نظریه مبنایی درنظر گرفته شده برای تحلیل محتوای سیاست‌ها، «مدل الفبای کارآفرینیِ» دیده‌بان جهانی کارآفرینی، در سه سطح و به ترتیبِ مولفه‌های سه‌گانۀ ایجاد و تقویت نگرشهای کارآفرینانه، بروز رفتارهای کارآفرینانه و بهبود نتایج کارآفرینانه است. جامعه آماری پژوهش، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور بوده است. دسته‌بندی گزاره‌های مرتبط با توسعه کارآفرینی بر اساس فرآیند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد و داده‌ها در فرم کدگذاری به‌عنوان ابزار گرد‌آوری داده‌ها جمع‌آوری شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد اگرچه بازگویی واژگان کارآفرین، کارآفرینی و کسب‌وکار، در محتوای برنامه‌های اول تا ششم توسعه با رشد همراه بوده؛ لیکن سیاست-های تدوین شده از نظر مولفه‌های مدل توسعه کارآفرینی تناسب چندانی با یکدیگر نداشته و بیشترین توجه، به رفتارها و نتایج کارآفرینانه و سپس به نگرش‌های کارآفرینانه معطوف بوده است. این در حالی‌است که بر اساس نظریات توسعه کارآفرینی، ابتدا بایستی نگرش‌های کارآفرینانه شکل گرفته و تقویت شوند و با تکیه بر آن است که رفتارها و نتایج کارآفرینانه توسعه می‌یابند. در نهایت بر پایۀ فرآیند و یافته‌های این پژوهش، پیشنهادهایی برای سیاست‌گذاری توسعه کارآفرینی ارائه شد.}, keywords_fa = {سیاست‌گذاری,توسعه‌کارآفرینی,برنامه‌های پنج‌‌ساله توسعه,مدل الفبای کارآفرینی,تحلیل محتوا}, url = {https://www.jmsp.ir/article_103103.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_103103_533d79b216ab86debcd81b9b85f39205.pdf} } @article { author = {ghorishi, seyyed Abbas and masomi, majid}, title = {Investigating the Position of Power in the Constitution and Regulations of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {8}, number = {31}, pages = {560-575}, year = {2020}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2020.104459}, abstract = {AbstractIn Iran today, the existence of religious and political ideas has led to different patterns of power relations, because in the process of the formation of the Islamic Revolution, a wide range of social forces with a wide variety of traditional, Islamic and modern beliefs have participated in a broad coalition, and thus some There was a conflict between religious thinking and modern rationality in the realm of government. Consequently, there were various patterns of power in society that emerged with Muslim scholars in constitution formation. In other words, the theory of modern state-led theory of power led to the seizure of power from the fundamental issues of "political philosophy" in particular. The constitution of the Islamic Republic of Iran has been taken into consideration. A subject that has long occupied the minds of political thinkers and occupied a great deal of debate. Thus, the assumption is that power, if not controlled, will corrupt and corrupt the social system and undermine human rights; That is why in most modern countries, no matter who the power belongs to, there is a strong emphasis on the control of popular institutions over the government and the rulers. This research has attempted to address this important issue in the constitution. It is clearly defined in the Islamic Republic of Iran, and it provides the necessary solutions to the challenge Prevent the powerful in the political system.}, keywords = {Keywords: "power","Constitution","Islamic Republic system","Iran"}, title_fa = {بررسی جایگاه قدرت در قانون اساسی ونظام جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {چکیدهدرایران امروز وجود اندیشه های دینی وسیاسی سبب پدید آمدن الگوهای مختلفی درباره نحوه مناسبات قدرت شده است؛ زیرا در فرایندشکل گیری انقلاب اسلامی، طیف های وسیعی ازنیروهای اجتماعی با اعتقادات متنوع سنتی ، اسلامی و مدرن در ائتلافی گسترده شرکت داشتند و بدین ترتیب باگذرزمان برخی تعارضات میان تفکر دینی و عقلانیت مدرن در حوزه دولت شکل گرفت ودراین مسیر مشکلاتی به وجود آمد. درنتیجه الگوهای متفاوتی نسبت به قدرت درجامعه وجود داشت که باهمفکری وهمراهی اندیشمندان مسلمان در شکل گیری قانون اساسی ظهور نمود .به عبارت دیگردرموضوع تئوری دولت مدرن که به نظریه تفکیک قدرت منتهی شده، مهار قدرت از مسائل اساسی «فلسفه سیاسی» است که به صورت ویژه درقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موردتوجه قرارگرفته است. موضوعی که از دیرباز ذهن اندیشوران سیاسی را به خود مشغول کرده و مباحث زیادی را به خود اختصاص داده است.دراین رویکردفرض براین قرارگرفته که قدرت، اگر کنترل نشود، نظام اجتماعی را به فساد و تباهی می کشاند و موجب تضییع حقوق انسانها می شود؛ از این رو است که امروزه در بیشتر کشورهای مدرن، فارغ از اینکه قدرت به چه کسانی تعلّقّ گیرد، بر کنترل نهادهای مردمی بر حکومت و حاکمان تأکید فراوان می شود.ازاین رودراین تحقیق کوشیده شده است تااین موضوع مهم در قانون اساسی مورد واکاوی قرارگرفته وجایگاه آن در نظام جمهوری اسلامی ایران مشخص گرددوباارائه راهکارهای لازم از چالش های پیش روی قدرتمندان درنظام سیاسی جلوگیری نماید.}, keywords_fa = {کلید واژه:"قدرت","قانون اساسی","نظام جمهوری اسلامی","ایران"}, url = {https://www.jmsp.ir/article_104459.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_104459_5b062c6f3643b003e8923c8d285d7217.pdf} } @article { author = {Bakeshlou, reza and Tahannazif, Hadi}, title = {Feasibility of Citation to The General Policies of The Regime in The Administrative Justice Court}, journal = {Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies}, volume = {8}, number = {31}, pages = {576-597}, year = {2020}, publisher = {Strategic Research Institute of the Expediency Council Secreriat}, issn = {2345-2544}, eissn = {2345-2552}, doi = {10.30507/jmsp.2020.106236}, abstract = {AbstractThe general policies of the regime as a subdominant obligatory of constitution is a special norm with particular feature in Iranian legal system. Answering the questions about this progressive, effective and important subject must be proportionate with features that mentioned. One of the problem about this fundamental subject is feasibility of judical citation to the general policies. The Administrative justice court is the most important court that can cite to the general policies, therefore in this research with descriptive- analytical method try to answer the main question that is feasibility of citation to general policies. Finally according to quiddity and position of the general policies, this article confirms the hypothesis about possibility of citation to the general policies in the administrative justice court and explains that the reasons of impossibility of citation to the general policies just make a few non-fundamental changes in the way of citiation. . .}, keywords = {The general policies of regime,The Administrative Justice Court,Citation to the general policies,Judical citation}, title_fa = {امکان‌سنجی استناد به سیاست‌های کلی نظام در دیوان عدالت اداری}, abstract_fa = {سیاست‌های کلی نظام به عنوان یکی از الزامات تبعی قانون اساسی، هنجاری ویژه با خصائصی ممتاز در نظام حقوقی ایران می‌باشد. پاسخ به سؤالات پیرامونی این نهاد مؤثر، غایت‌محور و پیش‌برنده باید متناسب با اوصاف و خصائص مذکور باشد. یکی از مسائل ناظر بر این نهاد اساسی امکان و یا عدم امکان استناد قضائی به سیاست‌های کلی می‌باشد. از دیوان عدالت اداری باید به عنوان مهم‌ترین نهاد قضایی که می‌تواند با استناد به سیاست‌های کلی نظام به ایفاء نقش بپردازد، یاد کرد. لذا در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی تلاش شده است تا به سؤال اصلی که همان امکان و یا عدم امکان استناد به این سیاست‌ها در دیوان عدالت اداری است، پاسخ داده شود و در نهایت با توجه به ماهیت و جایگاه نهاد سیاست‌های کلی نظام فرضیه پژوهش که قابلیت استناد به سیاست‌های کلی نظام در دیوان عدالت اداری می‌باشد، مورد تأیید قرار گرفته است و چنین تبیین شده است که ادله قائلین به عدم امکان استناد به این سیاست‌ها دلالت تامی در این زمینه ندارند و نهایتاً برخی از این دلایل قیودی در کیفیت استناد ایجاد خواهند نمود.}, keywords_fa = {سیاست‌های کلی نظام,دیوان عدالت اداری,استناد به سیاست‌های کلی,استناد قضائی}, url = {https://www.jmsp.ir/article_106236.html}, eprint = {https://www.jmsp.ir/article_106236_ac4460b17e8231de6a9b2865d3a222fa.pdf} }